Nu känns det som att semestern har börjat på riktigt. Ingen väckarklocka som ringer tidigt och inga tider att passa. Det känns skönt efter ett långt arbetsår.
Morgonen började lugnt med frukost och kaffe. Ofta är det just de enkla stunderna som betyder mest. Att kunna sitta ner i lugn och ro och planera dagen utan stress är en lyx som lätt tas för given när vardagen rullar på.
Efter frukosten blev det en lugn stund med kaffekoppen. Jag tycker om sådana morgnar när man kan sitta och titta ut genom fönstret, fundera på veckan som kommer och bara ta det lugnt. Det behöver inte hända så mycket för att dagen ska kännas bra.
Nu när semestern har börjat finns det äntligen tid att göra saker i sin egen takt. Ibland är det faktiskt helt okej att inte göra någonting alls.
Jag har också ägnat en stund åt att läsa kommentarer på bloggen. Det är intressant hur vissa människor tycker sig kunna dra långtgående slutsatser om både mitt liv, min kost, min hälsa och min vardag utifrån några få rader. En del verkar dessutom känna behov av att upprepa samma budskap flera gånger.
Sanningen är att ett blogginlägg bara visar en liten del av livet. Det som inte syns är allt det andra – arbete, vardag, promenader, möten, glädjeämnen, bekymmer och allt som sker mellan raderna.
Men jag tänker inte lägga någon större energi på det. Sommaren är för kort för att ägnas åt människor som hellre söker fel än gläds åt att andra mår bra. Jag väljer att fokusera på semestern, på människorna som betyder något och på sådant som ger energi snarare än tar den.
Den här veckan väntar både hantverkare och en begravning. Livet rymmer både glädje och sorg, och kanske är det just därför det är så viktigt att ta vara på de fina stunderna när de kommer.
Nu väntar kaffekoppen och ännu en semesterdag. Kanske blir det en promenad, kanske blir det bara att sitta ute en stund och njuta av sommaren. Det får dagen utvisa.
Ha en fin måndag.
☕🌻😊
