fredag, september 27, 2024

Kaosets melodi: När tiden springer ikapp





Det var väldigt segt att ta sig upp i morse efter alla intryck från gårdagen. Hela dagen spenderades på Bokmässan, och jag är fortfarande överväldigad av allt jag sett och hört. Det var fantastiskt att möta så många intressanta människor och få ta del av så mycket inspiration, men det tar verkligen på krafterna. Jag känner mig helt slut.


Jag är så less på mig själv just nu, för det blev verkligen kaos i mitt schema. Jag hade skrytit om hur Keep-appen skulle hjälpa mig att hålla struktur och få ordning på allt, men verkligheten kom ikapp. Nu sitter jag här med en lång lista på saker att göra och bara två dagar kvar att beta av 12 punkter innan söndag. Jag vet inte hur jag ska hinna med allt.


Det känns som om jag inte har lärt mig något av tidigare gånger jag hamnat i samma situation – för mycket på gång, för lite tid, och jag litar alltid på att jag ska klara av allt. Men nu står jag här, stressad och frustrerad över att inte ha planerat bättre. Hur svårt ska det vara att ge sig själv lite mer spelrum och andrum?

Trots allt kaos är jag ändå glad över att ha varit på Bokmässan. Det är alltid något speciellt med att vara omgiven av människor som brinner för litteratur, språk och idéer. Det ger mig energi och påminner mig om varför jag älskar det jag gör, även om det kan bli för mycket ibland. Jag måste bara hitta en bättre balans framöver.


torsdag, september 26, 2024

Förväntningar inför Bokmässan i Göteborg

 


Nu är det snart dags för Bokmässan i Göteborg, och i helgen ska jag äntligen delta! Jag har länge sett fram emot detta, och i år är det extra speciellt då Dyslexiförbundet kommer att ha en monter på plats. Det är så inspirerande att se hur mycket engagemang som finns för att sprida kunskap om dyslexi och att skapa möjligheter för fler att lära sig och utvecklas.

 

idag är en extra ledig dag, så jag tänkte passa på att åka ner till Göteborg redan då för att få lite extra tid att utforska staden innan mässan drar igång. Det blir en kombination av inspiration, lärande och lite välbehövlig avkoppling. Bokmässan är inte bara ett tillfälle att upptäcka nya böcker, utan också ett forum för att diskutera viktiga ämnen – och för mig är dyslexi ett av de viktigaste

Att vara på plats och möta andra som har erfarenheter av dyslexi, både från ett professionellt och personligt perspektiv, ger mig alltid ny energi. Jag ser fram emot att få ta del av spännande föreläsningar och träffa andra som brinner för samma frågor. Jag hoppas också få med mig nya insikter och inspiration som kan hjälpa både mig själv och andra i vårt arbete framåt.

Förutom Dyslexiförbundets monter finns det så mycket att utforska på mässan – allt från författarsamtal till boksigneringar och andra aktiviteter. Jag hoppas kunna gå på några intressanta samtal, kanske till och med upptäcka nya böcker som kan vara till nytta både i min egen läsning och i arbetet kring dyslexi.

 

Det ska bli en fantastisk helg, och jag ser fram emot allt den har att erbjuda!


onsdag, september 25, 2024

Att navigera språk och skatt: Min företagsresa


Jag ångrar djupt att jag inte tog vara på möjligheten att fortsätta med engelska språket. Jag kunde prata och förstå en annan person, men nu får jag använda Google Translate. Det är så jobbigt att vilja ha en bra språklig kommunikation och förstå varandra på ett klart språk. Språket är verkligen en nyckel till att bygga relationer och öppna dörrar.


Jag var inne och fixade en sak. Imorse var jag inte glad på mig själv; jag följde inte min rutin, så jag tog tag i diskmaskinen. Det är så lätt att låta små saker samlas på hög, och ibland känns det överväldigande. Idag har jag väldigt mycket som måste göras hemma, så jag måste få ordning på allt. Att ha ett städat och organiserat hem gör verkligen skillnad för mitt välmående.


Idag ska jag ha mitt första möte om revision i kväll. Det gäller min enskilda firma som har funnits i ett år nu. Det känns både spännande och nervöst! Skatteverket vill ha så mycket i skatt att det nästan inte lönar sig att hyra ut. De tar så mycket i skatt att det ibland känns som en kamp att få det att gå ihop. Jag hoppas verkligen att jag kan få klarhet i allt och hitta sätt att göra det mer lönsamt.


Jag vet att jag måste vara mer medveten om min ekonomi och göra kloka beslut framöver. Kanske är det dags att söka hjälp från en revisor eller rådgivare för att få bättre insikt. Det är alltid bra att ha någon med mer erfarenhet som kan guida mig genom de svåra delarna.


Sammantaget känns det som en utmanande men också spännande tid. Jag ser fram emot att växa både personligt och professionellt, och jag hoppas att jag kan lära mig mer om både språket och företagsamhet längs vägen.


 

tisdag, september 24, 2024

Utmaningar i skolan: Ingen är ensam

 



Att ha svårt för att läsa, skriva eller klara av matematik är något som alltmer accepteras i vårt samhälle. Det betyder dock inte att utmaningarna försvinner. För de elever som kämpar med att klara grundskolan kan framtiden känns osäker och utmanande.


Det är viktigt att resurser finns tillgängliga i grundskolan, så att alla elever får rätt stöd. De elever som inte klarar av skolan behöver stöttning för att kunna ta sig vidare till gymnasiet och framtiden. Tidigt stöd är avgörande för att elever ska lyckas, och utan det riskerar de att hamna långt utanför samhället.


Men det är också viktigt att komma ihåg att det inte är en svaghet att be om hjälp. Din mentor eller lärare finns där för att stötta dig. Att ta hjälp är inte ett tecken på att du misslyckas, utan visar att du tar ansvar för din egen utveckling och skapar de bästa möjligheterna för att lyckas. Tillsammans kan vi övervinna hinder och bygga en ljusare framtid.








måndag, september 23, 2024

SÖNDAG ATT FIXA LUNCHLÅDOR


Söndag eftermiddag:
 

Vi åt tillsammans en jättegod gryta som var fullproppad med allt möjligt: syltlök, smågurkor, champinjoner – en riktig blandning av allt! Och självklart blev den supergod. Han var så snäll att han hjälpte mig att storhandla, så jag kunde göra lunchlådor inför veckan.

Nu ska jag fokusera på jobbet och göra min runda från Keep. När jag kom hem senare på kvällen, kollade jag Instagram och såg att Josefin hade gjort matlådor till sina släktingar. Hon lagade kyckling med dragon, vitlök, citron, kycklingfond och grädde. Jag fick till och med två matlådor av henne till veckan – inte så dum


Josefin tipsade om ett recept på saftig kyckling i dragonsås:


Ingredienser:

- 4 minutfiléer av kyckling

- 1 tsk lökpulver, kycklingsalt (LIDL), paprikapulver och svartpeppar

- 1 gul lök, hackad

- 2 vitlöksklyftor

- 1 burk crème fraîche med smak av dragon, vitlök och citron (Arla)

- 2 msk kycklingfond

- 2 dl grädde

- 1 msk dragon (spara lite till garnering)

Så här gör du:

1. Krydda kycklingen med kryddorna och stek tills den får fin yta. Poppa sedan in filéerna i airfryern på 200 grader i cirka 12 minuter. Jag tog allt i ugnen, det funkade.

2. Under tiden gör du såsen i samma stekpanna som du stekte kycklingen i. Stek gul lök och vitlök i lite extra smör. Tillsätt crème fraîche, kycklingfond, grädde, dragon och svartpeppar. Låt såsen tjockna.

3. När kycklingen är klar, lägg tillbaka den i såsen och servera.

Dessutom svängde jag ihop mina superenkla köttbullar – med havregryn, ägg, grädde och lök. Känner mig riktigt nöjd med att jag fixat all mat inför veckan!


söndag, september 22, 2024

Nya möjligheter och vikten av disciplin


Nu känner jag att det är dags att ta tag i saker igen. Jag har insett att om jag ska få något gjort här hemma, måste jag verkligen ha disciplin. Jag vill ge mig själv en ärlig chans att använda verktyg som Google Keep för att organisera mig bättre. Kanske kan det hjälpa mig att hålla fokus och faktiskt få saker gjorda.


För att göra det mer hanterbart har jag bestämt mig för att sätta små, konkreta mål varje dag – särskilt efter jobbet. På så sätt kan jag hålla mig på banan och inte låta mig dras in i skärmarna eller fastna i soffan och skjuta upp allt. Det är lätt att hamna där, men jag vill verkligen försöka undvika det och hålla fast vid de små målen.


Det känns som en bra strategi, och förhoppningsvis kommer det att ge mig mer energi att ta itu med hemmet och skapa en miljö där jag trivs. Ett steg i taget, med lite mer disciplin varje dag. Jag vet att det kan vara tufft, men jag är redo att ge det ett försök!


lördag, september 21, 2024

Mysig höstkväll med skrädmjölsvåfflor och grillat


Efter att ha handlat och kommit hem till min älskling gjorde vi våfflor på skrädmjöl med hjortronsylt och blåbärssylt. De var riktigt smarriga och smakade ännu godare med skrädmjöl i smeten. Jag var ganska trött efter att ha gått upp klockan fem på morgonen, så det blev ingen lång kväll för mig.


Usch, vad tidigt klockan ringde, men vi gick upp, gjorde i ordning frukost och åkte till scoutloppisen. Får se vad dagen har att erbjuda. Vi köpte lite prylar och fikade. Genom att delta stödjer du diakonin i Västra Tunhem och Hunnebergs Scoutkår.


Vi fikade med en god vän, åkte hem och grillade. Vi satt ute och njöt. Vi grillade kotletter som hade legat i marinad. Det är mycket godare att göra egen klyftpotatis, och vi använde kryddor, olivolja och potatiskrydda. Det blev riktigt smarrigt med bearnaisesås till. Det var så mysigt att sitta ute och ta vara på höstkvällen med den goda värmen.


---

fredag, september 20, 2024

Fredagskänslan: Längtan efter ledighet och små äventyr

 Äntligen fredag!  Känslan är underbar, och jag längtar efter att få en sovmorgon och vara ledig i två dagar. Nu måste jag dock fokusera på jobbet, och klockan är redan strax före sju. Det är viktigt att ta en kopp kaffe och småprata med kollegorna.

Det känns väldigt bra, och jag har precis packat färdigt för att åka till min älskling. Jag gick upp tidigt och gjorde i ordning havregrynsgröt – vem kokar potatis på morgonen egentligen? Men jag kokade ändå potatis. Jag rotade också fram en matlåda med kålpudding från frysen. Tur att jag har lagat lite extra och lagt i frysen. Egentligen är jag inte så förtjust i fryst mat, men igår städade jag ordentligt hemma, packade och planerade inför helgen.

Ni kanske minns att jag blev av med min fotvård i somras, men nu ska jag få en ny. Idag ska jag dit och hoppas att det blir bättre den här gången. Stormsteg närmar sig Bokmässan, och veckan efter är det Dyslexiveckan.