onsdag, maj 12, 2021

helg vad skönt

 Nu är det långledighet snart och det ska bli underbart och härligt att vara ledig sammanhängande dagar. Det har man ju verkligen längtat efter!

Jag såg på dyslexiförbundet att de har ett webbseminarium om hjälpmedel den 25 och det gäller alla medlemmar i förbundet som kan anmäla sig till det och få tips på nya tekniska hjälpmedel. Det är ju kanonbra!

Tips på tillgänglighet på SVT-play för oss med lässvårigheter. Nu finns det faktiskt redan 100-tals textremsor som är upplästa, men de håller på i gropen med det här. Det finns, men jag tycker inte att allt är himla bra än så länge. Det ser ut som det är dubbat på en del program, men det fungerar ju. Man gå in på en samlingssida för alla uppläsningstexter och väljer valfritt program. Och klicka sen på symbolen för ljud och språk, den brukar ligga lägst ner i fönstret och klicka sen på uppläsningstext. Det är ju enkelt, men jag tyckte det var lite svårt – men det fungerar.

Denna helg blir det för mig att städa bilen efter helgen. Städa, tvätta och göra iordning balkongen, så det blir fint därute. Kanske köpa lite blommor att ställa ut, men det är kanske lite kallt ännu. Jag brukar alltid vänta tills de blir rea på blommorna, de brukar sälja ut i midsommarveckan. Men det är ju roligt att ha nu också, vi får se, jag kanske tar en tur till blomhuset idag och tittar en sväng.
När jag slutade jobbet åkte jag hem och gav katten mat och packade en liten bag med grejer i och åkte upp till min kille.
Ingen av oss orkade laga någon mat så vi tog kvarterskrogen och köpte oss varsin pizza. Och så delade vi på en flaska vin till detta. Och det var så gott väder. Vi kunde sitta ute och äta. Det var jättemysigt.
Sen fick jag tips ifrån en jobbarkompis – ett rosévin som vi drack upp också. Det heter Le Due Arbie. Det är ett ekologiskt rosévin. Det verkar helt perfekt till varma dagar i sommar.

Ni får ha en skön Kristihimmelfärdshelg! Vi hörs när jag har tid! 

 

Inga kommentarer: