lördag, augusti 24, 2024

Nyfiken på Era Tankar och Önskemål!

 Godmorgon kära läsare!


Jag hoppas att ni har haft en bra start på dagen. Jag vaknade upp ganska sent idag, och jag har fortfarande inte lyckats ta mig ur sängen trots att klockan närmar sig nio. Ibland är det skönt att bara ligga kvar och dra sig, särskilt när man är ledig och inte har några måsten. Men nu börjar det bli dags för mig att starta dagen på riktigt.


Jag tänkte snart gå upp och fixa lite frukost, och självklart ska jag ha en kopp kaffe. Det är något speciellt med att sitta på balkongen med en rykande het kaffekopp och njuta av morgonlugnet. Jag planerar att titta på lite YouTube medan jag äter, kanske hittar jag något inspirerande att dela med er senare.


Idag har jag inte så mycket planerat, men jag måste börja förbereda inför morgondagen. Då ska jag städa rummet ordentligt, det är verkligen dags för en rejäl genomgång. Dessutom ska vi gå på hantverkardagen imorgon och njuta av lite ärtsoppa och pannkakor – en klassiker som jag ser fram emot!


Jag vill också passa på att fråga er, kära läsare: Vad vill ni att jag ska skriva om här på bloggen? Är det något särskilt ämne som intresserar er eller något ni skulle vilja veta mer om? Jag skulle verkligen uppskatta om ni hörde av er och delade era tankar och idéer med mig. Tillsammans kan vi göra den här bloggen ännu bättre och mer intressant!


Så tveka inte, lämna en kommentar eller skicka ett meddelande – jag ser fram emot att höra från er!


Ha en fantastisk dag!


P.S. Glöm inte att njuta av en god kopp kaffe eller te idag, det gör alltid morgonen lite bättre.

fredag, augusti 23, 2024

En regnig fredagsmorgon


Fredagen vaknar med ett ihärdigt regn som skvalar mot fönsterrutorna utanför sovrummet. Det lockande ljudet får mig att vilja stanna kvar i värmen av min säng, gömd under täcket där världen utanför känns avlägsen och ointressant. Trots frestelsen att dra mig undan ytterligare en stund, tvingar jag mig upp och hoppar ur sängen. Med snabba, rutinmässiga rörelser fixar jag i ordning mig för dagen som väntar.

Jag lämnar hemmets trygga vrå och ger mig ut i regnet. Vid busshållplatsen anländer bussen precis i tid, och till min förvåning är det en känd person som sitter bakom ratten idag. Det känns oväntat men ger en känsla av trygghet, och jag hittar en plats längst bak där jag kan se staden vakna till liv bakom regndropparna som rinner nedför fönstret.

På jobbet väntar en dag som känns lättare än vanligt. Mina uppgifter är inte så många, och jag tar mig an dem med en känsla av lätthet. Kanske är det regnet som lugnar ner tempot, eller kanske är det bara fredagens egna magiska sätt att mildra arbetsveckans tyngd.

Mitt i allt detta har en av eleverna ett viktigt samtal med sin mentor. Jag observerar dem en stund på avstånd. Det är dessa ögonblick av vägledning och stöd som påminner mig om varför jag valde detta yrke. Att se en elev växa och få de verktyg de behöver för att navigera genom livets utmaningar är lika belönande som det är nödvändigt.

Dagen avslutas och jag återvänder hem, nöjd med mitt bidrag och med en förnyad uppskattning för de små ögonblicken av samhörighet och förståelse som fyllde min dag.


---


torsdag, augusti 22, 2024

Empati och Respekt: Nycklarna till ett Harmoniskt Samhälle

Det är intressant att reflektera över hur samhället utvecklas och hur vi som individer påverkas av det. Som jag skrev tidigare i veckan här på bloggen, känns det ibland som att vissa personer lever i sin egen bubbla, där allt handlar om "jag" och deras egen rätt. Det är som om de alltid måste stå i centrum, oavsett hur det påverkar andra runt omkring dem. Denna brist på respekt för andra är något som verkligen stör mig. 

