onsdag, september 11, 2024

Våga stå upp för det rätta


Så länge hjärtat slår, finns det alltid möjligheter att gå på bio, att leva och njuta av livet. Men det finns också ögonblick då vi måste våga stå upp för vad som är rätt, även när det känns svårt. Tänk dig en person som vågar utmana sin chef, som ser fel och orättvisor på arbetsplatsen och tar modet att tala ut i media. Det krävs mod att stå upp mot de som sätter sina egna intressen först, som vill fylla sina egna fickor på bekostnad av andra.

Det borde finnas fler som vågar säga ifrån när något inte står rätt till. Det är bara tillsammans, genom att lyfta våra röster, som vi kan skapa en rättvisare värld.

tisdag, september 10, 2024

Virusdrama på film och möten i verkligheten – hösten är här!

 Det är ganska lugnt idag på jobbet, så det blir lite småplock. Jag fick två biljetter till en film och ser fram emot att gå på den! Jag och en väninna ska gå på premiären av filmen *Så länge hjärtat slår*. Filmen handlar om år 2020, när coronaviruset når äldreboendet där Hanne arbetar. Trots brist på skydd och personal hävdar ledningen att allt är under kontroll. Hanne, som vill skydda de äldre, vänder sig till media. Hon får då ett ultimatum från huvudkontoret: var tyst eller lämna jobbet.


Så något kul händer under veckan! Det känns som att allt drar igång nu på hösten med olika möten, bland annat torsdagens KFR-möte med kommunen. Jag undrar när jag ska hinna röja och fixa lunchlådor också...


måndag, september 09, 2024

Helgen är slut och redan måndagsmorgon



Helgen försvann i ett nafs och nu är det måndag morgon igen. Som vanligt känns det som att jag hade behövt en extra dag för att hinna med allt som var planerat. Jag var så trött igår kväll att jag inte ens orkade fixa någon matlåda. Men det är skönt att jag själv stiger upp tidigt och tog hand om det på morgonen. Jag kokade potatis och slängde ihop en hackkorv med lite rödbetor. Även om det var något enkelt, så är det alltid gott med något hemlagat.


Jag kände mig verkligen seg när jag vaknade, men efter en kopp kaffe känns det som att jag börjar vakna till liv. Nu sitter jag här och funderar på veckan som ligger framför mig. Det är alltid lite tufft att komma igång på måndagar, men jag försöker ta det lugnt och tänka positivt. Den här veckan har jag några möten inplanerade och ett par projekt som måste bli klara, men förhoppningsvis finns det också tid för att ta en paus och njuta av lite frisk luft.


Helgen var inte så lugn som jag hade trott att den skulle bli. Vi åkte runt till olika skördefester och masa Knalare. Jag passade ändå på att spendera lite tid i stugan på Näset. Det var skönt att sitta på altanen, koppla av och njuta av sällskapet. Stugan är verkligen en plats där jag kan ladda batterierna. Nästa gång jag kommer dit ska jag ta några promenader i skogen och njuta av tystnaden. Naturen har en lugnande effekt på mig, och jag känner mig alltid mer balanserad efter en vistelse där. Nästa gång jag åker dit ska jag också försöka få med mig en ljudbok att lyssna på, för det var ett tag sedan jag tog mig tid att bara sitta ner med en bra bok.


Hur har din helg varit? Är du redo för en ny vecka eller känner du också att det behövs några fler dagar av vila?


söndag, september 08, 2024

tråkigaste trenden denna söndag



Dagen började som vanligt i stugan på Näset. Jag fixade frukost, men allt kändes lite segt den här söndagen. Efter frukosten blev det dags att städa stugan. Trots att vi bodde där för stunden, kändes det som ett nödvändigt ont att hålla allt rent och i ordning. Varken jag eller min vän var särskilt sugna på att avsluta helgen och åka hem. Så istället för att packa ihop, bestämde vi oss för att göra något lite roligare.


Vi tog en tur ut till Trone Hatts Gård, som ligger i närheten. Det var andra gången vi besökte gården, och vi hade redan en bra upplevelse i bagaget. De serverar en fantastisk grillbuffé med tillbehör i deras charmiga loge. Det är verkligen en upplevelse att äta på riktigt porslin och använda riktiga bestick – det gör hela måltiden mer speciell. Lunchen var utsökt, precis som förra gången, och vi njöt verkligen av att sitta där och äta i den lantliga miljön.


Efter den goda lunchen tog vi en stund för att besöka min fars grav, som också ligger i närheten. Det är alltid en stillsam stund för mig att stanna där och tänka tillbaka på honom. Det ger mig en känsla av lugn, även om det ibland också känns tungt.


Till slut åkte vi hemåt igen, nöjda med att vi förlängde dagen och gjorde något minnesvärt av den. Näset har verkligen något speciellt, och det är alltid svårt att lämna stugan när helgen är över.


-



lördag, september 07, 2024

Helgplaner och skördefestens glädje




Vi ställde klockan på åtta på morgonen och gick upp för att njuta av en härlig helgfrukost, följt av en stund att ta in naturens skönhet. Det var dags för den stora skördefesten som alltid hålls den andra helgen i september. I år var det något speciellt – jag tror vi slog rekord med mängden bilar och besökare. Det fanns så mycket att titta på! Vi besökte Kulturladan och köpte traditionellt bakade brödkakor, precis som förr i tiden.


Efter det tog vi en tur till Boda Holm, där vi beundrade en vacker tavla gjord av potatis – den föreställde en traktor och visade verkligen på konstnärens kreativitet. Det var mycket folk och många bilar överallt, vilket skapade en härlig atmosfär. Vi hade tänkt äta från grillbuffén, men det blev inte av. Istället åkte vi till Milleviks Missionshus där de serverade en underbart god laxsoppa, paj med vaniljsås samt kaffe och hembakat bröd. Laxsoppan är en av mina favoriter, och lunchen satt verkligen fint!


Under dagen träffade vi många olika människor, vilket var både roligt och trevligt. Vi hann med mycket under lördagen, och det kändes som en produktiv dag. När vi kom tillbaka till stugan använde vi potatisen vi köpt tidigare och gjorde klyftpotatis som vi serverade tillsammans med kycklingspett och en fräsch sallad. Det blev en härlig kväll där vi satt ute och njöt av den fantastiska naturen.


Jag har hyrt stugan för två nätter, så idag ska vi fortsätta att utforska området. Helgen har varit underbar – avslappnande, rolig och full av nya intryck. Jag känner mig verkligen återhämtad och inspirerad av omgivningarna och alla möten vi haft.


---

fredag, september 06, 2024

Fredagsfeeling med lite packningsstress och nystylade lockar

 


God förmiddag! Det känns verkligen underbart att det äntligen är fredag. Jag har varit uppe tidigt och fixat lite saker här och där, men nu känner jag mig faktiskt lite förvirrad över vad jag ska packa inför helgen. Jag har inte ens börjat packa än, och nu börjar stressen krypa på. Det blir lätt lite panik när jag inte har koll på allt. 


Jag tog lite komp idag och passade på att gå till frissan. Jag tänkte att det kanske var något med håret som inte kändes helt rätt, men efter att hon klippt mig lite kortare kom lockarna plötsligt fram igen! Det känns som en överraskning varje gång det händer, men jag gillar det ändå.


Efter frissan slängde jag in mig en snabb lunch för att orka ta mig igenom resten av dagen. Jag ska jobba fram till tidig eftermiddag, och sen blir det dags att åka hem, röja undan lite och packa. Jag känner mig faktiskt ganska taggad på att få åka hem till hemtrakterna. Det är alltid något speciellt med att komma hem igen, även om det innebär att jag måste stressa lite med packningen nu. Hoppas bara att jag hinner få allt gjort och att helgen blir riktigt bra!


onsdag, september 04, 2024

Mobilfritt i Skolan: Dags att Breda ut Konceptet över Hela Sverig

Att diskutera mobilfrihet i skolan är mer aktuellt än någonsin, särskilt i takt med att både teknikens roll och dess utmaningar i utbildningssammanhang blir alltmer påtagliga. Här är ett djupgående inlägg som utforskar möjligheterna och utmaningarna med ett mobilfritt koncept i svenska skolor, och varför det kanske är dags att breda ut detta över hela landet.

