onsdag, april 28, 2021

Hur ska det bli när man är äldre

 

Jag vet inte hur jag ska börja med den här bloggen. Jag är så frustrerad på Sverige helt och hållet. Hur vi behandlar våra äldre personer i samhället. Dom får inte ens bestämma om sitt liv och sina matvanor. Nu kommer lunchlådorna att komma med en leverantör i stället för med hemtjänsten. Det är redan nerkylt, och ska stå i kylskåpet i åtta dagar. Vad tycker man om att äta mat som har stått i åtta dagar när det är vakuumförpackat? Hur fräsch är den efter några dagar? Jag tycker att vi måste stå upp för våra äldre, att dom får bra kvalitet på sina sista år som pensionärer.  här får fakta om maten https://www.youtube.com/watch?v=4ky78ELMH7w&t=20s

Jag vet inte vad dom lägger pengar på, att skaffa elbussar i samhället, och bygga ut olika hållplatser. Snart finns det väl ingenstans att ta en promenad längre för att bussarna ska ha sina hållplatser. Typexempel är här utanför mig, där det redan idag är svårt att ta sig vidare ner till slussen. Jag är förmodligen i affekt nu, och frustrerad, och känner: Hur är det egentligen? 

Men det här får vara mitt inlägg i kvällskvisten, ni får ha det så gott!


20 kommentarer:

Anonym sa...

Skicka gärna länk på ditt påstående om matlådor? Rör det verkligen hela Sverige? I min hemkommun är det inte så iallafall!

Anonym sa...

SÅ BLIR VÅR KOMUN SÄKER HELA SVERIGE OCKSÅ MIN BLOGG

Anonym sa...

https://www.trollhattan.se/startsida/omsorg-och-hjalp/nyhetsarkiv-omsorg-och-hjalp/kylda-matlador-ska-hoja-kvaliten/

Anonym sa...

Om du lyssnar på länken du länkat i ditt blogginlägg så skall denna metod bevara näringsvärdet i maten längre. Du verkar har missat poängen i detta eller inte förstått informationen. Dessutom är länken från 2020 och inte direkt färsk.

Anonym sa...


Dom planerade i höst kommun. I april 2021 tog dom upp i Funktionsrådet i maj blir test för brukare och politiken. sen blir upphandling vilket företag som ska levererad till brukaren

Anonym sa...

Ja men låt dom testa det då! Vad är problemet? Inget tyder på att dom inte får i sig näringsrik eller god mat.

Anonym sa...

ag måste förtydliga mig: Här gör dom reklam på filmen hur bra det skulle bli för brukarna. Men dom är ju inte färdiga med förhandlingarna, och dom tog upp detta i Funktionsrådet i slutet på april. Då var det ju inte klart, då skulle det ut som pilot i vissa områden och testa för att se hur bra detta är. Men jag tycker synd om pensionärer och brukare som ska äta tråkig mat. Och hållbarheten kanske inte är den bästa. Tänk om någon öppnar den, då blir ju maten förstörd. Det var det jag ville prata om och säga, men ni får ha det så gott! Vill ni ha någon mer förklaring så ska jag försöka.

Anonym sa...

Men hur vet du att dom får tråkig mat? Det finns ju ingen sanning i detta?

Anonym sa...

Vadå öppnar den? Ditt argument låter som löstagande dumheter. Lite som att tänk om man glömmer ställa in matvaror i kylen då blir den förstörd. Förstår faktiskt inte vad du blir så upprörd över.

Anonym sa...

jag tycker synd om pensionärer och brukare som ska äta tråkig mat. Och hållbarheten kanske inte är den bästa. Tänk om någon öppnar matlådan den, då blir ju maten förstörd. Det var det jag ville prata om och säga, men ni får ha det så gott! Vill ni ha någon mer förklaring så ska jag försöka.

Anonym sa...

Du har upprepat detta minst 10 gånger. Och du verkar heller inte förstå dom tidigare inläggen eller hur man diskuterar ett ämne. Att dom får tråkig mat, vart får du det ifrån? Har du matlistan hemma hos dig?

Gullans svårigheter med Dyslexi sa...


Det verkar som inte du förstår vad jag menar. Kommunen kommer ha ett pilotprojekt med äldre personer och politiker. Sedan ska de bestämma om det ska vara matleveranser från ett företag.

Anonym sa...

Skriver gång på gång att jag tycker att det låter bra så detta har jag förstått. Min fråga till dig är hur vet du att dom får "tråkig" mat? Du kan ju inte bara skriva saker som inte stämmer. Eller har du matlistan hemma hos dig där det står exakt vad dom får? Vet att detta projekt är mycket uppskattat i andra delar av Sverige så jag förstår faktiskt inte vad du blir så upprörd över?

Skattebetalare sa...

Hej Anonym! Tycker du verkligen att det är värdigt att skicka hem vakuumförpackade matlådor till de gamla en gång i veckan? Är de som har arbetat och byggt Sverige inte värde mer? Det här är bara en fråga om besparingar från kommunens sida. Min fråga är vart är pengarna vi betalar in i skatt? Jag jobbar inom den privata exportsektorn och är en av de medborgare som betalar in färska skattekronor till svenska staten och kommunen. Jobben inom komun och stat är skattefinansierade jobb. Det handlar inte om att maten är näringsriktig eller inte, det handlar om ett värdigt åldrande och respekt för de som är gamla. Idag så har vi en regering som köper sig fina tjänster inom EU och FN eller andra organisationer för våra skattepengar. Det förslösas pengar på idiotiska projekt som inte leder till något istället för att lägga våra skattepengar på äldrevården, skolorna, sjukvården som ingår i samhällskontraktet.

Anonym sa...

Jobbar inom hemtjänsten och ingen har hittills klagat. Man har snarare uppskattat maten,även anhöriga. Maten som är förpackad är dessutom från en resturang alldeles färsk. Den är även anpassad till dom äldre så att dom får i sig den näring som behövs, oavsett om den är fryst eller färsk. Det inlägget handlade om var att dom får tråkig mat vilket är en jäkla lögn. Du svävar ut och håller dig inte till sakfrågan. Mitt svar är NEJ dom äldre får vare sig dålig eller tråkig mat!

Sara sa...

Håller med Anonym!

Anonym sa...

https://www.trollhattan.se/startsida/omsorg-och-hjalp/nyhetsarkiv-omsorg-och-hjalp/kylda-matlador-ska-hoja-kvaliten/

På många håll fungerar detta jättebra redan. Förstår inte det här gnället och tråkig mat får dom definitivt inte.

Gullans svårigheter med Dyslexi sa...

Jag håller på med vakuumpackad mat.
Med hög ålder ökar risken för att drabbas av undernäring. Ätsvårigheter och undernäring är de största näringsrelaterade utmaningarna inom äldreomsorgen, energibehovet minskar ofta med ökad ålder är det vanligt att äldre personer får i sig för lite energi, ofta på grund av minskad aptit. På min tid i hemtjänsten fick vi laga mat till de äldre, att få känna matos och få en magkänsla att bli hungrig, det är härligt att känna stekos från stekpannan. Varför ska tid tas från äldre stödet, de ska väl ha bra leveranser om dom bor kvar i sina hem.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv--halsa/ata-for-att-ma-bra/tips-for-att-oka-aptiten-hos-aldre/

Anonym sa...

Om du läser länken jag skickade så ser du också att dom äldre får i sig näringsrik mat även om det är vakuumförpackat. Läs länken istället för att tjafsa om saker som inte stämmer!

Anonym sa...

Så här står det även i länken Gullan skickade "Det kan vara svårt att känna energi och lust att laga mat när du inte känner dig hungrig. Det finns många bra färdigrätter och halvfabrikat att välja på i affärerna. Det kan också vara bra att ha mättande pålägg hemma, till exempel makrill i tomatsås, ägg, leverpastej eller hummus. På så sätt kan du enkelt få i dig den näring du behöver"

Din länk stödjer även halvfabrikat och färdiga rätter.