fredag, maj 13, 2016
vart tog våren vägen ?
söndag, maj 08, 2016
Loppisfynd
lördag, maj 07, 2016
Frustrerad
torsdag, maj 05, 2016
Jordgubbar glass
Himmelskt god glass som du gör själv på jordgubbar, grädde, socker och ägg. Går bra att göra både med och utan glassmaskin. Uppvispade äggvitor gör glassen mera fluffig vilket är extra bra om man inte använder glassmaskin.
Ingredienser:
- 0.5 dl strösocker
- 1 liter (500 g) jordgubbar (färska eller frysta) jag hade ej socker och skar dom.
- 2 st äggulor
- 0.5 dl florsocker
- 2 st äggvitor och 2 msk strösocker
- 2 dl vispgrädde
Ev: Garnering:
- 20 g (2 rutor) mörk choklad
Utrustning du behöver:
Utrustning som är bra att ha:
Gör så här:
- Mosa jordgubbarna med strösocker.
- Vispa äggulor och florsocker pösigt.
- Vispa äggvitorna tillsammans med sockret till ett vitt och fast skum.
- Vispa grädden.
- Blanda jordgubbsmoset med äggulesmeten.
- Blanda ner den vispade grädden.
- Vänd ner äggvitorna. Rör försiktigt till en jämn smet.
- Med glassmaskin: Häll smeten i glassmaskinen och kör tills den är klar, brukar ta ca 20 min (därefter kan glassen ätas direkt eller frysas in).Utan glassmaskin: Häll smeten i en form, ca 1 1/2 liter. Täck formen och frys minst 4 timmar.
- Före servering (om glassen stått i frysen) stjälps glassen upp och får stå i kylen ca 45 min eller i rumstemperatur ca 20 min. Tips: Doppa ner formen i kallt vatten så lossar glassen lättare.Ställ in portionsglasen i frysen en stund så smälter inte glassen så mycket vid servering. Det gör stor skillnad.Skeda upp glassen i portionsglas.
- Hacka chokladen med en vass kniv och strö över jordgubbsglassen. Servera och njut!
onsdag, maj 04, 2016
lång ledg snart
Annars blir det allmänt lugnt i helgen och softa lite grand.
tisdag, maj 03, 2016
frustrerad?
måndag, maj 02, 2016
Tanker om hur det blev så här!
söndag, maj 01, 2016
Första maj
Denna helg har varit väldigt lugn och skön. På lördagen gjorde jag i ordning middagen, då hade jag karrébitar. Jag tog färska champinjoner, som jag hade handlat på affären, och gjorde riktig gräddsås med porter i. Sen tog jag krustader, eller vad det heter – men runda potatisbollar. Det var riktigt smarrigt och gott. Sen hade vi ett gott vin till. Det hette Pinot Noir. Det var väldigt gott och smakade bra till köttet.
Sen hade jag ingen lust att gå ut på något på valborg – sista dagen på månaden. Vi satte oss och kikade lite på Maria Werns filmer istället.
Söndag – 1 maj.
Vi åkte in till Vänersborg, till Arenan Loppis. Där hittade jag en paradhandukshållare, så nu ska jag sätta upp den. Sen köpte jag mig en glassmaskin. Jag blev lite sugen på att göra glass. Det ena receptet jag sett är mangoglass, det låter väldigt gott. Det andra jag ska göra är jordgubbsglass, men jag måste vänta ett dygn med att göra det, en sort i taget och så.
Sen åkte vi till Sibylla och tog oss en god hamburgare att äta. Sen gick jag till affären och handlade ingredienserna till glassen.
Nu letar jag på Google efter olika glassrecept och är nyfiken.
Det har varit en lugn, skön och underbar helg!
Ni får ha det så gott!


