torsdag, december 03, 2020

Dyskalkyli förläsning i zoom

 

Igår fick jag lära mig lite nytt om dyskalkyli. Det var Dyslexiförbundet som gjorde ett webbinarium tillsammans med logopedkliniken på Danderyds sjukhus. Det var Daniel Lindau som berättade och det var faktiskt väldigt trevligt.

Dyskalkyli är en funktionsnedsättning som kan ha stora konsekvenser Både i skolarbetet, vardagen och arbetslivet. Ändå är den fortfarande relativt okänd jämfört med till exempel dyskalkyli.

Daniel utreder ju på det här och jag tyckte det var helt fantastiskt.
Gå med i dyslexiförbundet så kan ni ta del av det här webbaserade, vad han berättar och det är faktiskt väldigt intressant.
Det här är ju samma myt som det var förr med dyslexi - Det som inte syns utanpå finns inte. Det finns mycket forskning på det här nu. Det är väldigt viktigt.

Det enda nackdelen var att det var Zoom man skulle gå in på.
Och så var det typiskt engelska där och då var det panik, panik, panik! Som tur var hade jag taltjänst som hade samma text som jag hade, så vi kunde kommunicera. Jag skulle vänta för att bli insläppt i det här Zoom. Varför i Sverige, ska det vara engelska på filminspelningar och videosamtal? Jag tycker det är dåligt att folk använder det här språket. Vi är i Sverige och ska använda svenska!
Men det var väldigt bra det här.
Ni får ha det så bra så hörs vi!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Engelska är ett globalt språk som man pratar i hela världen och som dom flesta behärskar, på högskolan tex är mycket av litteraturen på engelska. Har inget med att vi bor i Sverige att göra.

gullan sa...

Jag vet engelskan globalt med många dyslektiker har svårt med att härska språket och svårt att gå vidare utbildningen.