fredag, maj 13, 2016

vart tog våren vägen ?

Denna veckan som har varit har jag varit hos vårdcentralen. Jag har en väldigt bra läkare. Väldigt trevlig så det kändes jättebra. Sen fick jag stanna hemma från jobbet. Det var inte så bra med astman. Jag fick hostmedicin med morfin i så jag sov väldigt gott. Sen var det en snäll väninna som körde mig till sjukgymnasten på NÄL dan efter. Då var vi där uppe och jag fick träna. Sen var jag på jobbet på fredag. Så det här har varit min vecka. Det känns gott att få komma igång igen. Men man blir ju nerräknad. Och gubben ligger nerräknad sen i torsdags har han vart dålig. Men ni får ha det så gott – det blir inget bra väder i helgen tyvärr.

söndag, maj 08, 2016

Loppisfynd




Vilken underbar helg det har varit, jätteskönt att vara ledig, men det har varit långtråkigt. Idag tog vi oss en tur ner till en annan ort och köpte lite balkongblommor. Sen gick jag och fyndade på Facebook här i kommunen: en ny hjälm som har kostat femtonhundra fick jag för femhundra kronor. Sen har det varit bike-dagar här, så vi har varit och tittat på det. Sen åkte vi till vår lilla krog, Emmas Krog och tog oss kebab med klyftpotatis, det var lite smarrigt och gott. Nu är det slut på helgen, och det känns vemodigt. Det har gått fort med den här helgen, men det känns gott att få starta om och börja jobba nu till veckan. Så har man ju lite inplanerat, läkarbesök och tränings-arbetsterapin ska man till, det är allt på en gång. Det är fullt upp. Jag ska träna tre gånger om dan, och försöka. Luften fungerar inte riktigt bra för mig just nu heller, astman är krånglig och så där. Så är det. Men ni får ha det så gott, så hörs vi!






lördag, maj 07, 2016

Frustrerad

Ja, idag är jag ledig. Det känns väldigt tråkigt att gubben är och grejar med sin bilen. Det har han gjort i flera dagar nu. Jag trodde att vi skulle göra någonting idag men det uteblev och orkar inte göra något själv här. 
 

torsdag, maj 05, 2016

Jordgubbar glass

Hämta recept från http://www.recepten.se/recept/jordgubbsglass.html. Se nedan.



Himmelskt god glass som du gör själv på jordgubbar, grädde, socker och ägg. Går bra att göra både med och utan glassmaskin. Uppvispade äggvitor gör glassen mera fluffig vilket är extra bra om man inte använder glassmaskin.
Visa recept steg för steg
Timglas Tid: Utan glassmaskin: 4 ½ timme, varav 4 timmar i frysen. Med glassmaskin: 50 min. 
Portioner 6 portioner

Ingredienser:

Ev: Garnering:

Utrustning du behöver:

Utrustning som är bra att ha:

Gör så här:

  1. Mosa jordgubbarna med strösocker.
  2. Vispa äggulor och florsocker pösigt.
  3. Vispa äggvitorna tillsammans med sockret till ett vitt och fast skum.
  4. Vispa grädden.
  5. Blanda jordgubbsmoset med äggulesmeten.
  6. Blanda ner den vispade grädden.
  7. Vänd ner äggvitorna. Rör försiktigt till en jämn smet.
  8. Med glassmaskin: Häll smeten i glassmaskinen och kör tills den är klar, brukar ta ca 20 min (därefter kan glassen ätas direkt eller frysas in).
    Utan glassmaskin: Häll smeten i en form, ca 1 1/2 liter. Täck formen och frys minst 4 timmar.
  9. Före servering (om glassen stått i frysen) stjälps glassen upp och får stå i kylen ca 45 min eller i rumstemperatur ca 20 min. Tips: Doppa ner formen i kallt vatten så lossar glassen lättare.
    Ställ in portionsglasen i frysen en stund så smälter inte glassen så mycket vid servering. Det gör stor skillnad.
    Skeda upp glassen i portionsglas.
  10. Hacka chokladen med en vass kniv och strö över jordgubbsglassen. Servera och njut!

onsdag, maj 04, 2016

lång ledg snart

Det är ny dag idag, solen skiner och det är härligt. 

Idag ska jag fira min ”Kontrollant” med en pizza. Hon fyllde år igår.
Annars blir det allmänt lugnt i helgen och softa lite grand.

Ni får ha det så gott! 

tisdag, maj 03, 2016

frustrerad?

God morgon på er!

