fredag, december 11, 2020

Politikerna vill bara lägga ner saker i stan !

 

Här lite från min tur till stan

Fredag morgon och jag jobbar. Det var segt att komma upp på morgonen, men det gick och det gick bra att jobba. Det kändes att det är snart locket på och luckan stänger här för julen. Nu jobbar jag bara 4 dagar till. Det är helt underbart!

Sen på eftermiddagen stack jag ner till stan. Det ska man ju egentligen inte göra, men jag var inne på Guldfynd och köpte mig en droppe - och runda kulor i guld. Jag fick det av min mor och jag fick bestämma vad jag ville ha.  Jag kände att jag ville ha ett minne, så jag ska skriva 2020 utav Min kära mor., i den här lådan tänkte jag.

Sedan sprang jag på en person därnere och vi tog faktiskt en fika på Gillet. Världens godaste våffla med hjortron och grädde. Det var väldigt gott. Vi satt och pratade en stund.

Sedan tycker jag ju det är tråkigt att stan ska läggas ner. Åhléns ska bort. Det ska bara bli fik, fik, fik och restauranger, restauranger och restauranger.

Det ska vara lite mysigt med småaffärer som det är i Vänersborg. Här finns det ingenting längre. Det är jättetråkigt.

Men jag var inne på Åhléns och så köpte jag mig små julhus. Men då fungerade det inte, för jag hade inte batterier och jag trodde det följde med, men så var det inte. Det är ju skit!

Sedan kom min vanliga väninna till mig och vi plockade fram mina  jultomtar. Och jag kände att det fattas en låda, det fattas en låda! Och hon trodde mig inte, men jag fick ju rätt. Nu har jag alla mina tomtar huller om buller här. Nu ska jag julpynta och göra iordning och göra fint. Men Luciatåget är uppe i alla fall – det är Lucia på söndag så det känns väldigt trevligt.

Ni får ha det så gott så hörs vi!

torsdag, december 10, 2020

återbesök på ortopeden

 



Ja, nu har man varit på sjukhuset igen för min handled som jag ramlade på för många, många år sedan. Och det bara blir inflammation och inflammation varenda gång jag kommer dit.

Nu vill de göra någon magnetröntgen eller ultraljud på den här handleden. Jag tycker att jag bara röntgar och jag sprutar i cortison. Det verkar som de inte får någon rätsida på detta. Ska man leva med sån här hemsk värk och ha ont dygnet runt? Jag fattar inte, varför kan de inte komma fram till vad det är och vad som orsakar detta?

Så fick jag ju inte göra något mer när jag kom hem igår för jag skulle vila handen efter de två cortisonsprutorna. Men vi for till Trestad center. Där fanns det en hamburgerrestaurang. Typ USA-stuk.
Den var god och så.  Men jag gillar inte de här blöta såserna är i köttet. Jag åt upp hälften och så fick min särbo ta den andra delen. Så körde han hem mig och sedan gick jag faktiskt och la mig. Klockan var bara 18:00, men jag kände att jag orkade inget mer. Jag har så ont och det spränger.

Nu på morgonen gick jag upp och stekte på köttfärs. Jag har köpt färdigkrossad lök som jag har i frysen. Så jag bara hällde i med lite soja och krossade tomater och crèmefraiche. Så gjorde jag lite köttfärssås som jag ska ta med mig till jobbet idag, för jag hade inget i frysen som jag tyckte om. Allting är blä just nu.

Vi får köra på detta, nu är det torsdag. Nu är det inte många dagar kvar till julledigheten. Det är faktiskt gott att vara ledig i 3 veckor sedan. Man ska inte klaga på jobbet. Då ska jag faktiskt vila mig och inte göra någonting med min hand.

Men ni får ha det så gott så hörs vi!

 

tisdag, december 08, 2020

förvirrade och glömsk bussig mjau

God morgon i kaoset !

 

Idag har det varit väldigt kaos för Josla här. Jag hittar inte mina glasögon nu på morgonen och jag misstänker att Habibi har vart och lekt med dem, så jag får väl leta efter dem här.  Nu har jag stressat till jobbet och kommer nästan försent och när jag kommer dit så har jag

 – typiskt mig då – inte med mig nycklar till jobbet. Jag kommer inte åt min jobbdator, jag kommer inte åt någonting.  Så jag får bara vara snäll och vända och ta bussen tillbaka hem och hämta nycklarna som ligger i kavajen som jag hade på mig igår. Ja, såhär snurrigt kan det vara en morgon för mig och jobbigt och stressigt.

