Julen närmar sig, och för många betyder det gemenskap, skratt och familjesammankomster. Men för andra kan det vara en tid som framkallar ensamhet, oro eller känslor av otillräcklighet. Det är lätt att känna sig som den där personen som inte riktigt passar in, särskilt när släktfejder blossar upp eller när gamla sår rivs upp.
Jag vet att det finns fler som känner som jag – att det ibland känns lättare att bara dra täcket över huvudet och låta julen passera i tystnad. Det är svårt att möta människor när man bär på känslan av att inte räcka till, när man får höra att någon annan är "bättre" eller "duktigare". Sådana ord kan etsa sig fast och göra det svårt att hitta glädje i det som egentligen borde vara en fin stund.
Men kanske behöver julen inte vara allt det där storslagna som vi ser på film eller i sociala medier. Kanske är det okej att julen i år får vara lugn, enkel och fri från krav. Det är ingen skam i att vilja vara ensam om det är det som känns bäst.
För dig som känner dig ensam, vet att du inte är det. Det finns fler som sitter i samma båt. Och för dig som kanske tänkt att någon i din närhet alltid har det bra – tänk igen. Ett litet sms, ett telefonsamtal eller en inbjudan till en kopp glögg kan betyda mer än du tror.
Jag försöker själv påminna mig om att jag är värdefull, oavsett vad någon annan säger. Och du är också värdefull. Kanske är det viktigaste denna jul att ge oss själva lite extra snällhet och tillåta oss att känna det vi känner, utan att döma oss själva för det.
Om julen känns tung, kom ihåg – den är bara några dagar lång. Och efter det kommer ett nytt år med nya möjligheter. Kanske, bara kanske, känns nästa jul annorlunda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar