onsdag, juli 17, 2024

En Regnig Dag med Familjen

GIN-MARINERADE GRANSKOTT, RÁRÖRDA LINGON
EN VÄRMLÄNDSK FLAVEUR FÖR DEN GASTRONOMISKT MEDVETNA


 En regnig dag, men en härlig frukostbuffé. Nu ska jag träffa min älskade mor och vi ska åka ut tillsammans idag. Just nu sitter vi på hotellrummet och lyssnar på regnskurarna.


Efter att ha hälsat på släktingar tog vi med släkt på en tur till Arvika, där vi blev genomblöta. Det fanns ingen lunch där, så vi åkte vidare till Svanskog för att äta lunch.


När vi kom tillbaka till hotellet tog vi en drink. Snart ska vi lägga oss.


---


Hoppas ni får en fortsatt trevlig dag trots regnet!


---

tisdag, juli 16, 2024

Semesterdagbok: En Dag i Torsby**





Idag vaknade jag vid 08:45 och började dagen med en härlig hotellfrukost. Det är verkligen mysigt att kunna dela denna stund med min vän. Glädjande nog känns min fotled bättre idag, och jag hoppas att denna förbättring håller i sig under hela vår semesterresa.


Jag kan inte låta bli att sakna våra katter, men jag vet att de har det bra hemma. De bor på sitt eget "hotell" där någon kommer och tar hand om dem under veckan.


Dagens äventyr tog oss upp till Fryken, där vi besökte Helen Torsgårdens loppis. Det var verkligen en trevlig utflykt! Vi fick även möjligheten att träffa en av min väns jobbarkompisar i Torsby, vilket var ett oväntat men uppskattat inslag i vår dag.


Sammanfattningsvis har det varit en underbar dag fylld med god mat, nya upplevelser och glada återseenden. Jag ser fram emot vad morgondagen har att erbjuda!


måndag, juli 15, 2024

Förberedelser och Hemmakvällar

 

Jösses, jag trodde aldrig att jag skulle bli klar till resan. Packningen tog längres tid än väntat, och jag insåg i sista stund att jag hade glömt flera viktiga saker. Men nu ligger jag äntligen ner och lyssnar på en ljudbok medan jag hör regnet skvala utanför fönstret. Det är något rogivande med regnljud, särskilt när man känner sig stressad.


Jag började dagen med en enkel frukost: gröt och ett ägg, och nu har jag satt på lite kaffe för att piggna till. Det är något speciellt med morgonkaffe, doften fyller hela huset och ger en känsla av ro. Jag väntar nu på att min vän ska komma och hämta mig, och vi ska ge oss ut på en resa som jag ser fram emot väldigt mycket. Det ska bli underbart att komma bort ett tag och få nya upplevelser.


Nu är vi tillbaka på hemtrakterna och myser med en kompis. Efter en lång dag på resande fot är det skönt att bara koppla av och umgås. Vi bestämde oss för att äta middag på ett hotell i närheten, och även om menyn såg fantastisk ut, valde jag att ta en barnportion. Ibland är det enklare att äta något mindre, särskilt när man har varit på språng hela dagen.


Vi pratade om allt möjligt under middagen – gamla minnen, framtidsplaner och allt däremellan. Det är sådana stunder som gör resandet värt det. Att kunna dela upplevelser med goda vänner och skapa nya minnen tillsammans.


Nu ser jag fram emot vad morgondagen har att erbjuda. Vi har flera spännande aktiviteter planerade, och jag kan knappt vänta med att utforska mer av området. Men först ska jag njuta av en lugn kväll och kanske lyssna på några fler kapitel av min ljudbok innan det är dags att sova.


---


lördag, juli 13, 2024

Drömmar, Gröt och Packnings bekymmer

Drömmer mig bort efter en trevlig dag igår. Det var så mysigt. Vi fick tips om en god grötblandning från den lokala butiken, vilket var en riktig förmån. Den mättade mycket bra till frukost. Det var verkligen trevligt att ha en mysig frukost tillsammans.


Det är svårt att veta vad man ska packa för en resa. Det blev verkligen svårt att välja rätt kläder för resan. Så min stora packning blev för stor. Undrar vad min vän säger om min packning, vi är aldrig överens om vad som ska packas. Idag har jag städat färdigt. Nu ska jag göra en att-göra-lista, det är skönt att ha det rent när man kommer hem.

fredag, juli 12, 2024

Fredagsuppdatering: Veckans Höjdpunkter och Helgens Tips


God fika på källström 





Idag hade jag fruktansvärd värk i mina fotleder, men det spelade ingen roll eftersom en vän gjorde mig glad. Vi bestämde oss för att åka ut och fika. Vi valde Källströms fik i Essunga, som är känt för sin mysiga inredning. Det var en riktigt härlig sommardag.



balkogen 


Vi åkte runt och skojade lite innan vi tog vägen hem till mig för att fixa lite middag. Vi satte oss på min inglasade balkong och åt potatissallad och grillad kyckling, tillsammans med en kall öl. Efter det testade vi en drink, Smirnoff Raspberry. Den var söt och sliskig, men ändå trevlig.


Vi njöt av sommarkvällen på balkongen, och dagen blev verkligen trevlig med sällskapet. Det blev en riktig sen kväll, men det var det värt.











---

torsdag, juli 11, 2024

semestertider i vården





Frustration över vården


Idag fick jag ett frustrerande svar från vårdcentralen. Under semestertider verkar det nästan omöjligt att få vård, och det känns som att vården helt saknar empati.


Jag har haft ont i fyra veckor och fick först besöka vårdcentralen där jag fick Peclin, vilket inte hjälpte. När jag kontaktade dem igen, fick jag veta att jag skulle få en tid nästa vecka. Det är så nonchalant av personalen på vårdcentralen. Jag skrev i appen den 6/7 och fick inget svar förrän fyra dagar senare. Då meddelade de att jag skulle få en tid den 17/7. Min läkare hade lovat att jag skulle få hjälp direkt om jag kontaktade dem, men den som tar emot frågor från patienter sa att de behandlar ärenden inom tre arbetsdagar. Sedan fick jag rådet att ta Alvedon, trots att jag haft ont i nästan fyra veckor. Men genom en dag chatt i appen fick jag en tid redan på måndag och de skrev ut starkare medicin.


Sveriges vård har verkligen ingen empati.


Flytta Hemifrån: Tips för en Lyckad StartTips för dig som ska flytta hemifrån


När jag flyttade hemifrån till mitt nya hem i Trollhättan, hade jag turen att ha en brudkista fylld med olika saker som jag önskat mig varje gång jag fyllde år. Det var verkligen en fantastisk upplevelse att öppna den kistan och se alla de fina saker jag fått under åren. Här är några tips för dig som också ska flytta hemifrån:


1. **Önska dig användbara saker**: När du fyller år eller vid andra tillfällen, be om saker som du vet att du kommer behöva när du flyttar. Det kan vara köksredskap, handdukar, lakan eller andra hushållsartiklar.

   

2. **Presentkort**: Om du är osäker på vad du behöver, är presentkort en utmärkt lösning. De ger dig friheten att köpa precis det du behöver när du väl har flyttat in.


3. **Planera din framtida bostad**: Det är både roligt och praktiskt att tänka på hur du vill att ditt framtida hem ska se ut. Detta kan också hjälpa dig att välja vilka saker som kommer att passa bäst i ditt nya boende.

onsdag, juli 10, 2024

Dag i Mitt Liv: Från Åska till Shoppingäventyr och Frustration över Vården

Vakna upp på morgonen och äta en lång frukost tillsammans är helt underbart. Från att ha varit fint väder till störtskurar, tog jag bussen hem vilket tog nästan över en timme. Men mitt husdjur fick stanna kvar hos en vän, och jag hade två timmar på mig att träffa min väninna.


När jag var hemma och gjorde mig i ordning, trodde jag att jag skulle få panik på grund av blixtarna under åskvädret. Jag har haft två släktingar som påverkats av åska; blixten slog ner hos dem en gång på fyrtiotalet, vilket resulterade i att min mammas kusin blev innebränd. Sen blev det brand i min mormors systers hus som också brann ner. Jag själv har varit med om att åskan slagit ner i ett uttag. Jag har alltid varit rädd för åska.


På eftermiddagen kom min väninna och hämtade mig, så vi tog en tur till köpcentrumet och njöt av en god fika med Budapestbakelse. Jag köpte sommarbyxor och ett nytt halsband. Det var en härlig dag att umgås med min väninna.


Hemma igen fixade jag en sen middag och började sätta upp väderstreckstången och planerare för en sex dagars resa. Det är verkligen överskådligt att se vad man ska ha med. Jag kommer att få rätt höjd på klädvalen.


Det ska bli skönt, men jag är frustrerad på vården. Jag har haft ont i fyra veckor och fick besöka vårdcentralen där jag fick Peclin, men det hjälpte inte. Jag kontaktade dem igen och fick till svar att jag skulle få en tid nästa vecka. Det är så nonchalant av personalen på vårdcentralen. Jag skrev i appen den 6/7 men fick inget svar förrän fyra dagar senare, då de meddelade att jag skulle få en tid den 17/7. Min läkare lovade att jag skulle få hjälp direkt om jag kontaktade dem, men personen som tar emot frågor från patienter svarade att de behandlar ärenden inom tre arbetsdagar. Sedan fick jag rådet att ta Alvedon, trots att jag har haft ont i nästan fyra veckor. Jag tror att jag åker till jouren ikväll. Sveriges vård har ingen empati.




tisdag, juli 09, 2024

Häftig och Skojig Kväll

en jättegod paj med blåbär. 

 Inatt började det värka och jag hade ingen lust att träffa folk. Men jag tog mig i kragen, satte igång diskmaskinen och tvättmaskinen innan jag tog bussen upp till min vän. Vi skulle träffa andra vänner och ha en grillkväll hos honom. Trots att jag inte hade så stor lust att träffa folk, var det roligt att komma ut och ha trevligt.


Vi fixade en blåbärspaj, receptet kommer från "Knäckig blåbärspaj" av Camilla Hamrin. Min vän gjorde hamburgare och hamburgerdressing, och det blev mycket smarrigt och gott. Det var en härlig kväll, men nu tror jag att jag kommer lägga mig strax för jag känner mig helt slut.


---