fredag, augusti 02, 2024

Fredagsreflektioner: Att Förbereda Sig för Vardagen och Njuta av Helgen

Nu är det fredag, och det är dags att fixa lite hemma. Det är näst sista veckan innan jag börjar arbeta igen, och jag känner både förväntan och lite stress inför det.


Jag tog bussen till centrum och handlade. Jag passade även på att fika själv, vilket kändes både modigt och lite skrämmande.


En sak jag verkligen ville ordna innan arbetet drar igång var att boka tid hos en fotvårdsspecialist. Det var inte lätt att hitta en, men till slut lyckades jag få en tid – dock först i höst. Det känns skönt att veta att mina fötter kommer att få den vård de behöver, även om det dröjer lite.


Fredagar är alltid speciella för mig. De markerar övergången mellan veckans stress och helgens lugn. Idag planerar jag att städa lite, kanske baka något gott och bara njuta av att vara hemma. På kvällen kommer min vän över för att äta gott och dricka något trevligt.


Det är viktigt att ta hand om sig själv och sitt hem, särskilt när man vet att vardagens rutiner snart är tillbaka.


Hur ser din fredag ut? Har du några speciella planer eller sysslor du brukar göra för att förbereda dig inför helgen? Dela gärna med dig!


taco-kväll




torsdag, augusti 01, 2024

äventyrskväll igår

Jag fick också en mysig äventyrskväll i onsdags. Vi promenerade runt Slussen och njöt av den härliga atmosfären med många fina bilar, motorcyklar och mopeder som susade förbi. Vi bestämde oss för att ta en paus och njuta av en kopp kaffe och en räkmacka. Tyvärr var besticken vi fick inte de bästa – en trägaffel och en smörkniv – vilket gjorde det lite knepigt att skära smörgåsen. Trots detta var det en helt underbar kväll.





Nu är det torsdag förmiddag. Jag har ätit frukost på balkongen och njutit av morgonsolen. Nu är det dags att börja tvätta och städa lite här hemma. Det känns ganska lugnt och skönt att få ordning på saker och ting inför helgen.

onsdag, juli 31, 2024

Äventyr på Nossebro Marknad






Att fånga dagen och gå upp tidigt har sina egna speciella fördelar. Min bästa väninna tar med mig till Nossebro marknad, och jag kan redan känna spänningen i luften. Tanken på att kliva upp tidigt, göra mig i ordning och ge mig ut på ett äventyr fyller mig med glädje.


Nossebro marknad är inte bara en plats för handel, utan även en plats för gemenskap och upptäckter. Det är alltid en fröjd att komma ut, träffa människor och se alla de unika varor som finns till försäljning. Att åka bil dit tillsammans med min väninna gör upplevelsen ännu bättre. Vi kan prata, skratta och njuta av resan tillsammans, vilket förstärker känslan av äventyr och samhörighet.


Vi stannade och tog en fika på Ekumiska kyrkan där det bjöds hembakta kakor, två stycken för endast 70 kronor. Jag handlade en pyjamas och lite hushållsartiklar. Vi tog också en sväng till Källströms Café där vi åt Caesarsallad med kyckling och bacon, bestående av romansallad, vintrig kål, gurka, tomat, krutonger, kyckling, bacon, caesardressing och parmesan. Det var verkligen en trevlig dag.


Jag ser verkligen fram emot denna dag. Det ska bli underbart att komma ut och åka bil igen, känna vinden i håret och friheten på vägen. Nossebro marknad väntar, och jag är redo att ta vara på varje ögonblick av denna underbara dag.




---

Hoppas vi får en fantastisk tid på marknaden och njuter av varje ögonblick!

tisdag, juli 30, 2024

Nu börjar vardagen igen för mig med min firma


Vad gör man inte för gäster – man går upp klockan 5 på morgonen. Efter att de har åkt, satte jag på tvättmaskinen, gjorde mig lite frukost och satte mig på balkongen för att njuta av tystnaden. Jag vet att jag har fyra timmar på mig att städa och ordna därinne.


Sedan, efter att gästerna gått imorse klockan 5, började jag fixa där inne inför nästa gäst. Det är lite tomt några dagar innan nästa gäst kommer. Jag har bara golvet kvar att tvätta, allt annat är gjort. Tvättmaskinen är igång, och jag ska köra torktumlaren och sedan streama lakanen med en ångmaskin så att de blir blanka och fina.


Jag har en fråga till er: Vad vill ni att jag ska skriva om? Vad är ni nyfikna på? Skriv en kommentar här nere om vad ni vill att jag ska skriva om.


Ha en skön tisdag så hörs vi någon gång under veckan.

Organisering och Planering: Nyckeln till en Stressfri Vardag

Är några appar som jag använder.



Förr mig är det nödvändigt att ha både livrem och hängslen. Jag måste göra listor och skriva in saker i min kalender, både den fysiska och den digitala. Annars blir det kaos för mig. Påminnelser måste jag lägga in så att det piper när jag ska gå på olika möten. Nu hade jag tappat bort tiden för frisören. Jag förstår inte vad jag hade gjort om jag inte hade haft den fysiska eller digitala kalendern. Så jag hittade tiden och nu känner jag mig ganska lugn.


Tips: Använd gärna anteckningar och planera vad du ska göra under dagen. Det är väldigt bra för mig att ha listor över vad jag ska göra. Anteckningar kan du dela med någon annan eller synkronisera med din kalender så att hela familjen kan se. Det är mycket bra för att skapa struktur i vardagen.

måndag, juli 29, 2024

Frustrerande Erfarenheter med Fotvård



Hej kära läsare,


Idag vill jag dela med mig av mina erfarenheter med fotvårdsspecialister. Jag har gått på fotvårdsbehandlingar i många år, men jag har aldrig riktigt känt någon riktig koppling till min fotvårdsspecialist. Det känns som att de bara gör sitt jobb utan att verkligen bry sig om mig som patient.


Det senaste som hände var särskilt frustrerande. Fotvården beslutade att avsluta mitt avtal, och det kom som en chock för mig att de kunde säga upp avtalet så enkelt. Jag kände inte att behandlingen hjälpte mig, och när jag informerade dem om mina känslor, verkade de inte bry sig om mina anledningar. De verkade mer fokuserade på att bli av med mig snabbt än att förstå varför jag var missnöjd.


Det är verkligen sorgligt att det inte finns fler fotvårdsspecialister som tar emot nya patienter och som faktiskt bryr sig om sina patienters välmående. Det känns som att vi som behöver fotvård ofta blir behandlade som nummer snarare än människor med specifika behov och problem.


Om ni har några tips på bra fotvårdsspecialister som verkligen tar sig tid att lyssna på sina patienter, får ni gärna dela med er. Jag hoppas att vi kan hitta bättre alternativ tillsammans.


Tack för att ni tog er tid att läsa min historia. Det hjälper att veta att det finns andra där ute som kanske förstår vad jag går igenom.


Vänliga hälsningar,  

---

Hur jag blev chockad av er som läser min blogg



Hej alla fantastiska läsare!


Jag måste bara uttrycka min enorma förvåning och tacksamhet. När jag startade den här bloggen hade jag aldrig kunnat föreställa mig att över femtiotusen personer skulle läsa mina inlägg om mina intressen och erfarenheter. Det är verkligen otroligt!


För er som är nya här, låt mig berätta lite om vad ni kan förvänta er på min blogg. Jag skriver mycket om dyslexi, en diagnos som påverkat mitt liv på många sätt. Jag vill dela med mig av mina erfarenheter och tips för att hjälpa andra som kanske går igenom liknande saker.


En annan passion jag har är fotografering. Genom mina bilder försöker jag fånga världens skönhet och dela den med er. Fotografering har blivit ett sätt för mig att uttrycka mig på ett sätt som ord ibland inte kan.


Och så finns det maten! Matlagning och att prova nya recept är något jag verkligen älskar. Jag delar ofta med mig av mina favoritrecept och matupplevelser här på bloggen.


Tack igen till alla er som läser och stöttar min blogg. Det betyder verkligen mycket för mig att ni tar er tid att följa mina inlägg. Fortsätt att kommentera och dela era tankar, det är alltid uppskattat!

söndag, juli 28, 2024

Söndag: 2 Veckor Kvar av Semestern





Hej kära läsare!


Nu är det söndag och vi har bara två veckor kvar av semestern. Tiden har flugit iväg, och det är dags att börja tänka på allt som behöver göras innan vardagen drar igång igen. Det är mycket att ordna och planera, men det känns ändå skönt att ha lite tid kvar att förbereda sig.


Vi åt middag hos mig och det blev potatis, fiskpinnar och spenat. Vi tog en tur till Vårhagasommarcafé. Där har vi bott nästan trettio år. Det är ett fint område och väldigt mysigt, men det har förändrats mycket med nybyggnationer och mycket av den fina naturen är borta. Vi tog kaffe och en hembakad ananaspaj. Nu blir det kväll och. jagi ska titta på "Strandhotellet" på streaming.


### Planering av Lunchlådor


Jag vill gärna ha era bästa tips på lunchlådor! Det är alltid en utmaning att hitta nya och spännande recept som också är enkla att förbereda och håller sig fräscha till lunchen. Här är några idéer jag själv har funderat på:


1. **Kycklingsallad med pasta** - Enkelt och nyttigt med mycket protein och fibrer.

2. **Pasta med kyckling och grönsaker** - Snabbt att laga och lätt att variera med olika grönsaker.

3. **Köttfärssås** - Perfekt att göra i större mängder och frysa in i portioner.


Dela gärna med er av era favoritrecept i kommentarsfältet!


### Uppbokade Måsten


Jag har en hel del uppbokade tider framöver som måste avklaras innan semestern är slut:


- **Tandläkaren** - Dags för den årliga kontrollen.

- **Fotvård** - En välbehövlig lyx efter alla promenader och aktiviteter.

- **Frisören** - Frisyren behöver en uppfräschning inför hösten.


### Att Göra-Lista


För att hålla koll på allt som behöver göras tänker jag göra en att-göra-lista. Det är så skönt att kunna bocka av saker efterhand. Här är en preliminär lista:


1. **Planera och förbereda lunchlådor** för första arbetsveckan.

2. **Boka och gå på alla uppbokade tider** (tandläkare, fotvård, frisör).

3. **Städa och organisera hemmet** inför hösten.

4. **Gå igenom höstkläderna** och se vad som behöver kompletteras.