måndag, september 02, 2024

Summering av helgens aktiviteter



Helgen blev lite mer ansträngande än förväntat efter lördagens möte. Även om mötet var givande, hade jag svårigheter att hitta tåget hem eftersom det stod längst ut på stationen. Efter några omvägar och en del förvirring lyckades jag dock hitta rätt tåg, och till slut var jag på väg hem.


På söndagen ägnade jag mig åt diverse hushållssysslor. Det var dags för den stora höststädningen, så jag dammsög, torkade av ytor och sorterade röran i skåpen. Jag hade även planerat att välkomna den nya hyresgästen som skulle flytta in i lägenheten bredvid, men på grund av flera förseningar med deras flyg blev deras ankomst kraftigt försenad.


Trots en trög start på veckan verkar det som att jag har fått ordning på det mesta. Jag hade glömt att koka ris till middagen igår, så jag fick stressa med det på morgonen. Det är typiskt för mig att i sista minuten byta handväska och sedan glömma passerkortet till jobbet hemma. Resultatet blev att jag fick hoppa av bussen, åka tillbaka hem, och hämta både nycklar och passerkort. Trots den tumultartade morgonen kom jag ihåg att ta med lunchlådan.


Nu är det dags att verkligen kickstarta dagen. Jag behöver rulla upp ärmarna, ta ett djupt andetag och dyka in i veckans utmaningar med förnyad energi och optimism.


lördag, augusti 31, 2024

En Kontrastrik Lördag: Från Morgonens Lugn till Stadens Stök

 Lördagsmorgonen började med att jag steg upp, gjorde mig i ordning och åt min havregrynsgröt tillsammans med ett ägg. Efter frukosten gick jag till bussen, där jag mötte de trevliga och alltid glada chaufförerna som gör varje resa lite bättre.


På tåget på väg ner till Göteborg var stämningen dock en helt annan. Typiskt nog stötte jag på några griniga äldre herrar som inte verkade förstå att det var trångt vid ingången. När dörrarna öppnades blev jag rejält utskälld för att jag, enligt dem, stod i vägen. Ibland har jag svårt att förstå hur vissa människor inte inser att det är ont om plats och att man då måste visa lite hänsyn mot andra, även om man själv har lyckats få en sittplats.


Nu sitter jag på Espresso House och njuter av en kopp kaffe. Det är skönt att få en liten paus innan jag ska vidare. Idag väntar ett möte med Distrikt Smart Sync, och jag försöker samla energi inför det som ligger framför mig. Det blev ett mycket trevligt första möte efter sommaren.


Efter mötet blev det lite rörigt och snurrigt när jag skulle hitta rätt tåg hem. Men nu är jag på väg hem till min Habibi se och ser fram emot en lugn kväll.


fredag, augusti 30, 2024

Hektisk Helg i Antågande: Uppdrag, Fika och Förberedelser



Helgen närmar sig med stormsteg, men det känns som att det finns så mycket att göra innan jag kan varva ner. Jag har ett uppdrag i helgen där jag sitter med i Distrikt som ledamot. Det är en viktig uppgift, men det innebär också att jag måste offra min sovmorgon imorgon. Just nu förstår jag inte varför jag vaknar så tidigt på morgonen, det är som om kroppen har ett eget alarm. Men det är bara att acceptera det, kravla upp ur sängen och sätta igång dagen.


Idag väntar en del jobb som måste bli klart innan helgen verkligen kan börja. Efter det ser jag fram emot att träffa min väninna för en välförtjänt fikastund på ett nytt café. Det är alltid trevligt att kunna sätta sig ner och prata om allt mellan himmel och jord, särskilt efter en intensiv vecka.


Senare idag behöver jag förbereda gästrummet för min långvariga gäst som anländer på söndag och kommer att bo hos mig i hela åtta månader. Det känns lite overkligt att ha någon boende här så länge, men det blir säkert trevligt med sällskap. Gästrummet måste vara i perfekt skick, så jag ska lägga ner lite extra tid på att städa och göra det mysigt.


