tisdag, juli 05, 2016

Ingen bra morgon!



Hej allihopa här, som läser min blogg!

Idag har det varit krångel med IBS:en igen. Jag har varit jättedålig på morgonen och jag har varit jätteseg. Jag ville ju göra så mycket, efter att jag köpte blommor igår, plocka i ordning och göra fint på den inglasade balkongen och det. Efter småanfallen jag har haft, så började jag plantera blommor och återbruka gamla tekoppar, som jag satte begonior i, röda och fina. Jag satte på bordet och gjorde lite fint och trevligt. sen återbrukade jag faktiskt mina mattallrikar och satte blommor på, för jag hade inget större fat. Jag tänkte att jag får försöka att göra så gott jag kan! 

Jag har dammsugit och grejat och gått och lyssnat på Mons Kallentofts bok ”Bambi”. Sen har jag inte gjort så mycket mer.

Sambons son kommer upp om en stund, jag ska hjälpa honom lite granna.

Jag får se om jag orkar gå på spinningen idag, jag tror inte det, för jag sitter fortfarande i nattskjortan och så, klockan är två på eftermiddagen. Det har varit dåligt väder. 

Ha det så bra!

måndag, juli 04, 2016

Nu kan jag stava!



Jaha, då har denna 
dagen gått också. Jag hade med mig en god vän och vi åkte ut till Överby. Vi gick runt och strosade där. Först tog vi kaffe med köttbullsmörgås på Gillet. Det var väldigt gott och äta lite granna. Sen gick jag och bytte faktiskt, det var väldigt bra på Kjell och Company. Jag hade köpt en 2 meterssladd till min Iphone. Och den ville inte laddaren ta. Så jag fick en ny faktiskt utan problem eller nånting att dom krånglade - en eloge till dom!  Vi gick runt och kikade och hade det allmänt gott, det var helt skönt. 
Sen hoppade vi in på blomsteraffärn här i stan. Där hade dom ju 50% på blommor Så jag köpte mig lite nya blommor och satte i ordning och gjorde lite nytt på balkongen. Så det är roligt och sitta där och titta på dom. 
Så stekte jag mig lite pyttipanna och tog ett stekt ägg. Jag tycker det är gott. Lite enkelt sådär. 
Och jag tänkte ska jag gå på den där stavgången? Nej, jag tar och lägger mig och läser Måns Kallentofts nya bok, ”Bambi” heter boken. Den är lite kuslig och såhär. 
Men då var det min köra kattvaktsperson som ringde mig: ”Kom igen nu, nu får du ut och röra på dig!”. Ja, jag kanske inte behöver direkt röra mig. Det är väl den andra personen som behöver det egentligen. Jag fick ju på mig kläder och så tog vi oss en tur ut till Vårhaga.
Vi satte oss där och jag tänkte att det blir väl ingenting. Men jo, det kom 2 personer och vi gick runt Vårhaga och gick på den nya cykelvägen som ska bli där ut mot Sjuntorp. Vi tog oss en härlig promenad och jag känner mig nöjd. Jag har gått 10 000 steg idag! Det är helt fantastiskt och det skulle man behöva göra varje dag egentligen, så man mår gott. Men det var en härlig och underbar dag som jag fick här. Jag bara saknar min underbara sambo också. Nu börjar det bli lite långtråkigt att han är borta, men det får gå.




Ni får ha en trevlig kväll allihopa!

söndag, juli 03, 2016

En trevlig helg

Hej på er!
Den här helgen har varit lite slö. Jag har läst klart ”Svart gryning”, sen ”Tredje rösten” av Rolf och Cilla Börjlind. Jag trodde det fanns en bok till att lyssna på, men den kommer inte förrän augusti. Jag tycker det är väldigt tråkigt, för jag hade önskat läsa om Olivia och detta. 
Jag hade kaffefrämmat på fredagen, men inte så mycket mer. På lördagen bara var jag. Jag hade sambons pojk uppe hos mig och åt middag. Det är trevligt att han kommer upp och äter och ser till att jag äter också. Men jag ville bara in i boken igen och läsa. 
På söndagen kom han upp och åt restmat. 
Det är tur att min kära före detta kollega kom hem från sin resa, så vi kom ut och gick en två och en halvtimmes promenad ute i skogen. Det var riktigt gott att få komma ut och röra sig. 
Jag vet inte vad jag ska läsa för något nu, jag har ingen aning, vi får se.
Men så här har helgen varit, det har varit lugnt och skönt. Jag har plockat lite granna här hemma, grejat och tvättat lite – såna här måste-göra, som jag säger, som man måste greja med. 
Ni får ha det så gott, så hörs vi.

fredag, juli 01, 2016

Ja verkligen färdigbehandlad hos privatläkare?

Det är fredag igen och det är skönt att det blir helg! Jag bara längtar till att min gubbe ska komma hem, men det dröjer en och en halv vecka till. 

Jag har ju varit privat med min hand och nu säger vården att jag är färdigbehandlad där. Nu får jag börja om IGEN! Jag är besviken, frustrerad – hur är samhället skapat?! Varför ska jag vänta fem månader på att min vårdgaranti ska gälla?! Ska jag ha ont i fem månader med min handled?! Svullen och inte kunna göra det jag vill göra?! Jag kan inte gå på vattengympa – jag får ont! Jag kan inte spinna, jag kan inte göra någonting! Jag blir skogstokig!!! Jag blir arg och så – varför ska det vara så här, varför kan de inte göra mig färdigbehandlad, där jag var från början? Varför ska jag börja om igen i karusellen? Jag känner mig besviken på samhället idag – hur har det blivit?! Hur ska det fortsätta?! 

Idag kommer mina goda vänner, som ska hjälpa mig och passa mina katter en vecka i sommar. Jag ska bjuda på lite kaffe, men jag känner att jag är så arg, så jag har inte lust att träffa någon! Jag är så frustrerad!

torsdag, juni 30, 2016

Avslutning med dans

Jag tror jag snart blir skogstokig, för jag vaknar så tidigt på morgonen. Jag vaknar ungefär vid fem på morgonen. 

Vi gick upp och åt frukost. Jag gjorde smoothies med jordgubbar, banna och yoghurt citron. Sen grejade vi lite granna här hemma. Hon hjälpte mig lite granna. 

Jag gjorde middag och hon äter vegetariskt. Jag hade biffar, som jag hade köpt, så det fick hon ta och äta och jag tog pyttipanna.

Sen åkte jag med henne på bussen in till stan och tog farväl. Sen åkte jag hem och la mig, jag var så trött. Men jag kunde inte riktigt somna.

En kollega till mig ringde, så vi åkte till Gustafsberg, till restaurangen och vi tog oss och dansa lite granna och så. När vi dök upp på Gustafsberg, så var det svårt att hitta var dansen var. När vi kom in där så var det inte så mycket folk. 100 kr i inträde. Jag tycker att de har gjort väldigt dålig reklam för danskvällar – de har inte ens uppdaterat sin hemsida för Gustafsberg och inte de som spelar hade egentligen gjort det. Tar man dit folk, så måste de ju göra reklam för att de har dans på torsdagar och så. 

När vi skulle åka hem, så höll vi på att åka åt fel håll – vi skratta. Vi kände ju igen oss, vi skulle vända på ett ställe som vi hade vänt på tidigare på ditvägen. Vi hade trevlig och kul, men det blev ju inte mycket dansande, för det var mycket par och så. Det kändes inte riktigt kul, men jag hoppas att de förbättrar sig och uppdaterar sig, om de vill att folk ska komma och dansa eller ska det vara bara för eget bruk?!

Ni får ha´t!

Nu ska jag gå och lägga mig, det ska bli gott! Jag ska se om jag kan sova nu, när klockan är ett på natten och jag har varit vaken i många timmar. Nu måste kroppen också snart vara helt slut.

Ha det så gott nu, så hörs vi!

onsdag, juni 29, 2016

En ny dag lillelördag

 Jag har svårt och sova, jag vaknar väldigt tidigt på morgonen. Det är skit. Det känns inte som jag får vila mig ordentligt på semestern. Men det får en väl försöka och bli lite bättre sen, när han kommer hem och såhär.

Nu ska jag göra i ordning mig och åka till järnvägsstation och hämta en barndomsvän som kommer här idag. Vi ska gå på loppisrunda och veteranbilsgrejer och kika. Så ska jag göra min fiskgryta här och fixa i ordning. Ni får ha det så gott under tiden och så ska jag försöka och göra något här.


Det blev en väldigt kul loppisrunda. Vi var på tre ställen. Jag hittade kärlhandukar på ett ställe för 5 kr styck. Jättefina fick jag av min barndomsvän. Sen hittade jag en bunke i Hammarplast, som jag kan använda. På andra stället hittade jag dukar, som jag kan ha i köket. Såna här löpare, det är ju svårt att hitta det idag. Där tog vi oss ett äppelhjärta med kaffe. Kaffetörstig var jag ju då – kaffe måste jag ha i mig lite då! 

Sen gjorde jag min fiskgratäng. Jag har ris i botten, sen två fiskfiléer. Över det har jag hollandaisesås och broccoli. Jag förbereder allting och sen in i ugnen. Sen tog vi oss en go öl till det. 

Sen tog vi oss en rejäl promenad ner till slussen, vi gick runt där och tittade. Sen fick jag smaka på en glass, som hon bjöd mig på. Det var ju inte så många bilar där. 

Sen tänkte jag, nä. Hon tyckte jag vi skulle röja i min klädkammare, för jag har ju bara stoppat in och stoppat in. Jag har ju bara slängt in, jag hittar kanske något som jag kan ta på mig en dag och så där. Så är det. 

Sen tog vi oss det här lite lätt mousserande vinet Mia på kvällen. Vi satt och tjöta och hade det väldigt trevligt och underbart. Jag kom inte i säng förrän sent på kvällen. Men så är det, jag hade det väldigt trevligt och det var kul att komma ut på lite loppis. 

Ni får ha det så gott!


Hur gör man sådan god äppelhjärta?

tisdag, juni 28, 2016

Ska baka idag eller inte



Jag vet inte om jag orkar gå ut idag för jag är så nyfiken på 
min  ljudbok, så in i helskotta! Fastän solen skiner så gott här ute.
”Svart gryning” av Börje och Cilla Björnelid som har gjort ”Springfloden” också, som jag tyckte om. Jag blev sådär lite nyfiken och ville fortsätta och läsa. Men jag tänkte jag skulle faktiskt… jag tog fram assistenten och det får vara det första plusset att fixa i ordning. Jag ska försöka göra lite kanelbullar här idag. Jag ska testa så får jag se. Nu har jag ingen som tjatar på att jag får sullighet och så där. Nu får jag gå och myssla med det också. För imorgon kommer min barndomsvän och jag ser fram emot detta. Det ska bli så roligt att hon kommer hit och hälsar på. Så vi ska försöka och greja lite här. Mina missar saknar sin käre sambo tror jag. De går och letar efter honom.  Men ni får ha det så gott, så ska jag fortsätta att lyssna på min bok.

Jag åkte ner till stan och handla lite granna och då kom IBS:en igång. Det var tur att de hade en ren toalett som jag kunde gå in på, annars hade jag mått dåligt av det. 
Sen åkte jag till affären och handlade lite granna. Jag åkte hem och började baka bullar – jag tvingade mig. Jag gjorde en ny smet emellan. Jag körde den i stavmixen:

100 g smör – det tyckte jag var lite
1 dl socker – för mycket socker
1 ½ dl riven mandelmassa
2 msk kanel

Jag hade nog önskat lite mer smör. Det blev i alla fall 52 bullar! 

Sen prata jag med kontrollanten, hon är lite ledsen för hennes bror har gått bort. Vi sa att vi kunde ta en pizza. Vi tog en promenad bort och sen satt vi och prata några timmar och jag tror att hon blev rätt så nöjd. 

Jag kan inte slita mig från den här ljudboken – varmt rekommenderar!