måndag, december 23, 2019

Äntligen julledighet


Nu är det julledighet och det har varit väldigt mycket att göra. 
Först köpte jag mig en hyacintvas i affären, men när jag kom hem så var den trasig – typiskt! Jag ville ju ha en hyacintvas! 
Jag har varit ute och fikat med två jobbarkompisar, det var allmänt mysigt och trevligt! Det är roligt att träffa dem privat också. 
Jag har köpt mig en skjortklänning också! Det har jag aldrig i hela mitt liv använt förut. 
I lördags hade jag grötfest med hanbon, hans son med flickvän. Vi åt julskinka och gröt. Jag gjorde fudge, sockerfri med jordnötter – jag lägger in receptet som jag hittade på nätet
Vi tog det allmänt lugnt. Hanbon stannade kvar och vi såg på ”Så mycket bättre” och tog det lite lugnt. 
Sen har jag varit nere och fixat mina julnaglar. 
Det har varit lite pyssel och sånt!
 God jul





Chokladfudge med jordnötter - 8 till 12 bitar
100 gram mörk choklad, gärna utan tillsatt socker
1 dl vispgrädde
50 gram mascarpone 
30+20 gram jordnötter, rostade och salta
10 steviadroppar, vanilj (eller annan valfri sötning)

Häll grädden i en kastrull och koka upp. Ta bort kastrullen från plattan. Tillsätt choklad i bitar och rör om tills chokladen smält. Tillsätt mascarpone och sötning och rör noga till en slät smet. Häll i ca 20 gram jordnötter och rör om. Klä en liten matlåda/brödform (ca 7X15 cm) eller liknande med folie och häll i chokladmassan. Toppa sist med hackad jordnötter, ca 30 gram. Låt stelna i kyl (tar några timmar) och skär därefter i rutor.

Inga kommentarer: