söndag, december 06, 2020

vad hände på helgen habibi?

 

Habbi 10år i helgen 


Nu är det helg och alla går hem till sig. Idag på helgen ska jag bli ensamme.

 Men min gamla vän på 80-år vill gärna ha en pizza-stund med mig. Och jag blev jätteglad att hon ville träffa mig i Corona-tider. Det var mycket trevligt och vi hade djupa diskussioner om livets gåtor. Hur det ska gå och såhär. Det var en väldigt trevlig pratstund och det kändes gott efter jobbet.
Men det är inte roligt att gå i mörkret. Det är lite otäckt tycker jag.


Lördag förmiddag tog jag en frukost – lite gröt och ägg.  Jag plockade undan och gjorde veckostädningen.  Sedan låg jag och slappade och tittade på Tuben. Kikade på Torsgården och helt Enkel deras filmer. Jag tycker de är trevliga. Så det är roligt att titta och kika.

 kom min kära och nära och hämtade mig. Vi tog min bil. Han har vart där ju hjälpt mig och bytt däcken på min bil. Det var ju dags för det. Vi åkte och tog ut olika paket som vi hade.
Han bjöd mig faktiskt på fiskpinnar med spenat och potatis. Det var inte igår som jag åt det. Det var mycket smarrigt.

Jag fick ett så fint paket ifrån min mor! Ett presentkort på Guldfynd. Jag vet inte vad jag ska köpa för fint för jag vill ha minne ifrån min kära mor. Vad synd att jag inte kunde få öppna det på julafton hos henne. Det är inte kul.

jag sov över hos honom. Vi satte oss och såg på Beck-filmen som gick på C-more. Det var lite kusligt. Ska rollerna dö ut helt och hållet i de här filmerna? Sedan satt vi och tittade på Så mycket bättre och Helen Sjöholm gjorde väldigt käckt i verkstaden med olika slagverk och så.

Vi åt frukost på morgonen och sedan körde han mig tillbaka med min bil.

min väninna kom och vi försökte faktiskt baka lussebullar med saffran. Jag körde på dubbel sats och det jäste och jäste. Men vi bakade ungefär 30 lussebullar och sedan blev det vanliga bullar av resten och så delade vi på det.

lite av vårt bakning

Jag har ju en övernattningslägenhet som jag ska hyra ut nu igen. Och personen som skulle komma och titta dök inte upp. Jag kör annonsen ju via Blocket. Det är en trygg uthyrning för mig och den personen som ska hyra av mig. Så jag blockerade honom på Blocket, för kan han inte hålla tiden och inte kan språket så får det vara.
Så var min helg och det har varit en trevlig och kul helg och jag har träffat lite olika folk. Men det är inte Coronatänk såhär riktigt.

Ni får ha det så gott så hörs vi!

 

torsdag, december 03, 2020

Dyskalkyli förläsning i zoom

 

Igår fick jag lära mig lite nytt om dyskalkyli. Det var Dyslexiförbundet som gjorde ett webbinarium tillsammans med logopedkliniken på Danderyds sjukhus. Det var Daniel Lindau som berättade och det var faktiskt väldigt trevligt.

Dyskalkyli är en funktionsnedsättning som kan ha stora konsekvenser Både i skolarbetet, vardagen och arbetslivet. Ändå är den fortfarande relativt okänd jämfört med till exempel dyskalkyli.

Daniel utreder ju på det här och jag tyckte det var helt fantastiskt.
Gå med i dyslexiförbundet så kan ni ta del av det här webbaserade, vad han berättar och det är faktiskt väldigt intressant.
Det här är ju samma myt som det var förr med dyslexi - Det som inte syns utanpå finns inte. Det finns mycket forskning på det här nu. Det är väldigt viktigt.

Det enda nackdelen var att det var Zoom man skulle gå in på.
Och så var det typiskt engelska där och då var det panik, panik, panik! Som tur var hade jag taltjänst som hade samma text som jag hade, så vi kunde kommunicera. Jag skulle vänta för att bli insläppt i det här Zoom. Varför i Sverige, ska det vara engelska på filminspelningar och videosamtal? Jag tycker det är dåligt att folk använder det här språket. Vi är i Sverige och ska använda svenska!
Men det var väldigt bra det här.
Ni får ha det så bra så hörs vi!

måndag, november 30, 2020

varför läs inte vårdpersonalen detta Tandvårds- och läkemedelsverket?

 

Nu kommer Josla att gnälla igen, I´m sorry. Enligt TLV, Tandvårds- och läkemedelsverket så har min läkare skrivit ut ett recept som jag inte får på förmån. Och varför läser dom inte om det ingår i förmån eller inte? Jag tycker att det är bedrövligt, och även att det har utgått mediciner, så man får springa flera gånger på apoteket. Och nu fick jag betala för det här fast jag kom upp i högkostnadsskyddet! Jag tycker att det är bedrövligt att inte läkaren tittar och ser hur det här ser ut, och kollar upp! Man ska springa som en jävla jojo. Och jag sprang ju som en jojo i helgen, och letade efter det här läkemedlet. Då var det bara ett apotek som var öppet måndag till fredag som hade det här, annars hade det utgått till i början av nästa år. Jag fattar inte hur folk ska kunna springa runt nu när det är så här oroliga tider i Sverige, jag fattar det inte. Men nu ska jag sluta gnälla och se framåt. Men nu har jag betalat 200 kronor för något som jag inte skulle behövt gjort, det är pengar för mig också. 

Så nu får ni ha det så bra!

söndag, november 29, 2020

Vem tar ansvar ?Eller nonchalerar resenärerna borr ner knösen ner i sätet

 

Vilken arbetsdag, vilken fredag! Jag upptäckte ju att jag inte kunde ha trepartssamtal med min iPhone i onsdags när jag hade möte med bostadsrättsföreningen. Så jag tog den goa bussen 54:an och åkte ut till Etage, och där var inget folk direkt. Men jag fattar inte att folk på köpcentrum inte kan följa hur man ska gå, dom går huller om buller. Så jag åkte ut med telefonen, och dom tittade på högtalaren. Men Josla hade fullt med bös i högtalaren. Så dom var snälla och blåste ut det, men jag förlorade 300 spänn på det här jobbet. 

kom en väninna här och hjälpte mig att få fram ljusstakarna till första advent. Och det blev så himla mysigt. Sen kom ju min särbo och bjöd mig på pizza. Vi tog oss lite öl och tittade på Morden i Sandhamn och hade det allmänt trevligt. Egentligen var jag ju ganska trött, men vi satt uppe ganska länge och tjötade och pratade. Dagen efter gjorde vi lite grötfrukost, och hade lite långfrukost med ägg, vi tog det ganska lugnt.

Vi åkte vi och handlade, jag köpte lite ljus på Claes Ohlsson, timer-ljus, blockljus. 

Vi landa hemma hos honom,  då bjöd han på väldigt god mat, kyckling och ris och kall currysås. Det är så gott. Och så tog vi oss lite pinnvin och drack. Jag till och med drack whiskey denna gång, det var inte helt gott… 

 Vaknade jag hos honom på söndag morgon och vi tog oss lite stekt ägg och bacon och vita bönor, det är himla gott.  

 var han ju snäll och körde ner mig till bussen. Så måste jag resa med buss hem. typiskt att det kom folk och satte sig mitt emot mig, jag fattar inte detta. Varför gör dom såhär, och varför har inte vissa personer empati att man inte ska sitta nära nya människor. Och detta med Covid 19, jag begriper inte, jag tror att det är ett visst folk som inte har huvet på rätt ställe, eller bryr sig inte om att såhär kan spridningen bli. Jag blir fanimej förbannad, och jag blir ilsken.

 Nu ska jag börja röja inför helgen och ta det lite lugnt. Nu får ni ha det så gott, hejdå!

fredag, november 27, 2020

vem tar ansvar för återvinnig?

 

                            God morgon! 

Nu är det fredag, och det är helt underbart att det snart är helg igen. 

Men jag tror jag blir lite stollig, vi har ju soptunnor som är nergrävda i marken. Och tydligen har Trollhättan… när dom tömmer dom ”Oj, jag sätter den där jag tycker”. Och nu var det katastrof, dom har flyttat runt dom här tunnorna. Och folk tittar ju inte då, dom tror att en tunna står där när dom ska slänga. Så jag kommer med mina plastförpackningar och ska slänga, och jag har ingen möjlighet att göra detta. Så jag tog med mig detta till bilen, för jag har ingenstans att slänga det. Alla måste ta ansvar tycker jag. Men det gör dom inte. Sen kommer jag till bilen, och då har motorvärmaren frusit fast. Jag tänkte ”Jag slänger in soporna, och jag tar bussen”. För jag kände att nej jag ger sjuttsingen i allt, för det är bara bök och stök.

 Sen ska jag skicka ett sms, och jag ska tala in. Då har mikrofonen i min iPhone gått sönder, det går inte ens att prata in en text. Jag vet inte vad jag ska säga, jag är helt låst, och jag har jättesvårt nu här. Men jag får väl bita i det sura äpplet och betala 900 spänn till en ny mikrofon till telefonen. Jag får väl åka ut och slänga ut dom här pengarna och fixa detta. Men slut på gnäll. 

Jag har skrivit om en bok, och det gick jättebra. Hon tyckte att jag har skrivit välformulerat och alltihopa, det känns gott. Nu ska jag fortsätta och skriva på fördjupningsarbetet om Leif GW Persson. Det är jätteroligt att sitta och skriva om honom. Men ni får ha det så gott så hörs vi!

måndag, november 23, 2020

Jösses ingen miljötänk att inte ha motorvärmare

 

Jösses Amalia vilken morgon det blev här!

Jag gick ut till bilen och ska åka till jobbet. Tänkte ta bilen för jag ska på olika ärenden under dagen och det går fortare att transportera sig med det än med bussfanskapen.

Jag har motorvärmare till min bil. Kabeln sitter i till motorvärmaren, men inte i bilen… Det är någon jäkel som har varit ute här i natt och dragit ut motorvärmarna! Och jag har en fuktskada någonstans i min bil, så att jag fick sitta här i över en halvtimme för att bilen skulle bli varm och få bort blötan. Men att folk rycker ur motorvärmaren för mig ur bilen, det tycker jag fasen inte om. Det är inte kul. Nu får det fasen inte hända något mer idag, annars vet jag inte vart jag tar vägen!

 Det här hade inte jag tid med egentligen, men tur att vi hade Meet-samtal på morgonen. Så det var ju gott det då.

Nu har jag varit och tagit tänderna. Och det var ingen empatiperson på tandvården som tog bort tandsten. Det var precis som det var som en maskin som stod över mig. En robot. Det var det sämsta jag vart med om. Det tyckte jag faktiskt inte om. Så det var den andra saken som hände mig på morgonen.
Sedan var jag och testade mig om jag har antikroppar för Covid och så tog jag förkylningsvaccinet. Så det har jag gjort idag. Känner mig riktigt redig.


Men ni får ha det så gott – från Joslas arga!

söndag, november 22, 2020

vilken mys helg med god middagar

 

sitter jag på söndag kväll och har haft en härlig helg med min särbo. På grund av Corona hämtade han mig här hemma. 

Sen var vi uppe hos honom och åt världens godaste middag: potatis, lax med stenromssås, och det var rödlök i den. Det har jag aldrig i hela mitt liv ätit förut. Det var mumsigt och gott, vi hade trevligt och såg på Morden i Sandhamn. Och så tittade vi på Camilla Läckbergs serie. Och det är många tanter som gillar Martin Stenmark i den serien, han går i kalsongerna, det är många som pratar om det, att han är väldigt snygg och trevlig. Så vi tittade på det, och så såg vi Så mycket bättre. Åh gud va bra Benjamin Ingrosso gör låten Judy min vän, låten från Tommy Körberg. Det var mycket trevligt och härligt. 

På söndan vaknade vi ganska sent, vi gick ju och la oss sent på lördagen också. Jag har aldrig sovit så gott i hela mitt liv! Så bestämde vi oss för att åka hem till mig och göra en ryttarfilé som jag hade fått av en kollega. Detta är från Femtiosexkilospersonen på nätet och heter ”himmelsk grönpepparsås”. Åh gud va smarrigt och gott det blev! Och så gjorde jag faktiskt i ordning en potatisgratäng, och så hade vi morötter och ärter till. Det är en sån där riktig farmor-mormorsmat. Jag ska ju egentligen inte äta potatis, men man kan inte låta bli alltid. Nu får jag äta det i två dagar, sen får jag försöka hålla mig ifrån potatis några dagar.

 Men nu ska jag krypa ner i sängen och njuta av min härliga helg med mina underbara vänner, jag saknar min mor väldigt mycket. Men jag tror inte jag får se henne mer i år. Hoppas hon finns kvar i livet efter jul. Ha det så bra så hörs vi!

torsdag, november 19, 2020

ingen jul utan covid19 i spetsen

 

Usch vilket blåsväder – oväder det har varit idag! Men jag var så nervös i morse, jag skulle till tandläkaren. Och jag har börjat från privat till landstingstandläkare. Jag hoppas att det här kommer att bli bra för mig. Men tandläkaren var, tror jag, väldigt bra. Så det kändes gott att ha varit där. Jag hade ett hål på två år, det känns faktiskt väldigt gott. Så kommer jag till jobbet och försöker jobba, det är inte lätt nu med Covid 19, vi får inte vara fler än åtta personal i personalrummet. Det är ju så överallt nu på offentliga platser. Jag vet inte hur det blir på Västtrafik och bussar, jag vet inte hur dom tänker där. Det är bättre dom tar in mindre bussar då. Jag får se om jag orkar gå hem idag, det är skitväder och jag har ingen lust med det här. Jag ska sitta och göra mitt fördjupningsarbete och försöka göra färdigt det. Det ska ju vara inne om en månad, men jag vill gärna köra på och jobba vidare med det här. Så vi får se hur det blir. Statsministern ska ju ha presskonferens nu 16.30. Vad är det nästa han kommer att ta? Jag vet inte. Så nu får vi hoppas att det blir bra. 

Och sen Facebook, om man skriver fel på plats där så går det inte att ändra på det. Jag tycker det är konstigt med Facebook, det har jag som har gjort den här saken men… ja, det håller jag på med också idag. Men det fick jag inte någon ordning på. Skit med allt med media.