måndag, november 18, 2019

TIllgänglighetsverktyg på en Chromebook



idag hitta jag 

Johanna Kristensson har gjort en instruktionsfilm som visar hur du kan aktivera och använda diktering och textuppläsning i Chromebook.  Det trodde jag aldrig skulle hända i den här produkten Chromebook. Jag var ju lite grand sur, vi köpte in det i kommunen, men nu kanske det blir tillgängligt för alla att använda Chromebook med läshinder eller skrivhinder. Det är ju kanonbra att det har kommit fram, Chromebook, Googles egen produkt. Det tyckte jag faktiskt var bra. Det här har jag saknat till elever som fick sina Chromebooks. Länge har jag varit lite anti mot detta. Men nu har dom ändrat sig och nu får man se framåt och se vad dom kan göra för eleverna och dom som köper Chromebook.



https://youtu.be/gcOTzAg32uo

söndag, november 17, 2019

lunchlåda, bil strul



Det var skönt att vakna hos honom, jag sov väldigt skönt den natten.
Fick lite frukost, och så skulle jag ta med mig min bil hem. Typiskt, typiskt, så har det hänt nånting, inget batteri på fanskapet! Så han körde mig så jag fick åka och handla lite mat.


Jag handlade lite mat som jag skulle ha med mig till jobbet nästa vecka. Jag köpte mig blandfärs och gjorde i ordning köttbullar med lite lök och vitlök, grillkrydda, vitpeppar, svartpeppar och salt. Lite ägg och havregryn och grädde, så fick det stå och svälla lite grand. Sen rullade jag ihop dem och körde dem i aerofryern. Först sju minuter 200 grader, sen 160 grader i sex minuter. Sen gjorde jag lite stuvade makaroner, det var så längesen jag gjorde detta. 
Sen gjorde jag en superenkel – köpte färdig potatisgratäng, färdigskivad skinka och blandade ihop det, och in i ugnen med lite ost på. Så då hade jag köttbullar och makaroner en dag, och så ska jag ha potatisgratäng med skinka i.

 Så det grejade jag med och gjorde i ordning på eftermiddagen när jag kom hem. Så jag grejade lite grand, det var skönt, och så såg jag lite på Tuben och tog det lite lugnt och skönt.

 Sen fick jag sålt min crock pot också, så kom en och hämtade den. Jag tyckte bara det blev sönderkokt mat i den. Jag tyckte inte om den. Aerofryern är mycket bättre, den kan jag använda till många olika maträtter. Särskilt kyckling är väldigt gott. 

Men nu ska jag krypa ner i sängen, nu är klockan åtta på kvällen. Jag ska lägga mig och läsa en liten bok, hoppas legimus fungerar idag i min iPhone. 

 Men nu ska jag ta det lite lugnt på söndag innan veckans bravader. 

                                     Men ni får ha det så gott så hörs vi!

lördag, november 16, 2019

flänger och fara



vaknar och tar mig lite gröt och pysslar lite grand, och gosar med Habibi och ser på Havets hjältar. Sen kom särbon och hämtade mig, så åkte vi ner till Kungälvs köpcenter, Kongahälla Center. Det var ett jättefint köpcentrum. Man kunde plocka olika mat. Alla kunde sitta på olika stället fast man kunde köpa olika mat. Vi tog faktiskt och åt på Bastard hette hamburgerrestaurangen. Det var väldigt gott och väldigt mumsigt. Sen tog vi kaffe vid Italiensk glass, det var faktiskt väldigt trevligt. Så träffade vi en go kompis till min särbo.

 Sen for vi faktiskt till Ikea efteråt. Jag köpte mig blåa assietter på Ikea som passar till Mon Ami, blommiga muggar som jag har. Det blev faktiskt enhetligt och snyggt. Så köpte jag djupa gröna tallrikar där. 


Så ville han att jag skulle följa med upp till honom, och då for vi till Athena pizzeria och köpte oss en pizza. Det var faktiskt väldigt gott att äta. Vi satt och såg på Så mycket bättre, det var väldigt trevligt. Så roligt Niklas Strömstedt gjorde av Magnus Uggla-låten, det var himla kul att höra på, faktiskt. Sen blev det väldigt tidigt i säng, jag var ganska trött, jag hade ju sovit dåligt, så det var skönt att kunna sova.








köpcentrum i Kungälv 

fredag, november 15, 2019

Helg igen

Det var ingen rolig natt mellan onsdag och torsdag. Jag hade en snurrig karusell med Ménières sjukdom och ganska jobbigt. Jag orkade inte ta mig upp till jobbet. Det blev vila hela dagen. Tur att jag har en god inneboende som har förståelse för min sjukdom.

 Nu är det fredag och jag stålsätter mig och tar mig till jobbet idag. Idag känns det lite bättre med Ménièressjukdom. Så nu håller jag på och  sliter och grejar på jobbet. Sen ska vi ha avtackningsfest ikväll och det ska bli jättekul att träffa de andra och prata. Så får vi se vad jag ska hitta på att baka för något, har inte bestämt mig riktigt än. Men det får gå fort och jag måste göra i ordning mig och sen får jag vila mig och inte stressa för mycket.
Ni får ha en skön helg. Jag vet inte vad som händer under helgen. Jag har inga planer direkt så vad jag ska göra, men ni får ha det så bra!


 Banoffeepaj med dajm mums
                              
vinprovning på Österrike vita viner. 
Fredag eftermiddag, ett äventyr med banantoffeen till jobbet! Jag skulle ta Västtrafikbussen. Det var en ”kokörar-chaufför”. Jag säger till honom att jag har två kassar med bakverk i, och jag visar mitt Västtrafikkort. Och jag hann inte gå med de här kassarna i bussen över huvud taget, han körde direkt. Jag fick vänta. Jag fick stå upp i bussen, det är inte roligt. Så nonchalanta chaufförer från Västtrafik, tycker jag. Dessutom fem minuter försenade till andra hållplatsen, och det är bara två minuter emellan. Jag fattar inte hur de kan göra så här. Jag fick i alla fall sätta mig ner till slut, men jag var rädd att jag skulle få banantoffeen i ansiktet, eller att det skulle bli kladdigt, upp-och-nervänt och såhär.

 Jag kom till jobbet, och vi hade jättegod vinprovning från Österrike, med olika viner. Wachau, det var sådär, det vinet. Sedan hade vi en Kamptal, den var sådär. Så var det ett vin från Österrike med en människa med grishuvud. Men klostervinet tyckte jag var väldigt gott, helt underbart. Men Umathum smakade bara parfym, det var inte så gott tyckte jag. Sen hade vi lite olika plockmat och åt. Jag tog inget mer vin. Plockmaten v

Var lite kyckling och charkuterivaror och lite sallad och potatissallad. Jag tog bara lite grand. Så det var ju inget speciellt. Och sen blev det väldigt högt ljud på jobbet, och jag kände att det var lite jobbigt för mitt öra. 

Men det var tur att min särbo hämtade mig och körde hem mig. Jag åkte hem vid tio, det var en lagom tur till jobbet. Men fasen, jag fick kvar jag fick kvar banantoffeen, dom tog inte så mycket av den, det var ju synd. 





onsdag, november 13, 2019

Jag spyr galla att det försvinner!!

Jag spyr galla på allting snart! Man kan aldrig lita på Postnord, att det kommer fram, det försvinner och kommer flera dagar efter. Det är krypleverans på allting. Det tog sex dagar från Uddevalla hit för att skicka några krokar, sex dagar! Fjorton dagar för att skicka ett brev, jag fattar inte hur det kan krypa fram, posten och alltihop. Jag förstår inte hur det har blivit i samhället. Det är så nonchalant, och ingen vill ta ansvar för nåt. Ingen bryr sig om det försvinner saker. Man kan aldrig skicka en present till någon, man vet ju inte om det kommer fram. Jag är lite trött på nonchalansen, det måste vara större säkerhet på att frakten blir garanterad, så man kan skicka till sin kära mor eller sitt barnbarn eller någon annan släkting. 
Men på morgonen, upp och grejade och gjorde i ordning mig och gjorde mig en liten smoothie på banan och jordgubbar, jag tycker det är så gott. Så nu måste jag köpa yoghurt när jag åker hem idag, jag måste ta mig i kragen och göra det. Det är så underbart i hemmet, det har blivit ett hem. Nu ska jag bara rensa i mina skåp, vad ska jag ha kvar vad ska jag slänga, vad ska jag sälja? Jag vet inte, jag har ingen aning vad jag vill nu. Men jag måste få bort saker, jag kan inte skapa mer skåp, det blir inte bättre förvaring ändå om man gör det. Ordning och reda – tänk om någon kunde säga till mig att göra i ordning och alltihop, det skulle vara helt underbart. Vad behöver jag ha kvar i mitt liv och så här. Jag vet inte. Jag funderar och funderar och tänker. Sen lurade min kära kollega mig att köpa ett par nya skinnbrallor från Invest. Jag tänkte, jag köper ett par så har jag några år. Jag trivs i såna byxor med resår i. Så nu försöker jag sälja mina andra skinnpajer för 1500 kronor storlek 40. För dragkedjan går inte igen för mig i sidan. Jag tror jag har gått upp i vikt, så jag ska försöka sälja dem nu. Nu har jag vinterdäck till Toyota Corolla som ligger ute till försäljning på blocket. Så nu är det mycket att hålla i, och hålla ordning på och snurra på. Så nu ska jag se vad som händer idag. Ni får ha det så gott.

måndag, november 11, 2019

Dom måste ta sitt ansvar i landstinget

Ny vecka att köra igång med. Härligt och gott att vakna. Och jättefint i min lägenhet. Det var helt underbart. 

Jag jobbade fram till efter lunch ungefär och sen fick jag ta bussen till Uddevalla. Den här vårdsnurren med patienter. Det fattar inte jag hur de har tänkt sig. Det är inte lätt att kunna ta ledigt till flera olika tider. Jag har ett väldigt bra exempel. Jag var och gjorde ett test i Göteborg. Sedan skulle jag träffa läkaren efter 2 veckor, men svaret hade jag redan med mig hem efter testet. Varför kunde inte läkaren träffa mig samtidigt? Jag fattar inte. Likadant med vårdcentralerna att inte de synkar ihop med patienterna. Du ska åka hit och dit. Patienterna ska snurra runt över hela Västsverige medan läkarna ska sitta ner på sina rumpor. Jag är så himla trött på detta nu. Jag har inte tid och ork att åka. Jag måste sköta ett jobb också. Jag måste ta tjänstledigt från mitt jobb. Jag fattar det inte och jag förlorar en massa inkomster per månad. Det är inget roligt.

Ja, så jag åkte till Uddevalla till ögonmottagningen träffade en trevlig person där. Men det var himla svårt för mig att ta bussen hem för jag såg ju inget heller på ögonen. Jag fick fråga mig fram. Det var jobbigt att sitta i bussen för det började snurra lite grann för mig, men det gick ju bra. Jag fick vänta lite granna nere i stan, men det gick ju bra. 

Sedan gick jag på valberedningsmöte för HSB. Jag kände mig som att jag bara springer och håller på. Så var grannen och hjälpte mig att sätta upp en taklampa och sen kom faktiskt snickaren här och satte upp dörrarna! Äntligen har snöret gått ihop, hemma i alla fall.

Men slut och gnäll på landstinget fast de får faktiskt ta sitt ansvar och se patienten, inte deras jobb. De ska se helheten på patienten, inte halva patienten.
Ni får ha det så gott så hörs vi!

söndag, november 10, 2019

den oredigerade helg




min fin naglar med akryl 




Jag ber så mycket om ursäkt att jag inte har bloggat så mycket denna veckan. Jag har varit lite trött och så där. 

I fredags var jag och gjorde i ordning mina naglar, jättesnygga!  

Jag gick  hem till  en gamla kollega  med en pizza. Vi brukar äta kebabpizza och dela på. det är allt så mysigt att sitta prata med henne om gamla minne vi har gjort ihop.

På lördan var jag på en härlig vinmässa med min kära särbo. Vi smakade på olika viner där, jag gillar Frankrike mest, väldigt gott vin som jag hittade. Jag ska ta och skriva in numret senare, jag kommer inte ihåg vad det heter nu. Det var väldigt gott, vitt vin var det. 
Sen gick vi ner till Kellos pizzeria och åt några goda förrätter med ost i, ostbomb kallar de den, den var jättegod. Sedan tog vi Staropramen, och så fick vi den goda hamburgaren. Men det var svårt att höra där inne, det ar väldigt bullrigt. Men de har jättegod mat. Det var det vi gjorde en dagen,


 på söndagen var vi uppe hos honom och satte på mina sprillans nya däck på bilen. Sedan åkte han med ner här, och vi slängde in mina sommardäck i förrådet. Sedan åt vi kyckling med currysås. Det gjorde han i ordning, det var så himla gott med ris. Sedan gjorde jag i ordning chili con carne så jag har ett par dagar denna veckan att äta. Det är enkelt att äta till lunch och snabbt att värma på. Så det har varit en givande helg, och mysig. Äta god frukost tillsammans, det har varit en bra helg. Trevlig. Det var ju sjätte året i rad vi gick på vinmässan ihop. Det var ju kul att vi kunde göra det. Men ni får ha det så gott!


Vinmässan i Trollhättan  och Kellos pizzeria varmt rekommendera  dom. 

onsdag, november 06, 2019

förstådd Inte

God morgon! En ny dag och nya möjligheter efter stôllegrejerna igår. Men jag känner att det var skönt att jag tog Västtrafikbussen till jobbet idag, det var helt underbart! Jag träffade en gammal kollega, det var roligt att sitta och prata, då gick det lite fortare med den tråkiga bussen. Men jag märker att jag har mer och mer svårt i mitt liv att bli förstådd med skriften, jag har jättesvårt med det när jag ska mejla och förklara saker, när de inte förstår mig över huvud taget. Men jag tror man måste lära känna mig innan, vad jag skriver och hör av mig och så där. Det är ganska krångligt. Idag är det styrelsemöte för dyslexi i Fyrstad, så jag ska på ett litet möte idag. Ja, just det, jag ska skriva ut lite papper. Men ni får ha det så gott så hörs vi!