tisdag, juni 02, 2020

vem är fel är enskild peson eller myndigheten?


Det är väldigt bra i Corona-tider, det händer olika saker, och vi skickar tillbaka saker till olika företag, inom sjukvården också. Och jag har ringt tror jag tjugofem gånger till olika ställen, där jag vet att jag inte har fått varan, jag vet att dom har fått den, och jag hamnar ju på inkasso! Det är inte roligt, dom jagar en och man har dyslexi, och man har svårt. Så ringde jag i fredags och sa ”Jag vill ha mina varor för jag har betalat för dem.” ”Men dOM har glömt att kryssa i att du har fått tillbaka dem.” Dom har glömt att skicka dem till fakturaavdelningen. Jag trodde jag skulle bli vansinnig. Jag nästan blev förbannad. Här har jag hållit på och ringt till den här satmaran, och hon har inte svarat mig. Och nu ringde fakturaavdelningen, och nu ska jag få tillbaka pengar. Det är ju väldigt kul när det blir så här. Man vet att man har rätt och så här. Sen har jag ju gått då samhällskunskap i en utbildning. På den plattformen har dom tagit bort mig, jag har inte fått mina sista bedömningar. Jädra skit säger jag. Hur dom kan göra, så man inte får se sin sista bedömning på det man gjort. Jag tycker det har blivit anskrämligt i samhället över huvud taget. 

Jag är ganska trött på detta nu, det bara krånglar och håller på. Det verkar som folk inte bryr sig för fem öre. Vi får se vad som händer med alltihopa. Men fakturan och det, jag fick pengar tillbaka.  Det andra vet jag inte, men jag hoppas jag är godkänd i alla fall. 
Ha det så gott!

söndag, maj 31, 2020

Bilträff

Nu är helgen snart slut för mig, det har varit en underbar helg! Vi har varit på en liten resa till Halmstad i fredags kväll. Min särbo skulle ha en begagnad trädgårdsmöbel, specialgjord. Vi var inne på nåt nytt ställe i Halmstad som heter Burger Inn, och det var väldigt god mat, en hamburgerrestaurang i Halmstad. Vi tog oss en tur och åkte ner. Vi kom hem sent på kvällen, och han åkte hem till sig och jag åkte till mig.

 På lördan var min kära inneboende inne här hos mig. Jag gjorde en silverkaka, och i stället för strösocker i kakan hade jag kokossocker, jag hade dåligt med vaniljsocker hemma. Jag gjorde i ordning en stor silverkaka, så skar vi ner den i rutor. Jag plockade med mig den upp till min särbo. Så kom två goda vänner, och han bjöd på en grillad karrébit och potatissallad och lite grönsaker till, och majs är så himla gott! Och sen tog vi kaffe och silverkaka som jag hade gjort. Sen tog vi oss en biltur med deras bil, cabben, det var himla gott på kvällen att åka. Och det var cruising i stan, jag tror poliserna hade lite grand att göra den här dagen. Och kommunen försökte stänga av gator, men dom kring gjorde detta väldigt bra. Så det var en kul kväll, och jag stannade kvar hos honom. 


Söndag, det har varit en toppenhelg med fint väder. På söndag åkte vi ner till slussarna och tog oss en glass och gick en promenad där nere, det var jättemysigt. Sen fick jag tips på en väldigt enkel maträtt: jag skalade potatis och rev lite rårivna morötter. Jag tog laxbitar och la i ugnen med Abbas citron- och dillsås. Och den var riktigt god till maten. Sen gjorde jag i ordning lunchlådan, och det var ju en cowboysoppa jag gjorde. Då hade jag i potatis, köttfärs och chilitomatsås, purjolök och vita bönor. Fasen va gott det blev, men jag ska ju ha det till veckan nu. Så fick han lite grand. Sen körde jag hem honom, vi hade min bil, och det var så snällt av honom att fixa med min nyckel till bilen. Jag har fått stänga den manuellt i flera månader. Men nu hittade vi ett bättre batteri, så nu fungerar den igen. 

                                                                                                                      Ha det så gott!


fredag, maj 29, 2020

betyg på g


Nu är det fredag och alltihopa. Nu väntar man bara in betyget från utbildningen. Man ska inte vara så negativ även om man har läs- och skrivsvårigheter. Man måste se sina egna verktyg. Vad man kan behöva ha för hjälp och såhär i Coronatider.
Mitt råd är: Ta hjälp av nära och kära. Gör Mind Map och rita och skriv. Försök att ta reda på svåra ord och hur man ska tänka.
Ta hjälp av digitalt lärande.
Jag tror kanske till 99,5% så har jag fått godkänt på min utbildning i samhällskunskapen. Man kan aldrig ge sig. Det var kul att läsa boken, fast det är en tragisk bok ”Tjänarinnans berättelse”. Hade jag tänkt, då hade jag förstått slutet. Jag ska ju inte leva mig in i figurerna och vara förbannad på dom. Jag ska ju se samhällsnyttan med den här boken. Jag kopplade inte, och så den jävla professorn på slutet som inte är sann och… det var ju väldigt mycket.
Men nu hoppas jag och jag ska berätta för er här också sen när jag får betyget vad jag får för någonting. Jag har fått lite förslag från olika personer här.
Sen har jag sett här nu. Det finns för företag som regel för websidor,;WCAG. Man ska följa olika riktlinjer för hur en webbsida ska se ut. En vägledning är det. Jag tror att det handlar lite om funktionshinder också. Hur det ska se ut, syntolkning och text.
Det här kanske vi ska fråga om, WCAG, om man har det på sina sidor? Det står väldigt mycket bra om det här:  https://webbriktlinjer.se/wcag/. Jag fick lära mig det igår på ett möte jag var på.
Så får ni ha det så gott. Ha en trevlig helg, även om det är Coronatider. Så hörs vi!

måndag, maj 25, 2020

I ett framtida dystopiskt ?


Måndag morgon efter en helg som har varit underbar och trevlig. 

Men jag har suttit hela helgen med Tjänarinnans berättelse, och läst och läst, och nästan inte förstått vad den handlar om. Men uppgiften jag fick från skolan att vara källkritisk och alltihopa – det är en dystopisk berättelse. Jag känner mig glad att jag har överlevt den här boken och samhällskunskapen. Nu är det bara kvar examinationen på onsdag via Meet, jag hoppas jag får bra personer att kunna diskutera och prata med. Det är inte lätt att komma ihåg allt som hänt i boken, men film och bok har varit jättebra för min dyslexi. Jag lämnade ju in en uppgift den 28 april, och jag har inte fått svar på om jag har klarat mig eller inte. Jag tycker det är konstigt att jag inte kan få ett svar, om jag ska tänka om med skrivande och det här. Men vi få se. I helgen var vi och tog oss lite thaimat, vi satt ute och åt, och det var himla mysigt. Och sen bjöd min särbo mig på lite middag på lördan, och vi fortsatte att diskutera den här boken. 

Nu har jag i alla fall fått i ordning kylskåpsinramningen och hyllor i förrådet, så nu känns det jättebra. Idag kommer en god vän och hjälper mig och lyfter in, för jag klarar inte att lyfta längre för mina handleder. Jag blir så svullen och så här. Men ni får ha det så got så hörs vi!


fredag, maj 08, 2020

Dax Ta i pluggningen

God morgon! Nu är det fredag, och äntligen helg! Men jag ska ju traggla och läsa den här Tjänarinnans berättelse, hundra sidor. Jag vet inte när vi ska vara klara eller starta, inga saker är färdiga. Vi har inte fått något direktiv om hur länge man ska läsa dom här sidorna, ingenting. Så det är ju inte roligt. I natt har jag gått upp i sömnen och hämtat djupfrysta bullar och ätit kakor och allt möjligt. Jag fattar inte vad jag gör. Och jag är trött och sliten. Men nu ska vi ha lite kul på skolan, animation för sjuan, skapa figurer och göra olika saker här, så det ska bli jättekul! Sen blir det väl långdag här, sen ska jag väl åka till Ikea och handla. 
Så hoppas jag att allting finns hemma som jag ska ha. Men då hörs vi, ha det så bra!

tisdag, maj 05, 2020

covid-19 inte ?


God morgon kära bloggare.


Jag blev väldigt ledsen igår. Jag tycker synd om min  väninna. Hennes släkting gick bort i söndags. De körde in henne med ambulans och så ringer ambulansen till dem och säger att de får komma upp. Ja, och så när de kommer dit så får de inte komma in. Att ha levt hela sitt liv, betalat skatt och hon känner ingen där inne på sjukhuset. Inte någon och barnen får inte komma in och ta farväl av henne. Hon hade inte Covid -19, ingenting sånt. Det var krämpor, hon var 93 år. Hon kunde ha fått ett värdigt avslut på sitt liv tycker jag.
Jag tycker det är fruktansvärt vad det straffar. När personen har bott hemma. Kunde inte de ha fått göra sitt sista avslut med sin lilla släkting  Jag tänker väldigt mycket på dem nu. Är frustrerad över hur samhället är skapat nu.
Och jag går och är helspänd på hur det kommer att bli med mina svar på proven  och såhär. Men jag har börjat nu att gå ut med min inneboendes hund på kvällen. Det känns lite skönt innan man lägger sig att kunna rensa huvudet.

söndag, maj 03, 2020

vilken valborg i sorg


Hej kära bloggare!

Denna helgen har varit en mycket annorlunda Valborg och första maj och andra maj för mig. Det känns väldigt tungt och jobbigt när man inte får träffa nära och kära. På torsdagen kom min kära särbo. Då åt vi sill och potäter och nubbe, det var riktigt gott! Det var längesen vi åt sill och potäter. Jag skulle börja använda min nya induktionshäll. Det stod ”F”, och jag tänkte ”Hjälp, nu har det knappats in fel på hällen.” Då fick jag förklaringen att mina grytor var för gamla, dom fungerar inte på induktionshäll. Två grytor av tio, det är inte lätt för en som älskar att laga mat och alltihop. Det var inte kul. Han stannade kvar över natten hos mig,

 sen tog vi en loppisrunda på första maj, och hälsade på några kompisar. Man ska ju egentligen inte åka ut och hälsa på någon så här, men vi gjorde det. Dom har gjort en jättefin – i Flakeberg - en loge med stor loppis. Är det något man behöver så kan man åka dit och titta. Sen åkte vi hem till mig och åt ärtsoppa och pannkakor, gud va gott! Järngrytorna fungerar jättebra på spisen. Sen gjorde jag iordning mig och vi åkte upp till honom och matade katten. Så såg vi på Sorgen, den finska filmen. 

Lördag morgon när jag vaknade var en tung dag. Jag saknar min mamma. Idag fyller hon år. Jag får skicka ett Blommogram till henne, det är synd att det är Corona-tider, vi får inte fira henne på riktigt sätt. Jag hoppas det kan bli i sommar, så man kan göra ett extra kalas för henne. Det är väldigt tungt. Så det var tur att jag hade min särbo och goda vänner som stöttade mig den här tunga dagen. Sedan satt jag och pluggade matte och ekonomi. Den svåraste frågan var ”Ställ upp några argument för och emot att ekonomisk tillväxt skulle vara förenligt med ett ekologiskt samhälle. Analysera och argumentera och fundera på fortsättningen. Försök också på att ta fram motargument.” Den satt jag med tror jag hela lördan och tänkte på argument och motargument. Sen hade jag en annan fråga: ”Varför är det så svårt med ekonomisk politik i dessa Corona-tider?” Den satt jag med hela lördan, och han hade städhjälp hos sig. Så bjöd han på pizza. Han skrattade gott när jag hade pratat in saker, det blir inte rätt. Det blir pratform och det var inte bra, det var inte kul. 

Sen for vi faktiskt hem till mig, jag åkte hem lite före. Då gjorde jag en omelett med sparrissås, gud va gott det var! Härligt att äta, och jag kände mig färdig med min läxa, det kändes väldigt gott!

 Sen på söndan körde jag igång och gjorde mina lunchlådor. Den enklaste lunchlådan som jag har: jag kör i Kenwoods matberedare, köksassistenten. Riv ner potatis, det ser ut som smala pommes frites-pinnar. Jag hade strimlad skinka i, och så blandgrönsaker som ärter, majs och paprika. Sen hade jag massor med grädde och lite ost över. Det var väldigt enkelt. Så gjorde jag faktiskt en stor köttfärsgryta. Så nu ska jag ta fram det i slutet av veckan och göra en stor lasagne på det som blir över. 

Sen tog jag en promenad med min kära inneboende och gick ut och gick med hund, för jag hade ju glömt mjölk och så där. Det har varit en härlig helg, men lite stressad över hur det kommer att gå med mina läxor. Det är inte lätt att förstå i dagens samhälle, man känner sig lite diskriminerad kanske. Men det är tur att jag har goda vänner som hjälper mig och stöttar mig och peppar mig, och min kära särbo också. 

Så ni får ha det så gott, så hörs vi!

onsdag, april 22, 2020

Jag kan

Hej kära bloggare!
Det var ett tag sedan jag var ute och skrev något här. Jag har varit lite tyst om en hemlig sak som jag har gjort ett tag här nu. Jag har faktiskt börjat på Komvux och läser samhällskunskap! Jag tittade efter hur jag kunde få hjälp med olika saker för min dyslexi. Jag kände mig ganska lugn för jag hade inläsningstjänst och boken framför mig.
Men det blev ju Covid 19 och då skulle vi vara ute på olika plattformar: ”itslearning.  Och jag fick en chock nästan. Vi skulle läsa en bok och jag förstod inte varför vi skulle läsa en idiotisk bok: ”Tjänarinnans berättelse” av Margaret Atwood. Det var en märklig historia. Förr i tiden och i framtiden. Det var väldigt svårt att hänga med. Jag gjorde så att jag tog boken och lyssnade på den. Legimus hade inte någon bra uppläsare så jag fick köpa den på Bokus.
Sedan gick jag in på Viaplay och tittade på den engelska filmen baserad på boken. Sedan har jag haft goda vänner som har hjälpt mig att bolla och att tänka djupare och analysera. Och jag har faktiskt klarat första delen. Jag var ändå nära att kasta in handduken… Nu har jag två till uppgifter att göra.
Ha det så gott i det fina vädret. Så hörs vi lite senare.