tisdag, november 12, 2024

Olika krav för att få stöttning – Att leva med dyslexi i dagens samhälle


Det är lätt att känna sig ensam när man har dyslexi och möter samhällets krav, som ofta verkar oföränderliga. För oss som lever med läs- och skrivsvårigheter är det inte bara ett hinder i vardagen utan också ett ständigt arbete med att försöka få rätt stöd och förståelse – något som fortfarande är ojämlikt och ibland beroende av tur.


Skolan: En plats för lärande, men inte alltid för alla


För många med dyslexi börjar kampen redan i skolan. Det borde vara en miljö där alla barn får möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar, men ofta saknas resurser och kunskap för att ge rätt hjälp. Olika regler för vad som krävs för att få stöd kan skilja sig markant mellan skolor och kommuner, vilket gör att vissa elever får tillgång till hjälpmedel, som talsyntes eller extra tid på prov, medan andra inte får något alls. Hur ska alla ha samma chans att lyckas när förutsättningarna är så olika?


Arbetslivet: En ny kamp för inkludering


Dyslexi slutar inte att påverka oss när vi lämnar skolan – det följer med in i arbetslivet. Även här ser vi hur olika regler för stöd kan göra det svårare för vissa att trivas och prestera. För de som arbetar på en plats med förstående kollegor och en arbetsgivare som ser värdet i att anpassa arbetsuppgifter, kan livet fungera ganska bra. Men för andra, som möts av oförståelse eller krav som inte tar hänsyn till ens svårigheter, kan det kännas hopplöst.


Samhällets regler och resurser


En annan stor utmaning är att samhället inte alltid är rustat för att möta behoven hos oss med dyslexi. Många hjälpmedel som borde vara tillgängliga, som läs- och skrivprogram, är svåra att få tag på om man inte tillhör en grupp som prioriteras. Att behöva kämpa för varje liten anpassning kan göra att man tappar hoppet, särskilt när man vet att stödet finns – men inte alltid är lätt att nå.


Att tro på sig själv och utveckla egna strategier


Trots de svårigheter vi möter är det viktigt att vi med dyslexi inte bara förlitar oss på yttre stöd utan också lär oss att tro på vår egen förmåga. Varje gång vi stöter på hinder, kan vi använda det som en möjlighet att bli starkare och smartare i hur vi hanterar utmaningar. Att utveckla egna strategier – som att använda visuella hjälpmedel, påminnelsesystem eller talsyntes – är ett sätt att ta kontroll över sin situation och skapa en bättre vardag.


Den här inre tron på sig själv kan göra stor skillnad. Det är inte alltid lätt, men genom att förstå och använda våra styrkor kan vi fortsätta utvecklas och nå våra mål, oavsett vilka hinder som ligger i vägen.


Behöver vi en förändring?


Att leva med dyslexi innebär att hela tiden anpassa sig efter en värld som är byggd för andra. Samhället behöver se till att vi har rätt hjälpmedel och stöd för att kunna fungera som jämlika medborgare. Men det handlar också om att vi själva hittar modet att utveckla och använda de strategier som fungerar bäst för oss. Det handlar inte om att få “gräddfil” eller lättare krav – det handlar om att få en ärlig chans att lyckas och bidra med våra styrkor. Det är något som gynnar alla.



 

måndag, november 11, 2024

Att Våga Vara Öppen Om Dyslexi På Jobbet






Jag fick jobb genom att kontakta sociala medier, och en arbetsgivare ville anställa mig. Innan dess blev jag uppsagd eftersom jag inte var på plats vid maskinen. Jag hade svårt att hantera detaljer, som att avgöra hur många "p" det skulle vara i ett ord. Det är tur att Dyslexiförbundet finns, så att man kan tro på sig själv och våga säga ifrån när något är svårt – oavsett om det handlar om stavning eller skrivande.


Dyslexi är något som många lever med, men att prata öppet om det på jobbet kan vara en utmaning. Jag har själv funderat mycket på hur mycket man egentligen ska dela om sina svårigheter, särskilt när det gäller arbetslivet. För mig har det ibland känts som en risk att avslöja att jag har dyslexi, men det kan vara ännu svårare att försöka dölja det.


