måndag, september 08, 2025

✨ Vardagens slit och små glädjeämnen ✨



Nu är det dags att ta sig an vardagen igen.
Igår dök en ny gäst upp som ska stanna i två nätter, så jag småfixade lite i rummet för att allt skulle kännas okej. Gästrummet behövde verkligen ordnas efter gårdagen.

Jag har haft tankar på att sluta med verksamheten ibland. Det är slitigt, och vardagen tar på krafterna. Men ändå finns det något som gör att jag fortsätter – för det är faktiskt roligt att möta nya människor och höra deras historier.

I morse började jag med frukosten och att packa ihop lite saker, eftersom jag inte hade fixat någon lunchlåda kvällen innan. Så på morgonen fick jag ordna det istället – jag kokade potatis och gjorde i ordning fiskbullar till lunchen. Jag ville ha maten klar redan från start. Det blev lite tröttsamt, men samtidigt skönt att ligga steget före.

Och kanske är det just så livet är – en blandning av slit och små glädjeämnen. Tröttheten kommer och går, men mötena med andra människor ger en värme som stannar kvar längre än man tror.

Något som däremot inte ger samma värme är hållplatsen här. Ingen verkar kunna säga när den blir klar. Ingen kunde heller förklara ordentligt vad som hänt, men jag är envis och ger mig inte förrän jag hittar en förklaring. Jag satt en timme och letade på trafik.nu, men allt var lika otydligt. Tydligen ska de ändra för att göra platsen mer tillgänglig för personer som behöver det, men under tiden får vi gå till en annan hållplats i två månader. För mig gör det egentligen inget – det är lika långt vilket håll man än går.

När gästerna åkt vidare väntar städning och tvätt som vanligt. Efter två dagar blir det dags att ta itu med rummet igen.
Men trots allt slit inser jag att det är i vardagen – mellan potatisgrytor, tvätthögar och gästrum – som de största mötena sker. Det är där livet på riktigt känns levande.





söndag, september 07, 2025

När en engelsk frukost möter svensk byråkrati


Det är något speciellt med en engelsk frukost, att sitta tillsammans och äta i lugn och ro. Vi grejade och fixade lite här hemma och det blev riktigt mysigt. Jag var till och med ute och handlade för att göra det extra trevligt, och det kändes som en bra start på dagen. Men så kommer verkligheten ikapp. BankID. Allt ska vara så enkelt idag, men i själva verket är det tvärtom. Körkortet duger inte, nej man måste ha pass eller id-kort för att kunna få igång det. Ytterligare en sak man måste köpa, ytterligare en grej man måste ordna för att passa in i systemet. Och jag tänker på alla gamla som byter mobil och får problem med att logga in. Hur många sitter inte där och känner sig helt utestängda, precis som jag gjorde när det strulade? Typiskt att det blev så även för mig. Till slut lyckades jag komma i kontakt med banken, men resan dit var full av frustration.

Och det blir inte lättare när Länsförsäkringar bara har öppet mellan tio och femton, och dessutom inte ens ligger i centrum längre. Hur ska man hinna dit om man jobbar, pluggar eller helt enkelt har ett liv? Jag blir skogstokig. Samhället pratar om digitalisering och enkelhet, men i praktiken bygger man murar. För oss som redan har svårigheter med läsning och skrivande blir det ännu ett hinder, ännu en stress. Det vi behöver är hjälp och tillgänglighet, inte fler krav och låsta dörrar.

Jag blir förbannad för det känns som att vi reduceras till nummer i systemet, inte människor. Banker och försäkringsbolag säger att de har kundservice, men var finns den när man bara kan nå dem mitt på dagen under fem timmar? När körkortet inte duger men plånboken måste öppnas för ett nytt id-kort? När kontoren flyttar längre bort i stället för att finnas nära människorna? Det där är inte service, det är kontroll. Och det är ett hån mot alla oss som bara försöker leva våra liv.

En engelsk frukost kan värma, men ett kallt system fryser ut. Jag vägrar acceptera det här.



lördag, september 06, 2025

Nu är det helg igen





Lördag



Nu är det två dagar ledigt, och det känns skönt att få andas lite.


