måndag, mars 07, 2016

vad är Rosacea?



Jag är väldigt upprörd och väldigt såhär… jag har haft en rosacea, en hudsjukdom, i flera år, i tio års tid. Och jag har haft varblåsor och knotter, och alldeles röd. Jag överproducerar i talgkörteln, och det enda som hjälper är läkemedel som man ska använda, och penicillin. Men penicillinet får man betala, ungefär 500 spänn för en penicillinkur, och den går inte på högkostnadsskyddet över huvud taget. Sen ska du betala en kräm, ungefär 400 kronor. Sen ska du ha en mjukgörande creme, och då kan du inte använda vilken billig skit som helst, för då kokar det i ansiktet. Den kostar ungefär 300 kronor. Och sen det att man ser arg ut jämt och ständigt, och personer frågar varför jag är arg. Det känns inte roligt, faktiskt. Då får man gå till Kick´s, en affär, och köpa en Clinique-foundation, som går på ungefär 400 kronor. Den är för att dölja rodnaden, så man ser normal ut i huden. Det här är inte roligt, det här är inte alls skoj att ha över huvud taget. Man kan få behandling med laser, men den får jag betala själv, för det här är inte klassat som en psykisk sjukdom. Jaha, man jobbar i offentliga sektorn och är bland folk, och folk tittar på en. Jag har inte så ont av det själv, men folk frågar ju ”Vad är detta?”, ”Smittar du?” ”Är du sjuk, ska du vara hemma?” Det här känns inte alls kul att betala så mycket pengar och köpa så mycket cremer och försöka vara snygg. Och den här lasergrejen, jag vill gärna ha en sån, och jag har inte råd med det. Ska jag ta lån för det, hur tänker dom? Men ni får ha det så gott, det här var mina tankar om mig och det som jag har haft i tio år, som är jobbigt. Det är tungt, och ekonomiskt blir det väldigt stort för mig också. Sen har jag ju andra sjukdomar, och andra saker också. 
Men ni får ha det så gott! 




Finns en länk här:
rosacea

Inga kommentarer: