måndag, juni 10, 2024

Måndagsmorgon: 7 dagar kvar till semestern



Så var det måndag igen och nedräkningen har börjat på allvar. Endast sju dagar kvar till semestern! Det känns nästan overkligt, men jag försöker stålsätta mig för den sista veckan.


Den här veckan blir inte lätt. Tre av dagarna kommer att innebära sena kvällar på jobbet, och på en av dessa kvällar har vi även en afterwork inplanerad. Jag vet att det kommer att bli intensivt, men med tanken på att semestern är så nära, känns det ändå lite lättare att stå ut.


Det är något särskilt med känslan av att ha en semester att se fram emot. Det ger en extra energikick och motivation att ta sig igenom de tuffa dagarna. Och när jag väl sitter där med en drink i handen och njuter av ledigheten, kommer allt slit att vara värt det.


Så nu kör vi! En sista kraftansträngning innan friheten tar vid. Jag ska göra mitt bästa för att hålla humöret uppe och tänka positivt. Snart är jag där.


Trevlig måndag, alla! Vi fixar det här tillsammans!


söndag, juni 09, 2024

Helgen som Varit



Vaknar upp, snart är helgen slut. Efter en gemensam frukost kör en vän mig till busslinjen. Jag hade köpt en ytterfilé som var marinerad, så den slängde jag in i ugnen i 30 minuter. Till det kokade jag färskpotatis och bearnaisesås. Det blev både min middag och lunch till nästa dag. 


Habibi skrek efter kött, så det var dags att ta itu med rummet jag hyr ut. Det blev en rejäl städning och rengöring av kvarnen i handfatet. 


Så var helgen snart slut. Den här helgen har varit mysig med roliga aktiviteter.


lördag, juni 08, 2024

En Dag på Saab Car Festival



Efter att ha kört 15 mil hem, vaknade vi ganska sent på morgonen. Dagen var redan planerad: vi skulle åka på Saab Car Festival. Efter en snabb frukost satte vi oss i bilen och styrde kosan mot staden stad som blivit något av ett mecka för Saab-entusiaster.


Första stoppet på resan var deras lager, en plats fylld med nostalgiska skatter och ikoniska modeller från Saabs långa historia. Att se dessa bilar i deras ursprungliga skick, noggrant bevarade och underhållna, var en upplevelse som verkligen satte tonen för resten av dagen.


Efter lagerbesöket bar det av ner till Innovatum, där själva festivalen hölls. Där möttes vi av en imponerande uppställning av Saab-bilar från olika epoker. En av dagens höjdpunkter var firandet av Saab 9000 som fyllde 40 år. Denna bil, som representerade en betydande milstolpe i Saabs historia, glänste extra mycket i solen den dagen. Att se den omgiven av både äldre och nyare modeller gav en tydlig bild av hur mycket varumärket har utvecklats över åren.


Vi tillbringade timmar med att strosa runt, beundra bilarna och prata med andra Saab-entusiaster. Atmosfären var fylld av gemenskap och passion för dessa unika fordon. Det var en dag fylld av minnen och inspiration, och vi lämnade festivalen med ett leende på läpparna och ännu mer kärlek för Saab.


Om du någonsin får chansen att besöka Saab Car Festival, tveka inte. Det är en upplevelse som varje bilentusiast bör uppleva minst en gång i livet.


Efter festivalen åkte vi och röstade i EU-valet. Min bästa vän fixade en härlig middag med potatis, fläsk och korv med löksås. Det var en perfekt avslutning på en fantastisk dag.


fredag, juni 07, 2024

Fredagsmorgon: Uppstigning och Väntan på en Härlig Frukostbuffé



God morgon från vår enkla övernattning! Det är fredagsmorgon och vi har precis vaknat upp, redo att fixa iordning oss inför en spännande dag. Anledningen till vår övernattning är inget mindre än en studentskiva som vi ska fira idag.


När vi steg upp, var känslan av förväntan påtaglig. Snart skulle vi njuta av en härlig frukostbuffé, fylld med alla möjliga läckerheter som bara en riktigt god hotellfrukost kan erbjuda. 


Att sova över på ett enkelt och mysigt ställe har sin egen charm. Det påminner om att det inte alltid är lyxen som gör upplevelsen minnesvärd, utan sällskapet och de små stunderna av glädje, som en god frukost på en vacker fredagsmorgon.


Nu är det dags att göra oss i ordning. Vi har en hel dag framför oss, fylld med firande, skratt och glädje. Studenten vi ska fira har kämpat hårt och förtjänar verkligen en dag att minnas.


Så här står vi, redo att börja dagen med energi och förväntan. Frukostbuffén väntar, och därefter en dag full av festligheter. Det känns som att det kommer bli en fantastisk dag!


Önskar er alla en lika härlig fredagsmorgon och en fantastisk helg!


torsdag, juni 06, 2024

Sveriges Nationaldag 6 juni: Oförberedd men full av glädje

 Sveriges Nationaldag, den 6 juni, är en dag fylld av firande och nationell stolthet. Men i år var jag inte riktigt förberedd. Jag hade inte hunnit packa för en övernattning och fick snabbt ordna med det på morgonen.

Jag vaknade tidigt och började packa ihop mina saker. Frukosten bestod av en snabb skål med gröt, och precis när jag hade avslutat kom min skjuts. Trots att jag var klar hade jag fortfarande några kläder som var blöta eftersom jag hade tvättat dem i sista minuten.

Packning i sista minuten

Att packa i sista minuten kan vara stressigt, men jag lyckades ändå få med mig det mesta jag behövde. Här är några tips jag lärde mig från min upplevelse:

  1. Gör en lista: Även om tiden är knapp, kan en snabb lista över nödvändigheter hjälpa till att undvika att något viktigt glöms bort.

  2. Prioritera: Packa de viktigaste sakerna först, som kläder, hygienartiklar och laddare.

  3. Förbered kvällen innan: Även om jag inte hann den här gången, är det alltid bra att börja packa kvällen innan för att undvika morgonstress.

En minnesvärd dag

Trots min brist på förberedelser blev dagen fantastisk. Sveriges Nationaldag är alltid speciell, och i år var inget undantag. Vi firade med vänner och familj, njöt av god mat och reflekterade över vårt lands historia och kultur.

Sammanfattning

Sveriges Nationaldag är en tid att fira och njuta av gemenskapen. Även om jag inte var fullt förberedd, blev dagen ändå minnesvärd. Nästa gång ska jag definitivt försöka planera bättre, men jag lärde mig att ibland kan de bästa upplevelserna komma från oväntade situationer.




tisdag, juni 04, 2024

När Arbete och Skola Krockar


Det är känns bra att man har ett jobb att gå till, men just nu är det lite stressigt. Ungdomarna är nervösa inför presentationerna och att få ett godkänt betyg, och betygen sätts redan nu. Det är bara en vecka kvar till sommarlovet.

Varför ska allt hända samtidigt? Jag har faktiskt planerat att ta ledigt på fredag. Det ska bli skönt att bo på hotell en natt och koppla av lite från jobbet. Men på söndag får jag sätta mig ner och koppla ihop filmredigeringen för eleverna från musikklasserna.

Det är viktigt att hitta balansen mellan arbete och fritid, speciellt när allt känns överväldigande. Att ta en paus och unna sig lite tid för återhämtning kan göra underverk för både kropp och själ. Snart är det sommarlov, och då kan vi alla andas ut och njuta av en välförtjänt ledighet.

måndag, juni 03, 2024

Att känna sig annorlunda och ensam i grundskolan på 70-talet


Att känna sig annorlunda och ensam i grundskolan på 70-talet, när jag gick i högstadiet, var en svår upplevelse för mig. Jag kände mig utanför redan när mamma flyttade mig från byskolan till ett mindre samhälle. Det blev mycket kaos redan från första klass. Jag hade inga lekkamrater när jag kom till byn, och utanförskapet började redan där och präglade min barndom. Skolan gick från årskurs 1-9 och var stor. När jag började mellanstadiet i sexan hade vi många olika lärare. Vår klass var mycket bråkig och det fortsatte så. Jag började gömma mig mer och skolka från skolan. Jag gillade att lifta hem med flisbilar, det var perfekt.


Jag hade inte så många sociala kontakter och var ofta hos mormor och morfar, som var guld värda. När våren kom i åttan blev jag alltmer frånvarande och hade svårt att hantera skolans krav, som jag inte kunde uppfylla. Jag blev ofta retad för att jag var annorlunda och kanske lite lillgammal redan på den tiden.


Jag var som person mycket udda. Mamma hade en syster vars man var reseförsäljare och sålde kläder, och vi fick ofta nya kollektioner från hans försäljning. Efter ett tag behövde mamma inte längre köpa kläder till inköpspris av honom. Det var kul att jag fick nya kläder av honom ett år innan de kom ut i butiken.


Tur att jag kom ur allt det som präglade min barndom. Min barndomsvän tycker att jag har mycket kläder. Jag har alltid varit intresserad av mode, men ville inte ha samma kläder som alla andra. Jag ville vara unik.


Idag jobbar jag med ungdomar och har en sund och trevlig vänskapskrets.


söndag, juni 02, 2024

Söndag Morgon: Motorkulturfestival och Överraskningar*


Söndag morgon ringde klockan vid 6:00. Efter en snabb frukost begav jag mig till motorkulturfestivalen. Vädret var fantastiskt, verkligen inget att klaga på.

Under festivalen tog jag tillfället i akt att informera besökarna om Dyslexiförbundet. Många i publiken blev överraskade att en sådan förening existerade, vilket kändes bra att kunna sprida kunskap om.

Festivalen avslutades klockan 16:00, och därefter var det dags att packa ihop två tält och två klubbar. Efter en hel helg av intensivt klubbjobb var jag trött och sliten, men det hade definitivt varit värt det.

När vi kom tillbaka till klubbens lokal möttes vi av en otrevlig överraskning: golvet var översvämmat eftersom ett varmvattenrör hade gått sönder. Vi har aldrig haft problem med detta förut, så det var verkligen inte roligt att behöva ringa jouren på en söndag kväll. Till råga på allt hade de inga nycklar till vår lokal, så jag fick vänta på både rörmokare och saneringsfirma.

Jag har ingen aning om hur lång tid allt tog, men det blev en dyr taxiresa hem och jag var inte i säng förrän efter elva på kvällen. Trots denna oväntade händelse var det en givande helg fylld med hårt arbete och fina möten.