fredag, oktober 18, 2019

Dysleximässa i Uppsala

God morgon! Mitt uppvaknande på hotellet: Dagen startar med en härlig frukost! Sen ska vi gå till mässan, och hoppas det kommer mycket folk

Jag blev väldigt snopen att jag fick ansvar för föreläsarna och det var helt fantastiska föreläsare, b la Ulrika Wolff som berättade om tidiga insatser för att förebygga dyslexi. Sen tyckte jag att IdorSvensson talar väldigt tydligt om att man ska sluta att träna efter årskurs 4 och istället få kompensationshjälpmedel. Det var väldigt bra och han var tydlig med att man ska använda appar och att det är olika behov till olika elever, så det är inte att samma paket funkar till alla. 
Sen kom Niklas Hyland, som jag har föreläst tillsammans med för 10 år sen. Han har gjort väldigt fina tv-program. Hans tema var ”Jakten på dyslexin i en värld i snabb förändring”. Här kan man se hur tekniken och samhället har blivit förändrad på många sätt, till det bättre många gånger för oss med dyslexi. 
Sen var det en docent från Linnéuniversitetet, som prata om Nycklar till frånvaro i skolan, hon hette Brittan Ekstrand. Hon prata väldigt mycket om att skapa ett förtroende till eleverna, att det finns ett nätverk i skolan som göra att barnen känner sig trygga. Ett nytt ord som jag inte har tänkt på ”pedagogisk frånvaro” – eleverna stannar hemma för att plugga till sina prov. Hela nyckeln är att man ska ha kontroll på eleverna och att man ser och hör dem. T ex uppmärksamma att de har fina kläder, klippt sig och så vidare. 
Det var väldigt många olika föreläsningar, men Elisabeth Marx föreläsningen handlade om hur hennes son hade det i skolan och hon har skapat ett material som man kan använda vid tidig ålder. Nyckeln till detta är att man arbetar i skolan och sen har man en liten läxa med sig hem och upprepar. Det är väldigt pedagogiskt läsmaterial. Jag blev faktiskt rädd därinne, för hon ramlade av podiet. 

Efter denna dagen var vi ganska möra. Vi gick hem till hotellet och tog oss ett glas vin, som vi hade med oss. På kvällen fick vi skaldjursbuffé, så nu är man trött och sliten och måste gå och lägga sig. Det var en trevlig dag.

. Ni får ha det så gott och trevlig helg!




N

Inga kommentarer: