torsdag, augusti 18, 2022

ser inte eller

 

Dagen efter operation var jag tillbaka på jobbet igen. Det är lite svårt att se på långt håll just nu.

Jag saknar att inte kunna åka med min bil, fram och tillbaka. Det skulle underlätta för mig.

Idag ska vi ha fysiskt möte med funktionsrådet – det ska bli spännande att få träffa människor, som man inte träffat på många år. Vi har mycket att ta upp med kommunen just nu. Elsparkcyklarna är ju ett gissel för oss, här i kommunen, för de som inte ser och har svårt att gå. Men vi får se vad som kommer hända.

Det är kul att eleverna har kommit tillbaka efter sommarlovet! Nu är det som vanligt igen!

Sen har jag försökt att prata med olika folk och jag skulle gärna ha glasögon, så jag kan se på långt håll. Men optikerna nekar mig att köpa glas. Det är ju min ensak, tycker jag, att kunna se på långt håll. Synen kommer att ändras, det vet jag och det har det gjort förut för mig. Det är naturligt för mig att det blir starkare och svagare. Så det känns snopet.


måndag, augusti 15, 2022

Ny vecka – måndag ny syn

 

Idag blir det på G med operation av mitt öga. Jag hade ju svårt att ta mig till och från sjukhuset, så jag fick resehjälp – sjukresor, heter det. Han kom och hämta mig här och sen hämta vi en äldre dam och han körde 8 km/h för fort vid en skola, så vi åkte in i en poliskontroll och han fick 2000 spänn i böter. Det är inte kul att få det på måndag morgon! Det är ju lätt hänt och jag berätta för honom att min x-krok också åkte fast för fortkörning, men då salade personalgruppen ihop till hans böter, så han slapp att betala det. De hade gjort lite dumt med hastighetskontrollen just där och satt upp fel skyltar och så där.

Jag fick opererat mig och det gick ju bra och så, men läkaren säger att jag inte behöver ha glasögon, men mitt brytningsfel på vänster öga är ju ännu inte helt all right. Så det känns lite konstigt att opererat bara ett öga. Bättre att pina mig bara en gång i stället för två. Jag kände att jag kunde stå ut och så.

Sen fick jag köpa mig ett par solglasögon, för det gick ju inte att gå i solen – 198 kr! Det har varit dyrt med mitt läkarutlåtande och alltihopa.

Sen gick jag ner och ringde för att få en tillbaka-taxi och då en dam från Komvux för 35 år sen. Det var synd om henne hon hade fått den jävla skiten med cancer. Det är tråkigt att höra.

Sen kom min taxi och vi hämta den andra damen och vi åkte hem samtidigt. Hon trodde inte att jag var så gammal och jag trodde inte hon var så gammal – hon var 90 år och nyopererad. Det var ju bra!

Jag blev lite trött och så när jag kom hem, så jag tog Fodora. Det är ju svindyrt, men jag tänkte att jag får ta det och äta, så jag får i mig någonting under kvällen. Sen låg jag bara i sängen och vilade mig, för jag tänkte att jag måste komma till jobbet dagen efter. Det blev en sån måndag för mig och det var skönt att få gjort, så jag kan se. Men jag har märkt att jag inte kan läsa på nära håll och jag ser inte på långt håll, jag ser bara lite grand. Så det är lite krångligt för mig just nu.

Ni får ha det så bra. Jag bara lämnar lite information till er!

söndag, augusti 14, 2022

Vilken långweekend

 Vilken långweekend det blev för mig, man ska ju inte klaga på vädret, det har varit underbart och härligt! Jag har varit och hälsat på min gamla kollega, så vi var ute och fikade i närkommunen. Vi hade jättemysigt och trevligt. Jag köpte med mig en sallad och åkte upp till min särbo, för han skulle köra mig till sjukhuset dagen efter. Jag kunde inte sova den natten, inte en blund. Sen var det kick-off med jobbet den dagen också. Så in till sjukhuset, åkte tillbaka igen och träffade mina goa arbetskamrater. Vi fick en härlig övernattning med god mat, underbart! Vi fick efterrätter, och det fanns godis, man fick ta hur mycket man ville, och det fanns mjukglass. Jättefint spahotell i Uddevalla. 

