fredag, maj 21, 2021

levit är musik gåta

Fredag morgon, yrvaken, tar lite frukost. Stressar in i duschen. Hittar kläder jag ska ha på mig. Men jag har inte kanske någon mat med mig till jobbet.  Det kanske blir en Sibylla igen för mig.

Jag vet inte om det hjälper med muntliga förhör med svenskan. Jag har ju svårt med böjningar och jag har svårt med vilka att-satser och såhär. Jag vet inte. Jag känner mig skit efter gårdagen. Panik hade jag. Det har verkligen varit en stor prövning den vecka. Det som hände på kursen får jag skaka av mig nu. Jag hjälper mina kollegor på jobbet idag samt att hjälpa våra fina elever i sitt arbete, de får en beskrivning hur de ska gör en fällstol. Fy, det verkligt krångligt att läsa beskrivningen samt lösning på monterandet. Men jag kan visa mina svagheter framför eleverna det kan få dom att växa, och se att en vuxen person kan ha svårigheter också. Men det är roligt att se eleverna i sitt klassrum inte bara på rasterna. För länge sedan då hade jag m inte gjort detta då flydde jag från beskrivningen. Det har min kära kollegor hjälpt mig med att visa mig hur de har gjort en beskrivning men ibland tappar jag bort mig. Jag känner mig rätt trygg olika roller att ibland får rycka in i. Nu blir det lunch med mina kollegor, gissar att det blir Sibylla, för hela slanten.

Denna helg kanske jag får in mina nya högtalare i bilen. Och jag längtar efter det så mycket.  För jag har lyckats att sprängt i sönder mina gamla. Men de var från begynnelsen i Toyotan, de var ju gamla. Och så sätter jag in en modern stereo, så det förstår jag ju att jag spräckte membranen i högtalarna. Ja, så kan det gå för kärring när jag tycker om att spela lite musik och få bort frustrationen ibland. Vissa låtar tycker jag är lite häftiga att höra i bilen.
Men det var tråkigt när jag köpte bilstereon att jag inte fick in en CD-spelare. Men jag får skylla mig själv när jag hade så bråttom och trycka iväg att jag ville ha de här sakerna.

Och så kanske jag åker upp till min goa särbo i helgen och får vara hos honom.

 

 

 Ni får ha det så gott så hörs vi!

 

torsdag, maj 20, 2021

testa nya chokladbollar


  Idag är det annorlunda på arbetsplatsen de ska ute och orientera i skogen. Jag är kvar på arbetsplatsen och har fixat chokladbollar i långpanna,  det var lite krångligt med havregrynen. Men jag delade upp i olika mängder och mixar dem. Personal får kaffe och chokladbollar med till orienteringen i skogen, jag tog mig en test bit till kaffet och de smakar gudomligt och är smarrigt. Enkel att göra och går att frysa in. 

Hur ska man förbereda sig för prov något man inte kan träna på?

I eftermiddag blir det en stor förändring och är så nervös, jag får köra rätt in i kaklet. Vad sa jag, fick rätt på grund av jättesvåra ord som inte jag förstår men jag vet vad det menas tex morfem svenska grammatiken inte lätt för en dyslektiker om inte man har varit med från början i grunden. Jag fick sådan panik när det tekniska hjälpmedlet inte fungerade i programmet Chrome ex.  talsyntesen fungerar inte, även inspelningsfunktionen och stavningskontrollen fungerade inte heller. Dessutom så frös programmet också. Jag har en bra lärare som i alla fall som försökte. 

Är det någon mer som har haft krångel om detta program?  berätta gärna

https://chromex.io/

onsdag, maj 19, 2021

onsdag planering inför prov

 Jag har inga grunder i grammatik eller förstå vad de svenska språkets uppbyggnad, sitter på mitt kontoret och tränar inför sista dag inför provet. I svenska B. Har man inte gått hela grundskolan så har man tappat mycket i skrivspråket.  Ångrar mig att jag  inte bad om hjälp när jag  fick min utrednings diagnos för dyslexi. Då kändes det att jag bara ville jobba ,fanns mycket jobb på den tiden samt att man ville tjäna pengar. Det var ingen status på att plugga på 80-talet. Men idag finns så bra hjälpmedel  och tekniken har gått framåt  i rätt riktning.  

Nu måste jag börja att träna på min grammatik, det kommer att att gå åt skogen för mig, .Tänk på mig imorgon när jag ska göra provet Det gör mig pirrigt och orolig inför detta. Nonsensord och  går inte i hope för mig. Samt vad ska tänka på  fonologisk hur man ska höra och förstå ofta vänder jag på ord lägger till nya bokstäver.  Sedan vänder på d-b  och är det svårt t ex hat eller hatt, ska det vara, ett T  eller två i ordet?  

I dag blir jag frustrerad när jag ska skriva ett sms eller uppsatser och  jag ser att mening är fel. Kan sitta I flera timmar hur ord stavar, men ibland struntar jag i detta  och skickar iväg. Blir ledsen av att inte kunna  skriva meningar rätt..   

Under vardagar tar jag ofta hjälp av taltjänst då skickar jag ett meddelande och får svar med hjälp.

Förbaskade myndighetspapper använder taltjänst,  får texter snabbt tillbaka eller så ringer jag dom. De är toppen när jag har möten och olika uppdrag i föreningslivet, då skriver taltjänst åt mig  minnesanteckningar.  


tisdag, maj 18, 2021

Tangentbord som talar och hjälpa dig

 

Jag satt och googlade på App Store och tittade på olika hjälpmedel, och kände att kanske är det på väg: ” oKeyboard är tredje generationens tangentbord för iPhone och iPad med ordförslag även om du stavat fel.
Det innehåller bokstavsljudning och uppläsning av ord och meningar samt autokorrektion, det vill säga många felstavade ord rättas automatiskt. I oKeyboard kan du även lägga till egna ord i ordlistan. Du har full kontroll, så inga ord råkar hamna i ordlistan av misstag. Med ordprediktionen kan du få korrekta förslag även om du stavar fel.” Det är ju helt perfekt att det här kan komma så man får hjälp med stavningen, om det är ”jul” eller ”hjul”, och olika ord som man lätt förväxlar, som ung och ugn. Nu fungerar det bara med iPhone och iPad, och jag vet inte om det finns något liknande. Jag tror att det är ClaroRead som har för Androidtelefoner, men jag är inte till hundra procent säker. Jag har skickat en länk, och jag kommer att skicka en beskrivning också, till min blogg.
Ni får ha det så gott så hörs vi!





https://apps.apple.com/se/app/okeyboard/id1560119659


Kommer det bli en klass fråga varit du bor vilken status du har samhället


 Kommer hjälpmedel i Sverige att bli en klassfråga?

I en debatt i Aftonbladet idag står det att förskrivning av hjälpmedel är en hälsoekonomiskt lönsam insats som ökar människors självständighet i vardagen och delaktighet i samhället. En jämlik hjälpmedelsförsörjning för landets medborgare borde vara något som ligger i våra beslutsfattares absoluta intresse. Detta håller jag med om. Hos regionerna ligger olika budgetar för hjälpmedel. Det kommer att bli en jättebra debatt, det här. Kanske namninsamling till regering vore bra! Ungefär 30 förbund har intresse av detsamma. Bland andra förbundsordförande för Dyslexiförbundet har skrivit under. Det här är jättebra att dom har tagit fram sådana här saker som är viktig för oss som måste få tekniska hjälpmedel eller något annat var du än bor i Sverige, det ska vara lika i varje region om inte så kommer det blir en klasskillnad för medborgare i samhället som har ett eller flera funktionshinder. idag på sjukersättning med hjälpmedel förskrivning av regeringen behöver Lena Hallengren som är socialminister hon behöver se till att förslaget av hjälpmedel utredningen blir verklighet, så vi inte vi behöver överses och att det inte blir klasskillnad, idag lever många på existensminimum i inkomst, vilket innebär att alla inte har råd att betala för att få hjälpmedel. Vi behöver verkligen förtydliga att nationell styrning och en jämlik hjälpmedelsförsörjning att alla medborgare får en bra levnad med full delaktighet i samhället.

 

 



måndag, maj 17, 2021

Gratis Norge

 17 maj grattis Norge på nationaldagen. Det är lite trögt och komma upp lite slö, det är måndag morgon. Det blir en lunchlåda med kyckling, ris och grönsaker. Hade kyckling i frysen.  I lunchlådan har jag också med uppskurna  päron, Brieost och salami. Som vanligt styr min katt min morgon.  Habibi vet vad hon vill. Idag blir det en lång dag med arbetsplatsmöte.

 Jag har använt i flera år appodos o för mina mediciner. För ett år sedan fick jag månadsvis med apodos för en månad sedan började det  och krångla nu kommer apodos en gång i veckan. Så jag har ringt till dem en gång och fråga varför och det skulle bli bättre nästa gång. Ja du prata medcin på dos så sa de att hållbarheten räckte inte mer än en vecka. Vad är det för miljötänk och varför har inte kunna gjort det tidigare har jag haft ett längre en månad. Men tyvärr var bara en vecka på den här också perioden. Samt att kronans apotek håller inte måttet Personalen tar med våra ID-handlingar bakom disken så man ser inte vad de gör med våra ID-handlingar.


söndag, maj 16, 2021

Pirrig inför

 

Vart har helgen tagit vägen det har vart lite långtråkigt och har inte gjort så mycket som jag tänkte ha gjort. I alla fall kom har jag tvättat upp allt. Grumme tvättmedel går inte att tvätta på 30° och det blir klumpar på kläderna upptäckte detta, så jag fick tvätta om flera gånger. Vilket tvättmedel går använda egentligen?
 Plantera blommor ute inte dags än tycker jag. Är frustrerad på att inte jag fick min covidspruta på måndag. Livet är inte lätt det kommer inte bli en rolig sommar i år heller. Jag ser inte fram emot min semester.

