lördag, maj 28, 2022

allting eller ingen

 

Fredag så tog jag bilen och träffade min käraste. Så vi gick in och åt på Thairestaurangen i stan. Det var väldigt gott att äta och det blev en go och mysig fredagseftermiddag. 

cruising i stan 


Lördag morgon gick vi upp tidigt och åkte till Bollebygds veteranmarknad. Det tog en stund att åka dit, 1,5 timme.
Jag gick runt och tittade och jag köpte faktiskt inte något, men vi köpte till våra vänner olika leksaksbilar. Så tog vi lite kaffe där och jag stålsatte mig och tog inga sötsaker. Jag tog bara en slät kopp kaffe och han tog en typ mazarin.
Sen for vi på någon kuriosa i Alingsås, antikaffär som faktiskt var väldigt bra för det var inte dyrt överhuvudtaget. Så jag hittade ett litet bord och ställa skrivaren på. 100 spänn – det var ju ingenting.
Sen skulle vi leta upp nästa sån här, men den var borta redan.
Men jag kom in på Balders hage och där har jag inte varit på många år. Det var roligt att komma in i den affären. Det är så mysigt där i Alingsås och gå in. Så jag köpte två ströare. Jag brukar ha kanel i den ena och så kardemumma i den andra när jag bakar bullar. Det är ju väldigt bra och så fick jag tag i en låda som jag kan ha spagetti i, en lite finare så den kan stå på diskbänken faktiskt. Det blev en väldigt trevlig dag.
Så bjöd han på fisk och potatis och lite rivna morötter. Det var väldigt gott. Sen är det cruising i stan så vi tog och åkte ner med min bil och tittade på detta. Vi var där en stund och kikade.

Bollebygds veteranmarknad
Sedan gjorde jag färdigt mitt hyllningstal. Så nu kan jag bocka av att jag har gjort retorikkursen. Det känns väldigt gott.
Men nu får ni ha en härlig lördag, så hörs vi av.

måndag, maj 23, 2022

De mest kreativa sätten att utmana mig

De mest kreativa sätten att utmana mig idag ett steg för att blir pirrig. Jag gjorde en lyxvariant stålsatte mig att gå upp en femton minuter tidigare på måndag morgon för att åka upp till en mataffär. De som lagar matlådor i storkök, så jag köpte tre lunchlådor. Så den veckan är räddad för mig, de har fullt upp att göra.

Näst sista på retorikkursen, avslutning är om en vecka då ska man hålla t ett hyllningstal. De gjorde mig så nervös pga att jag har svårt att komma ihåg vad man ska skriva. Här är ett hinder PGA min dyslexi ofta har jag svårt att komma ihåg och memorera olika ord. Nu måste jag vara kreativa hur och komma ihåg, orsaker till att du måste tänka om och skaffa mig packlådor. Typisk mig att göra tre projekt på en gången i lägenheten det måste bli klart. Jag lovar att aldrig flytta på möbler mer.. Men denna gången hade jag tur att någon vill köpa prylar av mig. Men jag har på mig till mitten av juni då måste allt vara klart. Sen blev den semestern då vill jag njuta av ledigheten. Robotdammsugaren gå bra runt i mina rum. Snart ska jag till frissan och klippa mig. 

lördag, maj 21, 2022

Bästa apparna

God morgon helgledig????

idag är det Dyslexiförbundet i Västergötland distriktet har årsmöte, var tvungen och gå på idag. Det var mycket trevligt att träffa olika likasinnade personer. Fick jättegod fika, trevligt och sitta prata om en bra föreläsning om svensk talteknologi och deras produkter. Det är alltid trevligt med den firman och fick lite påminnelse om hur man ska tänka med talsyntes. Tur att jag hade med mig Taltjänst så kunde skriva åt mig. Jag vill gärna tipsa er om Google Översätt appen. Det finns en knapp inuti åter foto på en text och den blir Olika språk. Testade på fick jag precis fick jag veta vad är det stod på lådan. Sedan får jag hem till min röra och fundera på hur jag skulle göra. Blev det att åka hem det var ju bara 10 minuter ifrån mig till mötet tur och retur. 

Jag vet inte hur jag ska ha det på min balkong och jag känner kanske att det är klart. Att möblera om som jag gjort nu. Så jag sätter mig på Balkongen och tog mig ett glas öl. Det är så att jag funderar på om det var rätt att flytta på soffan. 

 



fredag, maj 20, 2022

Summan av kardemumman

 

Yes! Nu är det fredag och det är härligt att det snart är helg! 

Men Västra Götalands Dyslexiförbund ska ha årsmöte i morgon. Det ska bli jättekul att få träffa folk, det är normalt igen i samhället, det är helt underbart! 

Men igår fick jag äntligen upp min älskade mormors taklampa som jag har renoverat och gjort i ordning, från 40-talet. Den sitter i min inglasade balkong. Det ska bli så mysigt och härligt att kunna tända och tänka på mormor som var så omtänksam om sina barnbarn, hon var en stjärna. Hon visade hur hon bakade, hon förklarade, det var så roligt att vara hos henne, hon var så pedagogisk. Jag saknar henne jättemycket i mitt liv. Jag tänker ofta på henne, hur hon kom ner till mig och vi bakade tillsammans. Hon lärde mig att göra olika bröd och så. 

Summan av kardemumman, nu ville jag göra i ordning där ute på balkongen. Det är bra med en borste som river väldigt bra i den här jädra mattan. Så jag bar ut robotdammsugaren, och den gick ju två varv eller nåt, så stannade den. Då var ju borsten full. Då tänkte jag ”Hur ska jag få i ordning på den här borsten?” Jag hade ingen hemma i alla fall. Men tur i oturen så har dom på Elgiganten här i stan, så jag får åka ut efter jobbet och köpa mig en, och fortsätta att städa. Göra i ordning, kanske köpa några blommor och sätta ut. Nu känner man att nu kan man göra nåt, nu är det mysigt att sätta upp lampan, den kan lysa och det kan vara trevligt.

 Jag mår lite bättre nu, jag får slå mig på fingrarna och inte äta några kakor på jobbet. Men idag blir det en grönsallad och så får det inte bli något mer. Men ni får ha det så gott så får vi jobba vidare här. jag fick vetta igår att min första pojkvännen har kilade vidare i livet. De var så tråkigt att fick vetta detta.  

torsdag, maj 19, 2022

Hemligheter kan man ha

Jag ska berätta en historia, en hemlighet som jag har haft i många år, som jag inte har pratat med många personer om. Jag fick ju diabetes på äldre dar, och det har varit super-superjobbigt. Det värsta för mig är att gå in i en mataffär, det är ett gissel för mig att gå in och handla. Jag vill helst köpa upp hela affären med godis. Och jag känner mig som en tjuv när jag har köpt några godisar och sätter mig och ser på tv när jag äter. Och det straffade sig igår för mig att jag gjorde så här. 

Jag vaknade och trodde det var det sista jag vaknade för. Kraftigt illamående, och kräktes i flera timmar på grund av att jag hade en hög sockerhalt i kroppen. Jag har aldrig varit så slut i kroppen, det var hemskt. Vem ska man ringa mitt i natten? Alla ska ju jobba, och alla sover, jag kan inte skrämma upp folk. Jag tog det lugnt. Jag fick faktiskt vara hemma dagen efter, för jag var som en disktrasa. Jag måste beställa mat från affären, jag kan inte gå in i en mataffär, det funkar inte för mig. Det blir ett himla stort sug för mig. Varför ska man ha det så, man kan väl sätta det på ett annat ställe så man slipper se det här goda, man längtar efter olika saker. 

Men nu är jag i alla fall tillbaka på jobbet och känner mig piggare. Och jag försöker få i ordning och så. Nu ska jag få upp min älskade mormors taklampa ute på balkongen. Det ska bli lite mysigt att tända och sitta där ute. Det är väldigt gott! Det är lugnt här på jobbet idag, barnen har ute-aktivitet med idrottsläraren, orientering. Det är ganska lugnt för mig, men jag ska fortsätta jobba här och försöka. Men ni får ha det så gott så hörs vi!

tisdag, maj 17, 2022

Begagnade saker

 Ibland mår man inte så bra, jag orkade inte ta mig till jobbet igår. Men idag är det KU-dag på jobbet. Tur man har arbetskamrater! Men alltid ska det krångla med nåt – det tog slut på batterier i mitt tangentbord och tydligen hade vi slut på den sorten på jobbet så jag fick springa till närliggande affär och köpa, så jag kunde köra i gång och jobba igen. 

