onsdag, mars 23, 2016

kanske på g igen

Hej på er kära läsare här på min sida!

 Jag har inte haft tid och ork att engagera mig över huvud taget med att blogga, för jag håller på att träna för att min handled ska bli bättre. Och sen har jag gått ner i arbetstid några veckor. Det känns att jag måste göra detta. Jag känner mig frustrerad över att jag inte kan gå och spinna, inte gå på vattenjympa eller nånting. Det är turbulens runt omkring mig helt och hållet, känns det som. Det känns inte motiverat. Jag har sett nånstans i Smålandstidningen att dom har gjort nån tävling med engelska, ett dataprogram. Jag vet inte, jag ska ta reda på lite mer om hur det går till. Nu är det snart påsk, och snart ledighet och så, det ska bli underbart att bara vara, att ta det lugnt. Ni får ha det så gott, jag kommer att fortsätta skriva min blogg, men just nu orkar jag inte så mycket

så kan många kännas sig när man läs och skriver...

så här käner jag mig se..

måndag, mars 07, 2016

vad är Rosacea?



Jag är väldigt upprörd och väldigt såhär… jag har haft en rosacea, en hudsjukdom, i flera år, i tio års tid. Och jag har haft varblåsor och knotter, och alldeles röd. Jag överproducerar i talgkörteln, och det enda som hjälper är läkemedel som man ska använda, och penicillin. Men penicillinet får man betala, ungefär 500 spänn för en penicillinkur, och den går inte på högkostnadsskyddet över huvud taget. Sen ska du betala en kräm, ungefär 400 kronor. Sen ska du ha en mjukgörande creme, och då kan du inte använda vilken billig skit som helst, för då kokar det i ansiktet. Den kostar ungefär 300 kronor. Och sen det att man ser arg ut jämt och ständigt, och personer frågar varför jag är arg. Det känns inte roligt, faktiskt. Då får man gå till Kick´s, en affär, och köpa en Clinique-foundation, som går på ungefär 400 kronor. Den är för att dölja rodnaden, så man ser normal ut i huden. Det här är inte roligt, det här är inte alls skoj att ha över huvud taget. Man kan få behandling med laser, men den får jag betala själv, för det här är inte klassat som en psykisk sjukdom. Jaha, man jobbar i offentliga sektorn och är bland folk, och folk tittar på en. Jag har inte så ont av det själv, men folk frågar ju ”Vad är detta?”, ”Smittar du?” ”Är du sjuk, ska du vara hemma?” Det här känns inte alls kul att betala så mycket pengar och köpa så mycket cremer och försöka vara snygg. Och den här lasergrejen, jag vill gärna ha en sån, och jag har inte råd med det. Ska jag ta lån för det, hur tänker dom? Men ni får ha det så gott, det här var mina tankar om mig och det som jag har haft i tio år, som är jobbigt. Det är tungt, och ekonomiskt blir det väldigt stort för mig också. Sen har jag ju andra sjukdomar, och andra saker också. 
Men ni får ha det så gott! 




Finns en länk här:
rosacea

måndag, februari 22, 2016

Änkling bekräftelse




Nu ska jag berätta om en sak som hände för 6 år sen. Jag var 
med om en fallolycka och gick dagen efter till vårdcentralen. De röntgade den och det fanns ingenting, utan det vara bara att gå hem. Sen fick jag höra det ena och det andra. Jag kände mig inte betrodd, över huvud taget, att jag hade ont och värk. Jag känner att 6 år av mitt liv har blivit helt och hållet förstört. Vid den djävligaste tiden så har jag mått illa och haft djävulsk värk, så jag, som tidigast, gått och lagt mig vid halv sju för att slippa den här jävla fantomvärken, som jag har haft. 
Nu läste jag på en site här: ”Vanligaste skadan vi fallolycka är ligamentskada.” Då behöver man vara gipsad en tid efter, för att det inte ska bli skada och så. 
Jag gjorde en artroskopi, titthålsundersökning, på armen igår, äntligen. Då fick jag se att det var ligamentskada i handen. De gjorde en titthålsoperation och nu är det konstaterat. Jag känner att en sten föll från mitt bröst – nu behöver jag inte hävda mig och tala om hur ont jag har. Nu kan jag bara tala om att jag har värk och det är ingen kärringsjuka eller nåt sånt över huvud taget. 
Det blir operation om 6 månader. Men jag ska försöka att träna med sjukgymnast innan, men först är det vila i 14 dagar. Mitt mål är att cykla Vasaloppet den 6 mars, men jag får se om jag klarar det, det har ju gjort ont när jag har tränat. Om 5 – 6 månader kan de gå in och laga det här. Det känns så gott! Det var ju så mycket trasigt där inne. 
Ja, hur behandlar folk andra – anhöriga förstår inte, de tror att man inte vill göra någonting. Men om man har så ont, så man inte kan hålla i någonting, så borde man väl förstå. Men nu har jag fått svart på vitt vad det är. 
Ni får ha det så gott, så hörs vi!



torsdag, februari 18, 2016

Dysseapp


En blänkare är här med en app som har kommit ut på Appstore som heter ”DysseAppen”. Det är ju kanonbra för eleverna som kan sitta och chatta med dom där och få lite tips om verktyg och det man behöver ha. Då kan man ju motivera eleverna. Och att de ser att dom inte är ensamma om detta i hela sitt liv.  Så det var ju kanonbra att FDB har gjort denna. Jag ska börja testa den här under veckan och kika på den lite mer. Så det är ett tips till alla både elever och vuxna att man kan chatta lite grann och rådfråga och sådär.

 Men ni får ha det så gott!




DysseAppen av John Hellbom
https://appsto.re/se/gJJ29.i

Lite blänkare ifrån mig

Denna och förra veckan har det varit så mycket och göra på arbetsplatsen och så, jag har vart trött och sleten. Jag vet inte vad jag vill säga på min blogg och såhär. Men jag kör stenhårt med träning. Tränar vattengympa och spinning. Jag måste vara igång. Det känns ju väldigt gott. Det känns faktiskt väldigt skönt. Nu har jag ett mål: Efter min operation så ska jag börja på TRX. Vete sjuttsingen vad det är, men det ser ut som band som hänger uppe i luften. Det är jag lite sugen på att testa och se hur man ska göra. Och göra i gruppträning. Det skulle vara kul och börja med något nytt. Och det kan man ju gå ner och göra sen under sommaren också, för det behöver ju inte vara gruppträning. Men jag tycker det är himla kul med gruppträning.

Ja, och sen har jag haft individuella nationella prov för elever som har suttit här hos mg. Jag har känt mig som en grym häxa när jag satt här. Jag fick ju inte hjälpa dem med någonting. Skolverket säger det attär det läsförståelse så även om du har ett funktionshinder så får du ingen hjälp.  Hur stärker vi våra elever i detta? Det fattar inte jag.

Många nu har lov, men vi har ju vecka 8 här runt omkring. Jag får se vilket skick jag är i vecka 8. Men nu får jag bara jobba här idag och imorgon så får jag se vad som händer. Men ni får ha’t så gott!

söndag, februari 14, 2016

Inbokad här med träning!

Idag har bokat spinningcykel träning. Det finns idag trespass med spinning. Jag tar detta med det. Jag känner nyttig denna veckan. Jag har varit på två Spining  och ett vattenpass denna veckan. 

söndag, februari 07, 2016

Lat eller


Söndag morgon. Gubben skulle åka iväg och greja med några bilar, och jag plockade lite hemma. Så skulle jag gå ut och ta bilen, jag trodde jag skulle explodera! Bilen står inte där. Är det pojken som har tagit den utan tillåtelse? ”Vem fan har tagit min bil”, tänkte jag. Så ringde jag, och då var det ju han. Men jag blev så jädra arg så jag gick ner till träningen och spinnade. Det var ju snällt av hans son att komma och hämta mig sen efter träningen och så.

 Så hittade jag ett väldigt gott recept:
 det ska vara 700 gram kycklingfilé som ska stekas i smör. Två vitlöksklyftor, två gula lökar, 3 deciliter grädde, 3 matskedar mango chutney, en ask körsbärstomater, salt och peppar, chiliflagor om man vill ha, och bandspagetti. Fräs detta och släng ihop. Det här hittade jag på en blogg som heter Nattas Bakblogg. Det var faktiskt väldigt gott, det kan jag tipsa om, det var väldigt gott att äta! Lite starkt och så här, men det var gott.

 Det var inte så nyttigt att äta så sent på kvällen, men det får gå. Jag vill bara tipsa om detta, ha det så gott! 




lördag, februari 06, 2016

På g igen

 På lördan var jag ute med en gammal kollega. Vi fick vi veta att Modeff, klädaffären, var på gång igen, så vi gick in och tittade. Så var vi på Nordfeldts och drack kaffe. Sen gick vi runt och gick in på Street One och kikade och hade allmänt lite trevligt. Roligt att komma ut och gå runt och shoppa. 

Sen när jag kom hem tog vi och stack iväg till affären jag och gubben, och så gjorde vi tacos hemma. Det var smarrigt och gott, med vin till och lite chips och dip. Sen satt vi och såg på Sterner, Beck-filmen som är i gång på CMore. Den var mycket råare nu mot vad den har varit tidigare. Men den var rätt ok att se på. Så det var ju riktigt bra, och det var lugnt och gott och så här.