onsdag, april 28, 2021

Hur ska det bli när man är äldre

 

Jag vet inte hur jag ska börja med den här bloggen. Jag är så frustrerad på Sverige helt och hållet. Hur vi behandlar våra äldre personer i samhället. Dom får inte ens bestämma om sitt liv och sina matvanor. Nu kommer lunchlådorna att komma med en leverantör i stället för med hemtjänsten. Det är redan nerkylt, och ska stå i kylskåpet i åtta dagar. Vad tycker man om att äta mat som har stått i åtta dagar när det är vakuumförpackat? Hur fräsch är den efter några dagar? Jag tycker att vi måste stå upp för våra äldre, att dom får bra kvalitet på sina sista år som pensionärer.  här får fakta om maten https://www.youtube.com/watch?v=4ky78ELMH7w&t=20s

Jag vet inte vad dom lägger pengar på, att skaffa elbussar i samhället, och bygga ut olika hållplatser. Snart finns det väl ingenstans att ta en promenad längre för att bussarna ska ha sina hållplatser. Typexempel är här utanför mig, där det redan idag är svårt att ta sig vidare ner till slussen. Jag är förmodligen i affekt nu, och frustrerad, och känner: Hur är det egentligen? 

Men det här får vara mitt inlägg i kvällskvisten, ni får ha det så gott!


fredag, april 16, 2021

får inte post varje dag

 

Trevligt brev man får på posten nord, att dom ska komma varannan dag, Postnord, och lämna ut brev. Jag tycker det är konstigt, fakturor kommer inte fram, och hur ska dom lyckas få fram posten på varannan dag? Ja, hur har samhället blivit? Sen har jag sett att det är dyrt… man vågar ju inte skicka med bara frimärke, man måste ha säker post. Jag tycker det är så… nittio spänn för att skicka några saker. Jag tycker dom kan sänka priset om dom bara ska lämna ut varannan dag.

Det går inte att lita på någon nästan snart längre, och ärligheten är borta. Allt möjligt försvinner. Ja, nu är det helg, man har jobbat en vecka.

söndag, mars 21, 2021

SÖNDAGS VILA ELLER INTE

 

Nu är helgen slut, och jag har haft goda främmande, dom hade tagit sprutan. Jag gjorde riven potatis med skinka och en tacogratäng, och grejat och donat. Det har varit fullt ös – medvetslös – jag har sovit lite under helgen. Sen har min särbo varit över helgen hos mig, men på lördan for vi upp till honom. Vi tog oss faktiskt en pizza där, och så tog vi lite bubbel och hade det allmänt mysigt och trevligt. Vi tittade på Huss-filmen, den var helt ok at se på. Fast den var hemsk, och jag tror att den var verklighetsbaserad. 

Godmorgon vakna utvilad och fick en härlig god frukost hemma hos min särbo på söndag., sen körde han hem mig så jag skulle slippa att åka buss, det är ju inte så roligt i dom här tiderna. Så han hjälpte mig med lite småsaker hemma, så gjorde vi pasta med skinksås och ostsås och tog det lite lugnt. Så var vi och småhandlade det som fattades hos mig.

Sedan även har jag varit är jag med i valberedningen för våran bostadsförening vi hade en liten avstämning på eftermiddagen. 

 Så helgen har varit fullt upp – medvetslös. Ni får ha det så gott, nu ska jag ju köra igång och göra i ordning medborgargjrejen också, blä säger jag bara.


fredag, mars 19, 2021

Ack Värmland du sköna blev inte av

 

Tänk vad åren går. För trettioåtta år sen packade jag min bil, en golf från 80-talet och for ner till Trollhättan och flyttade in hos min riktiga pappa och hans familj. Då var jag nitton år, första gången jag träffade honom i hela mitt liv. Jag saknar verkligen min styvpappa också, det gör jag, men det var ett lyft för mig i mitt liv. Att börja om och ändra min personlighet och våga säga ifrån och alltihop. Sen fick jag en lägenhet på Kronogården. Där bodde jag ett par år, och sen flyttade jag runt. Det sista ångrar jag, att jag flyttade från min stuga, men nu bor jag i en lägenhet och har det jättetrevligt och har det gott.

 Nu blir det fullt ös – medvetslös i helgen, och det ska bli kul. Nu ska jag hem och laga riven potatis, strimlad skinka och lite grönsaker, grädde och lite ost i. Det ska jag göra till middag ikväll, jag hoppas det blir bra. Och i morgon ska jag göra en tacogratäng. Så nu ska jag laga mat och dona och greja. Nu får ni ha det så gott så hörs vi!

tisdag, mars 16, 2021

rättelse från blogg och erkände

 


Ska man erkänna att man gör stôlleprov ibland, och kanske man har dyskalkyli… jag är helt bombsäker på att jag har betalat 35 kronor i månaden för mitt förråd. Men det var ju 70. Men ändå, de höjer till 127,50 men jag ska betala 128 kronor. Sex kronor mer ändå, jag tycker att ett företag ska inte ta mer pengar ifrån oss som har mindre pengar i kassan än företagen. Jag blir faktiskt lite sur på detta. Det är ju skit.

Det gick väl hyfsat bra på samtalet med mina klasskamrater. Det var ju lite pirrigt, jag hade lite svårt att prata i grupp, men det gick. Jag hoppas vi blir godkända i alla fall. Nu ska vi göra en film om medborgarlön, och det är ju lite svårare att tänka kring. Det finns ju för- och nackdelar och alltihopa. Jag har svårt att hitta bilder till prestation och så, vi får se hur jag kan göra.

Det är tisdag morgon, det är en ny vecka och nya möjligheter. Min särbos släktingar kommer till helgen, för en ska flytta från en stad till en annan. Det är inte dåligt när man är äldre att våga flytta ifrån sin trygghet.

Jag har faktiskt plockat fram mina – julsaker höll jag på att säga – men mina påsksaker. Dem har jag inte haft framme på flera år. Jag kände att jag ville ha upp dem. Och vad söta dom är, så roligt att titta på dom! Det var käckt att få fram det.

Mina planer föll helt och hållet när jag kom ut till min bil igår från jobbet. Jag tänkte ”Nej, nu orkar jag inte mer reklam, att någon vill köpa min bil.” Nej, det var en parkeringsbot. På jobbet! ”Det här måste ha blivit nåt fel” tänkte jag. Så jag ringer till vaktbolaget och skrattar åt mitt giltighetskort, hur handläggaren hade gjort i ordning det. Och det är ju inte mitt fel, det är ju andra som har gjort det här, det är ju inte jag. Men jag skulle överklaga, sa dom. Men jag sa ”Jag är dyslektiker, jag kan inte läsa eller skriva. ” Men det var jag tvungen att göra sa dom. ”Du måste betala detta.” Jag är så trött på vaktbolag. Kan dom inte göra det lite enklare. Jag tycker dom borde lära nya personer som börjar jobba att vi på den här grundskolan jobbar ihop med gymnasieskolan, dom borde få information innan de går ut. Så åkte jag in och tjuvköpte godis, fy på mig när jag har diabetes.

 Men jag åt det, och jag orkade inget mer. Energin tog slut helt och hållet på mig. Jag hoppas jag får pengar tillbaka. Men det är inte kul, man gör rätt, fast dom menar att jag har gjort fel. En annan gång hade jag parkerat, men det var ju mitt eget fel. Jag tog ju min särbos reg-nummer. Men här sitter ju min skylt i, inget annat, plus min hemparkering. Folk idag, dom ska bara ha pengar. Jag är så trött på detta, jag höll på att sälja bilen uppe i denna eländet. Orkar inte. Krångel med parkeringen hemma, och krångel med parkeringen på jobbet. Jag känner att nu är måttet rågat.

                                                     Ha det så gott så hörs vi!


onsdag, mars 10, 2021

moralen på folket

 Tjenixen,

Nu har jag börjat att sälja lite olika saker. Bland annat inne på Facebook; marketplace.
Jag är så trött på folk! De trycker på automatsvar ” Finns varan kvar?”  Jamen ser man varan, då finns den ju kvar.
Och sen ”Ja. Jag vill ha den”. Den här moralen att passa tider, att komma på avtalad tid eller inte bry sig alls. Det finns inte kvar hos olika medmänniskor i Sverige längre.
Jag är ganska trött på det här den här dåliga moralen – att de vet inte det. Eller så vill de pruta på saker. Har man satt ett pris så är det priset och inte under det priset. Jag är så förbannad och trött på det här. Men jag hoppas att jag får sålt mina saker.
Men det är mycket bättre att en man säljer än en kvinna har jag märkt. Vad är det för skillnad på detta egentligen? Jag tycker att kvinnosynen hos vissa personer är väldigt dålig faktiskt.

Och den här ruljangsen med röntgen av min handled. Jag tror jag varit och röntgat mig 7 gånger på de här 7 åren och opererat mig 4 gånger. Det blir inte bättre. Och man får inte tid i sin närhet.
Man ska ta sig under Coronatider ner till Göteborg och fixa med olika undersökningar. Jag är ganska trött på det här. Punkt!

Sedan har jag skrivit ett avtal med HSB. Och jag blir ganska irriterad. Det gäller 50 öre, men ja, 50 öre på ett år blir 6 kronor.
På avtalet står det 127.50 och på räkningen 128. Årsavgiften är 1530. Det stämmer inte någonting som de har gjort.
Så jag har mailat, 50 öre… det i alla fall någon krona in i kassan.
Och sen höjde de med 300% för det här förrådet. Jag tycker det är jättedåligt. Det känns inte bra. Hur har det blivit egentligen här, jag undrar?

Till helgen blir det en kurs i alla fall på Zoom. Zoom tycker jag absolut inte om. Jag kan inte engelska, jag kan inte förstå mig på det.
Det är olika på Windowsdator och iOS-datorerna. Och paddan är det ännu sämre att göra olika inställningar på. Jag skulle behöva ha stöd när jag loggar in. Det känns inte roligt. Det känns jobbigt.

Ja, så nu är det att jobba och köra järnet och städa här inne på jobbet.

Ni får ha det så gott så hörs vi!


måndag, februari 15, 2021

vanför ska det hända nu?

 

God förmiddag !

Jag har haft en helt underbar helg med min kära särbo ätit gott och druckit.  Det är svåra tider för många nu och jag märker att mitt uthyrningsrum är svårt att hyra ut.

När jag skulle åka och handla igår så hade min bildörr fått en stor isklump i gångjärnen, så jag fick inte upp den. Jag hällde hetvatten på, men det hjälpte inte. Jag vet inte hur jag ska få bort den, jag får väl vänta med att köra den bilen på ett bra tag. Det är ju skit också! Så gjorde jag i ordning lite grand här, en stor gryta med köttfärssås till lunch denna vecka, och så köpte jag färsk pasta. 

Så det är full fart och alltihopa. Sovit gott i natt har jag gjort, och så ska jag gå ut och slänga mina sopor efter att jag har grejat. Jag var i tre soprum och inget fungerade, så nu har jag sopor i min bil. Jädra taggar, och det fryser, man behöver sätta något skydd runt så det inte blir fruset, men vi får se hur det kommer att bli. Det är ju inte kul, men nu är det bara en vecka kvar, så är det sportlov. Det ska bli skönt och härligt!

Men ni får ha det så gott så hörs vi!

måndag, februari 01, 2021

snuvad på kort handling

 

God morgon på er allihopa!

 Jag har varit lite slö på att skriva någonting på bloggen, jag har varit lite stressad. 

Förbaskat banken har bytt från Visa till Mastercard. Så jag fick inte ut pengar, jag kunde inte handla, jag kunde inte göra någonting. Jag fick swisha till olika folk, och i denna Covid-tiden så är det ju ganska svårt att umgås med folk. Men efter en och en halv vecka så fick jag ett nytt kort i alla fall, och det kändes gott. 

Nu har vi ju distansutbildning på skolan, distansundervisning på min utbildning på alla digitala plattformar. I morgon blir det Zoom för mig, och nu på morgonen blir det Meet. Jag tycker Meet är bättre än Zoom, vad tycker ni själva om det? 

Helgen har varit helt underbar, jag har hunnit tvätta upp min gigantiska stora tvätthög. Den var så stor, så jag har tvättat och tvättat och torktumlat. 

jag for upp till min kära älskade vän. Han gjorde så gott: kokade potäter och tog ytterfilé i ugnen och gräddsås och grönsaker. Det var jättegott och jättesmarrigt med gott rött vin till. Det var jättemysigt. Sen var han snäll och hjälpte mig och körde hem mig så jag slapp åka bussen. 

Och han hjälpte mig att fixa ny lampa i köket som jag har slagit huvudet i hela tiden sedan jag bytte bordet. Det är inte kul, säger jag bara! Så vi lyxade oss faktiskt med en semla och sen blev det inget mer. Så gjorde jag i ordning färdig potatisgratäng, strimlad skinka och ärter och majs i den här blandburken. Det tog jag och satte in i ugnen med lite ost över. Enkel lunch, enkelt alltihopa.

 Det var faktiskt gott och härligt! Men ni får ha det så härligt, hoppas alla har tålamod med distansutbildningen. Så kanske jag fortsätter och skriver här. Gör en kommentar: vill ni att jag ska fortsätta och skriva eller vill ni inte? Det vill jag veta. Jag skriver gärna här, ha det så bra,