Dessutom behöver jag köra igång robotdammsugaren och röja undan hemma. Det känns alltid bättre när det är rent och snyggt omkring mig, särskilt när jag har så mycket annat att tänka på. Jag försöker hålla hemmet i ordning, men ibland hinner man bara inte med allt.


Så ja, det blir en hektisk dag, men jag tror att jag kommer känna mig nöjd när allt är gjort. Det är något tillfredsställande med att ha klarat av alla uppgifter och sedan kunna sätta sig ner med en kopp te och bara andas ut. Jag ser fram emot att få allt gjort, så att jag kan njuta av resten av helgen med gott samvete.



torsdag, augusti 29, 2024

Min Resa: Livet Som Dyslektiker

Hej och välkommen till min blogg! Jag vill börja med att säga ett stort tack till alla er som tar er tid att läsa det jag skriver. Det betyder oerhört mycket för mig, och det sporrar mig att fortsätta försöka hålla en dagbok om mitt liv som dyslektiker.


Att skriva har alltid varit en utmaning för mig. Orden kommer inte alltid lätt, och ibland känns det som om jag slåss mot varje mening. Men jag har bestämt mig för att inte ge upp. Den här bloggen är mitt sätt att visa mig själv och andra att trots att dyslexi kan vara svårt, så är det möjligt att uttrycka sig och dela sina tankar med världen.


Det är en resa med både upp- och nedgångar, men jag lär mig hela tiden nya sätt att hantera mina utmaningar. Jag hoppas att genom att dela mina erfarenheter kan jag kanske hjälpa någon annan som känner igen sig i det jag går igenom. Vi är inte ensamma, och det finns alltid ett sätt att ta sig framåt.


Tack igen för att ni följer med mig på den här resan. Era uppmuntrande ord och kommentarer ger mig styrka att fortsätta, och jag ser fram emot att dela mer av mitt liv med er.

onsdag, augusti 28, 2024

En Tidig Start på En Lång Dag





första vänta på elverna


Det blev ingen vidare start på morgonen idag. Jag vaknade klockan 4 och kunde inte somna om, trots att jag verkligen behövde den extra sömnen. Låg där i mörkret och funderade på om jag hade glömt något viktigt för dagen. Våra elever är ute på olika aktiviteter idag, och en klass är till och med ute på vandring. Jag har lovat att möta upp dem längs vägen med lite välförtjänt mellanmål. Jag vet att de kommer att uppskatta det, men det hjälper inte när man känner sig som en zombie redan innan dagen har börjat.


Är det bara jag, eller händer det er också ibland? Att vakna mitt i natten med tankarna snurrande om allt som behöver göras? Det är verkligen utmattande, speciellt när det inte finns någon uppenbar lösning på varför man inte kan somna om. Man ligger där och försöker räkna får, tänka positiva tankar eller bara koppla av – men inget fungerar.


Trots den tröga starten blev det en ganska trevlig dag på jobbet. Eleverna var på gott humör, och det var roligt att se dem njuta av sina aktiviteter. Att få komma ut och röra på sig, särskilt när vädret tillåter, gör så mycket för deras energi och motivation. Det är precis vad de behöver efter en intensiv period av skolarbete.


Idag kommer dock bli en lång dag. Efter jobbet har vi styrelsemöte, och agendan är fortfarande inte riktigt färdig. Det är alltid något som behöver justeras eller läggas till i sista stund. Och som om det inte vore nog, har vi också en digital instruktion från förbundet som ska hållas innan mötet. Det blir en hel del att tänka på och att hålla reda på.


Jag hoppas på att få några minuter över mellan allt för att samla tankarna innan kvällens möte. Kanske till och med få i mig en kopp kaffe till, eller två, för att hålla energin uppe. Hoppas att ni har haft en bättre start på dagen än jag, och att ni får en fortsatt bra dag!

De blev härlig dag på jobbet

tisdag, augusti 27, 2024

Löneglädje och räkningarnas verklighet



Den där känslan när lönen trillar in på kontot – den är svår att slå! Det är alltid en liten stund av glädje och lättnad, särskilt efter en tuff arbetsvecka. Men som alltid följer verkligheten tätt efter. Med lönen kommer också påminnelsen om alla räkningar som väntar på att bli betalda.


Det är en ständig balansakt mellan att njuta av de hårt förvärvade pengarna och att hantera de nödvändiga utgifterna. Varje månad samma visa, men det är också en del av livet. Att betala sina räkningar ger ändå en viss tillfredsställelse – en känsla av ansvar och kontroll över sitt eget liv.


Så även om lönen snabbt försvinner i räkningar och andra utgifter, så är jag tacksam för det jag har och den stabilitet det ger. Det gäller att hitta glädje i de små sakerna, som att veta att allt är betalt och klart för den här månaden. Det ger en form av frihet som är ovärderlig.


Den här veckan har verkligen varit intensiv på jobbet, vilket har gjort att jag inte haft så mycket tid över till att blogga som jag hade önskat. Det har varit fullt upp med förberedelser inför vårt kommande styrelsemöte, och jag har haft mycket att fixa och ordna inför det.


Som om det inte var nog, så närmar sig Dyslexiveckan med stormsteg, och jag har också börjat planera in några aktiviteter runt om i våra områden. Det är en viktig vecka för oss, och jag vill verkligen att vi ska göra något som både är meningsfullt och engagerande.


Trots att jag känner mig ganska trött och sliten just nu, så finns det ändå något positivt med att ha fullt upp på jobbet. Den här veckan kommer vi dessutom att välkomna vår sista gäst för en tid, eftersom vi snart går över till långtidsuthyrning. Det innebär att jag äntligen kommer att få lite mer tid till att ta hand om min egen bostad – något som jag verkligen ser fram emot.


Jag planerar att använda den här tiden till att rensa ut, sälja saker jag inte längre behöver, och förbereda inför min stora högtidsdag. Det är något som har legat och gnagt i bakhuvudet ett tag, så det känns skönt att snart kunna ta itu med det.





måndag, augusti 26, 2024

Så kickstartade jag veckan: Förberedelser som gjorde min måndag lättare


Jag började veckan på ett organiserat sätt, trots en lite seg morgon. Att ha förberett lunchlådorna i förväg visade sig vara ett smart drag och underlättade verkligen när jag hade en stressig morgon framför mig. Jag är nöjd med att jag ändå kom i tid till jobbet och kunde börja dagen med att dyka ner i mina uppgifter. Måndagar kan ibland kännas tunga, men genom att starta veckan med en klar plan och förberedelser, känner jag att jag redan har ett försprång. Jag funderar på att sätta upp några små mål för dagen som jag kan pricka av efterhand. Det ger mig en känsla av att vara produktiv och hjälper mig att hålla energin uppe, trots att det kanske tar ett tag att komma in i rätt arbetsflöde igen efter helgen. Jag ska också komma ihåg att ta några korta pauser under dagen. Det hjälper mig ofta att återfå fokus och energi. Med den positiva inställningen känner jag mig nöjd med att ha kickstartat veckan på ett bra sätt och hoppas att resten av veckan fortsätter lika bra.

söndag, augusti 25, 2024

Söndagsglädje med gästrumsfix och hantverk i Björkås

 Ja, nu är det söndag och helgen har verkligen gått fort. Idag har jag fullt upp med att förbereda gästrummet inför nästa besök. Det blir en del städning och att fixa till det så att det ser riktigt fint ut. Det är alltid roligt att kunna välkomna gäster till ett fräscht och inbjudande rum.


Efter att jag har gjort klart gästrummet ska jag bege mig till Björkås för deras hantverkardag, vilket har blivit en tradition för mig. Det är något speciellt med den här dagen, att få strosa runt bland alla fina hantverk och kanske hitta något unikt att ta med hem. Och självklart ser jag fram emot att njuta av den klassiska ärtsoppan och pannkakorna som serveras där. Det smakar alltid extra gott när man får sitta ute i friska luften och äta, och samtidigt omges av den härliga atmosfären som alla hantverkare skapar.




Det är verkligen något jag uppskattar med Björkås hantverkardag – en kombination av god mat, härlig stämning och möjligheten att upptäcka hantverk från duktiga kreatörer. Det blir en fin avslutning på helgen!