Och nu måste jag börja och göra matlådor för veckan. Har ingen inspiration för detta men måste göras. Nu blir det full vecka att jobba. Lite pirrig för torsdagen då ska jag ta mitt sista prov i svenska grammatik. Jag hoppas att det går bra. Jag har inte så stort ordförråd för att kunna leka med ord. Försöker träna på det jättemycket. Men det är inte så lätt alla gånger.

Ligger kvar i sängen och funderar på livet, hur ska det bli i sommar. Kanske ska jag erbjuda mig som hundvakt i sommar eller vad ska man hitta på med åtta veckors ledighet. Röja hemma ett par veckor blir nog bra, det skulle behöva att göras. Använda "appen påminnelse" från google som påminner blir en bra planering. Det gör jag en gång veckan då ser jag vad som bör göras under veckan och boka av stjärna i kanten. Den appen kan påminna er barn att göra läxan eller något annat som till exempel tandläkarbesök. du kan dela med någon också handelslista helt perfekt. 

Jag stannar kvar hos honom över natten, när han vaknar så går vi upp och äter frukost det blev havregrynsgröt, kanel och äppelmos och en kopp kaffe, en lång härlig frukost. 

På väg hem ifrån min särbo så upptäcker jag att de kör som biltjuvar på 45:an, hög hastighet. Har man körkort så bör man veta att man ska man släppa ut personer ifrån filen. Jag släppte fram en person så jag fick flytta mig till annan fil, då kom det en stor bil rätt upp i röven på mig. Det är väldigt argsint körning från olika personer. Jag hoppas snart att polisen är ute och kollar.  De håller inte 70 hastigheten på 45: an längre. Hur har du fått lärt dig och köra egentligen? Den ilskna körningen har ökat i samhället. Särskilt vissa bilsorter.





Pizzan



Det blev en mycket enkel middag, färdig pizzabotten tomatsås, skinka salami, purjolök och tomater. Min särbo kom och tillbringade denna middag med mig.
 Det är aldrig kul att sitta och äta själv. När jag gör pizza så lägger jag den i en stenugn då blir den frasig och mycket smarrigt

En kartläsare fick jag vara på kvällen åt min kära särbo och vi hann, han köpte upp Saabdelar till sin 900 cab, det visade sig vara långt ut i skogen och vi fick leta efter säljaren
Det blev en mysig och underbar dag denna söndag, trots åska och regn!
Det blev lite svårt gå lägga sig i tid.! 






lördag, maj 15, 2021

Helgens försvinner verkligen

 God lördag morgon även om man är ensam. 

Jag vill gärna förtydliga mig och att världen kan inte hjälpa oss med tekniska hjälpmedel.

Många år har gått sedan min halvbror tvingade mig använda dator och det var på den tiden man fick köpa tre ostar i affären och fick internet på köpet. Då blev jag jätte fast i den här världen och jag satt själv och träna mig och det är alltid bra på svenska.Har sedan dess varit med olika projekt och aldrig varit rädd för att lära mig något nytt. 

Tekniska hjälpmedel är bra när du ska skriva eller lyssna på det. Är det någon app och du ska navigera i in på den och det är engelska språket finns där. Då hjälper det inte med  inte med tekniska hjälpmedel.Jag vill alltid ha full kontroll när man loggar in på olika digitala möten. Vet jag inte vad de olika knapparna betyder så blir det jättesvårt för mig. Tur att jag har en bra särbo som visar runt och  navigerar mig så jag kan förstå olika saker.


ser ni att det är dubble marsipan 


Jag tog biltur upp till särbon. Vi tänkte åka på lite loppis men tyvärr var de stängt eller lång kö. Men vi stannade på Ritz köpte varsin tårtbit. Tog kaffe hemma hos honom.

Verkligen härligt att slippa äta ensam. Vi åt lunch med potatis och hackkorv plus rödbetor. Har inte ätit det på länge åt det hos mormor, hon är himlen nu.. Hon lärde mig att äta hackkorv. Man måste åka till Värmland och köpa mer korv.


Besöket på Biltemas blev att jag införskaffat mig en Allt på balkonghäng stång i stål som jag ska ha inne i badrummet.  Måste  stålsätta mig att titta på gangsterfilm det blev ingen kriminalare som Maria Wern . Alla som känner  mig så gillar polis filmerna, men gött med  ett soffläge som det blev .Det blev en hårdkokt film från Netflix  John Wick den filmen rekommenderar jag varm.  Vii tog åt  lite jordnötter och intog en kall öl. Det blev en helt okej helg !