Igår gjorde jag inte så mycket. Jag satt mest och fixade med min nya telefon som jag har köpt. Det tog sin lilla tid, alla dessa inställningar, appar och koder som ska in. Men nu börjar allt komma på plats, och det känns bra. Det var verkligen dags att skaffa en ny mobil – ibland måste man bara ta steget, och med ett bra erbjudande blev det ännu lättare.


I morse gick jag upp, fixade mig frukost och njöt av en lugn start på dagen. Bara att sitta där med kaffet och veta att helgen är min, det ger ett lugn som jag behöver.


Efter det satte jag igång med att städa gästrummet. Dammsugaren fram, nya lakan på sängen, fönstret öppet för att släppa in frisk luft. Det känns alltid lite speciellt att göra i ordning rummet för någon annan. Som att förbereda en plats där någon får vila, känna sig välkommen och hemma för en stund.


Små saker i vardagen, men ändå viktiga. För ibland är det just de små sakerna som gör störst skillnad.



fredag, september 05, 2025

Att hinna ikapp sig själv när veckan springer iväg



Att hinna ikapp sig själv när veckan springer iväg

Oj, vad veckan har rusat förbi! Tänk att det redan är fredag – jag hinner knappt andas emellan. Nyss var det måndag, och nu står helgen redan på tröskeln. På måndag väntar dessutom ännu en ny chef. Många har passerat genom åren, men jag minns särskilt den som gick och lämnade efter sig orden: "Jag tror på dig."

De orden bär jag fortfarande med mig. Som ett litet ljus i fickan. Något jag kan plocka fram när det känns tungt, när tvivlet knackar på. Det är märkligt egentligen, hur några få meningar kan göra så stor skillnad. Men ibland räcker just de där små bekräftelserna för att orka fortsätta kliva framåt.

På morgnarna försöker jag skapa rutiner som gör dagarna lättare. Havregrynsgröten till exempel. Jag ställer grytan på spisen, häller i vatten och gryn och låter min lilla batteridrivna visp sköta jobbet medan jag duschar. När jag kommer ut är gröten nästan klar. Det låter kanske banalt, men för mig är det en liten vardagslyx. Ett hjälpmedel som sparar energi, så jag kan använda den där kraften till annat.

För ibland känns det verkligen som om veckorna springer iväg i hundranittio. Ena stunden är det måndag och allt känns som ett berg, nästa stund är det fredag och jag undrar vart dagarna tog vägen. Det är både skönt och lite märkligt.

Idag blir det extra rullians här hemma. En gäst flyttar ut och en ny flyttar in. Det kräver lite pyssel, men det är också roligt. Att öppna dörren för nya människor ger något tillbaka – man får höra nya berättelser och se vardagen från någon annans vinkel. Det är fint, även om det ibland tar på krafterna.

Kanske är det just så livet är tänkt att vara – en blandning av rutiner som håller ihop dagarna och förändringar som skakar om. Jag märker att jag behöver båda delarna för att känna mig levande.

Och nu när helgen väntar känns det skönt att få bromsa lite. Att inte jäkta fram i samma tempo. Att bara få sitta ner med en kopp kaffe, andas och känna att tiden inte rusar iväg lika snabbt. Helgen blir en chans att ladda batterierna – både i kroppen och i huvudet.

För mig, som lever med dyslexi, betyder helgen också en paus från vardagens kamp med ord och bokstäver. Veckan kan kännas som en ständig tävling där jag alltid halkar lite efter. Men på helgen kan jag bestämma takten själv. Då blir jag påmind om att livet inte bara handlar om prestation. Det handlar också om de små stunderna – ett gott skratt, en enkel måltid, eller tystnaden när allt runt omkring äntligen stillnar.

Det är i de stunderna jag hinner ikapp mig själv. När jag får sitta stilla, känna lugnet och påminna mig om att jag faktiskt duger som jag är. Då hör jag nästan hans röst igen: "Jag tror på dig."

De orden blir som en mjuk påminnelse om att jag inte behöver springa lika fort som veckorna. Att jag får ta min tid, att jag får vara den jag är – med både styrkor och svårigheter. Och kanske är det just i helgens stillhet jag bäst kan känna den sanningen.



torsdag, september 04, 2025

Vecka 41 – Dyslexiveckan 2025



Vecka 41 – Dyslexiveckan 2025

God morgon, onsdag.
En ny dag vaknar när klockan ringer. Upp och hoppa – dags att möta världen. Kroppen drar igång, som en visp i grytan, och havregrötens virvlar snurrar runt i kastrullen. Små vardagsmirakel i det enkla. När gröten är klar finns det alltid ett eget sätt att göra den perfekt – en liten ritual som startar dagen rätt.

Och snart är det dags igen. Den där veckan då hela Sverige – och Europa – står upp för oss som har svårt med ord, bokstäver och siffror.

I år infaller Dyslexiveckan mellan 6–12 oktober 2025, med temat:
”Barns rätt att läsa – Läs för nöje. Läs för att växa. Läs på ditt sätt!”

Vi som lever med dyslexi eller dyskalkyli vet att kampen inte är över bara för att veckan är kort. Vi kämpar varje dag med texter som inte är anpassade för oss, med hinder i både skola och arbetsliv. Men öppenhet, rätt stöd och förståelse kan göra skillnad – och det är just det Dyslexiveckan handlar om.



Vad händer under veckan?

📌 Kampanjen #FormaDinBokstav – visa kreativitet och stolthet över ditt sätt att läsa och skriva.

📌 Panelsamtal om barns rätt att läsa – 6 oktober (går även att se i efterhand).

📌 Webbinarium för skolpersonal: ”En dyslexivänlig skola” – 8 oktober kl. 14–15 via Zoom.

📌 Dyslexipriset 2025 delas ut under veckan – för att lyfta fram förebilder och viktiga insatser.


📌📚 Föreläsning i Trollhättan

Hur kan man arbeta med studieteknik när man har dyslexi?

👩‍🏫 Föreläsare: Helena Jacobsson – specialpedagog och tal- och språkpedagog med lång erfarenhet av att arbeta med barns språkutveckling, dyslexi och NPF.

📍 Missionskyrkan, Trollhättan
🗓 Onsdag 8 oktober kl. 18.00–19.30
💰 Medlemmar 50 kr | Övriga 200 kr
✉️ Anmälan: fyrstad@dyslexi.org

👉 Ett tips: blir du medlem i Dyslexiförbundet går du in för bara 50 kr – samtidigt som du stöttar ett viktigt arbete och blir en del av gemenskapen.

👉 Ett tips: Just nu är det gratis att bli medlem i Dyslexiförbundet. Som medlem går du in på föreläsningen för bara 50 kr. Ett enkelt sätt att både stötta arbetet och ta del av gemenskapen.


Varför är veckan viktig?

Dyslexiveckan arrangeras av Dyslexiförbundet i samarbete med Svenska Dyslexiföreningen, Svensk biblioteksförening och Läsrörelsen, med stöd av Myndigheten för tillgängliga medier. Tillsammans med företag som Microsoft och Oribi, samt organisationer som Funktionsrätt Sverige, lyfts frågor om tillgänglighet, läs- och skrivkunnighet och rätt stöd i skola och arbetsliv.


Mitt budskap

Dyslexiveckan handlar inte om att tycka synd om oss. Den handlar om att visa respekt. Att förstå att våra hjärnor fungerar på ett annat sätt – och att det är en styrka, inte en svaghet.

När samhället gör plats för oss, när skolan erbjuder rätt stöd, när arbetslivet vågar tänka nytt – då kan vi bidra med allt vi är.

Så vecka 41 säger jag högt och tydligt:

Vi är här.
Vi är många.
Vi vägrar bli tystade.



onsdag, september 03, 2025

Mellan gamla inlägg och nya vägar framåt






God morgon, onsdag.

Klockan ringer och världen drar igång. Ögonlocken är tunga men jag rullar ur sängen ändå. Kaffedoften letar sig fram i köket och blandar sig med den lilla radion som mumlar i bakgrunden. I kastrullen snurrar havregrötens virvlar – små vardagsmirakel i det enkla. Jag toppar den på mitt sätt, samma lilla ritual varje gång. Gröten blir ett bevis: det går att börja om, om och om igen.