Nu verkar det som att folk börjar gilla begagnande möbler och saker. Jag har fått nästa alla mina stora, tunga saker sålda. Jag tycker synd om folk som ska bära ner saker – jag bor ju högst upp i trapphuset och det är svängda trappor. Jag säger, jag bär inte - jag har ju en handledsskada, så det vågar jag inte. 
Jag funderar på om vi ska åka och ställa oss och sälja saker, så jag blir av med lite fler saker. Jag har mycket kläder som jag har tröttnat på som jag behöver sälja. Vi får se – den dagen, den sorgen. 

Det är hopplöst att prata in texten, när man ska prata in till olika saker. Det blir inte alltid så bra och det beror på min värmländska dialekt. Det är lite svårt och den vill inte hjälp att få det rätt eller det blir helt stôlleprov alltihopa. 

Nu får ni ha en trevlig dag och nu ska jag åka hem och baka till mina goa arbetskamrater! 

Ni får ha det så gott!

söndag, maj 15, 2022

Inte direkt sund helg

rdag morgon, sjuttsingen att man vaknar tidigt! Jag tänkte att jag struntar i grannar och folk runt omkring mig så jag kör i gång och tvättar i tvättmaskin. Och jag kände mig väldigt nöjd att jag har fått gjort det, så jag har rena kläder till nästa vecka.

En gammal kollega som blivit en jättegod vän med mig – vi träffades i city och tog oss en fika. Jag tog mig kaffe och en bananpetit-choux. Vi gick runt och strosade i city. Det var inte så mycket folk ute.

Men jag hade en jädra tur när jag kom till parkeringen på bildäcket. Min väninna fick visa körkort och blåsa för polisen. Tur att jag slapp och göra detta. För min svåra astma hade jag haft svårt att blåsa i den apparaten. Det hade blivit NÄL.nu. Det hade jag ingen lust med.

På eftermiddagen blev jag bjuden på en grillkväll och vi tog oss en biltur ut och hämtade lite köpta saker från nätet. Vi grillade karré och majskolvar och hade en enkel sallad till och picklad rödlök och lite pepparsås till. Sen blev det också en filmkväll och titta på Hamilton.


lördagsmys 

Det är härligt att vakna och kunna äta frukost tillsammans. Vi tog oss en loppisrunda och en intervju som han skulle göra. Jag kom hem med ett litet side-board efter den loppisrundan.
Sedan tog vi oss lite lunch tyckte vi. Kvarterskrogen: Mixad grill, kolgrillat. Tre spett, en kyckling en lammfärs och en lammkött. Serverades med kockens sallad med kikärtsröra, vitlökssås och pommes eller ris. Men jag tog ris till det. Det var riktigt smarrigt och gott. 
Det var ju så nära till mig så vi tog oss en kaffe hemma hos mig och sen körde jag hem honom. Och nu ska vi ha en ny vecka som kör igång och så.

Sen får ni inte glömma av webbseminarierna som Dyslexiförbundet har. Det är jättebra att gå in och titta på dem.

Men ni får ha en skön söndag. Det har varit den underbaraste helgen jag varit med om! Ni får ha det så gott.



söndagsmat 


fredag, maj 13, 2022

Idag är otursdagen

 Idag är det fredagen den 13 – då säger de att man har otur. Jag hoppas att det inte blir så för mig i alla fall. 

Idag har jag upplevt något som jag gjorde för 20 år sen med ungdomar - att göra ljuslyktor. Det var kul att vara med och uppleva det igen, med andra ungdomar. Det var kul! 

Jag försöker här och jag vet fortfarande inte hur jag ska möblera i rummet och på vilken sida jag ska ha sängen i sovrummet. Jag vet inte! När jag gör detta, så ska jag borra upp träväggen och då går det inte att ändra sig – jag vet Idag är otursdageninte vilken sida jag ska ha. 
Jag säljer av skåp och sånt där nu, så får vi se vad det kommer bli. 

Kolla nu på Dyslexiförbundet, de har ju webbseminarium nästa vecka också. De är trevliga att lyssna på. 

Ni får ha en underbar helg, jag ska försöka att rita och komma på hur jag ska flytta grejerna. Sen får vi se hur det blir med Marketplace de har sagt att de ska hämta saker och varit så ettriga och vill ha nu, nu, NU! När jag sen skickar meddelande om de kan komma och hämta den och den dagen – Nej – då hör de inte av sig. Jag får se om jag får massor med skåp och sängar kvar, men det får lösa sig då.

Ni får ha det så gott!