söndag, oktober 09, 2022

Enkla kommunikation


Helgen har gått och det är söndag och sista dagen på dyslexiveckan.

Jag känner mig väldigt nöjd med att jag kan se på långt håll igen, men har lite granna huvudvärk och så där. Det var ju länge sen jag såg så mycket, det har ju varit suddigt på långt håll. Det är ett nytt sätt att se och så här. Men de är så gulliga hos den optikern, hjälpsamma och bra kundservice. Så det känns jättebra! Den har funnits i många år.

påminnelse  app


Så nu gick jag upp och tog lite filmjölk med cornflakes.
Jag kan ge er ett litet tips hur familjer eller du själv - den heter: påminnelser
 påminnelse – den kan du skriva ut och sätta den på kylskåpet, så kan någon kryssa i att man har gjort det under veckan och att det är viktigt att göra. Den är den bästa jag har hittat nu. För mig är det bra att ha översyn och ha morot för att göra något. Den listan gick ”svisch” över helgen och nu har jag fasenimej torkat av golven, städat, tvättat och krånglat med robotdammsugaren och Bibi har fått lite kärlek här! Men nu måste jag sätta mig och göra några lunchlådor, men jag är inte nåt pepp på det just idag. Men jag kanske ska gå in på Sylte och köpa den där soppan igen och göra den där tacosoppan. Det var väldigt gott med potatis och så.

Ni får se vad som händer och så. Jag ska ta en tur ut nu och tända ett ljus för någon jag tänker på.

Så ni får ha det så gott så hörs vi!

fredag, oktober 07, 2022

Europeiska dyslexiveckan

 

Idag var det verkligen gott att gå upp sista dagen för arbete och den europeiska dyslexiveckan, och så ska vi ha öppet hus på stadsbiblioteket idag, i eftermiddag klockan 15.00. Så nu ska jag i väg och jobba. Typiskt så missade jag bussen, men jag får väl sitta och skriva här ute i busskuren en liten stund. Det känns jättebra med linser nu, faktiskt, men det är väldigt svårt att läsa på mobilen. Men jag får ta fram mina läsglasögon och försöka använda dem, för det går inte annars.
 Men nu får ni ha en underbar regnig helg på er, så får vi se vad som händer under helgen och så.

onsdag, oktober 05, 2022

Är jag obegåvad ?

Nu under vecka 40 är det europeiska dyslexiveckan, syftet är lyfta fram dyslexi. Folkbildning har också en viktig roll i att sprida kunskap om olika områden som exempelvis dyslexi. Av befolkningen har fyra-fem procent dyslexi. Hur det påverkar olika dyslektiker är väldigt varierande. I yngre åldrar finns det en risk man som dyslektiker tappar i självförtroende och självkänsla då man känner sig obegåvad, då man inte hänger med som sina kamrater.

 

Finns ni Trollhättan idag och på fredag 15:00-16:30 stadsbiblioteket har vi en montera Dyslexiförbundet i Fyrstad




En bok har jag gett ut som en dyslektiker! 


Idag är det onsdag, som vilken dag som helst. Jag besökte optikern och frågade om jag kunde få linser så jag kunde se på långt håll. Hon tittade på mig, och det kunde jag. Men nu är det besvärligt att se på nära håll, så jag fick ett par läsglasögon. Så nu testar jag linser. Och jag kunde se, faktiskt! Jag kunde hälsa på ordningsvakterna på stan och skoja lite grand med dem. Sen skulle jag ner på stadsbiblioteket och tala om att vi finns får oss. Men vi får se till nästa år. Nu har jag i alla fall gjort lite röj här hemma, grejat lite grand. Sen har jag gjort en ny logga på bloggen. Det var himla roligt att jobba lite grand med sånt, roligt att testa och så. 
Men ni får ha det så gott så hörs vi! 



måndag, oktober 03, 2022

jag hoppas på en förändring snart

 