Dagen rullar vidare, med sitt brus och sina måsten. Efter jobbet går jag till frissan. Klippa toppar, tvätta bort trötthet. I spegeln ser jag någon som försöker vara snäll mot sig själv, mitt i allt som skaver. Små grejer, jag vet, men ibland är det just de små grejerna som håller ihop när verkligheten brister i kanten.


Och så ni. Tack till er som fortfarande hittar till mina gamla inlägg – och ännu mer tack till er som kommenterar de nya. Ibland hamnar era ord under fel text, då och nu blandas ihop, men kanske är det just det som är fint: att tiden får flyta som den vill och mötas i samma flöde.


På kvällen kommer tankarna smygande. Ska jag sluta hyra ut? Kanske. Det beror på gästerna. Det känns inte lika lätt att lita på folk längre – samhället har förändrats, eller så är det jag som blivit äldre och mer försiktig. Jag scrollar bostadssidor och funderar: kanske en ny adress, kanske bara ett nytt sätt att bo i den jag redan är.


Jag vet inte än. Jag vet bara detta: jag fortsätter. Med kaffe, radio och havregryn. Med papper som tar tid och med människor som ibland gör ont men ofta gör gott. Med saxens mjuka snitt hos frissan och med blicken mot något som kan bli bättre.


Det enkla håller ihop. Jag håller ihop.

Det här är mitt. God kväll.



tisdag, september 02, 2025

När dagen snubblar fram – och varför tydlighet gör skillnad

När dagen snubblar fram

I dag var en sådan dag när inget riktigt stämde.
Det började redan vid busshållplatsen, som plötsligt var avstängd utan förvarning. Stressen kom direkt. Jag fick springa för att hinna till en annan hållplats, men bussen såg inte mig – och for förbi. Till slut lyckades jag ändå komma ned till badhuset för träningen, men redan då kändes morgonen skev.

När jag till slut kom fram till badhuset tänkte jag: nu vänder det.
Men så blev det inte riktigt. Jag kom inte ens in eftersom vi skulle byta om i ett annat omklädningsrum nere vid gymmet – något jag helt hade missat. Småsaker för någon annan kanske, men för mig blev det ännu ett hinder i en morgon som redan gått i otakt.

Som tur var fanns det en snäll badvakt som öppnade in till badet. Och passet – Hydrohex Move – blev av! Det blev ett härligt träningspass, tillsammans med en finsk/svensk man som också deltog i den digitala träningen på tv-skärmen. Vi följde rörelserna i takt med instruktören, steg för steg, och jag kände hur vattnet bar mig. Då kändes det ändå lite lättare, som att både kroppen och själen fick en chans att vakna till. Det var som om dagen, som dittills bara snubblat fram, äntligen fick ett litet andrum.

Efter passet blev det frukost – en välbehövlig paus – och sedan direkt in i jobbet. Men känslan av lättnad höll inte i sig. För samtidigt som kroppen fått sitt, så låg frustrationen kvar i bakhuvudet: varför måste det alltid vara så här krångligt? Varför ska man behöva springa mellan hållplatser, gissa sig fram bland skyltar och riskera att missa viktig information?

För mig, och för många andra med läs- och skrivsvårigheter, blir sådana små förändringar mycket större hinder. En ny skylt som är svår att läsa. Ett sms som aldrig skickas ut. En plötslig ändring som ingen tydligt berättar om. Det som för andra är en bagatell blir för oss ett berg att klättra över.

Och egentligen behövs det så lite. En enkel skylt med tydlig text. Ett sms i god tid. Ett meddelande i högtalarna som berättar vad som ändrats. Små saker som hade kunnat göra att min dag fick en helt annan start.

Det här är egentligen inga stora saker – en skylt, ett sms, en kort förklaring. Men just därför blir det så tydligt: det går att göra skillnad med små medel. När information är enkel, när förändringar förklaras i tid, då slipper många av oss onödiga hinder.

Och vet du vad? Den här tydligheten och enkelheten skulle inte bara hjälpa mig – den skulle hjälpa alla. För vi mår alla bättre när vardagen flyter lite smidigare. Tillgänglighet är inte ett ”plus” för några få. Det är ett sätt att bygga ett samhälle där fler känner sig inkluderade från början.

Så låt oss påminna oss själva och varandra:
Inkludering är inte ett tillval.
Det är själva grunden för att vardagen ska flyta – även de dagar som börjar i otakt.

'

Det här är inte feedback – det är nättrollens gift



Att bli bemött med förståelse – eller inte

Det är en märklig känsla, det där med att bli bemött.
Ibland kan en enda kommentar värma som en kram. När någon skriver “tack för att du delar, jag känner igen mig” så känns det som om någon håller i mig en stund. Då orkar jag lite till, även de dagar när skrivandet känns tungt.

Men andra gånger… ja, då är det tvärtom. När jag öppnar kommentarsfältet och möts av ännu en pik. Små meningar som “kan du inte stava bättre?” eller “varför bloggar du ens?”. För andra kanske det bara ser ut som ord på en skärm. För mig känns det som små nålstick, gång på gång. Jag blir så trött.

En kommentar som ofta dyker upp låter ungefär så här:
“Lever i sin egna bubbla. Lyssnar aldrig. Slår alltid tillbaka på feedback. Och vad exakt är nedlåtande i min kommentar? Det är ju fakta. Tycker du själv att kommentarerna du får är upplyftande? Jag hade skämts!”

För mig är det inte fakta. Det är ett sätt att trycka ner, att få mig att skämmas. Att säga att jag lever i en bubbla, att jag aldrig lyssnar, att jag borde skämmas – det är inte feedback. Det är en attack. Och det gör ont, även om orden är klädda i en “sanning”.

Men vet ni vad? Jag tänker inte skämmas. Jag tänker inte låta någon annan bestämma värdet av mina ord. För mina ord kommer från min verklighet, mitt liv, min kamp. Och om det provocerar någon – då säger det mer om dem än om mig.

Det ni kallar bubbla är min trygghet. Det ni kallar brist på lyssnande är mitt sätt att stå upp för mig själv. Och det ni kallar skam – det vänder jag till stolthet. För jag vågar dela, jag vågar skriva, jag vågar stå kvar.

Era små pikar kanske ser oskyldiga ut för er, men för mig är de som stenar jag bär runt på. När jag läser dem blir jag matt i kroppen, som om luften går ur mig. Ibland vill jag bara klicka bort kommentarerna för alltid. För det är precis det här nättrollen lever på – att kasta sina ord som gift och gömma sig bakom en skärm. Men varför måste ni hålla på så? Varför måste ni vara så griniga mot mig?

Och det gör extra ont för att det inte är ofta jag får positiva svar. När de väl kommer känns de som små mirakel. Någon som skriver “du satte ord på precis det jag känner” eller bara ett enkelt “jag förstår”. De orden är små, men för mig betyder de allt. Det är de orden som får mig att öppna datorn igen nästa dag, trots att jag egentligen ville ge upp.

Orden fastnar ofta. Jag snubblar, letar efter betydelsen, ber om hjälp för att förstå. Min vän brukar säga: “Stå för det du skriver, du behöver inte gömma dig.” Och hen har rätt. Ändå känns det ibland som att jag står inför ett val: ska jag stänga av kommentarerna – eller kanske till och med sluta blogga helt?

Det är inte alltid lätt. För jag vet att det finns de som inte tycker om mig, som sprider falska saker om mig. Då blir jag både arg och ledsen. Arg för att jag inte får vara ifred. Ledsen för att jag alltid måste försvara mig.

Och ändå… jag skriver vidare. För att orden – de är mina. Även när de fastnar.

Ja, jag blir arg. Ja, jag blir ledsen. Men jag vägrar låta det stoppa mig. Bloggen är min plats – och jag tänker stanna här.

Till er som tvivlar på mig: ni kan kritisera, ni kan håna. Men ni kan inte tysta mig. För varje ord jag skriver växer jag. För varje mening jag formar blir jag mer mig själv.

Jag snubblar, jag stavar fel, jag kämpar – men jag ger inte upp. Orden bor i mig, de är mitt hjärta och min styrka. Även när de fastnar, även när jag tvivlar, så hittar jag tillbaka.

För jag har något ni saknar – modet att vara mig själv. Modet att visa sårbarhet. Modet att stå kvar när stormen blåser.

Och så länge jag har det modet, finns det inget som kan stoppa mig.

Det där är inte feedback – det är bara gift. Det är nättrollens språk, och här hör det inte hemma.