Men nu börjar jag se ljus i tunneln med min uppgift. Jag är strax färdig.  Nu ska bara den jävla källförteckningen och Harvards systemet in. Det är inte lätt. Jag har lite svårt för Harvard.
Hur det ska fungera, typiskt dyslektiker som inte kan alfabetet.
Men vi får kämpa på. Jag har på mig 2 veckor till. Så ska jag försöka bli klar med det här. Jag har allt nedskrivet och alltihopa så nu är det bara att göra iordning allt så är det färdigt, klappat och klart före jul. Och det var det jag ville att det skulle vara.
Vi får se om jag får ett F eller om jag får ett C. Vi får se för den här uppgiften. Det var inte lätt att skriva på ett par sidor heller om GW Persson. Han är ju en väldigt känd person som har gjort mycket i sitt liv.

Men ni får ha det gott. Nu ska jag kånka på bussen igen och åka tillbaka till jobbet.


God kväll på er i stugan! 

Nu sitter jag och väntar in Skype-mötet för funktionsrättsrådet och jag är lite frustrerad. Nonchalanta personer som säger att dom ska komma på en avtalad tid och titta på övernattningslägenheten, och dyker inte upp! Jag vet inte vad det har blivit med folk, dom kan väl förmedla sig, ”Oj, jag har fått förhinder, jag kan inte, jag vill inte ha den.” Dom kan väl tala om vad dom vill egentligen. Men, så är det, jag tog och blockade den personen också, för jag känner att har dom inte hört av sig på två timmar så finns det ingen orsak att hålla på den lägenheten till den personen. 

Jag bullar upp med lite popcorn, lite kaffe och lite Cola Zero från sodastreamern. Och det tog sin lilla tid att komma in på Skype. Till sist kom väl nästan alla in, en del hade telefon i stället, ringde in. Det är den nya digitala världen som många inte omfattar och förstår sig på. Har man aldrig varit intresserad av en dator, och aldrig kommer att vara intresserad, då är det ju lite svårt. Ja, mötet drog ju ut, vi var inte färdiga förrän klockan var 22, och jag hade bara tagit skrivtolk till klockan 21, det här tycker jag är skrämmande. Ska man behöva ta extra tid på dom, att dom sitter kvar? Det var ju viktigt det sista också på mötet, och jag ska ju vara protokolljusterare.

 Så här är det, och sen hade jag en tölig Habibi. Hon jamade och hon pratade, och jag kammade henne, och jag försökte vara social emot henne, men hon gjorde allt som hon inte skulle göra. Så det var jobbigt att vara hemma och sitta på möten, för hon är hopplös på det här. 

Men vi får se, ny dag och nya möjligheter blir det!


söndag, december 06, 2020

vad hände på helgen habibi?

 

Habbi 10år i helgen 


Nu är det helg och alla går hem till sig. Idag på helgen ska jag bli ensamme.

 Men min gamla vän på 80-år vill gärna ha en pizza-stund med mig. Och jag blev jätteglad att hon ville träffa mig i Corona-tider. Det var mycket trevligt och vi hade djupa diskussioner om livets gåtor. Hur det ska gå och såhär. Det var en väldigt trevlig pratstund och det kändes gott efter jobbet.
Men det är inte roligt att gå i mörkret. Det är lite otäckt tycker jag.


Lördag förmiddag tog jag en frukost – lite gröt och ägg.  Jag plockade undan och gjorde veckostädningen.  Sedan låg jag och slappade och tittade på Tuben. Kikade på Torsgården och helt Enkel deras filmer. Jag tycker de är trevliga. Så det är roligt att titta och kika.

 kom min kära och nära och hämtade mig. Vi tog min bil. Han har vart där ju hjälpt mig och bytt däcken på min bil. Det var ju dags för det. Vi åkte och tog ut olika paket som vi hade.
Han bjöd mig faktiskt på fiskpinnar med spenat och potatis. Det var inte igår som jag åt det. Det var mycket smarrigt.

