onsdag, maj 29, 2024

Viktiga Frågor att Hantera på möte idag

Inledning: Nervositet inför kvällens möte Idag känner jag mig avigt och nervös inför kvällens aktivitet med funktionsrättrådet. Just nu är jag på jobbet och har fullt stöd, men tankarna på mötet distraherar mig. Att samlas och diskutera viktiga frågor som påverkar vår vardag kan vara både givande och skrämmande. Stödet från kollegor och vänner är ovärderligt i dessa stunder.

Främjande av närvaro i skolan: Ett allvarligt samhällsproblem En stor utmaning vi står inför är den omfattande skolfrånvaron bland ungdomar. År 2015 rapporterades att cirka 1700 elever hade en ogiltig sammanhängande frånvaro som pågick i minst en månad, och cirka 18 000 elever hade upprepad ogiltig ströfrånvaro i minst två månader. En kartläggning från Skolinspektionen 2016 visade att cirka 20 000 grundskoleelever hade omfattande ogiltig frånvaro eller ströfrånvaro. Det är tydligt att vi måste arbeta hårdare för att hjälpa unga att förstå vikten av att gå i skolan, särskilt eftersom skolplikt gäller i Sverige. **Källa:** [Diva Portal](https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1341008/FULLTEXT01.pdf)

Forskningsrapport om skolnärvaro Enligt en rapport från INSA (International Network for School Attendance) och andra forskningsstudier, finns det flera faktorer som påverkar skolnärvaron. Sjukdom är den vanligaste orsaken till frånvaro, men även sociala problem, mobbning, familjeproblem och psykisk ohälsa spelar en stor roll. Efter COVID-19-pandemin har dessa problem blivit mer uttalade, och det är tydligt att traditionella straffåtgärder mot föräldrar inte är effektiva. I stället föreslås det att vi använder en mer holistisk och stödjande approach, där man ser på de underliggande orsakerna till frånvaro och arbetar med att förbättra elevernas sociala och emotionella välmående. Detta innebär att skolor behöver förbättra sina datahanteringssystem för att tidigt identifiera och agera på frånvaroproblem samt implementera en Multi-Tiered System of Supports (MTSS) för att anpassa insatser efter olika nivåer av frånvaro och behov. ### Funktionsrättråd och skolfrånvaro: Viktiga frågor att hantera Det är uppenbart att vi måste göra mer för att stödja de unga och säkerställa att de uppfyller sin skolplikt. Att missa skolan påverkar inte bara deras utbildning utan har också långsiktiga samhällsekonomiska konsekvenser. Många ungdomar hamnar utanför samhällets system, vilket kommer att kosta mycket för kommuner i form av förlorade arbetskraftsresurser och ökade sociala kostnader. För att främja närvaro i skolan behöver vi arbeta med att skapa en inkluderande och stödjande skolmiljö. Här är några strategier som forskningen föreslår: 1. **Individanpassat stöd:** Erbjuda extra hjälp och stöd till elever som kämpar, både akademiskt och socialt. 2. **Engagerande undervisning:** Utveckla undervisningsmetoder som gör lärandet intressant och relevant för eleverna. 3. **Föräldrasamverkan:** Öka kommunikationen och samarbetet mellan skolan och föräldrarna. 4. **Tidiga insatser:** Identifiera och agera tidigt på varningssignaler för frånvaro. 5. **Psykosocialt stöd:** Tillhandahålla resurser för elever som har personliga eller familjära problem som påverkar deras skolgång. Genom att implementera dessa strategier kan vi skapa en bättre skolmiljö och stödja ungdomarna att bli aktiva och framgångsrika medlemmar i samhället. Det är vår plikt att se till att alla elever får de bästa förutsättningarna för att lyckas i livet. Avslutning: Vikten av att stötta unga Vi måste fortsätta arbeta för att skapa en skola som inkluderar alla och ger varje elev de bästa förutsättningarna att lyckas. Det innebär att vi behöver en bred ansats som innefattar stöd från skolan, familjen och samhället i stort. Att förbättra skolnärvaron handlar inte bara om att se till att elever är fysiskt närvarande, utan också om att säkerställa att de mår bra och är engagerade i sin utbildning. --- För mer information om forskningsrapporten och rekommendationer om hur man kan förbättra skolnärvaron, kan du läsa mer på International Network for School Attendance och Education Endowment Foundation's webbplatser.

Inga kommentarer: