En ny dag att vakna till. Jag är så glad att jag har vågat ta bilen och köra en liten stund idag fast det var blixthalka här igår. Jag känner att jag är duktig på det. Men jag har slitit i nästan sex timmar och jobbat med Mio min Mio och Tjänarinnans berättelse och vetenskaplig rapport. I morgon skickar jag in den, och blir det bakläxa igen nu, ett F, så vet jag inte vad jag gör. Men det ska vara svårt det sista, kursinlämningen, jag förstår det. Men det har varit roligt att skriva om de här två personerna. Sen tog jag och åt en ostkaka från Kristinehamn i Värmland, världens godaste, Carins ostkaka. Priset är ju väldigt högt, sjuttio kronor för en liten ask, men det får gå. Nu ska jag stänga av min dator och gå och lägga mig och sova, för nu känner jag mig helt slut i kolan. Så ska jag ta lite med en kärvänlig katt här också, ge henne lite kvällsmat. Hon provsmakade ostkakan, den åt hon, och i morse prövade hon kalvsylta. Det åt hon, det är lite kul. Men jag längtar hem till Värmland igen. Tänk om jag kunde flytta upp och slippa bo här nere. Men det får bli när jag blir äldre, när jag går i pension. Jag har en sån go väninna som jag var barndomsvän med sen jag var tolv år. Vi kan prata om allting. Helt underbar, det finns inte så många personer som är så snälla. Men ni får ha det så gott så hörs vi!
måndag, december 27, 2021
söndag, december 26, 2021
. skrävligt men helt underbara helg
| från byn hemma |
Nu närmar sig julen och ledigheten från jobbet. Men examensarbetet med det vetenskapliga har jag lite grand kvar på. Jag får sitta under julhelgen och jobba med det som fattas. Harvard-systemet – tekniken har kommit fram i Word och i Drive, så varför ska man krångla till det och göra det svårare när man ska lämna in examensarbete? Det finns automatiska grejer, men så är det inte.
Jag packade ihop mig och köpte mina julklappar, det sista, och packade ner katten och tog mig upp. Så for vi vidare upp till Värmland. Det var så mysigt och härligt efter två år! Jag har saknat den goda maten som min mor gör, helt underbart! Vi åt gröt när vi kom fram, och sen hade vi stort julbord med härliga goda smakbitar. Jansson är ju väldigt gott! Men det ska vara Abbas ansjovis och ingen annan. Vi var där över helgen, över julledigheten. Det var så trevligt och underbart, men jag var ju tvungen att sätta mig och jobba med min sista inlämning, och nu är jag färdig Sen var jag och hälsade på en bekant under helgen också.
När vi åkte vi hem, och jag kan varmt rekommendera en film på Viaplay som heter Wisting. Den var så spännande! Vi tittade på första delen av den här filmen, och så tog vi oss lite varm glögg och hade allmänt trevligt.
Nu är det måndag, och jag tog och körde hem honom. Nu ska jag bara fortsätta att arbeta här, göra färdigt mitt arbete, och så ska jag skicka in det i morgon. Habibi har ju varit tillgiven och kärvänlig hela helgen, och haft lite exter för sig. Men det är kul, hon är väldigt social och så.
Men ni får ha en trevlig måndag, och hoppas att ni haft en trevlig jul
söndag, december 05, 2021
upp och ned helg
Ja, nu är det söndagskväll igen –
vilken kaoshelg det har blivit för mig och det känns… ja, jag vet inte.
Det var så hyggligt av min kära
kollega att köra mig till ett ställe där jag skulle hämta ut ett paket. Jag
tänkte ”Jag tar med mig dramaten, där får jag ner paketet i och sen kan jag ta
bussen hem”. Jag har med mig dramaten och går in i affären och inser – paketet
går inte ner där! Där står jag! En snäll vän hämtade mig och körde hem mig med
paketet – så det var inte så roligt.
vi började vi att montera skåpet
i köket och greja och så här. Vi höll på ända fram till tio. Vi beställde pizza
och den smaka bläh! Den var äcklig! Den var inte god alls. Från Fodora kom
leveransen och det var iskall mat och alltihopa.
Det blev lördag och jag var
nervös – jag skulle färdas ner till huvudstaden och jag tycker inte om att
hålla på att byta flera bussar och sånt och hålla ordning. Men vi hade väldigt
trevlig, det var julavslutning med lite god mat och sånt här. Sen får jag upp
min pojkvän på kvällen och vi grejade med min dator. SSD-diskar – de är mycket
bättre och snabbare. Men jag stöp i säng tidigt.
På söndagen så fick vi det
stressigt här och granne hade tappat bort sin nyckel och vi skulle ha
styrelsemöte och jag hade glömt att köpa grädde – så det var allt möjligt,
suck!
På styrelsemötet skulle vi koppla in min dator, då gick proppen här! Check på
det och nu är det igång igen och nu kan vi köra med det.
Sen gjorde jag faktiskt en
gratäng med kassler och potatis. Jag kan ju inte skära med ena handen och så
jag har problem med det, så jag körde ner den i matberedaren. Det blev passerad
mat till middag idag, men det gick ju an att äta, det var gott!
Nu ska vår förening lämna in en
debattartikel om skrivhjälp i utbildning och jag hoppas att vi kommer få det.
Nu får ni ha en underbar
måndagsmorgon och en skön dag! Men det har varit ett väldigt kaos denna helg.
Tur att jag kunde hjälpa min granne med nyckeln även om vi skulle ha möte och
så.
Nu tjatar Habibi här!
Ha det så gott!
måndag, november 29, 2021
plugga och köra maskin
söndag, november 28, 2021
första advent
Nu ska jag börja med ett nytt projekt och
det är köket och röja ordentligt, så jag hittar mina saker till maskinen, de
kan inte ligga på olika ställen. Så nu ska jag slänga ut ett skåp och sätta in
ett till. Så nu ska jag försöka att röja undan här.
Första advent idag ska jag plocka fram
mina julsaker eller inte, vet ej om jag har lust.
Men jag tog fram tre adventsljusstakar. Det andra vet
jag inte om jag orkar göra ordning. Pokémon letar upp saker för mig så att jag
kan göra mitt landskap, jag älskar julsaker.
Snön har kommit och de faller ner mycket. Ska ta
bussen till köpcentrum och inhandla lite mat för veckan.
Kanske finns det vettiga personer på Marketplace,
kanske har jag lyckats och få sålt en sak utan att krångla med olika
fraktföretag.
När man rensar så kommer det fram saker t ex
köksmaskinen.
Så nu är jag sugen på göra en potatisgratäng och något
gott till den gick ikväll.
Nu är kvällen slut och jag fick faktiskt
min nya köksmaskin med multigrejer till. Det blev faktiskt helt perfekt
potatisgratäng med matberedaren. Men det enda knöckliga är att allt inte går
att diska i diskmaskinen, det är ju lite besvärligt.
Jag gjorde min gamla vanliga med strimlad rökt skinka, ärtor och majs och
potatiskryddan och lite grädde. Det var väldigt gott och sen åt vi varsin
budapesttårtbit. Det var gött med något extra gott till advent.
Jag är lite ledsen – jag gick ut till mitt
förråd var ute och rota och fick fram mina adventsljusstakar. Jag letade efter
en ängel som jag gärna ville ha upp för den hade min mormor alltid. Jag saknar
henne jättemycket.
Tänk om hon kunde levat och jag kunde
ringt henne ikväll och sagt några fina ord till henne. Men så är det, livet går
vidare…
Men jag ska gå ut en vända till och se om
jag kan se ängeln, för den saknar jag verkligen.
tisdag, november 16, 2021
tåg av Trafikverket
Nu är det konstigt med Trafikverket!
Igår tog dom bort utropen av ankomster och avgångar på alla stationer. Jag tänker på dom som är synskadade och också har läs- och skrivsvårigheter. Vad är det som händer i landet? Det har korkat ihop sig med tåg säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson. Jag fattar inte vad dom gör för alla personer som jag, som inte kan läsa, dom som inte kan se. Trafikverket har blivit helt knasiga. Dom skyller på pandemin, att det har blivit fler tågavgångar.
Ja, såklart att alla vill åka och resa till nära och kära nu. Men
hur ska man kunna komma iväg om man inte kan lita på vilket spår man ska byta
till? Men ni får ha det så bra så får ni titta på SVT:s Rapport från igår, så
kan ni se detta.
måndag, november 15, 2021
Måndag och ny vecka. Vaknade, härligt, gott.
Jag är lite trött på IKEA som gör reklam om olika saker på online. Det var ett högskåp jag beställde därifrån och jag skulle ha inredningen till det.
Ja, jag beställer den, så bär de inte upp den! Jag tänkte – hur fan ska jag få
upp det här jädra skåpet. Jag ringer till dem - den utrustningen som är i det
skåpet är restnoterat i flera veckor. Varför kan det inte stå när man ska köpa
online att tyvärr kan vi inte leverera den här varan, men skåpet kan vi
leverera. Tryckte bort det här, gjorde om ordern och köpte ett högskåp. Så får
jag vänta på städhållaren så att det blir bra då. Varför gör man såhär? Jag
fattar det inte.
Sedan skulle jag sälja jag ut nytt på min mobil. Det här med WhatsApp
– det varnar jag alla. Det kom ett sms där: - Jag köper din mobil.
-Var vänlig gå in på Blockets annons så ska jag leverera den till dig.
Efter 5 minuter så får jag ett
sms: - Fyll i ditt kontonummer, fyll i alltihopa. Nu är det bedrägerier
överallt på nätet. Jag tycker det här är skrämmande, empati till andra
människor? Jag blir vansinnig, jag blir arg!
Sen gjorde jag väl inte så mycket
mer. Det vanliga, dagliga saker, planera kläder för morgondagen. Sen gjorde jag
inte något mer. Jag kände att jag inte orkade. Men jag lyckades att få skåpet
dagen efter. Det är skitbra. Jag ska ha det till den inneboende som behöver ha
det därinne.
Men ni får ha det så gott så hörs
vi!
fredag, november 12, 2021
Ett bra tips läsa en bok
Nu är det fredag, gud va skönt! Nu har jag läst färdigt Skyddsängel av Sofie Sarenbrant. Vilken hemsk bok som skildrar psykiatrin på 90-talet: att slänga ut folk som blir ensamma i sina bostäder, det var fruktansvärt.
Jag fick tips av min kära goa kollega om en biltvätt. Så i morse åkte jag dit och lämnade in bilen för att städa den och göra iordning den. Det var en snäll person som kom och hämtade mig så slapp jag att gå i mörkret i industriområdet. Nu ska jag gå tillbaka när jag slutar jobbet.
Det var lyckat med min silverkaka som jag gjorde till jobbet. Dom
tyckte den var jättegod. Jag har inte med mig någon lunchlåda idag, men det
blir Sibyllakorv för hela slanten idag. Sen blir det väl inget mer gjort. Nu
ska jag börja förbereda femminuters-filmen, så får vi se hur detta går. Sen har
jag det sista tunga skolarbetet. Men ni får ha det så gott så hörs vi! Så får
vi hoppas att det inte blir mer is och snö!

