torsdag, maj 30, 2024

Att Klockan Ringer Redan: En Morgonreflektion


Usch, klockan ringer och jag har inte fixat någon lunch idag. Det får bli en snabb tur till Hemköp för att inhandla både lunch och frukost. Energinivån är extremt låg efter gårdagens möte, som verkligen tog all kraft.

En Viktig Fråga om Elever med Extra Stöttning

Jag har en fråga som jag verkligen brinner för: hur kan vi bättre stödja elever som behöver extra stöttning och minska frånvaron? Det här är inte bara ett problem i enskilda skolor utan i hela Sverige. Det finns en oro och reflektion kring att lösningen inte bara ligger i akutinsatser. Forskning visar att vi behöver börja tidigt, redan i förskolan, för att undvika att dessa barn hamnar utanför samhället.

Förebyggande Insatser

Det är viktigt att arbeta förebyggande och skapa en inkluderande miljö där alla elever känner sig sedda och stöttade. Genom tidiga insatser kan vi ge barn de verktyg de behöver för att lyckas både i skolan och i livet. Det handlar om att bygga en stark grund som gör att ingen hamnar efter.

 En Samlad Ansträngning

För att detta ska bli verklighet krävs en samlad ansträngning från lärare, föräldrar, skolledare och politiker. Alla måste dra åt samma håll för att skapa en skola där varje barn har möjlighet att lyckas.


Det här är en fråga som verkligen ligger mig varmt om hjärtat, och jag hoppas att vi tillsammans kan hitta hållbara lösningar som gynnar alla elever i vårt samhälle.

Inga kommentarer: