fredag, oktober 31, 2025

🌿 Fredagstankar: Att leva med funktionsnedsättning i ett normstyrt samhälle



🌿 Fredagstankar: Att leva med funktionsnedsättning i ett normstyrt samhälle

Det är fredag igen, och jag känner hur lugnet börjar sprida sig. Veckan har varit lång och fylld av planering, anpassning och små utmaningar som bara den som lever med en funktionsnedsättning riktigt förstår.

Igår blev inte intervjun av som jag hade hoppats – typiskt nog kom en förkylning emellan. Jag hade förberett mig noggrant, lagt upp dagen efter min ork och försökt få allt att stämma. Men ibland blir det inte som man tänkt sig, och då gäller det att hitta ett nytt sätt att landa.

För många är ett inställt möte bara en liten detalj i schemat. För mig blir det något större – en påminnelse om hur mycket min vardag påverkas av förändringar jag inte rår över. Jag lever med en funktionsnedsättning, och det påverkar hela mitt liv, både stort och smått. Det handlar inte bara om de praktiska sakerna – att planera, strukturera och skapa balans – utan också om hur jag blir bemött.

Ibland känns det som om samhället förväntar sig att jag ska passa in i en form som inte är skapad för mig. Att leva med funktionsnedsättning handlar ofta om att försöka anpassa sig till normer som inte tar hänsyn till våra olika förutsättningar. Jag försöker göra mitt bästa varje dag, men det kräver extra kraft och fokus – sådant som många inte ser.

Ur ett akademiskt perspektiv brukar man tala om den sociala modellen för funktionshinder. Den modellen säger att det inte är individen som skapar hindren, utan samhället som misslyckas med att skapa tillgänglighet och förståelse. Hindret finns alltså inte i kroppen, utan i strukturen. Det är en viktig insikt, för den visar att det inte handlar om brist på förmåga – utan om brist på anpassning.

I min vardag märks det överallt. I information som inte är tillgänglig. I möten där människor inte lyssnar. I det ständiga behovet av att förklara varför något tar längre tid. Det är inte alltid lätt, men det har gjort mig mer medveten om hur vårt samhälle fungerar – och inte fungerar – för alla.

När jag skriver om det här på nätet möter jag både förståelse och motstånd. De flesta är snälla, men det finns också de som ifrågasätter, dömer eller till och med hånar. Troll som tror att de vet vem jag är utifrån ett enda inlägg. De ser texten, men inte människan. De ser mina ord, men inte kampen bakom.

Forskningen kallar det för strukturella hinder, men för mig är det en del av vardagen. Det handlar om språk, attityder och regler som inte alltid rymmer olikhet. Det handlar om ett samhälle som säger att det vill inkludera – men som fortfarande har långt kvar till verklig förståelse.

Men trots allt detta försöker jag se det positiva. Jag tror på att dela erfarenheter, att skapa dialog och att förändring börjar i det lilla. Varje gång jag berättar hur jag har det, kanske någon börjar förstå lite mer.

Nu är det fredag kväll. Jag tänder ett ljus, tar en kopp te och försöker släppa veckan som varit. Jag känner tröttheten, men också tacksamheten över att jag orkar fortsätta. För mig är vilan inte bara återhämtning – den är också en del av styrkan.

Bakom varje text finns en människa.
Bakom varje människa finns en vardag som inte alltid syns.
Och bakom varje vardag finns en vilja att bli förstådd – inte dömd.

Så när helgen nu börjar hoppas jag på lugn, på vila och kanske på lite förståelse i världen utanför skärmen.
För även små steg mot respekt och omtanke kan förändra mer än man tror.

💛Gullan svårigheter med Dyslexi:

torsdag, oktober 30, 2025

Digital inkludering och universell design – att handla på nätet med dyslexi




Digital inkludering och universell design – att handla på nätet med dyslexi



Idag är en lite annorlunda dag. Jag ska bli intervjuad om hur personer med läs- och skrivsvårigheter använder hemsidor och handlar på nätet. Det känns både spännande och viktigt – för det här är ett område där många fortfarande hamnar utanför.


Att prata om digital inkludering handlar om mer än teknik. Det handlar om att skapa ett digitalt samhälle där alla kan delta på lika villkor. För mig, och för många andra med dyslexi, handlar det om att kunna förstå texten, hitta rätt knapp, lita på att man inte klickar fel. En dåligt strukturerad sida kan göra ett enkelt köp till en lång och frustrerande process.


Här blir begreppet universell design centralt. Det betyder att digitala tjänster ska byggas så att de fungerar för så många som möjligt – redan från början. Inte som en eftertanke. Det handlar om tydliga texter, logisk navigering, uppläsningsfunktioner och ett språk som inkluderar. När tillgänglighet blir en naturlig del av designen, då minskar hindren och fler kan känna sig trygga och delaktiga.


Jag hoppas att dagens intervju kan bidra till mer medvetenhet om det här. För tillgänglighet på nätet är inte bara en teknisk fråga – det är en fråga om rättvisa och respekt.


Nu ska jag äta upp min frukost och snart logga in på mitt Teams-möte. Det känns fint att få använda min röst för att göra skillnad – även i det digitala rummet.




#DigitalInkludering #UniversellDesign #Tillgänglighet #Dyslexi #LäsOchSkrivsvårigheter #DigitalDelaktighet #Inkludering #TillgängligWebb #Funktionsrätt #GullansSvårigheterMedDyslexi



onsdag, oktober 29, 2025

Reflektion över språkbruk och respekt i digital kommunikation

 




Reflektion över språkbruk och respekt i digital kommunikation


God morgon.


Det finns skäl att stanna upp och reflektera över vad ett tangentbord kan åstadkomma i mötet mellan människor. I den digitala kommunikationen sker interaktionen ofta utan eftertanke. Ord som skrivs i hast kan få långtgående konsekvenser. Nedsättande kommentarer, ironiska formuleringar och subtila antydningar skapar inte bara ett kyligt samtalsklimat, utan bidrar också till att upprätthålla sociala hierarkier och exkludering.

Mitt skrivande riktar sig till dem som på allvar vill förstå dyslexi – inte som en brist, utan som en del av en mänsklig variation. Genom att synliggöra hur dyslexi påverkar vardagen vill jag bidra till en mer nyanserad förståelse av de kognitiva och sociala dimensioner som präglar erfarenheten.

Jag tar tydligt avstånd från den typ av bemötande som präglas av misstänkliggörande, förolämpningar och förminskning. Att ifrågasätta någon på grund av deras språkliga uttryck är inte bara oetiskt, utan också ett tecken på bristande insikt i hur olika förutsättningar formar människors sätt att kommunicera.

Mitt syfte är inte att försvara mig – utan att belysa hur språket används som ett verktyg för både inkludering och utestängning. Genom att granska vårt eget språkbruk kan vi skapa en mer respektfull och tillgänglig offentlig diskussion.

För mig handlar det här inte bara om teori, utan om verklighet. Det handlar om min vardag – om varje gång ett ord missförstås, varje gång jag måste förklara det självklara. Jag skriver inte för att få sympati, utan för att öppna ögonen hos dem som ännu inte ser hur språk kan både frigöra och fängsla.


tisdag, oktober 28, 2025

Till er som dömer utan att veta



God morgon.


En ny dag har börjat, och jag sitter på bussen till jobbet medan tankarna snurrar. Ibland känns det som att det jag skriver vänds emot mig. Som att vissa människor bara väntar på att hitta något att kritisera.

Varför är samhället så tomt på empati? Varför vill man hoppa på den som försöker berätta om något man själv inte har en aning om? Att bli nobbad i grundskolan satte spår – och det märks fortfarande i dag, i vuxenlivet, i vardagen, i samhället.

Jag funderar mycket just nu. Många tycker att jag borde sluta blogga, bara för att några inte kan låta bli att skriva elaka kommentarer. Ni som gör det verkar inte kunna vara vänliga, inte ens lite. Och det gör ont, djupt i hjärtat, att ständigt behöva försvara mig.

Försvara mitt liv. Mitt sätt att vara. Min kamp.

Ni kallar mig lat, bekväm och säger att jag skyller på min dyslexi. Men jag skyltar inte med den som en ursäkt. Jag lever med den varje dag. Den är en del av mig – men inte hela jag.

Så snälla, sluta med de här dumheterna. Låt mig, och alla andra som kämpar med liknande svårigheter, få andas. Låt oss skriva, berätta och dela våra liv utan att behöva be om lov.

Vad ska man ens svara på människor som inte känner mig, men ändå tror att de vet allt?

Jag önskar att era kommentarer kunde vara mer positiva. För elaka ord leder ingenstans. Jag tänker inte delta i någon häxjakt. Jag vill bara visa hur det känns – hur det är att leva med dyslexi i ett samhälle som fortfarande inte riktigt vill förstå. Här kan ni se vad jag ifrågasätter: hur lätt det är för en anonym person bakom ett tangentbord att döma, utan att ens visa sitt riktiga namn.