Så jag åkte aldrig hem efter det, jag åkte upp till honom igen. Han sa ”Vi tar bilen och åker ut”. Så vi åkte till Lidköping, till Spiken, och satt där ute och drack kaffe. Det var ju så härligt väder, helt underbart. Det var längesedan vi var därute och tittade. På lördagen tog vi det väldigt lugnt, vi satt i soffan på altanen och katten var med. Vi åkte och handlade lite och gjorde oss högrevsburgare och lite kaffe och glass. Det var riktigt underbart, och ett glas Grillo, det är helt perfekt i sånt här väder. 

Det har varit så underbart! Idag har vi varit på Brinken i Vänersborg. Vi fikade med en räkmacka. Och nu sitter jag på jobbet, för jag måste greja lite i det fina vädret. Men jag ska snart pipa av, så ska jag gå iväg och handla. Och i morgon ska jag in till sjukhuset igen. Så det är lite pirrigt, men jag kände att jag ville gå hit och se vad det är som händer. Jag kan ju inte veta annars. Det har varit en härlig semester, underbara dagar! Det har varit så gott att umgås med nära och kära, dom man gillar, och dom man inte gillar får man stå ut med också. Men nu får ni ha det så gott så hörs vi!

måndag, augusti 08, 2022

De är slut

 Måndag morgon, sista få dagarna kvar…gud va jobbigt att gå upp tidigt på morgonen, segt och jobbigt! Men jag var ju tvungen att gå upp. Tokfia hade bokat friss-tid klockan nio på morgonen. Jag nästan ångrade mig att jag tog så tidigt på morgonen. Men jag tog en lite tidigare buss in till stan, och gick in på Espresso House och köpte mig en smörgås och kaffe. Jag tänkte – det är gott. Men jag fick en idé ändå, att jag tar med mig min kaffetermos, så gjorde dom mockalatte i den åt mig. Då höll den sig varm, och det var ju perfekt att kunna göra så. Det blev några timmar hos frissan, och sen tänkte jag ”Jag tar en promenad”. Jag gick in till Interflora och tittade på blommor, ville se om jag kunde ha något nytt här till hösten, tittade och kikade lite. Så gick jag förbi Innovatum, och där stod en kiosk, det har jag aldrig sett förut att där var en kiosk. Jag köpte mig en glass där, och sen promenerade jag hem och gick förbi Slussen. Det var ju faktiskt gott. Nu ska jag ta fläskfilén och potatissalladen och äta, som vi köpte från charken, delikatessavdelningen.
 
Jag tänker på många personer. Detta är mitt personliga, vad jag tycker, ingen annan kan tycka om detta. Många relationer är komplicerade, och många kanske är rädda att komma tillbaka till skolan för att dom inte har haft någon bra relation med vissa personer. Då tänker jag på föreningsliv, jag tänker på arbetsliv och allt möjligt. Olika saker man ska komma tillbaka till efter semestern. Jag tycker att det är viktigt att vara ödmjuk och glömma, älska och förlåta. Lägg det bakom dig och se framåt i stället, se hur situationen blir senare. Ha inte det agget kvar när du kommer tillbaka till olika saker. Bättre att blicka framåt. Jag känner för många personer som har det svårt idag, som inte kan acceptera, utan fortfarande har agg mot andra personer. Jag tycker inte om folk som är långsinta, dom är inte välkomna i mitt liv heller om det skulle bli så. Jag skulle bara kasta bort dom, jag skulle nonchalera. Jag skulle bara kunna säga ”Hej”, och du får vara där, men jag vill inte prata med dig över huvud taget. Jag tänker på många barn som har det svårt. Men se fram mot skolan nu, och arbetslivet! Ni får ha det så gott, jag ska inte göra så mycket mer idag, det ska vara lugnt för mig.


Härligt fotot höst sig fin i håret !


söndag, augusti 07, 2022

Helg, ljuvliga helg❤🍀🎶

Biltur och sen god Gt efter resan 

 Jag hoppas ni har haft en fin helg, det har jag haft, en helt underbar helg! Och gott sällskap och goda middagar tillsammans. Jag har bara tre dagar kvar, sen ska jag börja jobba. Men jag ska ju operera mig denna vecka för mina ögon. Får se om jag kan jobba sen efter det. Vi tog bilen och uträttade lite ärenden på staden. Vi köpte två täcken för 599 kronor, hundra kronor billigare. Vi köpte två och delade på pengarna. Så köpte jag nya kuddar till uthyrningsrummet och till övernattningen här inne i lägenheten. Så det blev nytt täcke och ny kudde för den som ska sova över hos mig.

Bakelse som vi fikar. 