Det är en ny dag och jag hoppas att allt är bra med er!
Idag får jag fira – min blogg är 8 år gammal! Jag har haft den så länge och jag vet inte om ni tycker att det är roligt att läsa det. Men jag skriver på den och det var ju början på utmattningssyndrom, så tyckte jag att det var bra att skriva och slippa ha frustration inom sig. Jag tyckte det var kanonbra och att få tankar från andra personer och hjälpa mig till rätta.
Idag ska jag åka till jobbet och jobba och sen vet jag inte vad som kommer hända. Jag ska på hälsokontroll på vårdcentralen nu, på morgonen. Vi får se vad de kommer säga, men jag får inte svar på förrän om en vecka, då jag ska till doktorn.
Så här är dagen idag. Jag är frustrerad och besviken, men det får gå att det är så ibland.
Jag ska prova att köra min bil med handskena idag. Jag får se om det gör ont eller hur det går. Jag måste prova i alla fall.

Hur svårt ska det vara att kunna få köpa frimärke och sånt? Det finns ju olika servicekontor som säljer detta. När jag gick in på ett ställe, som jag tycker har varit jättebra jättelänge, då fick jag inte köpa via mitt bankomatkort. Jag tycker det är dåligt! Var ska man få tag på pengar, när det inte finns bankomat, mitt ute i ingenstans? Ska man åka in till stan, för att ta ut pengar och sen åka tillbaka igen?! Det gör man inte! Det är väldigt dålig service. Jag tycker att det är konstigt att de som har terminalerna ska ta betalt om man handlar under en viss summa. Jag tycker att det låter helt otroligt att det ska vara så här – hur kan bankerna tillåta det? Att man ska handla för 50 kr, när man ska handla ett frimärke – vem gör det??? Jag fattar inte… 


Ni får ha det så gott, så hörs vi! 

måndag, maj 02, 2016

Tanker om hur det blev så här!

Ny vecka, och snart är det slut på jobbet och snart semester. Jag blev sittande och tittade på Facebook lite grand, och då kände jag oj, det är fem år sedan som jag fick besked om att min före detta sambo inte ville leva ihop med mig längre. Och där står jag med ett fritidshus, vad ska jag göra med det, vart ska jag ta vägen? Jag kan ju inte bo i fritidshus, jag kan ju inte snickra och göra såna saker. Vad ska jag göra, tänkte jag. Jag var alldeles förtvivlad. Jag löste det problemet genom att jag sålde fastigheten. Men det tog väldigt lång tid att sälja. Jag lyckades hitta en lägenhet, och jag tänkte att jag bara skulle bo där ett tag, jag ska inte bo här så länge.
 Och nu har jag bott här i fem år blir det, jag har inte flyttat. Jag trivs ganska bra i den här lägenheten, det trodde jag inte för fem år sedan. Det är tur att min omgivning har hjälpt mig, det känns väldigt gott, faktiskt. Dom har peppat mig och gjort mig stark. Sedan efter några år har jag möblerat om, men det var ingenting som stämde här i lägenheten. Jag hade väl inte orken, ärligt talat att göra detta under tiden jag var trasig. Sen började jag med uthyrning här i min lägenhet. Jag hade en god vän som jag fortfarande har som vän, som peppade mig att jag skulle göra olika saker. 

Jag hittade en dejtingsida och där fann jag min älskade. Efter ett tag så blev vi sambos. Nu bor han här i min lägenhet. Det känns så gott, det känns helt annorlunda. Jag är ju inte van vid att tala om att jag har ont och så här, men jag får ju börja säga det, för han vill ju det. Men jag vill inte bli en gnällig person. Så är det. Nu har det har gått fem år.

 Idag fyller min lilla mamma år, jag har skickat kort till henne idag, hon ska få en present sen när jag åker upp längre fram, tänkte jag. Hon ska få nånting. Vi får väl se när det blir. Jag har ju ledigt sen, jag får väl åka upp nån dag till henne själv annars.

 Ni får ha det så gott, så hörs vi!

söndag, maj 01, 2016

Första maj

Denna helg har varit väldigt lugn och skön. På lördagen gjorde jag i ordning middagen, då hade jag karrébitar. Jag tog färska champinjoner, som jag hade handlat på affären, och gjorde riktig gräddsås med porter i. Sen tog jag krustader, eller vad det heter – men runda potatisbollar. Det var riktigt smarrigt och gott. Sen hade vi ett gott vin till. Det hette Pinot Noir. Det var väldigt gott och smakade bra till köttet. 
Sen hade jag ingen lust att gå ut på något på valborg – sista dagen på månaden. Vi satte oss och kikade lite på Maria Werns filmer istället. 

Söndag – 1 maj.
Vi åkte in till Vänersborg, till Arenan Loppis. Där hittade jag en paradhandukshållare, så nu ska jag sätta upp den. Sen köpte jag mig en glassmaskin. Jag blev lite sugen på att göra glass. Det ena receptet jag sett är mangoglass, det låter väldigt gott. Det andra jag ska göra är jordgubbsglass, men jag måste vänta ett dygn med att göra det, en sort i taget och så. 

Sen åkte vi till Sibylla och tog oss en god hamburgare att äta. Sen gick jag till affären och handlade ingredienserna till glassen. 
Nu letar jag på Google efter olika glassrecept och är nyfiken. 

Det har varit en lugn, skön och underbar helg!

Ni får ha det så gott!