Jag fick en kommentar på bloggen nyligen som fastnade i mig. Inte för att den var saklig eller gav konstruktiv kritik – utan för att tonen gick rakt på mig som person:
"Herregud väx upp. Jag ger mitt perspektiv och en förklaring utifrån hur jag tror att många tänker och du beter dig som ett trotsigt barn med armarna i kors. Ta till dig istället och tänk lite utanför boxen som vuxna gör. För att lösa saker måste man ibland börja med att gå till sig själv."
Det är märkligt hur någon kan prata om att "tänka utanför boxen" och samtidigt stänga in hela samtalet i en dömande och nedlåtande ton. Att kalla någon för ett "trotsigt barn" säger mycket om synsättet – inte om mig, utan om personen som skriver.
Jag tror på samtal där man kan tycka olika. Jag tror på att kunna uttrycka sina känslor och erfarenheter utan att bli förminskad. Och jag tror på att vuxenhet inte sitter i hur man "tänker", utan i hur man behandlar andra.
🧠 Att våga stå för sina upplevelser – även när de är svåra – är inte omognad.
❤️ Att säga ifrån när man blir felbehandlad är inte att "inte ta till sig".
🗣️ Att lyssna är större än att vinna ett argument.
Jag har levt ett helt liv där jag fått kämpa för att bli tagen på allvar. Jag har blivit ifrågasatt, misstänkliggjord och ibland helt osynliggjord. Men vet du vad? Jag fortsätter ändå. För det finns fler som känner som jag. Och vi behöver platser där vi får finnas, precis som vi är.
Och det som kanske känns allra mest obegripligt är det här:
Den som skrev känner mig inte. Inte som vän, inte som kollega, inte som släkt. Inte alls.
Ändå har den så starka åsikter om vem jag är och hur jag borde vara.
Hur kan någon som inte gått i mina skor, som inte vet något om min resa, ändå ta sig rätten att trycka ner mig? Jag vet inte. Men det säger ganska mycket om vilken plats den personen själv kommer ifrån. Och det gör mig ännu mer övertygad om att vi måste våga stå upp för våra egna berättelser – även när andra försöker tysta eller förminska dem.
Så till dig som skrev kommentaren: jag hör dig.
Men jag väljer att inte ta in dina ord som sanning.
Jag väljer min egen väg – en väg där vi lyfter varandra i stället för att trycka ner.