En Riskfylld Balansgång  

Att inte berätta för sin arbetsgivare om dyslexin kan kännas som en lättnad i början, men det kan skapa problem längre fram. Tänk dig att kämpa med uppgifter som kräver extra noggrannhet eller att snabbt läsa och bearbeta information. I sådana situationer skulle talsyntes eller andra hjälpmedel kunna vara ovärderliga. Men hur förklarar man varför man behöver den hjälpen om man inte har sagt något?


Att Göra Sitt Bästa Men Inte Räcka Till  

Jag vet hur det är att lägga ner extra mycket tid och energi för att klara av uppgifter som för andra verkar enkla. Rädslan för att bli dömd som mindre kompetent finns alltid där, vilket gör att man ofta kämpar i det tysta. Men när dyslexin påverkar ens prestation eller det blir tydligt att man kämpar, kan det leda till missförstånd och ännu större stress.


 Samtal Om Anpassningar  

Jag tror att det är viktigt att våga prata om sina behov, även om det känns svårt. Om man förklarar sina utmaningar och visar att man är öppen för lösningar, kan arbetsgivaren ofta förstå och erbjuda stöd, som talsyntes eller extra tid för att slutföra uppgifter. Men jag vet att det inte alltid är enkelt att ta det samtalet, särskilt om man är rädd för att bli missförstådd eller diskriminerad.


Vad Är Rätt För Just Dig?  

För vissa kan det vara rätt att berätta direkt, medan andra vill vänta tills de känner sig tryggare på arbetsplatsen. Vad som fungerar beror på arbetsmiljön och relationen till kollegor och chefer. Oavsett vad man väljer handlar det om att känna efter vad som är bäst för en själv och att våga stå upp för sina behov när det känns rätt.



Att dela med sig av sina svårigheter är inte alltid enkelt, men det kan vara en styrka. Oavsett hur du väljer att hantera din situation, kom ihåg: Du är inte ensam, och det finns alltid stöd att få om du vågar be om det.


Har du också stått inför valet att berätta om din dyslexi på jobbet? Dela gärna med dig av dina tankar. Det är viktigt att vi lyfter sådana här ämnen och visar att vi inte är ensamma i våra utmaningar.

söndag, november 10, 2024

Att Navigera Arbetslivet med Dyslexi



Att leva med dyslexi är något jag har fått lära mig att inte bara acceptera, utan också omfamna. Jag har till och med kunnat känna mig stolt över den jag är. Men sanningen är att arbetslivet ibland kan vara en obarmhärtig utmaning, och vissa dagar känns det som om jag vandrar på en stig kantad av osynliga hinder, som jag ständigt måste klättra över – gång på gång.


Även i en yrkesgrupp där jag vanligtvis känner mig trygg, kan den där oron plötsligt slå till. Som när en flod av fakta väller in över mig – rader av ord som hopar sig utan att ge mig en chans att andas. Hjärtat börjar slå snabbare, händerna blir lite fuktiga, och jag kämpar för att hålla paniken borta. Jag vet att jag kan klara det, men det är en kamp, varje gång.


Ett exempel som fortfarande bränner sig fast i minnet är när jag behöver skumma igenom en hög av kopierade dokument under en konferens. Texterna verkar dansa, som om bokstäverna bara längtar efter att glida iväg, bortom mitt grepp. Medan mina kollegor metodiskt tar in informationen, kämpar jag för att hålla fokus och sväljer den där klumpen av osäkerhet som börjar växa i halsen. Det är som om ingen ser den extra ansträngning det kräver av mig – ett slags hemlig kamp, dold bakom ett yttre av koncentration.


Eller när en kollega snabbt visar en anteckning på sin iPhone. Jag vet att det bara är en skärm, några få ord kanske, men just den lilla texten kan kännas som en vägg att ta sig igenom. Jag har försökt lära mig olika knep för sådana stunder, men det är inte alltid enkelt. Vissa dagar är bättre än andra, men det är en ständig påminnelse om att inget riktigt kommer lätt.