 För mig är empati och respekt grundläggande värderingar i alla mänskliga relationer. Att kunna sätta sig in i någon annans situation och förstå deras känslor är avgörande för att skapa ett samhälle där vi kan leva tillsammans i harmoni. Det är viktigt att inte bara tänka på sig själv utan också på hur ens handlingar påverkar andra.

 I tisdags skrev jag om just detta och jag känner att det är ett ämne som förtjänar mer uppmärksamhet. Vi måste inse att om vi alla bara tänker på oss själva, så kommer vi snart att leva i ett samhälle utan sammanhållning, där alla bara bryr sig om sitt eget bästa. Jag uppskattar inte personer som saknar respekt för andra, och jag tror att vi behöver påminna oss själva om värdet av att vara omtänksamma och visa hänsyn. 

 Nu är det torsdag, och jag förbereder mig för en lång arbetsdag. Ikväll väntar dessutom en ny gäst, vilket alltid är spännande. Det är något särskilt med att välkomna nya människor, och det ger mig en möjlighet att praktisera den respekt och empati som jag tycker är så viktigt. 

 Jag hoppas att vi alla kan bli bättre på att se bortom vårt eget jag och istället sträva efter att förstå och respektera andra människor i vår omgivning. Det är först då vi kan skapa ett samhälle där alla känner sig sedda och värdefulla.

onsdag, augusti 21, 2024

En dag i rutiner och företagande: När allt faller på pl


Det är verkligen skönt att följa rutiner, särskilt när det gäller busslinjer. Det känns bra när allt fungerar smidigt och när alla kommer tillbaka efter en lång dag. 


I morse kändes det extra bra eftersom busslinjen hade kortare väntetider. Jag lyckades inte få igång diskmaskinen igår kväll, så jag startade den på morgonen istället. Under tiden passade jag på att ordna i köket och använde den batteridrivna elvispen för att göra gröt i grytan.


På eftermiddagen arbetade jag med mitt eget företag och hanterade beställningar. Senare idag ska jag fixa gästrummet och göra det fint för en ny gäst. Jag jonglerar två jobb samtidigt – först ett 7-17-jobb och sedan tar jag hand om gästrummet när jag kommer hem.


tisdag, augusti 20, 2024

Ibland mår jag inte bra

God morgon!

 Klockan är fem på morgonen, och jag har precis vaknat. Nu ska jag gå upp och äta lite frukost, förhoppningsvis något som ger mig energi för dagen. Ibland känns det som om allt är lite tyngre än vanligt, och då är det verkligen inte lätt att hålla humöret uppe. 

 Jag har märkt att när man inte mår bra, kan det vara svårt att hantera personer som inte förstår eller visar empati. Det känns som om vissa människor helt enkelt inte kan sätta sig in i någon annans situation. Det gör mig frustrerad, och jag kan bli riktigt trött på folk som tror att de vet allt eller beter sig som översittare. 

 Men jag försöker påminna mig själv om att inte måla fan på väggen. Det är lätt att fastna i negativa tankar, men jag måste försöka fokusera på det positiva istället. Jag måste försöka lossa på de tankar som drar ner mig, och tänka att de där personerna inte finns i mitt liv, åtminstone inte på ett sätt som påverkar mig. 

 Jag ska ta dagen som den kommer och försöka hitta små stunder av glädje. Ibland räcker det med en god kopp kaffe eller en promenad i naturen för att skingra de mörka molnen.

måndag, augusti 19, 2024

Vägen Tillbaka: Smidig Övergång från Semester till Arbete

Efter den andra veckan tillbaka på jobbet efter semestern känns arbetsdagarna alltid lite speciella. Efter en trevlig helg, fylld med möjligheten att se på vackra bilar och träffa många intressanta personer, är det nu dags att återgå till vardagen. Det är tidigt på morgonen, klockan är runt sex, och jag är redan påklädd och på väg till jobbet med bussen.


Under helgen hade jag en ganska intensiv rutin; jag steg upp vid femtiden varje morgon och var på språng tills jag kom hem vid 18:00. Idag blir det nog lite lugnare, och förhoppningsvis är jag hemma vid femtiden istället. Det känns ändå skönt att komma tillbaka till rutiner, även om övergången från ledighet till arbete kan vara lite seg.


Till lunch idag gjorde jag något superenkelt: jag köpte ett färdigt pajskal från ICAs egen märken , tog fram tacorester och lite majs från frysen, och lade till lök, tomater samt pizzasås i botten. Jag toppade det hela med riven ost och tacosås. Om det smakar bra så kommer jag definitivt att göra detta oftare, för det gick både snabbt och enkelt!



tacopaj


Nu är det bara att ta sig an veckan med ny energi och se fram emot vad den har att erbjuda!

söndag, augusti 18, 2024

"En Tidig Söndag i Göteborg: VROM och Volvoentusiasternas Samling"

 


Söndag morgon. Klockan ringer 05:00 och jag är snabbt uppe på benen. Det är en speciell dag idag – Volvoälskare från hela landet och utlandet samlas i Göteborg för VROM, Volvoträffen som lockar bilentusiaster från när och fjärran. Mitt mål för dagen: Volvohallen.

Efter en snabb frukost och påklädning var jag på väg. När jag väl anlände till Volvohallen, möttes jag av en uppsjö av Volvobilar, från klassiska modeller till moderna skönheter. Stämningen var på topp, trots den tidiga timmen.

Vi som var där tidigt hade fått uppgiften att sätta upp tält och förbereda allt för dagens event. Men i ett smart drag, eller kanske rent av taktiskt val, bytte jag plats med någon annan och blev snabbt stationerad i tältet. Min nya roll? Att hålla ställningarna och se till att allt var under kontroll medan de andra kämpade på med det fysiska arbetet utanför.

Solen började sakta värma upp området, och fler och fler deltagare och besökare strömmade till. Det var en fröjd att se så många passionerade människor, alla förenade av sin kärlek till Volvo. Medan de andra sprang runt och fixade de sista detaljerna, satt jag bekvämt i tältet och såg till att allt flöt på – en ganska bekväm start på dagen om jag får säga det själv.

Allt är nu redo för en fantastisk dag fylld av bilar, samtal och gemenskap. Och även om jag undvek den mest fysiskt krävande uppgiften, känns det som att jag bidrar på mitt eget sätt. Nu är det bara att luta sig tillbaka och njuta av allt som VROM har att erbjuda!



lördag, augusti 17, 2024

Vrom träff


 Vi gick upp tidigt på lördagsmorgonen och gjorde oss i ordning för dagen. Efter att ha packat det sista och ätit en snabb frukost, begav vi oss ner till stationen där vi, tillsammans med Volvoklubben, skulle delta i en tipspromenad med bil.


När vi stod där på stationen kände vi hur morgonen långsamt vaknade till liv runt oss. Vi inväntade starten på vår tipspromenad, men vi var inte ensamma. Runt omkring oss började fler och fler deltagare dyka upp, alla med samma förväntansfulla blickar som vi hade. Stämningen var trevlig, och det dröjde inte länge förrän vi började prata med några av de andra som också väntade.


Efter en stund kom arrangörerna fram till oss och delade ut frågorna som vi skulle besvara under färden. Vi fick varsitt häfte fyllt med kluriga frågor om allt möjligt – från lokala sevärdheter till allmänbildning. Nu började det hela på riktigt. Vi satte oss i bilen, redo att ge oss ut på vår resa, och insåg att det här inte bara skulle handla om att köra runt – det skulle bli ett test av både vår kunskap och vårt samarbete.


Med frågehäftet i handen och kartan utbredd framför oss var vi redo att anta utmaningen. Dagen låg framför oss, och vi var fast beslutna att göra det bästa av varje ögonblick.


---


Hoppas detta känns bra!