fredag, januari 17, 2020

Sliten nu helg

Denna veckan har det väl inte hänt så mycket. Jag har varit lite trött och sliten. Har inte orkat gå på träningspass. Jag har gått och lagt mig görtidigt på kvällarna för jag har varit helt slut efter arbetsdagarna. Igår hamnade jag i en referensgrupp för vårt datasystem på jobbet. Det var ett givande och tagande men lite förståelse för oss som har ett läshinder tycker jag. Men det var trevligt att träffa andra och byta erfarenheter om detta dataprogrammet om vad som är rätt och fel. Tur jag hade med mig skrivtolken. Det var roligt att gå och strosa litegranna i Göteborg och trevligt att träffa nya folk. När jag kom hem så dök jag bara rätt ner i sängen
Idag så är det fredag, det är skönt. Idag ska jag gå ner – fasen, jag har en finger, jag går och gör nagelvård på mina händer – och den spricker hela tiden. Nu tar jag bort den här acryllacken som jag har. Jag tycker inte det håller så bra. Har ni någon erfarenhet av det här? Om ni ser på sidan här så har jag fortfarande kvar boken ”Skamvrån”. Jag har inte kommit till stopp på den boken än. Så det är lite krångligt. 
Nu får vi se vad givande nästa helg det kommer att bli här. Men nästa helg så är det veteranmarknad som Svenska Volvoklubben har tillsammans med andra samarbetspartners och den ska jag åka med på. Det ska bli kul.
Men nu får ni ha det så gott så hörs vi!

söndag, januari 12, 2020

så blev hälgen med lärverktyg


Lördag morgon, vaknar. Helt underbart! 
Jag gjorde en enkel chokladsockerkaka.
Sedan tog jag och åkte ner till Stadsbiblioteket och visade tekniska hjälpmedel. Johanna Kristensson har gjort en väldigt bra bok med Erica Ekelöv; ”Alternativa lärverktyg”.
Det var väldigt trevligt och mysigt. Lite kaffe fick vi där. Det kom ganska många folk och ville veta om olika saker. Jag försökte själv att ge lite tips om ”Skolstil”, ”SayHi” och ”Prizmo Go”. Det är synd att inte ”Prizmo Go” finns för Androidtelefon – det tycker jag är lite konstigt.


Sedan hem – skulle ha främmat. Vi gjorde en Taco-kväll med olika goda vänner. Vi satt och hade det allmänt trevligt och pratade. Och min hambo kom och sov över.


 Vi hade jättemysigt, men i sängen blev vi två så vi kom inte upp förrän 12 på söndagen. Men det gick ju bra. Vi tog en långfrukost med gröt, ägg och kaffe.
Sedan kom en god vän och hjälpte mig att packa ner alla jultomtarna. Det var en ängel som kom och hjälpte mig faktiskt. Det var jättetrevligt.
Sedan gjorde jag köttfärssås av tacoköttfärsen. Jag tänkte jag skulle göra i ordning en Tacogratäng. Det tycker jag är väldigt gott så det ska jag försöka göra, det var länge sedan jag gjorde en sådan. Så jag ska försöka hitta ingredienserna till det.
 Men nu ska jag krypa ner i sängen. Nu är jag ganska trött efter helgen. Det har varit en intensiv helg.  
Ni får ha det så gott så hörs vi!

måndag, januari 06, 2020

film lite mys


Nu är det slut på ledigheten och julen. Det har varit väldigt trevligt! Jag har träffat mycket folk, varit på bio och sånt.
Jag hade främmat på trettondagsafton, då bjöd jag på älgstek med porterstek och potatis, med grönsaker och gott vin. Jag hade gjort pannacotta till efterrätt och det är så lätt att göra med gelatinsockret. Det blir väldig gott.
Vi tog ett gott vin till, jag tror det var från Kalifornien, men jag minns inte riktigt.
Sen såg vi på Hamilton-filmen och tog det allmänt lite lugnt.
Men trettondagen så började mitt nya 2020, så jag började med att åka ner på vattenträning som starta idag. Nu ska jag försöka att gå minst en gång i veckan – det är mitt nyårslöfte. Jag får se om jag kommer kunna klara det, men till slutet på mars ska jag kunna klara det, men när jag börjar studera så kommer jag nog inte att klara det. Jag kanske kan ta det varannan vecka, det kanske jag orkar att gå på någon träning.
Imorgon är det ny arbetsvecka som startat med studiedag, får vi se vad det blir av det.
Så har det varit för mig.


Nästa helg så ska jag demonstrera hjälpmedel på biblioteket här i stan.
Ni får ha det så gott!

söndag, december 29, 2019

Twoo är bra app

Idag är det ingen vanlig dag. Det är 7 år sedan jag var inne på ”Twoo” och dejtade flera killar där, men jag fastnade för en och jag skulle möta honom för 7 år sedan. Han kände inte till stan fast han bor i stan. Vi stod på två olika konditorier som hette samma. 
Det var tur att vi kunde prata med varandra via twoo-appen.
Det blev kärlek vid första ögonkastet när vi träffade varandra.
Det var helt underbart och det har gått 7 år nu, fast vi är bara hanbon idag. Igår var vi på Bishop Arms och åt lite granna och hade det mysigt och firade vårandag. Sedan följde han med mig hem och tog lite kaffe och hembakat ifrån mamma. Så det var en rolig dag att fira och trevligt. Så tog han med sig sin katt tillbaka och såhär.
Men det var 7 år sedan vi träffades. Jag tror den appen är lika bra än.

lördag, december 28, 2019

Jul helg

Sedan, dan efter fick vi packa in våra väskor och resa upp till min mor, upp till Värmland i en liten byhåla. Där har de tradition med olika julmat och allmänt trevligt. Och hennes vän kom dit med hunden, så vi hade faktiskt väldigt trevligt. Vi gick och la oss ganska tidigt, trötta. Dagen efter blev min mamma dålig, och det gick inte att komma åt 1177. Jag fattar inte detta, varför kommer man inte åt 1177 när man är dålig. Vi fick ta bilen och åka in till Centralsjukhuset i Karlstad. Hon fick akutmediciner. Vet ni vad vi åt den dagen? Jag var inne på en pizzeria och åt pizza, det var ju helt otroligt att vi gjorde på juldagen. Sen körde vi hem mamma, och hon gick och la sig. Hon var ganska trött efter den här ansträngningen. Så vi åkte hem till en barndomsvän och satt och tjötade en liten stund och tog det lite lugnt. Men då bestämde vi att från annandagen till fredagen tar vi in på Rasta i Grums. Och det var faktiskt väldigt gott att komma till en annan säng, det var riktigt skönt. Där tog vi oss potatis och köttbullar och hade det allmänt trevligt. På fredagen tog vi och checkade ut och åkte in till Karlstad. Det var faktiskt allmänt trevligt att gå inne i stan. Han köpte sig en DVD-spelare till Mac:en. Så vi gick runt och strosade i Karlstad, och sen på kvällen for vi till hans syster. Så hade vi lite pizzakväll där igen, men det gick ju bra. Vi tog oss lite bubbel och lite vin och så där. Det var allmänt trevligt, och vi stannade över där. Dagen efter var vi och hälsade på andra släktingar, så vi har bara farit och farit och farit, och sprungit överallt. Men det har varit en väldigt trevlig jul, och mysigt på alla sätt. Och billigt att ta in på hotellet, det kostade bara 514 kronor för två personer. Det var ju lite lyxigt och bra. Men ni får ha det så gott så hörs vi!

måndag, december 23, 2019

Äntligen julledighet


Nu är det julledighet och det har varit väldigt mycket att göra. 
Först köpte jag mig en hyacintvas i affären, men när jag kom hem så var den trasig – typiskt! Jag ville ju ha en hyacintvas! 
Jag har varit ute och fikat med två jobbarkompisar, det var allmänt mysigt och trevligt! Det är roligt att träffa dem privat också. 
Jag har köpt mig en skjortklänning också! Det har jag aldrig i hela mitt liv använt förut. 
I lördags hade jag grötfest med hanbon, hans son med flickvän. Vi åt julskinka och gröt. Jag gjorde fudge, sockerfri med jordnötter – jag lägger in receptet som jag hittade på nätet
Vi tog det allmänt lugnt. Hanbon stannade kvar och vi såg på ”Så mycket bättre” och tog det lite lugnt. 
Sen har jag varit nere och fixat mina julnaglar. 
Det har varit lite pyssel och sånt!
 God jul





Chokladfudge med jordnötter - 8 till 12 bitar
100 gram mörk choklad, gärna utan tillsatt socker
1 dl vispgrädde
50 gram mascarpone 
30+20 gram jordnötter, rostade och salta
10 steviadroppar, vanilj (eller annan valfri sötning)

Häll grädden i en kastrull och koka upp. Ta bort kastrullen från plattan. Tillsätt choklad i bitar och rör om tills chokladen smält. Tillsätt mascarpone och sötning och rör noga till en slät smet. Häll i ca 20 gram jordnötter och rör om. Klä en liten matlåda/brödform (ca 7X15 cm) eller liknande med folie och häll i chokladmassan. Toppa sist med hackad jordnötter, ca 30 gram. Låt stelna i kyl (tar några timmar) och skär därefter i rutor.

Stress stress

Här börjar min bloggdag den 23 december 2019. Jag tog mig ner till stan och köpte lite mer julklappar, tog en promenad ner. Det var helt gott. Sen när jag kom hem hämtade jag min bil och åkte till affären och fixade lite grejer till Jansson. När jag kom hem från affären och hade handlat och alltihop så tog jag fram min nya köksmaskin, Kenwooden. Och vilken bra Jansson det blir i den! Fina strimlor, jättegott! Så jag hade Jansson och prinskorvar och mina köttbullar, lite knäckebröd och julskinka. Så min hambo kom ju här med sin katt och vi hade allmänt trevligt och underbart. 

tisdag, december 17, 2019

När kommer tomten?


Ny start på veckan, snart är det julafton. Tre dagar kvar på jobbet innan juluppehåll, det ska bli skönt, underbart. Jobbar som vanligt, och det krånglade med Weblib, men det kom igång igen. Men det är mycket krångel med det datasystemet tycker jag. Men vi får se, det kanske är barnsjukdomar på det.
Men vet du vad jag ska göra till våren, vecka 13? Jag är 55 år nästan, och jag ska faktiskt börja studera på kvällstid nu till våren. Och det finns inga hjälpmedel man kan få, skrivtolk och så här. Jag håller på och letar och funderar på hur Komvux är uppbyggt. Jag är lite pirrig för det, men jag får försöka i alla fall.
Hem och röjde i köket, och diskmaskinen hade fungerat, och plockade ur och plockade i och grejade. Så var det nånting i min duschkabin som stoppade igen hålet, så det rann ner sakta. Men jag fick ordning på det, och det började rinna lite bättre. Sen kom min särbo och hämtade bilen, och sen var jag trött. Så jag bara kröp ner i sängen och nästan somnade med en gång, jag var så sliten och trött. 

Men ni får ha det så gott!