Jag fick ett så fint paket ifrån min mor! Ett presentkort på Guldfynd. Jag vet inte vad jag ska köpa för fint för jag vill ha minne ifrån min kära mor. Vad synd att jag inte kunde få öppna det på julafton hos henne. Det är inte kul.

jag sov över hos honom. Vi satte oss och såg på Beck-filmen som gick på C-more. Det var lite kusligt. Ska rollerna dö ut helt och hållet i de här filmerna? Sedan satt vi och tittade på Så mycket bättre och Helen Sjöholm gjorde väldigt käckt i verkstaden med olika slagverk och så.

Vi åt frukost på morgonen och sedan körde han mig tillbaka med min bil.

min väninna kom och vi försökte faktiskt baka lussebullar med saffran. Jag körde på dubbel sats och det jäste och jäste. Men vi bakade ungefär 30 lussebullar och sedan blev det vanliga bullar av resten och så delade vi på det.

lite av vårt bakning

Jag har ju en övernattningslägenhet som jag ska hyra ut nu igen. Och personen som skulle komma och titta dök inte upp. Jag kör annonsen ju via Blocket. Det är en trygg uthyrning för mig och den personen som ska hyra av mig. Så jag blockerade honom på Blocket, för kan han inte hålla tiden och inte kan språket så får det vara.
Så var min helg och det har varit en trevlig och kul helg och jag har träffat lite olika folk. Men det är inte Coronatänk såhär riktigt.

Ni får ha det så gott så hörs vi!

 

torsdag, december 03, 2020

Dyskalkyli förläsning i zoom

 

Igår fick jag lära mig lite nytt om dyskalkyli. Det var Dyslexiförbundet som gjorde ett webbinarium tillsammans med logopedkliniken på Danderyds sjukhus. Det var Daniel Lindau som berättade och det var faktiskt väldigt trevligt.

Dyskalkyli är en funktionsnedsättning som kan ha stora konsekvenser Både i skolarbetet, vardagen och arbetslivet. Ändå är den fortfarande relativt okänd jämfört med till exempel dyskalkyli.

Daniel utreder ju på det här och jag tyckte det var helt fantastiskt.
Gå med i dyslexiförbundet så kan ni ta del av det här webbaserade, vad han berättar och det är faktiskt väldigt intressant.
Det här är ju samma myt som det var förr med dyslexi - Det som inte syns utanpå finns inte. Det finns mycket forskning på det här nu. Det är väldigt viktigt.

Det enda nackdelen var att det var Zoom man skulle gå in på.
Och så var det typiskt engelska där och då var det panik, panik, panik! Som tur var hade jag taltjänst som hade samma text som jag hade, så vi kunde kommunicera. Jag skulle vänta för att bli insläppt i det här Zoom. Varför i Sverige, ska det vara engelska på filminspelningar och videosamtal? Jag tycker det är dåligt att folk använder det här språket. Vi är i Sverige och ska använda svenska!
Men det var väldigt bra det här.
Ni får ha det så bra så hörs vi!

måndag, november 30, 2020

varför läs inte vårdpersonalen detta Tandvårds- och läkemedelsverket?

 

Nu kommer Josla att gnälla igen, I´m sorry. Enligt TLV, Tandvårds- och läkemedelsverket så har min läkare skrivit ut ett recept som jag inte får på förmån. Och varför läser dom inte om det ingår i förmån eller inte? Jag tycker att det är bedrövligt, och även att det har utgått mediciner, så man får springa flera gånger på apoteket. Och nu fick jag betala för det här fast jag kom upp i högkostnadsskyddet! Jag tycker att det är bedrövligt att inte läkaren tittar och ser hur det här ser ut, och kollar upp! Man ska springa som en jävla jojo. Och jag sprang ju som en jojo i helgen, och letade efter det här läkemedlet. Då var det bara ett apotek som var öppet måndag till fredag som hade det här, annars hade det utgått till i början av nästa år. Jag fattar inte hur folk ska kunna springa runt nu när det är så här oroliga tider i Sverige, jag fattar det inte. Men nu ska jag sluta gnälla och se framåt. Men nu har jag betalat 200 kronor för något som jag inte skulle behövt gjort, det är pengar för mig också. 

Så nu får ni ha det så bra!

söndag, november 29, 2020

Vem tar ansvar ?Eller nonchalerar resenärerna borr ner knösen ner i sätet

 

Vilken arbetsdag, vilken fredag! Jag upptäckte ju att jag inte kunde ha trepartssamtal med min iPhone i onsdags när jag hade möte med bostadsrättsföreningen. Så jag tog den goa bussen 54:an och åkte ut till Etage, och där var inget folk direkt. Men jag fattar inte att folk på köpcentrum inte kan följa hur man ska gå, dom går huller om buller. Så jag åkte ut med telefonen, och dom tittade på högtalaren. Men Josla hade fullt med bös i högtalaren. Så dom var snälla och blåste ut det, men jag förlorade 300 spänn på det här jobbet. 

kom en väninna här och hjälpte mig att få fram ljusstakarna till första advent. Och det blev så himla mysigt. Sen kom ju min särbo och bjöd mig på pizza. Vi tog oss lite öl och tittade på Morden i Sandhamn och hade det allmänt trevligt. Egentligen var jag ju ganska trött, men vi satt uppe ganska länge och tjötade och pratade. Dagen efter gjorde vi lite grötfrukost, och hade lite långfrukost med ägg, vi tog det ganska lugnt.

Vi åkte vi och handlade, jag köpte lite ljus på Claes Ohlsson, timer-ljus, blockljus. 

Vi landa hemma hos honom,  då bjöd han på väldigt god mat, kyckling och ris och kall currysås. Det är så gott. Och så tog vi oss lite pinnvin och drack. Jag till och med drack whiskey denna gång, det var inte helt gott… 

 Vaknade jag hos honom på söndag morgon och vi tog oss lite stekt ägg och bacon och vita bönor, det är himla gott.  

 var han ju snäll och körde ner mig till bussen. Så måste jag resa med buss hem. typiskt att det kom folk och satte sig mitt emot mig, jag fattar inte detta. Varför gör dom såhär, och varför har inte vissa personer empati att man inte ska sitta nära nya människor. Och detta med Covid 19, jag begriper inte, jag tror att det är ett visst folk som inte har huvet på rätt ställe, eller bryr sig inte om att såhär kan spridningen bli. Jag blir fanimej förbannad, och jag blir ilsken.

 Nu ska jag börja röja inför helgen och ta det lite lugnt. Nu får ni ha det så gott, hejdå!

fredag, november 27, 2020

vem tar ansvar för återvinnig?

 

                            God morgon! 

Nu är det fredag, och det är helt underbart att det snart är helg igen. 

Men jag tror jag blir lite stollig, vi har ju soptunnor som är nergrävda i marken. Och tydligen har Trollhättan… när dom tömmer dom ”Oj, jag sätter den där jag tycker”. Och nu var det katastrof, dom har flyttat runt dom här tunnorna. Och folk tittar ju inte då, dom tror att en tunna står där när dom ska slänga. Så jag kommer med mina plastförpackningar och ska slänga, och jag har ingen möjlighet att göra detta. Så jag tog med mig detta till bilen, för jag har ingenstans att slänga det. Alla måste ta ansvar tycker jag. Men det gör dom inte. Sen kommer jag till bilen, och då har motorvärmaren frusit fast. Jag tänkte ”Jag slänger in soporna, och jag tar bussen”. För jag kände att nej jag ger sjuttsingen i allt, för det är bara bök och stök.

 Sen ska jag skicka ett sms, och jag ska tala in. Då har mikrofonen i min iPhone gått sönder, det går inte ens att prata in en text. Jag vet inte vad jag ska säga, jag är helt låst, och jag har jättesvårt nu här. Men jag får väl bita i det sura äpplet och betala 900 spänn till en ny mikrofon till telefonen. Jag får väl åka ut och slänga ut dom här pengarna och fixa detta. Men slut på gnäll. 

Jag har skrivit om en bok, och det gick jättebra. Hon tyckte att jag har skrivit välformulerat och alltihopa, det känns gott. Nu ska jag fortsätta och skriva på fördjupningsarbetet om Leif GW Persson. Det är jätteroligt att sitta och skriva om honom. Men ni får ha det så gott så hörs vi!