 Det gjorde vi då, och sen åkte vi och handlade och köpte lunchkorv med pommes frites som vi åt. Så tog han ut cabben, och jag blev så glad, det var så skönt. Vi åkte över Öresjö upp till Gustavsberg, till Snäckan och tog en bakelse. Det var alltså en mini-sockerkaka med jordgubbssylt, marsan, grädde och jordgubbar, färska. Den var så god, jag har aldrig tänkt att man kan göra så. Jag har alltid funderat på vad man har de här mini-sockerkaksformarna till. Det blev lite inspiration. Jag trodde först att det var en rulltårta, men det var det ju inte. Vi åkte så vi kom ut vid Utby. Det var så underbart och fint och alltihopa. Jag sa till honom ”När jag ser bättre vill jag gärna åka där igen”, för det var ljuvligt, det var så gott, och jag kände mig glad och hade fått inspiration igen. Sen när vi kom hem tog vi en gin, en GT Beefeater med original Nordic Tonic. Och det var så gott med massor av is, jättegott! Sen såg min älskling att det var något fel på mina fönster, så vi skulle sätta tillbaka fönstren där ute. Men fan också, då fastnade dom! Mekaniken i fönstren var trasig. Det är inte klokt! Det är skit med dom här balkongfönstren, inglasade. Och sen ska jag stå för dem! Jag skulle bara vilja slänga bort dem, byta hela inredningen. Men det får man ju inte göra, det ska ju vara enhetligt. Men jag tycker inte om dom här fönstren över huvud taget. Så vi fixade lite extra och tände lite ljus, det var lite ljuslyktor med olika färger på. Sen tog vi lite bubbel, faktiskt, och lite jordgubbar. Det var så trevligt, underbart, och jag kände mig så upprymd! Det var en så underbar helg, jag kände mig sedd och hörd! Det kändes väldigt gott med denna helgen, jag trodde inte det skulle bli så här egentligen. Men så här blev det faktiskt. Så gick vi upp här, det smakade inte gott med frukosten, men vi tog lite Verums päronfil. Jag tyckte den var jättegod när vi hyrde stugan, men nu börjar jag bli lite trött på den. Så nu måste jag ta tjuren vid hornen och göra kålpudding. Sen köpte vi faktiskt fläskfilé i bitar med potatissallad. Men han kommer tillbaka till mig sen i kvällningen, så ska vi äta det. Det ska faktiskt bli riktigt gott. Vi trodde vi kunde äta mer i lördags, men det sket sig, faktiskt. 

Men ni får ha det så gott, ha en underbar dag. Kramar till er allihopa!

Vi tog oss lite bubbel och jordgubbar 


tisdag, augusti 02, 2022

Kan man lita på leveranser?

En ny vecka har börjat rulla på. Jag tycker fortfarande att det är krångel med olika nätverk när man är ute i skogen eller på olika uthyrningar där det inte finns nätverk. Tele2 har haft dålig täckning både i Dalsland och ute på Värmlandsnäs. Jag fattar inte att det har blivit så dåligt med nätet över huvud taget. Det känns inte alls bra. 
Jag gick upp på morgonen och gjorde mormors bruna pepparkaka med banan och lingon i. Den är så himla god. Det skulle vara grädde i, men det hade jag inte på morgonen, för jag hade ingen lust att springa bort till Ica här och köpa det. Jag tog mjölk, jag tror det blir mycket godare, det var helt perfekt. Så var jag uppe och gjorde det, sen tog jag lite frukost och duschade, och stack iväg med bussen ner till stan och gick på fotvård. Målade mina naglar och så. Det är ju himla mysigt och gott att få gjort det. Jag brukar göra det två gånger om året så att det håller sig. Sen blir det ju instängt i skorna igen. Sen sprang jag på en god vän, så vi tog kaffe och bakelser. Sen tog jag bussen upp till en vän, och vi tog en färd med bilen och hälsade på en släkting till honom. Vi åkte upp till Dalsland, till Bengtsfors. Och jag var till 99 procent säker på att Sibylla låg där. Nej – det var en privat, ”Bengtsfors grill” låg där. Jag blev helt paff. Och så såg jag att dom hade pannbiff som dagens lunch. Jag tänkte att det är väl en sån där tunn torr Scan-grej eller nåt sånt där. Det var rikligt med mos och en stor pannbiff med löksås och lingon och gurka. Så for vi bort och åt hos honom, och den smakade så gott! Jag har aldrig ätit så god pannbiff i hela mitt liv! Hemgjord pannbiff var det i det gatuköket, och äkta potatismos. Det är inte vanligt, det är bra gjort av den som äger det grillstället! Sen tog vi kaffe och min kaka som jag hade gjort. Det var riktigt mysigt att komma upp, fast det duggade lite regn. Det var en trevlig dag, och roligt att komma ut. Men det är inte roligt, det blir bara värre och värre, och jag ser sämre och sämre. Men jag får försöka bita ihop, det är bara en vecka kvar innan operation. Så jag stannade kvar hos honom, och sen skulle han åka och köpa grejer till att reparera en bil i helgen. Så han släppte av mig vid min älskade mataffär, så jag har handlat benfri karré. Jag ska lägga den med lite sås runt, och lite lök. Så köpte jag köttfärs. Nu ska jag göra i ordning detta idag. Vi väntar nu på att Vetzoo ska komma med mat, för min katt jamar nu, det är slut på alltihopa. Men ni får ha det så gott så 
Tyvärr så slarvig och PostNord bort våran leverans ifrån VetZoo 


 

söndag, juli 31, 2022

Sista dagarna

 Städdag och plocka in i bilen, som blev helt knökfull med alla attiraljer vi har haft med oss och haft nytta av på vår vistelse. Vi for hem till mor i hennes samhälle där och hälsade på. Så vi tog hennes bil och for på samlarmässa som var i Nysäter i gamla trästugor. Det blev inget handlat för mig, men jag hittade en bil till gubbarna och en ljuslykta. Vi tog oss lite kaffe där med hembakat. Sen for vi tillbaka till mor, och sen fick vi jättegod fläskytterfilé med potatis och grönsaker, och kaffe med krusbärspaj. Så nu har vi kommit tillbaka till civilisationen, och nu blir det vardag igen. Kanske ska jag åka och hälsa på mer folk. I morgon åker jag hem och blir färdig med alltihop. Det har varit en trevlig vistelse på Värmlandsnäs fast inte jag kan se, det hade varit kul. Och jag har upptäckt, faktiskt, att kameran har gjort en väldig nytta. Och igår kväll kom det fram en kikare. Fasen, jag kunde se båten! Det var ingen rund båt över huvud taget, det var en jättefin båt som låg där ute på sjön. Nu ska vi hoppa i säng och lägga oss, så får vi se vad som händer i morgon.

Bilder ifrån Nysäter och kort på min Habibi

B

fredag, juli 29, 2022

Att få komma in



Denna vistelse blev mycket påhälsningar av goa släktingar till mig, och vänner som kom och hälsade på oss. Vi åkte och hälsade på en faster till min särbo. Så var vi inne på Erikshjälpen, och jag hittade en lampa, det var jättebra, jättetrevligt. Sen hade vi bokat




räkfrossa ute på Ekenäs, så vi stack direkt från stan ut dit. Det blev det ena och det andra, jag tog cider till förrätten, och sen tog jag en öl, och sen bubbel till slut. Vi hörde på 
lite trubadurlåtar. Det var väldigt trevligt, och bra pris och så. Sen for vi hem och satte oss på den underbara altanen och tog en irish coffee. Det skulle vi inte ha gjort, för jag kunde inte somna sen på kvällen. Men det blev en jättetrevlig dag. Sen fick vi ytterligare främmat i slutet av veckan.


 På kvällen var vi på Botildas restaurang i Botesäter på en buffé. Det var hamburgare, pizza, kebab, allt möjligt. Men det var för långa köer och dålig ordning tycker jag faktiskt. Det skulle de kunnat göra lite bättre. Sen åkte vi genom skogen. Då mötte vi en bonde, och han kände min mor, det var jättetrevligt. Det var en underbar vecka vi har fått här ute på Värmlandsnästillsammans, och hitta olika goda ställen. Vi hittade nya vägar med hans cross. Vi har varit ute och åkt på fina vägar och haft det jättemysigt! Så idag var vi på Djurens vänner på loppis. De hade ärvt lite grejer. Så jag köpte mig lite grejer till uthyrningsrummet. 


Sen kom hon som vi hyr av och pratade och tjatade lite grand. Vi fick veta lite skvaller och så. Vi grillade här hemma, vi fick en fläskfilé av min mor, och vi tog oss vin som vi fick av hennes väninna. Så vi hade en underbar kväll, och jag kunde till och med se i kikaren båtar ute på sjön för första gången. Det var helt underbart att kunna se det, faktiskt! Men ni får ha det så gott så hörs vi!