söndag, maj 03, 2020

vilken valborg i sorg


Hej kära bloggare!

Denna helgen har varit en mycket annorlunda Valborg och första maj och andra maj för mig. Det känns väldigt tungt och jobbigt när man inte får träffa nära och kära. På torsdagen kom min kära särbo. Då åt vi sill och potäter och nubbe, det var riktigt gott! Det var längesen vi åt sill och potäter. Jag skulle börja använda min nya induktionshäll. Det stod ”F”, och jag tänkte ”Hjälp, nu har det knappats in fel på hällen.” Då fick jag förklaringen att mina grytor var för gamla, dom fungerar inte på induktionshäll. Två grytor av tio, det är inte lätt för en som älskar att laga mat och alltihop. Det var inte kul. Han stannade kvar över natten hos mig,

 sen tog vi en loppisrunda på första maj, och hälsade på några kompisar. Man ska ju egentligen inte åka ut och hälsa på någon så här, men vi gjorde det. Dom har gjort en jättefin – i Flakeberg - en loge med stor loppis. Är det något man behöver så kan man åka dit och titta. Sen åkte vi hem till mig och åt ärtsoppa och pannkakor, gud va gott! Järngrytorna fungerar jättebra på spisen. Sen gjorde jag iordning mig och vi åkte upp till honom och matade katten. Så såg vi på Sorgen, den finska filmen. 

Lördag morgon när jag vaknade var en tung dag. Jag saknar min mamma. Idag fyller hon år. Jag får skicka ett Blommogram till henne, det är synd att det är Corona-tider, vi får inte fira henne på riktigt sätt. Jag hoppas det kan bli i sommar, så man kan göra ett extra kalas för henne. Det är väldigt tungt. Så det var tur att jag hade min särbo och goda vänner som stöttade mig den här tunga dagen. Sedan satt jag och pluggade matte och ekonomi. Den svåraste frågan var ”Ställ upp några argument för och emot att ekonomisk tillväxt skulle vara förenligt med ett ekologiskt samhälle. Analysera och argumentera och fundera på fortsättningen. Försök också på att ta fram motargument.” Den satt jag med tror jag hela lördan och tänkte på argument och motargument. Sen hade jag en annan fråga: ”Varför är det så svårt med ekonomisk politik i dessa Corona-tider?” Den satt jag med hela lördan, och han hade städhjälp hos sig. Så bjöd han på pizza. Han skrattade gott när jag hade pratat in saker, det blir inte rätt. Det blir pratform och det var inte bra, det var inte kul. 

Sen for vi faktiskt hem till mig, jag åkte hem lite före. Då gjorde jag en omelett med sparrissås, gud va gott det var! Härligt att äta, och jag kände mig färdig med min läxa, det kändes väldigt gott!

 Sen på söndan körde jag igång och gjorde mina lunchlådor. Den enklaste lunchlådan som jag har: jag kör i Kenwoods matberedare, köksassistenten. Riv ner potatis, det ser ut som smala pommes frites-pinnar. Jag hade strimlad skinka i, och så blandgrönsaker som ärter, majs och paprika. Sen hade jag massor med grädde och lite ost över. Det var väldigt enkelt. Så gjorde jag faktiskt en stor köttfärsgryta. Så nu ska jag ta fram det i slutet av veckan och göra en stor lasagne på det som blir över. 

Sen tog jag en promenad med min kära inneboende och gick ut och gick med hund, för jag hade ju glömt mjölk och så där. Det har varit en härlig helg, men lite stressad över hur det kommer att gå med mina läxor. Det är inte lätt att förstå i dagens samhälle, man känner sig lite diskriminerad kanske. Men det är tur att jag har goda vänner som hjälper mig och stöttar mig och peppar mig, och min kära särbo också. 

Så ni får ha det så gott, så hörs vi!

Inga kommentarer: