måndag, september 23, 2024

SÖNDAG ATT FIXA LUNCHLÅDOR


Söndag eftermiddag:
 

Vi åt tillsammans en jättegod gryta som var fullproppad med allt möjligt: syltlök, smågurkor, champinjoner – en riktig blandning av allt! Och självklart blev den supergod. Han var så snäll att han hjälpte mig att storhandla, så jag kunde göra lunchlådor inför veckan.

Nu ska jag fokusera på jobbet och göra min runda från Keep. När jag kom hem senare på kvällen, kollade jag Instagram och såg att Josefin hade gjort matlådor till sina släktingar. Hon lagade kyckling med dragon, vitlök, citron, kycklingfond och grädde. Jag fick till och med två matlådor av henne till veckan – inte så dum


Josefin tipsade om ett recept på saftig kyckling i dragonsås:


Ingredienser:

- 4 minutfiléer av kyckling

- 1 tsk lökpulver, kycklingsalt (LIDL), paprikapulver och svartpeppar

- 1 gul lök, hackad

- 2 vitlöksklyftor

- 1 burk crème fraîche med smak av dragon, vitlök och citron (Arla)

- 2 msk kycklingfond

- 2 dl grädde

- 1 msk dragon (spara lite till garnering)

Så här gör du:

1. Krydda kycklingen med kryddorna och stek tills den får fin yta. Poppa sedan in filéerna i airfryern på 200 grader i cirka 12 minuter. Jag tog allt i ugnen, det funkade.

2. Under tiden gör du såsen i samma stekpanna som du stekte kycklingen i. Stek gul lök och vitlök i lite extra smör. Tillsätt crème fraîche, kycklingfond, grädde, dragon och svartpeppar. Låt såsen tjockna.

3. När kycklingen är klar, lägg tillbaka den i såsen och servera.

Dessutom svängde jag ihop mina superenkla köttbullar – med havregryn, ägg, grädde och lök. Känner mig riktigt nöjd med att jag fixat all mat inför veckan!


Inga kommentarer: