Läsa med öronen
Har du någonsin tänkt på hur man egentligen läser?
Med ögonen, fingrarna – eller kanske med öronen?
För mig handlar läsning inte om hur man tar in orden, utan om att få möjlighet att uppleva dem.
Allt det där som måste göras hemma blev äntligen klart innan jag åkte upp till min vän. Dammsugaren fick sitt race, disken försvann, och jag kunde åka iväg med ett lugn i kroppen. Det kändes skönt att lämna vardagen en stund och bara få vara.
Det har varit en riktigt trevlig helg. Min vän bjöd mig på fläskfilé med gräddsås, massor av goda grönsaker och klyftpotatis. Jag hade med mig en flaska rött vin, och vi satt tillsammans och tittade på Efterlyst och Svenska fall. Det var så mysigt – inte bara maten och sällskapet, utan också att få träffa min katt igen, som bott hos min vän ett tag.
Sen passade jag på att köpa en ny tv-stick, eftersom fjärrkontrollen hade blivit stulen av en annan hyresgäst. Jag fattar inte varför någon ens vill ta en fjärrkontroll – vad får man egentligen ut av det? Småsaker, men ändå stör det.
När kvällen kom blev jag hemskjutsad, och vi avslutade helgen med pizza och en kopp kaffe. En enkel, varm helg som gjorde gott i själen.
Och mitt i allt det där vardagliga tänkte jag på hur jag tar in världen. Hur jag läser. För många säger att man inte kan ”läsa med öronen”. Att det inte räknas. Men jag tycker att de har fel.
För mig är ljudböcker som att få historierna viskade direkt in i hjärtat. Orden landar i mig på ett annat sätt när jag får höra dem. Jag kan diska, promenera, vila – och ändå ta in varje mening. Jag läser när jag lyssnar. Jag känner rytmen i språket, tonfallen, pauserna. Rösten som bär texten blir som en bro mellan orden och mig.
När jag lyssnar, försvinner de hinder som bokstäver ibland kan skapa. Jag behöver inte kämpa med rader som hoppar eller bokstäver som flyter ihop. Jag får istället fokusera på berättelsen, på känslan, på betydelsen.
Att läsa med öronen är inte mindre värt – det är bara ett annat sätt att förstå världen. Ett sätt som fungerar för mig. Och jag tänker att det borde få räknas lika mycket.
Tillgänglighet handlar inte bara om ramper och hissar. Det handlar också om ord – om hur vi får tillgång till kunskap, kultur och berättelser. Alla ska kunna läsa, oavsett om det sker med ögon, fingrar eller öron.
För läsning handlar inte om hur man tar in orden.
Det handlar om att man får möjlighet att göra det.
💭 Kanske borde vi sluta fråga hur människor läser – och istället börja fråga vad de får uppleva när de gör det.