En kommentar jag fick lät så här:
”Om man struntar i sin post, inte håller rent och tappar bort saker på grund av stök – vad kallar du det då? Dyslexi? Det är ju du själv som bloggat om den här röran. Fattar inte varför du jämt ger läsarna skit för saker du själv skriver om.”

Jag vägrar låta mig tystas. Jag har burit tillräckligt med skam och skuld för något jag aldrig valt själv. Min dyslexi är ingen svaghet – den är ett bevis på att jag kämpar, varje dag, och ändå står upp.

Ni får tycka vad ni vill. Ni får skriva era kommentarer. Men jag tänker fortsätta. Jag tänker skriva, berätta och dela – för min röst är lika mycket värd som alla andras.

Jag har tigit för länge i livet. Nu pratar jag, och jag slutar inte.



måndag, oktober 27, 2025

Måndag och missförstånd

 

Måndag och missförstånd

💭 Om inlägget:
En måndag, en försvunnen fjärrkontroll och en kommentar som gick över gränsen.
Ibland handlar det inte om vad som faktiskt hände – utan om hur snabbt människor dömer.
Och jag? Jag städar vidare, rak i ryggen.

Godmorgon!

 Klockan är omställd men det gick bra. Upp, hoppa, kaffe i handen och bussen till jobbet. Nu är det måndag igen och jobbet väntar. Jag gillar faktiskt måndagar ibland. När eleverna har höstlov blir det lite lugnare på jobbet. Vi som är kvar kan ta en längre lunch, prata om livet och inte bara om scheman och städlistor. Det är trevligt. Samtidigt blir det mer kontorsarbete för min del. Papper ska sorteras, saker planeras och möbler flyttas. Vi ska möblera om i uppehållsrummet igen – som om lite förändring kan skapa ny energi. Kanske har de rätt.

Igår fick jag en kommentar här på bloggen: "Skyll på inneboende, fräckt! Du har säkert slarvat bort den själv. Bilden du gett av dig är att du är en slarver." (Söndag 26 oktober 2025 kl. 17:21:02 CET)

 Jag tyckte det var ganska fräckt faktiskt. Sånt händer – folk tror att de känner en bara för att de läst några rader på en skärm. Men låt mig förtydliga: jag bor inte där – jag städar inför uthyrning. Det är alltså den person som hyrt rummet som tagit med sig fjärrkontrollen.

Det är märkligt hur snabbt människor dömer. En liten detalj, ett missförstånd, och plötsligt har man fått en etikett. “Slarvig.” “Oansvarig.” “Typisk.” Som om vissa letar efter fel bara för att känna sig lite bättre själva. Men vet du vad? Jag har lärt mig att inte ta åt mig. Att leva med dyslexi har gjort mig tålmodig – jag vet hur det känns att bli missförstådd. Folk tror att man inte försöker, när man egentligen kämpar dubbelt så mycket som de.

Jag vet att jag gör mitt jobb. Jag vet att jag håller ordning, även om det inte alltid syns på ytan. Och jag vet att jag inte behöver försvara mig inför någon som redan bestämt sig för vem jag är. Så kalla mig gärna slarver – det biter inte längre. Jag vet vem jag är, och det räcker.

Ibland är det inte vi som slarvar bort saker – utan andra som slarvar bort förståelse.

Måndag 27 oktober 2025 kl. 08:14
På väg till jobbet ☕🚌

'


söndag, oktober 26, 2025

Läsa med öronen





Läsa med öronen

Har du någonsin tänkt på hur man egentligen läser?


Med ögonen, fingrarna – eller kanske med öronen?
För mig handlar läsning inte om hur man tar in orden, utan om att få möjlighet att uppleva dem.

Allt det där som måste göras hemma blev äntligen klart innan jag åkte upp till min vän. Dammsugaren fick sitt race, disken försvann, och jag kunde åka iväg med ett lugn i kroppen. Det kändes skönt att lämna vardagen en stund och bara få vara.

Det har varit en riktigt trevlig helg. Min vän bjöd mig på fläskfilé med gräddsås, massor av goda grönsaker och klyftpotatis. Jag hade med mig en flaska rött vin, och vi satt tillsammans och tittade på Efterlyst och Svenska fall. Det var så mysigt – inte bara maten och sällskapet, utan också att få träffa min katt igen, som bott hos min vän ett tag.

Sen passade jag på att köpa en ny tv-stick, eftersom fjärrkontrollen hade blivit stulen av en annan hyresgäst. Jag fattar inte varför någon ens vill ta en fjärrkontroll – vad får man egentligen ut av det? Småsaker, men ändå stör det.

När kvällen kom blev jag hemskjutsad, och vi avslutade helgen med pizza och en kopp kaffe. En enkel, varm helg som gjorde gott i själen.

Och mitt i allt det där vardagliga tänkte jag på hur jag tar in världen. Hur jag läser. För många säger att man inte kan ”läsa med öronen”. Att det inte räknas. Men jag tycker att de har fel.

För mig är ljudböcker som att få historierna viskade direkt in i hjärtat. Orden landar i mig på ett annat sätt när jag får höra dem. Jag kan diska, promenera, vila – och ändå ta in varje mening. Jag läser när jag lyssnar. Jag känner rytmen i språket, tonfallen, pauserna. Rösten som bär texten blir som en bro mellan orden och mig.

När jag lyssnar, försvinner de hinder som bokstäver ibland kan skapa. Jag behöver inte kämpa med rader som hoppar eller bokstäver som flyter ihop. Jag får istället fokusera på berättelsen, på känslan, på betydelsen.

Att läsa med öronen är inte mindre värt – det är bara ett annat sätt att förstå världen. Ett sätt som fungerar för mig. Och jag tänker att det borde få räknas lika mycket.

Tillgänglighet handlar inte bara om ramper och hissar. Det handlar också om ord – om hur vi får tillgång till kunskap, kultur och berättelser. Alla ska kunna läsa, oavsett om det sker med ögon, fingrar eller öron.

För läsning handlar inte om hur man tar in orden.
Det handlar om att man får möjlighet att göra det.

💭 Kanske borde vi sluta fråga hur människor läser – och istället börja fråga vad de får uppleva när de gör det.



lördag, oktober 25, 2025

🌸 När orden gömmer sig men berättelserna hittar fram




God lördag 🌸

Igår skrev jag om hur orden inte ville komma. Jag satt länge och försökte, men allt kändes trögt. Så är det ibland – särskilt när man kämpar med orden och världen samtidigt snurrar lite för fort. Idag känns det lite lättare. Jag sitter med frukosten, kaffet är varmt och jag njuter av att vara ledig från jobbet. Men ledig betyder inte riktigt fri – det finns alltid tvätt, disk och allt det där vardagliga som väntar.

Som tur är finns ljudböcker, och just nu lyssnar jag på Marie Jungstedts “När stjärnorna faller”. Den fyller hela rummet med sin stämning, och jag kan verkligen rekommendera den. Det är något med rösten, berättelsen och orden som fångar mig. När jag lyssnar känns det som att tiden stannar en stund, och allt blir lite lättare.

Men ändå, mitt i det där lugnet, kommer tankarna smygande. Varför finns det fortfarande så mycket okunskap? Okunskap om hur det är att leva med dyslexi, om hur mycket energi det tar att läsa, skriva, förstå – och att bli förstådd. Jag är trött på att behöva förklara, trött på att människor tror att svårigheter med orden betyder att man inte tänker. För det gör vi. Kanske till och med mer än de flesta.

Jag önskar att fler ville förstå att orden kan vara både hinder och frihet, beroende på hur samhället väljer att möta oss. Det handlar inte om att inte vilja, utan om att behöva mer tid, mer förståelse och mer tålamod. Jag försöker vila i det i dag – lyssna, andas och låta orden komma i sin egen takt.

För ibland är det just genom andras berättelser som jag hittar mina egna ord igen. När någon annan sätter ljud på känslorna jag själv bär, då blir språket lite mindre tungt – och världen lite mer begriplig.

/Gullan 🌸


fredag, oktober 24, 2025

Att läsa med öronen i en värld som vägrar förstå

Att läsa med öronen i en värld som vägrar förstå

Om tröttheten, ilskan och stoltheten i att vägra be om ursäkt för sitt sätt att läsa.

Jag är trött på att bli ifrågasatt för att jag läser med öronen. Trött på blickarna, kommentarerna och okunskapen. Jag läser inte mindre – jag läser bara på mitt sätt. Och det är dags att världen börjar förstå det. Jag är trött på era kommentarer här i bloggen – så här får ni mitt svar.

Det har varit en hektisk vecka. Så mycket att göra, så många tankar som snurrar. Och mitt i allt – upptäckten att någon har tagit tv-dosan från uthyrningsrummet. Typiskt, tänkte jag. Sånt händer ju, men ändå… man blir trött. Trött på att alltid behöva ersätta det som försvinner, trött på att saker inte får vara ifred. Det är som små påminnelser om att världen ibland saknar hänsyn. Allt ska fixas, lagas, lösas. Och man står där igen – den som får ta smällen.

Men ikväll, tänkte jag, ska jag inte stressa mer. Jag ska bara lägga mig ner, blunda och låta rösten från Marie Jungstedts När stjärnorna faller fylla rummet. Jag ska försvinna in i någon annans berättelse en stund – bort från vardagens slit, bort från kraven. Jag älskar hur hon målar upp miljöerna, så levande att man nästan känner vinden mot kinden, hör stegen i gruset, anar mörkret som ruvar över Gotland. Och när jag ligger där med boken i öronen, börjar tankarna vandra. De går alltid dit de vill – in i sådant som bränner, som skaver.

För vet du vad som också skaver? Att man hela tiden måste försvara sitt sätt att läsa. Att man ska behöva förklara varför man lyssnar på böcker. Att någon alltid ska ha en åsikt. ”Du borde läsa riktiga böcker.” ”Det är inte samma sak.” Jo, det är visst samma sak – bara på ett annat sätt. Jag har läshinder. Jag har dyslexi. Jag kämpar med text varje dag. Ska jag då inte få ta del av litteraturen? Ska jag stängas ute för att mina ögon inte hinner med bokstävernas dans? Det är så otroligt respektlöst. Det visar hur lite folk egentligen vet – och hur snabbt de dömer.

Ljudboken är inte fusk. Den är inte lathet. Den är inte en ”lättare väg”. Den är min väg. Den är min tillgång till berättelser, till språket, till världen. För mig är den lika viktig som glasögon för den som ser dåligt. Men skillnaden är att ingen ifrågasätter glasögon. I Sverige har mellan sex och åtta procent dyslexi. Lägg till alla andra med lässvårigheter – synnedsättningar, koncentrationsproblem, språkstörningar – och vi pratar om en stor del av befolkningen. En del av samhället som fortfarande får kämpa för att bli tagen på allvar. För att få tillgång till samma saker som andra får gratis: ord, berättelser, kunskap.

Och visst, det finns tjänster som Legimus, och det är fantastiskt. Men ändå möts man av blickar, av ifrågasättanden, av tyst förakt. Som om jag fuskar mig till kultur. Som om jag inte förtjänar att njuta av en bok om jag inte läser den med ögonen. Det gör mig förbannad. För vad handlar litteratur egentligen om? Bokstäver på ett papper? Nej. Den handlar om ordens kraft, om känslor, om berättelser som väcker liv i oss. Och de orden når fram – oavsett om de passerar genom ögonen eller öronen.

Jag önskar att fler kunde förstå det. Att empati inte bara är ett fint ord att slänga sig med, utan något man faktiskt visar i handling. Förstå att alla inte läser likadant. Förstå att tillgänglighet inte är en lyx, det är en rättighet. Så nästa gång någon vill ifrågasätta mig för att jag ”bara” lyssnar på böcker – då kan de tänka ett varv till. För jag läser. Jag lever mig in. Jag känner varje ord. Jag är en del av litteraturen, vare sig de gillar det eller inte.

Och det är just det här som gör mig förbannad. För jag orkar inte längre höra att jag ”bara” lyssnar, att jag ”inte riktigt läser”. Jag orkar inte möta ännu en blick som säger att jag borde försöka lite till, läsa som alla andra. Som om jag inte redan kämpat hela livet med bokstäver som snubblar, meningar som glider undan och tröttheten som kommer när man försöker hålla ihop allt. Ni som säger att ni förstår – gör ni verkligen det? Vet ni hur det känns att alltid bli ifrågasatt för något man inte kan styra över? Vet ni hur det känns att ständigt behöva förklara sig, gång på gång, bara för att få ta del av det som andra får utan kamp?

Jag är trött på okunskapen. Trött på att behöva försvara mitt sätt att läsa. Trött på att behöva förklara varför jag använder ljudböcker. För det borde inte behövas längre. Inte år 2025. Så jag säger det nu, tydligt och högt: Jag har läs- och skrivsvårigheter. Jag läser med öronen. Jag älskar berättelser, precis som alla andra. Och jag tänker inte skämmas för det. För problemet är inte jag. Problemet är ett samhälle som fortfarande vägrar förstå.

För bokstäverna må vara sneda och svåra – men berättelserna är mina ändå. Och jag tänker fortsätta läsa, på mitt sätt. Med stolthet. Med ilska. Och med öronen öppna för varje ord som vägrar ge upp.