tisdag, juni 23, 2026

Tisdag – semester betyder inte att allt stannar upp

Morgonen började lugnt på balkongen med en kopp kaffe. Solen värmde redan tidigt och det var skönt att sitta en stund och bara njuta av lugnet. Ibland behöver man inte göra så mycket mer än att lyssna på fåglarna, dricka sitt kaffe och låta dagen börja i sin egen takt

För mig är föreningslivet viktigt. Det handlar om att skapa kunskap, sprida information och försöka göra skillnad för människor med dyslexi och andra läs- och skrivsvårigheter. Det är ett arbete som ofta sker bakom kulisserna och som många kanske inte ser.När man arbetar i en förening planerar man inte en aktivitet samma vecka som den ska genomföras. Ofta börjar planeringen många månader i förväg, ibland nästan ett år innan. Planeringen börjar dessutom ofta redan när verksamhetsplanen tas fram på årsmötet. Där kommer styrelsen med idéer, förslag och önskemål om vilka aktiviteter som ska genomföras under året. Sedan följer många diskussioner, beslut och förberedelser innan aktiviteterna blir verklighet.

Vi har flera aktiviteter planerade redan under augusti och september, totalt tre olika aktiviteter innan Dyslexiveckan i oktober. Inför dessa behöver styrelsen fatta beslut om innehåll, ekonomi, lokaler, föreläsare och marknadsföring. Information ska publiceras på hemsidor och sociala medier, affischer ska tas fram och deltagare ska hinna anmäla sig. Det är ett omfattande arbete som sällan syns utåt, men som är avgörande för att aktiviteterna ska kunna genomföras.Det är lätt att se själva föreläsningen eller aktiviteten när den väl genomförs. Det som inte syns är alla timmar av planering, möten och ideellt arbete som ligger bakom. Utan det arbetet skulle många aktiviteter aldrig bli av.I dag har jag därför suttit med föreningsarbete, uppdaterat hemsidor och sociala medier samt arbetat vidare med planeringen inför höstens aktiviteter. Samtidigt är det skönt att kunna göra detta i lugn och ro utan stressen som följer med arbetsvardagen. Kaffekoppen står bredvid datorn och jag arbetar i min egen takt.Nu fortsätter planeringen inför hösten. Det finns fortfarande en hel del att förbereda, men det är ett arbete som känns både viktigt och meningsfullt.

Jag måste samtidigt erkänna att jag börjar bli ganska trött på alla kommentarer om vad jag borde göra, äta, tänka eller hur jag ska leva mitt liv. Det verkar finnas människor som vet exakt hur jag ska leva, trots att de aldrig har träffat mig.Från och med nu kommer jag att vara betydligt hårdare med vilka kommentarer som publiceras på bloggen. Alla kommentarer kommer inte längre att godkännas. Jag vill ha ett trevligt klimat där människor kan diskutera och utbyta tankar, inte ett kommentarsfält fyllt av personliga påhopp.


Ha en fin tisdag.



 ☕💻🌻📚

måndag, juni 22, 2026

Måndag – nu börjar semestern på riktigt


Nu känns det som att semestern har börjat på riktigt. Ingen väckarklocka som ringer tidigt och inga tider att passa. Det känns skönt efter ett långt arbetsår.

Morgonen började lugnt med frukost och kaffe. Ofta är det just de enkla stunderna som betyder mest. Att kunna sitta ner i lugn och ro och planera dagen utan stress är en lyx som lätt tas för given när vardagen rullar på.

Efter frukosten blev det en lugn stund med kaffekoppen. Jag tycker om sådana morgnar när man kan sitta och titta ut genom fönstret, fundera på veckan som kommer och bara ta det lugnt. Det behöver inte hända så mycket för att dagen ska kännas bra.

Nu när semestern har börjat finns det äntligen tid att göra saker i sin egen takt. Ibland är det faktiskt helt okej att inte göra någonting alls.

Jag har också ägnat en stund åt att läsa kommentarer på bloggen. Det är intressant hur vissa människor tycker sig kunna dra långtgående slutsatser om både mitt liv, min kost, min hälsa och min vardag utifrån några få rader. En del verkar dessutom känna behov av att upprepa samma budskap flera gånger.

Sanningen är att ett blogginlägg bara visar en liten del av livet. Det som inte syns är allt det andra – arbete, vardag, promenader, möten, glädjeämnen, bekymmer och allt som sker mellan raderna.

Men jag tänker inte lägga någon större energi på det. Sommaren är för kort för att ägnas åt människor som hellre söker fel än gläds åt att andra mår bra. Jag väljer att fokusera på semestern, på människorna som betyder något och på sådant som ger energi snarare än tar den.

Den här veckan väntar både hantverkare och en begravning. Livet rymmer både glädje och sorg, och kanske är det just därför det är så viktigt att ta vara på de fina stunderna när de kommer.

Nu väntar kaffekoppen och ännu en semesterdag. Kanske blir det en promenad, kanske blir det bara att sitta ute en stund och njuta av sommaren. Det får dagen utvisa.

Ha en fin måndag.


 ☕🌻😊

söndag, juni 21, 2026

Söndag kväll – midsommarhelgen är över


Söndag kväll – midsommarhelgen är över

Nu är midsommarhelgen över för den här gången. Det har varit några riktigt fina dagar med sill, nubbe, god mat och grillat. Vädret har varierat, men det har ändå varit skönt att få koppla av och njuta av sommaren.

Att sitta tillsammans och njuta av en god frukost eller middag är något av det trevligaste som finns. Det handlar inte bara om maten, utan om gemenskapen, samtalen och att få umgås med människor man tycker om. I en vardag där allt ofta går fort är det lätt att glömma bort värdet av de små stunderna. Att få sitta ner tillsammans, prata om livet, skratta och bara vara närvarande betyder mer än man ibland tänker på.

Det var också väldigt snällt att jag blev hemkörd. Innan dess bjöd jag på middag med stuvade makaroner, lite ost och köttbullar. Det blev en enkel men uppskattad måltid. Det är något särskilt med hemlagad mat och trevligt sällskap som gör att stunden känns lite extra bra.

Efter maten tog vi en sväng ner till Slussen för att njuta av sommarkvällen. Där passade vi på att köpa glass och ta en promenad i lugn och ro. Tyvärr var glassen ingen riktig höjdare den här gången, men det gjorde inte så mycket. Det var ändå trevligt att komma ut, få lite frisk luft och njuta av sällskapet och den fina kvällen.

Nu börjar semestern på riktigt. Efter ett långt arbetsår känns det skönt att få lägga väckarklockan åt sidan och få tid till återhämtning. Det har varit många arbetsdagar, möten, aktiviteter och uppgifter som skulle hinnas med innan sommaren.

Den här veckan ska jag åka hem till tomten där det väntar hantverkare. Samtidigt blir det en vecka med blandade känslor. I slutet av veckan ska jag åka på begravning för att ta ett sista farväl av en person som har funnits med under många år. Livet påminner oss ibland om hur skört det är och hur viktigt det är att ta vara på tiden tillsammans med människor vi tycker om.

Jag vill också skicka en liten hälsning till er som gärna kommenterar andras liv på sociala medier. Det är lätt att tro att man känner någon genom några bilder eller några rader text. Men sanningen är att man bara ser en liten del av en människas liv.

Bakom varje bild finns en vardag som ni inte ser. Det finns arbete, ansvar, glädje, sorg, oro och utmaningar. Ingen människa visar hela sitt liv på internet. Därför blir jag ibland förvånad över hur säkra vissa är på att de vet hur andra människor har det.

Om du inte vet hur någon har det, kanske det är bättre att visa respekt än att skriva nedlåtande kommentarer. Att vara vänlig kostar ingenting, men kan betyda mycket. Bakom varje skärm finns en människa med sin egen historia och sina egna erfarenheter. Det kan vara värt att tänka på innan man trycker på "skicka".

