söndag, december 22, 2024

Varför är risgröt dyrare i närbutiken?



Ibland känner jag mig verkligen fundersam över hur priserna kan skilja sig så mycket mellan olika butiker. Häromdagen var jag i min närbutik för att köpa ICAs risgröt och koka – . 38 kronor skulle de ha för den. Jag stannade upp en stund vid hyllan och tänkte: “Det här kan ju inte stämma?”


Det kändes dyrt, nästan löjligt. Men jag behövde ju gröten, så jag köpte den ändå.


Igår var jag ute och åkte och svängde in på en annan ICA-butik, en större en bit bort. Där såg jag samma risgröt. Men priset? 25 kronor. Jag stirrade på förpackningen och kände hur irritationen växte. Samma produkt, men 13 kronor billigare.


Varför är närbutikerna dyrare?


Jag förstår att mindre butiker kanske har högre omkostnader, men 13 kronor är mycket pengar – speciellt om man handlar flera gånger i veckan. Det blir snabbt en extra hundralapp eller två i månaden bara för att man inte alltid har möjlighet att ta sig till en större butik.


Jag kan inte låta bli att känna att ICAs egna produkter borde ha samma pris överallt. Det är ju deras eget märke! Vi ska inte behöva betala mer bara för att vi bor nära en mindre butik.


Alla kronor räknas


I dessa tider, när det mesta blivit dyrare – el, mat, bränsle – så känns det extra surt att se sådana prisskillnader. För mig är det inte bara en fråga om risgröt, utan om rättvisa och tillgänglighet.


Jag vet inte om jag kan göra något åt det, men jag kommer i alla fall att hålla extra koll på priserna framöver. Och kanske ta den där extra turen till en större butik när det går.


Har ni märkt samma sak? Hur tänker ni när priserna skiljer sig så här mycket mellan olika butiker?


Inga kommentarer: