onsdag, december 25, 2024

✨ Tända ljus och nya tankar – att skapa lugn när livet stormar

 

 Att driva en enskild firma är verkligen ingen lätt uppgift. Idag har jag suttit i flera timmar med olika myndigheter. Jag har dessutom tvingats göra en anmälan om ofredande mot mig. Det känns som om det alltid är något nytt att hantera – nya regler, nya krav och fler papper att fylla i.

Ibland undrar jag vad som händer i världen. Det finns så många olika människor – vissa visar empati och stöd, medan andra verkar göra allt för att ställa till det för andra. Jag känner mig helt dränerad på energi. I sådana stunder är jag otroligt tacksam för de vänner jag har, de som alltid finns där och hjälper mig att tolka texter eller bara lyssnar när jag behöver ventilera.

Idag bestämde jag mig för att släppa taget om allt som drar ner mig. Jag sopar bort både negativa tankar och människor som inte vill mig väl. Det känns som ett steg i rätt riktning – att rensa ut och ge plats åt det som faktiskt betyder något.

Det är inte alltid lätt att hålla huvudet högt när motgångarna kommer, men jag påminner mig själv om varför jag började. Jag valde det här för att jag tror på det jag gör. Och även om vägen ibland känns lång och krokig, vet jag att jag inte är ensam. Jag har mina vänner, och jag har min styrka.

Imorgon är en ny dag, och jag tänker ta mig an den med ny kraft. Tills dess ska jag unna mig något gott, tända ett ljus och njuta av en lugn kväll. De små stunderna gör livet lite lättare – och just nu känns det faktiskt ganska bra.




måndag, december 23, 2024

Julen är inte alltid som på reklamen





Julen närmar sig, och för många betyder det gemenskap, skratt och familjesammankomster. Men för andra kan det vara en tid som framkallar ensamhet, oro eller känslor av otillräcklighet. Det är lätt att känna sig som den där personen som inte riktigt passar in, särskilt när släktfejder blossar upp eller när gamla sår rivs upp.

Jag vet att det finns fler som känner som jag – att det ibland känns lättare att bara dra täcket över huvudet och låta julen passera i tystnad. Det är svårt att möta människor när man bär på känslan av att inte räcka till, när man får höra att någon annan är "bättre" eller "duktigare". Sådana ord kan etsa sig fast och göra det svårt att hitta glädje i det som egentligen borde vara en fin stund.

Men kanske behöver julen inte vara allt det där storslagna som vi ser på film eller i sociala medier. Kanske är det okej att julen i år får vara lugn, enkel och fri från krav. Det är ingen skam i att vilja vara ensam om det är det som känns bäst.

För dig som känner dig ensam, vet att du inte är det. Det finns fler som sitter i samma båt. Och för dig som kanske tänkt att någon i din närhet alltid har det bra – tänk igen. Ett litet sms, ett telefonsamtal eller en inbjudan till en kopp glögg kan betyda mer än du tror.

Jag försöker själv påminna mig om att jag är värdefull, oavsett vad någon annan säger. Och du är också värdefull. Kanske är det viktigaste denna jul att ge oss själva lite extra snällhet och tillåta oss att känna det vi känner, utan att döma oss själva för det.

Om julen känns tung, kom ihåg – den är bara några dagar lång. Och efter det kommer ett nytt år med nya möjligheter. Kanske, bara kanske, känns nästa jul annorlunda.

söndag, december 22, 2024

Varför är risgröt dyrare i närbutiken?



Ibland känner jag mig verkligen fundersam över hur priserna kan skilja sig så mycket mellan olika butiker. Häromdagen var jag i min närbutik för att köpa ICAs risgröt och koka – . 38 kronor skulle de ha för den. Jag stannade upp en stund vid hyllan och tänkte: “Det här kan ju inte stämma?”


Det kändes dyrt, nästan löjligt. Men jag behövde ju gröten, så jag köpte den ändå.


Igår var jag ute och åkte och svängde in på en annan ICA-butik, en större en bit bort. Där såg jag samma risgröt. Men priset? 25 kronor. Jag stirrade på förpackningen och kände hur irritationen växte. Samma produkt, men 13 kronor billigare.


Varför är närbutikerna dyrare?


Jag förstår att mindre butiker kanske har högre omkostnader, men 13 kronor är mycket pengar – speciellt om man handlar flera gånger i veckan. Det blir snabbt en extra hundralapp eller två i månaden bara för att man inte alltid har möjlighet att ta sig till en större butik.


Jag kan inte låta bli att känna att ICAs egna produkter borde ha samma pris överallt. Det är ju deras eget märke! Vi ska inte behöva betala mer bara för att vi bor nära en mindre butik.


Alla kronor räknas


I dessa tider, när det mesta blivit dyrare – el, mat, bränsle – så känns det extra surt att se sådana prisskillnader. För mig är det inte bara en fråga om risgröt, utan om rättvisa och tillgänglighet.


Jag vet inte om jag kan göra något åt det, men jag kommer i alla fall att hålla extra koll på priserna framöver. Och kanske ta den där extra turen till en större butik när det går.


Har ni märkt samma sak? Hur tänker ni när priserna skiljer sig så här mycket mellan olika butiker?


lördag, december 21, 2024

En lugn och mysig morgon

God förmiddag

Inatt sov jag inte så gott, men jag vaknade ändå vid 9-tiden. Det var skönt att få börja dagen i lugn och ro. Igår kokade jag tomtegröt, så till frukost idag blev det en skål av den – toppad med lite kanel och socker. Jag kompletterade med en knäckemacka med kavringsylta och en kopp kaffe.

Det är något speciellt med sådana frukostar, särskilt när man kan sitta länge och bara njuta av stunden. Mörkret låg fortfarande kvar utanför fönstret, och det var sådär ruggigt och kyligt i luften som det ofta är den här tiden på året. Att sitta med en varm frukost i händerna gör verkligen att man känner tacksamhet över de små sakerna i vardagen.

Att ha sällskap vid frukosten gjorde det ännu bättre. Det behöver inte alltid vara ett stort sällskap – ibland räcker det med att katten hoppar upp på stolen bredvid och kikar nyfiket, eller att man delar måltiden med någon man tycker om.

Resten av dagen flöt på i ett behagligt tempo. Det blev lite småfix här hemma, sådant där som man skjutit upp men som ändå behövde bli gjort. Sedan tog vi en tur till Göteborg. Det var skönt att komma iväg en stund, byta miljö och kanske få lite ny energi.

När vi kom hem kände vi oss lite trötta, så det fick bli en enkel men god middag. Tjockkorv med pommes frites och gurksallad stod på menyn. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så. Det är något med den typen av mat som väcker barndomsminnen – kanske är det doften av nygrillad korv eller bara enkelheten i det hela.

Efter maten blev det en lugn kväll i soffan. Vi slog oss ner framför tv:n, slötittade på något program och bara njöt av att vara tillsammans. Dagar som dessa, när inget särskilt händer men allt känns rätt, är de som lämnar ett varmt spår i hjärtat.




fredag, december 20, 2024

Sista klockan ringer


Nu är det äntligen slut för terminen! Sista klockan ringer inte förrän den 7 januari, och jag ska erkänna att det ska bli skönt att slippa höra den där ringen ett tag.

Den här dagen har verkligen varit en berg-och-dal-bana. Stressen inför julfirandet på jobbet var nästan outhärdlig. Ni vet hur det är – allt ska fixas, pyntas och organiseras. Och mitt i allt lyckades vi såklart ta med fel piano till uppträdandet! Roland och Roland, två likadana, men inte riktigt samma... Det känns nästan komiskt nu, men där och då kändes det allt annat än roligt.

Jag tror inte att jag riktigt var vaken i morse. Stressen gjorde att tankarna flög åt alla håll och kanter, och jag var bara tvungen att köra på. När ungdomarna väl kom och allt sattes igång, så föll bitarna ändå på plats till slut.

Efter allt ståhej unnade jag mig en snabb lunch på stan – bara jag och mina tankar för en stund. Nu sitter jag här och väntar på att min kära vän ska komma förbi. Det ska bli skönt att få prata av sig och kanske skratta åt dagens kaos.

Nu önskar jag er alla en riktigt trevlig helg! Själv ska jag bara vila och låta kroppen återhämta sig efter allt jag gjort på jobbet. Det är verkligen dags att ladda batterierna.

Ta hand om er!

torsdag, december 19, 2024

En dag och halv dag innan julledighete


Tänk att hela hösten och en hel termin redan har passerat! Det känns som att tiden bara rusar iväg. Det har varit en hektisk period, men ändå fylld av små stunder som hjälpt mig att hålla huvudet över vattenytan.

Nu är det bara en dag och en halv dag kvar tills julledigheten börjar. Jag ser fram emot att kunna andas ut och bara ta det lugnt i helgen. Ingen stress, inga måsten – bara tid för mig själv och kanske lite mys med katten.

Jag har till och med börjat fundera på att plocka fram julpyntet. Det vore mysigt att skapa lite stämning hemma med ljus, tomtar och kanske en liten gran. Men jag är ändå lite tveksam. Det är som om jag inte riktigt har landat i tanken på att julen är så nära. Kanske blir det en spontan insats över helgen, vi får se.

För nu tänker jag bara vara i nuet, få njuta av lugnet som väntar och ladda batterierna inför den kommande ledigheten. Har ni några planer för helgen? Eller är det kanske också dags för er att bara varva ner och njuta av lite stillhet?

Önskar er alla en skön och fridfull helg!


onsdag, december 18, 2024

Tillbaka till arbetet efter en hektisk morgon


Morgonen började inte som planerat. Trots en seg start blev det ett oväntat äventyr – ett besök till cirkel k för att köpa mackor till frukost eftersom jag inte orkade fixa något hemma. Klockan ringde flera gånger, och jag fick rusa till bussen för att hinna till arbetet i tid. Sådana morgnar påminner mig om livets oförutsägbarhet och vikten av att vara flexibel.

Efter en dag av välförtjänt vila och en festlig kväll med kollegorna är det nu dags att återvända till några timmars arbete. Även om tanken på att dyka tillbaka in i jobbuppgifter kan kännas tung efter en sådan avkopplande dag, är det också en del av rutinen som håller allt i balans.

Att jobba några timmar nu, även på kvällen, gör att jag kan hålla mig ajour med mina uppgifter och förbereda för kommande dagar. Det är viktigt att hitta en rytm som fungerar, där jag kan växla mellan arbete och vila utan att känna mig överväldigad.

Så, jag tar med mig dagens lugn och festligheternas glädje till mitt skrivbord. Jag känner mig redo att ta itu med utmaningarna på ett fokuserat och effektivt sätt, medveten om att varje arbetspass är ett steg närmare nästa möjlighet till återhämtning och nöje.

Livet handlar om att hitta en balans som fungerar för dig, oavsett om dagen innebär långa timmar framför datorn eller att njuta av tysta morgnar och livliga kvällar. Varje moment har sin tid, och ikväll är det arbete som står på agendan. Med ny energi och ett positivt sinne, är jag redo att göra det bästa av det.