tisdag, maj 18, 2021

Tangentbord som talar och hjälpa dig

 

Jag satt och googlade på App Store och tittade på olika hjälpmedel, och kände att kanske är det på väg: ” oKeyboard är tredje generationens tangentbord för iPhone och iPad med ordförslag även om du stavat fel.
Det innehåller bokstavsljudning och uppläsning av ord och meningar samt autokorrektion, det vill säga många felstavade ord rättas automatiskt. I oKeyboard kan du även lägga till egna ord i ordlistan. Du har full kontroll, så inga ord råkar hamna i ordlistan av misstag. Med ordprediktionen kan du få korrekta förslag även om du stavar fel.” Det är ju helt perfekt att det här kan komma så man får hjälp med stavningen, om det är ”jul” eller ”hjul”, och olika ord som man lätt förväxlar, som ung och ugn. Nu fungerar det bara med iPhone och iPad, och jag vet inte om det finns något liknande. Jag tror att det är ClaroRead som har för Androidtelefoner, men jag är inte till hundra procent säker. Jag har skickat en länk, och jag kommer att skicka en beskrivning också, till min blogg.
Ni får ha det så gott så hörs vi!





https://apps.apple.com/se/app/okeyboard/id1560119659


Kommer det bli en klass fråga varit du bor vilken status du har samhället


 Kommer hjälpmedel i Sverige att bli en klassfråga?

I en debatt i Aftonbladet idag står det att förskrivning av hjälpmedel är en hälsoekonomiskt lönsam insats som ökar människors självständighet i vardagen och delaktighet i samhället. En jämlik hjälpmedelsförsörjning för landets medborgare borde vara något som ligger i våra beslutsfattares absoluta intresse. Detta håller jag med om. Hos regionerna ligger olika budgetar för hjälpmedel. Det kommer att bli en jättebra debatt, det här. Kanske namninsamling till regering vore bra! Ungefär 30 förbund har intresse av detsamma. Bland andra förbundsordförande för Dyslexiförbundet har skrivit under. Det här är jättebra att dom har tagit fram sådana här saker som är viktig för oss som måste få tekniska hjälpmedel eller något annat var du än bor i Sverige, det ska vara lika i varje region om inte så kommer det blir en klasskillnad för medborgare i samhället som har ett eller flera funktionshinder. idag på sjukersättning med hjälpmedel förskrivning av regeringen behöver Lena Hallengren som är socialminister hon behöver se till att förslaget av hjälpmedel utredningen blir verklighet, så vi inte vi behöver överses och att det inte blir klasskillnad, idag lever många på existensminimum i inkomst, vilket innebär att alla inte har råd att betala för att få hjälpmedel. Vi behöver verkligen förtydliga att nationell styrning och en jämlik hjälpmedelsförsörjning att alla medborgare får en bra levnad med full delaktighet i samhället.

 

 



måndag, maj 17, 2021

Gratis Norge

 17 maj grattis Norge på nationaldagen. Det är lite trögt och komma upp lite slö, det är måndag morgon. Det blir en lunchlåda med kyckling, ris och grönsaker. Hade kyckling i frysen.  I lunchlådan har jag också med uppskurna  päron, Brieost och salami. Som vanligt styr min katt min morgon.  Habibi vet vad hon vill. Idag blir det en lång dag med arbetsplatsmöte.

 Jag har använt i flera år appodos o för mina mediciner. För ett år sedan fick jag månadsvis med apodos för en månad sedan började det  och krångla nu kommer apodos en gång i veckan. Så jag har ringt till dem en gång och fråga varför och det skulle bli bättre nästa gång. Ja du prata medcin på dos så sa de att hållbarheten räckte inte mer än en vecka. Vad är det för miljötänk och varför har inte kunna gjort det tidigare har jag haft ett längre en månad. Men tyvärr var bara en vecka på den här också perioden. Samt att kronans apotek håller inte måttet Personalen tar med våra ID-handlingar bakom disken så man ser inte vad de gör med våra ID-handlingar.


söndag, maj 16, 2021

Pirrig inför

 

Vart har helgen tagit vägen det har vart lite långtråkigt och har inte gjort så mycket som jag tänkte ha gjort. I alla fall kom har jag tvättat upp allt. Grumme tvättmedel går inte att tvätta på 30° och det blir klumpar på kläderna upptäckte detta, så jag fick tvätta om flera gånger. Vilket tvättmedel går använda egentligen?
 Plantera blommor ute inte dags än tycker jag. Är frustrerad på att inte jag fick min covidspruta på måndag. Livet är inte lätt det kommer inte bli en rolig sommar i år heller. Jag ser inte fram emot min semester.

Och nu måste jag börja och göra matlådor för veckan. Har ingen inspiration för detta men måste göras. Nu blir det full vecka att jobba. Lite pirrig för torsdagen då ska jag ta mitt sista prov i svenska grammatik. Jag hoppas att det går bra. Jag har inte så stort ordförråd för att kunna leka med ord. Försöker träna på det jättemycket. Men det är inte så lätt alla gånger.

Ligger kvar i sängen och funderar på livet, hur ska det bli i sommar. Kanske ska jag erbjuda mig som hundvakt i sommar eller vad ska man hitta på med åtta veckors ledighet. Röja hemma ett par veckor blir nog bra, det skulle behöva att göras. Använda "appen påminnelse" från google som påminner blir en bra planering. Det gör jag en gång veckan då ser jag vad som bör göras under veckan och boka av stjärna i kanten. Den appen kan påminna er barn att göra läxan eller något annat som till exempel tandläkarbesök. du kan dela med någon också handelslista helt perfekt. 

Jag stannar kvar hos honom över natten, när han vaknar så går vi upp och äter frukost det blev havregrynsgröt, kanel och äppelmos och en kopp kaffe, en lång härlig frukost. 

På väg hem ifrån min särbo så upptäcker jag att de kör som biltjuvar på 45:an, hög hastighet. Har man körkort så bör man veta att man ska man släppa ut personer ifrån filen. Jag släppte fram en person så jag fick flytta mig till annan fil, då kom det en stor bil rätt upp i röven på mig. Det är väldigt argsint körning från olika personer. Jag hoppas snart att polisen är ute och kollar.  De håller inte 70 hastigheten på 45: an längre. Hur har du fått lärt dig och köra egentligen? Den ilskna körningen har ökat i samhället. Särskilt vissa bilsorter.





Pizzan



Det blev en mycket enkel middag, färdig pizzabotten tomatsås, skinka salami, purjolök och tomater. Min särbo kom och tillbringade denna middag med mig.
 Det är aldrig kul att sitta och äta själv. När jag gör pizza så lägger jag den i en stenugn då blir den frasig och mycket smarrigt

En kartläsare fick jag vara på kvällen åt min kära särbo och vi hann, han köpte upp Saabdelar till sin 900 cab, det visade sig vara långt ut i skogen och vi fick leta efter säljaren
Det blev en mysig och underbar dag denna söndag, trots åska och regn!
Det blev lite svårt gå lägga sig i tid.! 






lördag, maj 15, 2021

Helgens försvinner verkligen

 God lördag morgon även om man är ensam. 

Jag vill gärna förtydliga mig och att världen kan inte hjälpa oss med tekniska hjälpmedel.

Många år har gått sedan min halvbror tvingade mig använda dator och det var på den tiden man fick köpa tre ostar i affären och fick internet på köpet. Då blev jag jätte fast i den här världen och jag satt själv och träna mig och det är alltid bra på svenska.Har sedan dess varit med olika projekt och aldrig varit rädd för att lära mig något nytt. 

Tekniska hjälpmedel är bra när du ska skriva eller lyssna på det. Är det någon app och du ska navigera i in på den och det är engelska språket finns där. Då hjälper det inte med  inte med tekniska hjälpmedel.Jag vill alltid ha full kontroll när man loggar in på olika digitala möten. Vet jag inte vad de olika knapparna betyder så blir det jättesvårt för mig. Tur att jag har en bra särbo som visar runt och  navigerar mig så jag kan förstå olika saker.


ser ni att det är dubble marsipan 


Jag tog biltur upp till särbon. Vi tänkte åka på lite loppis men tyvärr var de stängt eller lång kö. Men vi stannade på Ritz köpte varsin tårtbit. Tog kaffe hemma hos honom.

Verkligen härligt att slippa äta ensam. Vi åt lunch med potatis och hackkorv plus rödbetor. Har inte ätit det på länge åt det hos mormor, hon är himlen nu.. Hon lärde mig att äta hackkorv. Man måste åka till Värmland och köpa mer korv.


Besöket på Biltemas blev att jag införskaffat mig en Allt på balkonghäng stång i stål som jag ska ha inne i badrummet.  Måste  stålsätta mig att titta på gangsterfilm det blev ingen kriminalare som Maria Wern . Alla som känner  mig så gillar polis filmerna, men gött med  ett soffläge som det blev .Det blev en hårdkokt film från Netflix  John Wick den filmen rekommenderar jag varm.  Vii tog åt  lite jordnötter och intog en kall öl. Det blev en helt okej helg ! 







fredag, maj 14, 2021

Fredag ledigt hippie

 En dag till att vara ledig och ta det lugnt. Jag ska börja med att tvätta och greja lite. Typ att Vecka städning plus att göra ordning hos habibi. Det är tur att jag har en robotdammsugare när man har djur hemma. Den är jättebra och ta upp katthår och gör rent samtidigt bra på grund av min sjukdom.

Sedan ska sätta mig med valberedningen och ordna div papper till bostadsrättsföreningen. Men lusten har jag tappat helt och hållet. Känner mig frustrerad att  inte kunna  få träffa min kära mor. Det känns ingen roligt att få ledighet snart. Finns inga möjligheter för mig att få träffa någon. Hade sett fram en en bra sommar utan att vara bekymrad över covid smittan. Jag är så rädd att jag ska bli sjuk för jag har Astma och när jag blir förkyld så blir jag väldigt tät. Har ingen lust åka in till sjukhuset om jag skulle få detta. Jag tog lite kaffe och tog det lite lugnt här på morgonen. Ska jag försöka ta tag i mitt liv men jag har som sagt tappat lusten helt och hållet. Nu får jag känna att det är fredag och kanske ta lite gott att äta till kvällen och lite att dricka.

torsdag, maj 13, 2021

Kära statsminister

 Kära presskonferensen som ni hade i onsdags.  Där ni står och säger att alla ska vaccinera sig. På grund av att jag har olika sjukdomar var jag glad över att ha fått en tid. Två SMS får jag idag ifrån vaccindos. Att de har har avboka mig. Och jag försöker igen att få in en ny tid. Men blev nekad en ny tid. Jag har gjort min plikt för Sverige ingen kan säga att jag inte har försökt att få en tid. Det här datasystemet kunde inte förklara varför jag inte  fick min tid. Jag tycker att primapraktiken har blivit förslappad och blivit förstora i kostymen. De är mycket nonchalanta och svårt att ringa till dem. Jag måste skriva till dom och jag har ju svårt med läs och skrivsvårigheter. Ofta förstår de inte vad jag menar. Jag funderar på att byta vårdcentral på grund av det här problemet under covid tiden. Kära Löfven hur tänker du när man blir avbokad ifrån sin vaccinationstid? Det är inte mitt fel längre jag har gjort min plikt.

onsdag, maj 12, 2021

helg vad skönt

 Nu är det långledighet snart och det ska bli underbart och härligt att vara ledig sammanhängande dagar. Det har man ju verkligen längtat efter!

Jag såg på dyslexiförbundet att de har ett webbseminarium om hjälpmedel den 25 och det gäller alla medlemmar i förbundet som kan anmäla sig till det och få tips på nya tekniska hjälpmedel. Det är ju kanonbra!

Tips på tillgänglighet på SVT-play för oss med lässvårigheter. Nu finns det faktiskt redan 100-tals textremsor som är upplästa, men de håller på i gropen med det här. Det finns, men jag tycker inte att allt är himla bra än så länge. Det ser ut som det är dubbat på en del program, men det fungerar ju. Man gå in på en samlingssida för alla uppläsningstexter och väljer valfritt program. Och klicka sen på symbolen för ljud och språk, den brukar ligga lägst ner i fönstret och klicka sen på uppläsningstext. Det är ju enkelt, men jag tyckte det var lite svårt – men det fungerar.

Denna helg blir det för mig att städa bilen efter helgen. Städa, tvätta och göra iordning balkongen, så det blir fint därute. Kanske köpa lite blommor att ställa ut, men det är kanske lite kallt ännu. Jag brukar alltid vänta tills de blir rea på blommorna, de brukar sälja ut i midsommarveckan. Men det är ju roligt att ha nu också, vi får se, jag kanske tar en tur till blomhuset idag och tittar en sväng.
När jag slutade jobbet åkte jag hem och gav katten mat och packade en liten bag med grejer i och åkte upp till min kille.
Ingen av oss orkade laga någon mat så vi tog kvarterskrogen och köpte oss varsin pizza. Och så delade vi på en flaska vin till detta. Och det var så gott väder. Vi kunde sitta ute och äta. Det var jättemysigt.
Sen fick jag tips ifrån en jobbarkompis – ett rosévin som vi drack upp också. Det heter Le Due Arbie. Det är ett ekologiskt rosévin. Det verkar helt perfekt till varma dagar i sommar.

Ni får ha en skön Kristihimmelfärdshelg! Vi hörs när jag har tid!