Arbetsmiljön kan vara krävande, och för oss med läs- och skrivsvårigheter skapar det ibland en oro. Kommer jag att hinna med? Kommer jag att göra det rätt? Tankarna kan snurra, men jag har funnit sätt att få balans. Jag har lärt mig att be om hjälp och att omfamna stödet från mina kollegor, de små digitala hjälpmedlen som gör skillnad, och framför allt – att vara snäll mot mig själv.


Jag tror att vi är fler som kan känna igen oss i det här. För i slutändan handlar det inte bara om dyslexi, utan om att bemästra de ögonblick som skaver lite extra. Om att veta att det är okej att ta sin tid, och att våra metoder är lika mycket värda som andras.


Vi är mer än våra utmaningar. Och med varje hinder vi tar oss över, bygger vi styrka. Små hjälpmedel och vänliga kollegor kan vara ljusglimtar som påminner oss om det – att vi har värdefulla strategier och modet att fortsätta.

Det 

lördag, november 09, 2024

: En stormig dag började stilla

 Godmorgon, vilken morgon det blev. Allt kändes fridfullt när vi vaknade, och jag gjorde oss äggröra och bacon till frukost. Det blev riktigt gott, och det var skönt att starta dagen lugnt och mysigt med en god måltid.
Sedan tog vi oss ut, och världen utanför kändes nästan lite kaotisk. Vi åkte runt, fixade ärenden och plockade upp saker, medan stressen och små irritationsmoment smög sig på. Det är lustigt hur en lugn morgon kan förvandlas till något helt annat.

Men även när stressen tränger sig på, försöker jag ändå uppskatta de små stunderna. Frukosten, sällskapet, och känslan av att bocka av något på att-göra-listan. Det är väl livet i ett nötskal: upp och ner, lugn och storm.



fredag, november 08, 2024

krispiga morgonluften

 Den krispiga morgonluften mötte mig när jag steg ut genom dörren, och med varje andetag kändes det som att hösten blev lite skarpare. Fredag morgon, och jag var på väg till jobbet. Veckan hade varit en enda lång räcka av aktiviteter och förberedelser, med allt från möten till förberedelser inför helgen. Ändå kände jag mig ganska tillfreds, trots att energinivåerna hade dippat rejält.


Jag har fixat och packat allt som behövs inför helgen, och det känns skönt att veta att allt är redo. Snart kommer det vara dags att varva ner, umgås och njuta av lugnet tillsammans med de som betyder mest för mig. Den tanken håller mig uppe, och det är nog precis vad jag behöver just nu – en paus från vardagens hektiska tempo.


Men först väntar en sista arbetsdag. Det blir till att hålla ut några timmar till och ta sig igenom fredagen. Jag vet att lugnet snart kommer, och den där känslan av att äntligen kunna slappna av och njuta av kvalitetstid känns nästan inom räckhåll. Det är något speciellt med att se fram emot en helg man vet kommer göra gott för både kropp och själ.





torsdag, november 07, 2024

Kampen för studiero: En skola i kaos och lärarnas tuffa vardag


 Torsdag. Bara en dag kvar till ledigheten. Det är ofta så det är – man kämpar sig igenom veckan, väntar på andrum och tid att ladda om. Men något skaver. För mycket är det just nu, och så många människor mår inte bra.


Jag tänker på eleverna och lärarna i våra svenska skolor, som fortsätter att kämpa med stök, buller och en brist på studiero. Trots att vi nu befinner oss i 2024, kvarstår samma gamla problem. Enligt OECD har Sverige den sämsta klassrumsdisciplinen i hela Europa, och det säger en hel del. Vår regering har försökt. De har infört åtgärder för att förbättra kunskapsresultaten och skapa en tryggare studiemiljö. Ändå, trots dessa insatser, är problemen inte borta.


Lärarnas arbetsmiljö förblir en utmaning. Hot och våld är realiteter, inte bara rubriker, och anmälningarna om dessa incidenter har fördubblats under de senaste tio åren. Det gör ont att tänka på. Jag vet att det är svårt att skapa förändring, men ibland känns det som om vi alla famlar i mörkret och letar efter lösningar.


