onsdag, maj 19, 2021

onsdag planering inför prov

 Jag har inga grunder i grammatik eller förstå vad de svenska språkets uppbyggnad, sitter på mitt kontoret och tränar inför sista dag inför provet. I svenska B. Har man inte gått hela grundskolan så har man tappat mycket i skrivspråket.  Ångrar mig att jag  inte bad om hjälp när jag  fick min utrednings diagnos för dyslexi. Då kändes det att jag bara ville jobba ,fanns mycket jobb på den tiden samt att man ville tjäna pengar. Det var ingen status på att plugga på 80-talet. Men idag finns så bra hjälpmedel  och tekniken har gått framåt  i rätt riktning.  

Nu måste jag börja att träna på min grammatik, det kommer att att gå åt skogen för mig, .Tänk på mig imorgon när jag ska göra provet Det gör mig pirrigt och orolig inför detta. Nonsensord och  går inte i hope för mig. Samt vad ska tänka på  fonologisk hur man ska höra och förstå ofta vänder jag på ord lägger till nya bokstäver.  Sedan vänder på d-b  och är det svårt t ex hat eller hatt, ska det vara, ett T  eller två i ordet?  

I dag blir jag frustrerad när jag ska skriva ett sms eller uppsatser och  jag ser att mening är fel. Kan sitta I flera timmar hur ord stavar, men ibland struntar jag i detta  och skickar iväg. Blir ledsen av att inte kunna  skriva meningar rätt..   

Under vardagar tar jag ofta hjälp av taltjänst då skickar jag ett meddelande och får svar med hjälp.

Förbaskade myndighetspapper använder taltjänst,  får texter snabbt tillbaka eller så ringer jag dom. De är toppen när jag har möten och olika uppdrag i föreningslivet, då skriver taltjänst åt mig  minnesanteckningar.  


5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska du plugga till?

Gullans svårigheter med Dyslexi sa...

Jag testar min svenska kunskap på svenskaB näst sista provet. Jag har klarat alla andra uppgifter kursen. Jag vill titta hur vuxenutbildningen får vi någon hjälp ifrån?

Anonym sa...

Ja men ska du plugga vidare till något?

Anonym sa...

Min fråga var inte hur många uppgifter du klarat utan vad du ska plugga till?

Gullans svårigheter med Dyslexi sa...

Jag var nyfiken på samhälles om du kunde hjälpa ungdomar med dyslexi. Därför börja plugga på vuxenutbildningen och se var man kan få för hjälp. Så kan jag tipsa ungdomarna med detta.