Måndag morgon… ny månad, och jag hoppas på en förändring snart. Vecka 33, 15 augusti var jag och opererade ögonen, och har inte sett på långt håll sen dess. Jag fick förändra alltihop med att bryta avtalet med kedjan som skulle leverera mina glasögon. Fick gå tillbaka till privat ögon optiker , och då behövde jag inte ens ha progressiva glasögon. ”Du ser så bra på nära håll, så det fungerar jättebra, du behöver inte ha progressiva glasögon.” Det blev faktiskt väldigt gott. Det kändes hoppfullt. Nu får vi hoppas om fjorton dagar att jag får mina fina glasögon. Tur att min väninna var med och tittade på glasögon. Jag hittade ett par som jag tyckte var görsnygga, men jag tittade på prislappen: fem tusen. Nej, jag lägger inte ut så mycket pengar. Mina ögon kanske förändras igen, och så får jag byta igen. Men jag ser mycket bättre nu än jag gjorde förr. Detta känns jättebra. 
Nu har ju dyslexiveckan börjat, och Carl Philip har delat ut Dyslexipriset. Det såg jag på Facebook klockan två idag. Så nu blir det fullt ös – medvetslös. 
Så ni får ha det så gott så hörs vi!

söndag, oktober 02, 2022

Göra färdigt lunch lådor under veckan

 En härlig långfrukost med havregrynsgröt, ägg och kaffe – det var riktigt smarrigt på morgonen

Bibi har varit tjôtig här för att hon inte har fått sin älgmat, så jag följde med ut till köpcentret och köpte – det var tur, en enda kvar! 

Jag vill tacka Helen Torsgård på YouTube, som tipsa om en soppa, som jag aldrig hade tänkt på. Den hette: Gazpacho. Hon sa att man skulle hälla i rester i den. Egentligen äter man den kall på sommaren, den sommaren. Jag hade taco kvar och jag  ”APETIT NORDISK WOK”det var lite kålrot och allt möjligt i den där och sen slängde jag i lite purjolök och tacon från igår. Gud vad gott det blev! Och lite potatis från Värmland i också! Det blir perfekt, det blir gott! Härligt att äta! 
Tips enkel göra härlig sig en  höst soppa 🍵 


Sen gjorde jag tacogratäng, som jag faktiskt gjorde till min före dettas 50-årskalas. Den är så bra, för först kokar man penne och sen häller i ugnssäker form och sen på tacos och sen de grönsakerna som du vill ha. Sen tar du crèmefraiche och de brukarna som blir kvar med tacosås och häller på. Sen tog jag även lite kryddor, så det blev mer smak och sen massor med ost på. Det smaka faktiskt väldigt bra! 

Nu har jag hela veckans matvecka och jag känner mig nöjd att jag har gjort det. Nu får jag ta söndagen och sitta och kika på tuben och så. 

Ni får ha det så gott och Habibi är så nöjd att hon fick sin mat också! 

Nu får ni ha det så gott, så hörs vi!

lördag, oktober 01, 2022

Dyslexiveckan på G

 

  

fotograf från motormarknader 


Idag gick jag upp tidigt och följde med min särbo och vi åkte till marknaden på Gustav Larssonsväg ute på Hisingen i Volvo Cars p-hus.

Dyslexiförbundet i Västra Götaland står bredvid svenska Volvoklubbens tält på den här motormarknaden. Det var trevligt att kunna starta upp dyslexiveckan, så börjar nu. Det är viktigt att vi har detta i gång och så. Det är full fart och så.

Upp tidigt på morgon – inte på en lördag egentligen, men det fick bli så idag. Vi åkte in på Ale och köpte oss lite grejer och gjorde lite taco-mys och slöa och tog det lugnt efter allt. Det var så gott med tacos, mumsigt och gott att äta.

Jag måste åka ut till Överby imorgon, för fraktföretaget som ska levererar från VetZoo, har inte Budbee, de har inte levererat mitt paket. Det brukar komma på två dagar, men nu har det gått flera dagar sen jag beställde. Det går troll för mig just nu med det jag beställer. Allt ska jävlas och allt jag ska göra och så. Nu bara hoppas jag att jag får glasögon innan jag åker på kongressen för dyslexiförbundet, annars är det fanimej hopplös det också, det är inte klokt att det ska vara så här. Nonchalanta försäljare och så och olika företag. Så är det. Jag tänkte pysa lite här på lördagskväll.

Ni får ha det så gott så hörs vi!

fredag, september 30, 2022

Tro en bra service?? eller bluffar

 

Till jobbet på fredag och blir hämtad och vi åker till Uddevalla sjukhus. Jag tänker att idag får jag mina glasögon, så jag kan börja se lite bättre och så, men nej! Vi gick runt och strosa på Torp och tog oss lite kaffe på Espresso house. Vi tog det allmänt lugnt. Jag hitta en billig blus, som jag tyckte var häftig, så jag tänkte: den får jag slå till på!

Tycket är lite för högt på ena ögat, men jag hoppas att det blir en vändning på nånting. Jag var till optikern i, kanske på tisdagen och hämta ett par glasögon – ”På fredag kommer de, Gunilla, på fredag!” jag har väntat så väldigt länge på detta, men nej! Jag kände att de var nonchalanta och inte ödmjuka, inte bryr sig och ingenting. Så jag klippte av bandet, och sa adjö och det här vill jag inte ha mer och gick tillbaka till ruta ett igen och gick till min vanliga butik. Jag ska aldrig mer byta optiker – jag ska ha den jag har! Det var ju tråkigt att det blev så, men nu får jag skaka fram lite pengar och köpa nya glasögon.

Sen kom min särbo hit och vi tog oss en pizza, åt upp den och tog det allmänt lugnt. Sen packa vi in i bilen för veteranmarknad och så. Men jag är lite trött för jag gick upp tidigt i morse.

Nu kör snart dyslexiveckan i gång – titta, gå på nåt. Det är fysiska möte med över 200. Det är häftigt. Det finns lite granna runt i Trollhättan och vi får hoppas att det här bli en rätsida. Jag tycker att det blivit slappt med olika postföretag. Nu väntar jag på kattmaten och den ska jag byta till ett annat ställe. Jag har inte lust att åka runt halva stan för att hämta kattmat, när jag har beställt till närmsta stället. Nä, jag vet inte hur samhället har blivit! Bara jaget ska fram hela tiden och inte ha empati för någon annan person. Jag tycker det är tråkigt. Men vi får se vad det är som händer och så.

Ni får ha det så gott!

torsdag, september 29, 2022

Kanske morgon får jag 🙋

 

Denna morgon kunde man glädja sig… prövade att köra bil till jobbet med solglasögon som jag fick ut som enda leverans från optikern på grund av att dom har slarvat bort mina glas. Så det kändes väldigt roligt, att åka runt och göra reklam för Dyslexiförbundet, det är riktigt kul. Det var en frihet som jag har längtat efter i flera månader, att kunna få köra bil igen. Så sitter jag och tittar på Youtube, på många människor som släpper sina hus och lägenheter och tar friheten i husbil och plåtisar. Hade jag inte varit så himla mörkrädd och rädd för att vara ensam ute i skogen, det skulle vara helt underbart. Kanske gått tillbaka till mitt fina Vårhaga, jag längtar tillbaka dit ut. Men jag vågade ju knappt bo i eget hus på den tiden. Man blir lite avundsjuk på dom som vågar ta det stora steget och släppa allt och åka iväg. Och katten tjötar så in i helskotta idag, och jag är lite slö på det. Men i morgon ska jag på återbesök för mina ögon, och optikern har lovat att jag ska få mina nya glasögon i morgon också. Fem veckors väntan på glasögon, fem veckor i mörker, eller mer är det ju. Men jag har ju klarat mig, jag har inte bett någon om hjälp över huvud taget. Jag har försökt själv och strävat, med dyra utgifter för mig. Jag har inte haft energi till att laga mat. Induktionshällen bara stänger av sig, jag har inte sett om den har stängt av sig. Och riset blir inte gott, jag vet inte hur länge det har stått still eller någonting. Så nu kanske, efter i morgon, kanske jag kan använda mina vanliga glasögon. Jag hoppas jag får dom i morgon, så jag kan få energin tillbaka, och lusten att göra något mer i mitt liv. 

Men nu får ni ha det så gott, och en trevlig helg!