Hur orkar man fortsätta kämpa i ett system som inte fungerar som det borde? Jag undrar ofta hur det påverkar oss alla – både elever och lärare, men också oss som ser och hör berättelserna om en skola som krisar. Vad gör det med vår framtid, vårt samhälle? Det finns så många frågor och kanske inte lika många svar.


Vad tänker ni? Har ni barn eller kanske jobbar i skolan själva? Jag tror att det är viktigt att vi pratar om det här och stöttar varandra, även om vi inte har alla lösningar.






onsdag, november 06, 2024

"En Stressig Morgon – Jakten på Bussen och Livets Tempoväxlingar

 

en morgonpromenad 

Att börja en ny arbetsdag kan ibland kännas som att stå inför en bergsbestigning. En hastig morgon, där jag snabbt fixar mig och rusar för att hinna med bussen, sätter liksom tonen. Det är lätt att känna hur pulsen redan från start tickar på i ett snabbt tempo, nästan som en osynlig metronom som markerar dagens rytm. 


Det är kanske inte så konstigt att unga idag också påverkas av stress och press. När jag ser hur ohälsa bland ungdomar ökar, kan jag inte låta bli att fundera på var det gick snett. Hur samhället förändrats och hur det ibland verkar som att vi vuxna springer, jäktar och kämpar för att hålla ihop – och ungdomarna ser och känner av det.


Idag är lärare och annan skolpersonal inte bara utbildare; de bär flera olika hattar, som någon sorts moderna superhjältar. De är ibland kuratorer, förtroendepersoner, och ja, ofta tvingas de agera socialarbetare. Det är som om förväntningarna på dem har växt i takt med samhällets krav, och det kan jag inte låta bli att beundra men också beklaga. Hur orkar de alla dessa roller, och hur påverkar det deras egen hälsa?


Jag minns själv hur det var att vara ung och försöka navigera i en värld som redan då kändes komplex. Men då fanns det kanske en annan närvaro, en trygghet från vuxna som såg och stöttade oss på ett mer avslappnat sätt. Kanske hade vi inte samma slags digitala buller och snabba förändringar som nu. Ibland undrar jag om vi tappat bort något värdefullt på vägen. Det där lugnet, den där tidiga morgonen där man inte behövde springa för att hinna med en buss, utan istället kunde gå i lugn takt och känna att livet inte alltid behövde vara så bråttom.


tisdag, november 05, 2024

dags att peppa ungdomarna att ge allt!

 



Det är knappt att man kan tro det, men tiden går verkligen snabbt, och nu är vi inne på sluttampen – bara sju veckor kvar av denna termin! Ibland kan det vara svårt att hålla gnistan uppe, både för ungdomarna som kämpar med sina studier och för oss som vill stötta dem på vägen. Men det är just nu vi verkligen behöver motivera och inspirera dem att hålla i, att göra sitt bästa ända fram till julavslutningen. 

 

Tänk på alla mål de kanske har satt upp för sig själva – känslan av att kunna bocka av ett prov, klara en inlämning, eller förstå ett nytt koncept i skolan. Det är dessa små vinster som gör stor skillnad i längden. Så om du har en ungdom hemma, ta tillfället i akt att uppmuntra och peppa dem. Visa att du ser deras hårda arbete, att du är stolt, och att det är okej att känna sig trött och omotiverad ibland – bara man inte ger upp. 

 

Motivation handlar också om att påminna om varför de studerar: drömmarna om vad de vill bli, möjligheterna som öppnas, och allt det roliga de har att se fram emot efter att de kämpat färdigt. Kanske kan en liten överraskning, en uppmuntrande fika, eller en planerad belöning ge extra energi? Vi vuxna har en viktig roll i att stötta våra ungdomar, inte bara i skolan utan i livet.

 

Så låt oss göra dessa sista veckor av terminen minnesvärda – fyll dem med glädje, positiv energi, och massor av pepp!