God förmiddag
Inatt sov jag inte så gott, men jag vaknade ändå vid 9-tiden. Det var skönt att få börja dagen i lugn och ro. Igår kokade jag tomtegröt, så till frukost idag blev det en skål av den – toppad med lite kanel och socker. Jag kompletterade med en knäckemacka med kavringsylta och en kopp kaffe.
Det är något speciellt med sådana frukostar, särskilt när man kan sitta länge och bara njuta av stunden. Mörkret låg fortfarande kvar utanför fönstret, och det var sådär ruggigt och kyligt i luften som det ofta är den här tiden på året. Att sitta med en varm frukost i händerna gör verkligen att man känner tacksamhet över de små sakerna i vardagen.
Att ha sällskap vid frukosten gjorde det ännu bättre. Det behöver inte alltid vara ett stort sällskap – ibland räcker det med att katten hoppar upp på stolen bredvid och kikar nyfiket, eller att man delar måltiden med någon man tycker om.
Resten av dagen flöt på i ett behagligt tempo. Det blev lite småfix här hemma, sådant där som man skjutit upp men som ändå behövde bli gjort. Sedan tog vi en tur till Göteborg. Det var skönt att komma iväg en stund, byta miljö och kanske få lite ny energi.
När vi kom hem kände vi oss lite trötta, så det fick bli en enkel men god middag. Tjockkorv med pommes frites och gurksallad stod på menyn. Ibland behöver det inte vara mer komplicerat än så. Det är något med den typen av mat som väcker barndomsminnen – kanske är det doften av nygrillad korv eller bara enkelheten i det hela.
Efter maten blev det en lugn kväll i soffan. Vi slog oss ner framför tv:n, slötittade på något program och bara njöt av att vara tillsammans. Dagar som dessa, när inget särskilt händer men allt känns rätt, är de som lämnar ett varmt spår i hjärtat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar