tisdag, maj 21, 2024

*Veckosummering: Dyra Luncher och Hemmakök*


"Fy vilken vecka det har varit, fylld med uselt värk och mina ischiasnerver började spöka. Tur att vårdcentralen kunde förstå mig.

 Eleven hade studiedag så vi kunde gå ut och äta lunch, men vad det är dyrt! En liten bit lasagne till lunch kostade 110 kr. Allt man gör är snordyrt när det gäller att fika och äta lunch ute, så resten av terminen blir det matlådor. Igår gjorde jag köttbullar i långpanna i ugnen – superenkelt, och gjorde även stuvade makaroner. 

Dessutom tog jag mig tid att fixa gästrummet, köpte små blommor att sätta på köksbordet, men den här gången tog det tid att fixa och städa rummet.

söndag, maj 19, 2024

En Helg Fylld med Smaker och Motorhistoria

 

Jag lyckades bara packa en liten ryggsäck med hjul som man kan dra. Vi åkte ner till två hyrda ställen och packade upp alla våra saker. Sedan gick vi in till stan och hittade en kinarestaurang som var superb, som heter King Maker. Jag kan verkligen rekommendera den. Vi träffade några andra personer som också var där. Sedan åkte vi tillbaka, och det var mycket trevligt – de hade ordnat med två öl till oss. Vi hade köpt lite dillchips, tog en öl och satt ute i den härliga sommaren.

 

På söndagsmorgonen gick vi inte med åttan; vi gick upp någorlunda tidigt och träffade de andra vid bensinmacken, och sedan åkte vi till Tjolöholm för en klassisk bilträff. Nu sitter jag här i solen i tältet för Volvo-klubben

hemresan blev inte ta motorvägen blev är en sträcka på cirka fem mil med backiga, krokiga vägar och fina v Fjärås-Tostared--Sätila-är en sträcka på cirka fem mil med backiga, krokiga vägar och fina vyer. Är en sträcka på cirka fem mil med backiga, krokiga vägar och fina vyer.

Vi stannade i Sätila, det fanns en mysig restaurang där bjöd på jättegod schnitzel, god bea till det.

De blev här av slut på helgen.




fredag, maj 17, 2024

Dyslexi och Vardagens Utmaningar: Navigera genom Trötthet och Överväldigande Uppgifter


Ja, absolut, dyslexi kan verkligen göra vardagliga uppgifter mer energikrävande. Att ständigt behöva lägga extra fokus på läsning och skrivning kan vara utmattande. Många med dyslexi utvecklar strategier för att hantera den extra mentala belastningen, som att använda tekniska hjälpmedel, schemalägga frekventa pauser eller organisera arbetsuppgifter på ett sätt som minimerar trötthet.

Det låter som om du känner dig överväldigad och trött just nu. Att hantera vardagsuppgifter som tvätt och packning samtidigt som man umgås socialt kan verkligen vara utmattande när man redan känner sig låg. Kanske kan du dela upp uppgifterna över några dagar? Prioritera det som känns mest brådskande, som att packa om du har en resa på gång, och kanske schemalägga en lugnare aktivitet med din vän, såsom att ta en fika, som en paus där du kan återhämta dig lite.

Att ge sig själv utrymme att vila och inte pressa sig för hårt är också viktigt. Att ta det lugnt och göra saker i sin egen takt kan bidra till att minska stressen. Kanske kan du även fråga din vän om hen kan hjälpa till med något, eller bara vara där som stöd. Ofta kan en kort stund av social interaktion hjälpa till att höja energinivåerna lite.

För att avsluta min vecka, ser jag fram emot att få bo på hotell en natt och strosa runt för att titta på klassiska bilar i helgen. Det kommer att vara skönt att ta en paus och göra något jag verkligen njuter av.

Tiden flyger verkligen iväg, och nu är det bara fyra veckor kvar till lite välförtjänt semester. Min firma kommer att fortsätta verksamheten under semestern, men för min del är det dags att ladda batterierna och njuta av en paus från det dagliga arbetet. Jag ser verkligen fram emot att koppla av och samla ny energi.



torsdag, maj 16, 2024

En dag kvar – snart är det helg med olika aktiviteter


Väckarklockan ringer och ringer. Bara en dag kvar innan jag kan unna mig en liten sovmorgon. Jag steg upp och gjorde en smoothie som jag snabbt hällde i mig innan jag tog bussen till jobbet. Idag hade niondeklassarna del D i matematikens nationella prov. Många var nervösa och pirriga. Jag tänker på alla som har gått igenom detta.

Vilket fint väder vi har fått! Det är så underbart att slippa tjocka täckjacka och bara behöva en tunn kofta.