 Möjligheter med Mobilfrihet

-Mobilfrihet i skolan har flera potentiella fördelar som kan förbättra både lärmiljön och elevernas välbefinnande:

- Ökad Koncentration: Mobiltelefoner är ofta en stor distraktion för elever, vilket kan påverka deras förmåga att koncentrera sig på undervisningen. En mobilfri policy kan hjälpa elever att stanna fokuserade på sina studier och delta mer aktivt i klassrummet.

- Minskad Mobbning: Cybermobbning är en växande fråga som kan ha djupgående effekter på elevers psykiska hälsa. Genom att begränsa användningen av mobiltelefoner i skolan kan vi minska denna typ av mobbning.

- Förbättrad Social Interaktion: Att eleverna inte har tillgång till sina telefoner under skoltid uppmuntrar till mer ansikte-mot-ansikte-interaktioner, vilket är viktigt för att utveckla sociala färdigheter.

Utmaningar och Undantag

Det finns dock utmaningar och situationer där mobiltelefoner kan vara nödvändiga:

- Säkerhetsskäl: I en nödsituation kan det vara avgörande att elever och lärare snabbt kan kommunicera med varandra och med sina föräldrar.

- Pedagogiska Syften:Mobiltelefoner och andra smarta enheter kan vara effektiva verktyg för lärande när de används rätt. Appar och digitala resurser kan berika undervisningen om de används under kontrollerade former.

- Personliga Orsaker: Vissa elever kan behöva ha tillgång till sina telefoner av medicinska eller andra personliga skäl.

Implementering över Hela Sverige

För att effektivt implementera en mobilfri policy krävs det en nationell dialog och anpassningar baserade på lokala behov och förutsättningar. Det är också viktigt att policyer följs upp och utvärderas regelbundet för att säkerställa att de tjänar sitt syfte utan att negativt påverka elevernas rättigheter eller tillgång till nödvändig teknik.

Genom att dela erfarenheter och strategier mellan skolor och kommuner kan Sverige som nation dra nytta av de läror som varje unikt skoldistrikt tillhandahåller, och tillsammans arbeta mot en balanserad och rättvis utbildningsmiljö.

Ditt engagemang är viktigt. Hur ser du på införandet av mobilfrihet i skolan? Skulle detta vara tillämpligt i din kommun? Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter i kommentarerna nedan.


tisdag, september 03, 2024

En hektisk vecka och förväntan inför helgens skördefest

 


God förmiddag!


Igår jobbade jag extra länge, och efter en lång väntan kom äntligen de nya hyresgästerna. Jag var helt utmattad efter jobbet, men det kändes skönt att de nya boende till slut hade flyttat in. Under kvällen upptäckte jag dock något som gjorde mig lite bekymrad. En app som jag ofta använt, SayHI, hade plötsligt avvecklats. Den var verkligen användbar för att kommunicera på andra språk, särskilt när jag försökte lära mig och förstå nya uttryck och fraser. Nu känner jag mig ganska nervös över att behöva förlita mig på andra verktyg, som Google Översättning, som inte alltid ger den bästa översättningen. Det har ibland lett till missförstånd, och jag har märkt att kommunikationen inte flyter lika smidigt. Efter en så lång och påfrestande dag tog min energi helt slut, och jag orkade inte ens ta itu med mina vanliga hushållssysslor.


Idag ska jag delta i en föreläsning, ett webbinarium om diskrimineringslagen som Dyslexiförbundet anordnar. Det verkar bli en mycket lärorik session, och jag hoppas få med mig en hel del värdefull information. Jag känner att jag har blivit lite mer medveten om mina rättigheter och skyldigheter, vilket alltid är bra att ha i bakhuvudet. När eftermiddagen kom märkte jag att jag verkligen inte hade ork att ta itu med disken, så jag bestämde mig för att gå upp tidigt och rensa köket innan dagen drog igång på allvar. Det känns alltid bättre att ha ett rent kök, även om det innebär att man måste stiga upp i ottan för att hinna med.


Den här veckan har verkligen varit hektisk, och det känns som om det bara är början. Det är så många saker att göra och hantera, både på jobbet och hemma. Men jag ser verkligen fram emot helgen, då det ska vara skördefest i hemtrakten. Det är en av årets höjdpunkter för mig, och det ska bli så trevligt att få vara med på festen. Jag ser fram emot att träffa gamla vänner, smaka på lokala delikatesser och bara njuta av atmosfären. Det känns som den perfekta avslutningen på en stressig vecka.


---