Nu väntar några veckor med semester. Förhoppningsvis blir det tid för vänner, utflykter, lugna morgnar och många fina sommarkvällar. Men först väntar en ny vecka med både praktiska saker och tid för eftertanke.

Önskar er alla en fin vecka och en fortsatt trevlig sommar.


lördag, juni 20, 2026

Lördag – Midsommardagen

I morse vaknade jag till ljudet av åskan och regnet som smattrade mot fönstret. Det var kanske inte riktigt det väder man hoppas på under midsommarhelgen, men samtidigt finns det något rogivande med att ligga kvar en stund och lyssna på ovädret utanför.

Dagen började lugnt med en god frukost. Ibland är det skönt att inte ha några stora planer utan bara ta dagen som den kommer. Efter en intensiv period på jobbet och med sommarledigheten framför mig känns det välbehövligt att få sänka tempot.

Midsommardagen får därför bli en dag för vila, återhämtning och att bara njuta av ledigheten. Det finns ingen stress och inga tider att passa. Kanske är det just sådana dagar man behöver ibland.

Oavsett väder hoppas jag att dagen bjuder på några ljusglimtar. Sommaren är lång och det finns många dagar kvar att fylla med nya minnen.

Önskar er alla en fin midsommardag.


#⛈️☕🌿☀️💛


fredag, juni 19, 2026

Midsommar och semester

Nu har jag äntligen gått semester!




Efter ett långt läsår med tidiga morgnar, arbete, möten och allt som hör vardagen till känns det nästan overkligt att åtta veckors ledighet ligger framför mig. För första gången på länge behöver jag inte ställa väckarklockan på klockan fem.

Midsommarafton firas hos en god vän. Här finns det tid att ta dagen som den kommer, äta sill och potatis, njuta av gott sällskap och senare i kväll tända grillen. Det behöver inte vara märkvärdigare än så för att kännas bra.

Ibland hör man att man ska fylla semestern med en massa aktiviteter. Själv ser jag fram emot det enkla. Att få sova lite längre, läsa en bok, träffa vänner och bara njuta av sommaren när den är som bäst.

Samtidigt påminner livet oss om att uppskatta stunderna vi får tillsammans. Därför känns det extra viktigt att ta vara på dagen, människorna omkring mig och alla de små ögonblick som gör livet lite rikare.

Så från mig till er alla – jag önskar er en riktigt fin midsommarhelg!

🌸 Glad midsommar på er! 🌸


#🌸☀️🍓🌿💛


torsdag, juni 18, 2026

Torsdag – Nu väntar några lediga dagar

I dag är det sista arbetsdagen innan semestern börjar. Det känns skönt att snart kunna stänga dörren till jobbet och få några veckor med ett lugnare tempo.

Efter ett långt läsår finns det mycket att se tillbaka på. Det har varit ett år fyllt av arbete, möten, utmaningar och många fina stunder tillsammans med elever och kollegor. Nu är det dags att samla ny energi inför hösten.

I eftermiddag väntar de sista arbetsuppgifterna innan det är dags att gå på semester. I morgon är det redan midsommarafton, och då åker jag till min vän. Det ska bli trevligt att få komma iväg och umgås under helgen.

Samtidigt är tankarna delade. Sommaren är här och många ser fram emot ledighet, men nästa vecka väntar också begravningen efter min barndomsvän. Det är fortfarande svårt att förstå att hon inte längre finns kvar. Vissa människor lämnar spår i ens liv som aldrig försvinner, oavsett hur många år som går.

Livet består av både glädje och sorg. Just nu får de känslorna samsas sida vid sida. Därför försöker jag ta vara på de fina minnena och uppskatta de människor som finns omkring mig.

Nu väntar midsommarhelgen och några lediga dagar. Jag hoppas att ni alla får en fin helg, oavsett hur ni väljer att fira den.

Glad midsommar!


#☀️🌸🕊️💛🌿


onsdag, juni 17, 2026

Onsdag – Tankar inför sommaren och avsked



I dag är det bara två arbetsdagar kvar innan sommarledigheten börjar. Det känns nästan svårt att förstå hur snabbt det här läsåret har gått. Samtidigt finns det fortfarande en del arbetsuppgifter kvar att avsluta innan det är dags att stänga dörren för sommaren.

Under eftermiddagen kommer vi att ha en AW tillsammans med arbetskamraterna. Det ska bli trevligt att få umgås en stund och avrunda läsåret tillsammans. Efter en intensiv termin känns det värdefullt att få tid att prata, skratta och summera året som gått.

Snart är det också midsommar. För många är det en tid som förknippas med glädje, gemenskap och sommarens början. Men ibland kommer livet emellan och gör att tankarna finns på annat håll.

Just nu har jag svårt att riktigt glädjas åt allt som väntar. Mina tankar går ofta till min vän som har gått bort och till de anhöriga som nu går igenom en svår tid. Nästa fredag är det begravning, och det känns fortfarande overkligt att det har blivit verklighet.

Begravningen kommer att hållas i den kyrka där jag själv konfirmerades och senare gifte mig. Det är också en plats där flera av mina anhöriga har tagits farväl av genom åren. Kyrkan bär därför på många minnen, både glädje och sorg.

Jag glömmer aldrig dagen då jag gifte mig där. Bröllopet var tänkt att vara hemligt och endast några få personer visste om det. Vi hade bara vittnen och en anhörig på plats. Men när ceremonin skulle börja såg jag att min barndomsvän hade kommit och satt sig längst bak i kyrkan. Trots att det var en hemlighet hade hon tagit sig dit. Det betydde mycket för mig och jag kände då att det var en riktig vänskap. Det är ett minne som fortfarande värmer.

När jag nu återvänder till samma kyrka för att ta farväl väcks många känslor. Livet rymmer både glädje och sorg, och ibland ligger de närmare varandra än man tror.

Nu fortsätter veckan framåt. Två arbetsdagar återstår innan sommaren börjar, men just nu finns också tankarna hos en vän som kommer att vara saknad.

Önskar er alla en fin onsdag.

🌸🕊️❤️

tisdag, juni 16, 2026

Tisdag – När dagarna flyter ihop


I morse ringde väckarklockan tidigt som vanligt. Dagen började med en skål yoghurt och flingor innan det var dags att göra sig i ordning och ta bussen till jobbet.

Nu när eleverna har sommarlov är det betydligt lugnare på skolan. Korridorerna är tysta och tempot är inte riktigt detsamma som under läsåret. Samtidigt finns det fortfarande en del arbetsuppgifter som ska avslutas innan även vi kan gå på ledighet.

I dag blev det lunch på stan, vilket var ett trevligt avbrott i arbetsdagen. Ibland är det skönt att komma iväg en stund, njuta av en god lunch och få lite miljöombyte.

Jag fick också skratta lite åt mig själv. I går kväll var jag så trött att jag var helt säker på att det redan var tisdag. Först senare insåg jag att det faktiskt bara var måndag. Efter många tidiga morgnar, arbete och olika aktiviteter är det kanske inte så konstigt att dagarna ibland flyter ihop.

Samtidigt börjar sommaren närma sig allt mer. Efter ett intensivt läsår känns det som att både kropp och hjärna längtar efter lite återhämtning. Det betyder inte att allt stannar upp, men tempot blir lite lugnare och det finns mer tid att reflektera över året som gått.

Nu fortsätter nedräkningen mot sommarledigheten. Förhoppningsvis väntar både vila, trevliga möten och några lata sommardagar innan hösten tar vid med nya utmaningar och möjligheter.

Önskar er alla en fin tisdag!


 🌸☀️📚🚌🍽️