Dagens planer inkluderar veckostädning hemma, jag ska även ta hand om tvätten, planera och packa en resväska inför helgen.


onsdag, maj 15, 2024

Onsdagens Gästbyte och Lunchtips

 Hej kära läsare,


Jag hoppas att ni alla har haft en bra vecka hittills! Här kommer några uppdateringar för denna onsdag.


Gästbyte i Eftermiddag

Jag använder en förmedling och idag har jag en ny hyresgäst som ska bo här några nätter. I eftermiddag kommer jag att ha ett spännande gästbyte i min hyreslägenhet. Min nuvarande gäst, som bara har bott här ett dygn, kommer att avsluta sitt besök. Innan mötet måste jag hinna städa och välkomna den nya hyresgästen.


 Lunchtips: KOKA-ris

Jag gick upp klockan fem på morgonen och började koka jasminris från ICA till min chili con carne. För er som letar efter något nytt och hälsosamt till lunchen idag, rekommenderar jag att ni provar KOKA-ris. KOKA-ris är ett näringsrikt alternativ till vanligt ris, fullt av vitaminer och mineraler. Det är inte bara nyttigt utan också väldigt gott och kan förhöja vilket måltid som helst. Så varför inte uppgradera din lunch idag med KOKA-ris? Jag lovar att det kommer att bli en hit!


Styrelsemöte med Dyslexiförbundets Lokalförening

Efter jobbet idag kommer jag att ha ett styrelsemöte med Dyslexiförbundet, lokalföreningen Fyrstad Vi kommer att hålla mötet via länken Meet. Vi har många viktiga ämnen att diskutera och jag ser fram emot att bidra till att förbättra stödet för personer med dyslexi i vårt samhälle.


Avslutningsvis

Tack för att ni följer mig och tar del av mina uppdateringar. Jag ser fram emot att fortsätta dela spännande nyheter och tips med er. Ha en fantastisk onsdag!


Med vänliga hälsningar,  



tisdag, maj 14, 2024

En hektisk tisdag: Utmaningar, fotvård och 14 000 steg mot välmående



Jag har inte en vanlig tisdag denna vecka; det är verkligen mycket att göra. Jag har tre byten denna veckan  på rummet och det är även hektiskt på jobbet. Mitt hjärta går ut till niorna, som precis har genomfört sina sista nationella prov i matematik. Efter en intensiv morgon tog jag en välbehövlig paus för att gå till medicinsk fotvård. Det känns alltid bra att unna sig lite egentid, även för något så vardagligt som fotvård.


Efter det stressade jag hem för att städa och ordna med diverse saker. I all hast glömde jag dock att jag skulle hämta ut mediciner från apoteket igår. Tyvärr nekade de mig att hämta ut dem, så jag håller tummarna för att det går att lösa idag. Trots dagens tumult har jag lyckats gå över 14 000 steg, vilket verkligen känns som en bedrift. Jag känner mig både helnöjd och tillfredsställd med dagens ansträngningar.


Till lunch imorgon ser jag fram emot en smakrik chili con carne med ris, Det ska bli en perfekt måltid för att ladda om batterierna efter en hektisk start på veckan. Att ha en god och näringsrik lunch planerad ger extra motivation att ta sig igenom arbetsdagen med energi.

söndag, maj 12, 2024

Att ta det lugnt en söndagsmorgon


Det är verkligen behövligt att ta det lugnt på söndagsmorgonen. Vi satt och njöt av en härlig, kall smoothie och en kopp kaffe. Men vi kan inte bara sitta still, så vi tog hans cabriolet och körde ner till Slussen. Där unnade vi oss varsin glass; det var pistageglass och den var mycket god.


När vi kom hem sa jag till min älskling att vi borde göra vår favoriträtt – hackkorv med potatis och rödbetor. Det är så gott och får mig alltid att längta tillbaka till Värmland. Efter maten invigde vi min inglasade balkong och njöt av att ta det lugnt en stund.

lördag, maj 11, 2024

Upp tidigt och sent i säng: Vår helgäventyr





Det var en lång helg, och det kändes helt galet att gå upp klockan fem på morgonen. Vi åkte till en Volvo-träff samt en marknad. Jag hade fått låna ett diskret tält för dyslexi, vilket drog till sig mer uppmärksamhet. Tack vare tältet lockade vi till oss fler människor som vågade komma fram och ställa frågor. Det är viktigt att synas.**


Senare på eftermiddagen skulle vi på ett kalas som min pojkvän hade för sin skolkamrat. Det blev mycket att hålla reda på. Vi sprang hem för att göra oss i ordning till kalaset. Typiskt nog kom vi sent dit, men det blev kul ändå. När vi kom hem efter den långa dagen, trots att den var mycket trevlig, var det skönt att landa i soffan och titta på kriminalfall från Norge. Vi har hittat ett mycket bra pris på en öl som heter 'The Bear', det kan jag rekommendera.**