söndag, juli 03, 2022

Det blev en helg blogg

middag på lördags kvällen 

Nu är helgen inkommen. Jag tog och dansa runt med Duster här och sen gick jag över med skurmoppen och städade och gjorde i ordning. Jag skulle få främmat på kvällen. Det var från HalloFresh: marinerad ryggbiff med söt senapssås – det var så himla gott! Vi åt det och drack gott rödvin till maten och det var mycket härligt! 

Vi åt gubbar till efterrätt och så och sen tog vi något bubbel-aperitif till. Vi blev sittande ute på kvällen och det var härligt och gott och så. Roligt att få lite främmat, man är ensam under veckan, så det är lite kul. 


frukosten på söndagen 


 På söndagen gick vi upp och åt en härlig frukost och jag fråga: Kan du inte stanna kvar och äta med mig?

Då var det stekt lax med ugnsrostade grönsaker och färdig aioli. Det var faktiskt också riktigt gott! Men jag saknade vitlöken, men den var inte med. Det var perfekt mat! 

Sen följde han med mig till inboxen, men va fasen… de lägger paketet högst upp! Det når ju inte ens jag! Det var tur att han var med mig, för annars hade det gått åt skogen. 

Det har varit en trevlig helg och helt underbart och så. Lite kul att inte sitta ensammen som man gör under veckan. Jag kan ju inte ta mig någonstans över huvud taget, det är jobbigt att gå och att inte kunna se och så. Jag saknar att få komma ut och fika igen och det är inget roligt att åka ner själv. På måndagar är det stängt på Ritz, så imorgon blir det inte så. 

Ni får ha det så gott!


Rostade potatis med karamelliserade grönsaker  med lax


 



fredag, juli 01, 2022

Ny forskning på RTI

 Tog  från skolvärldens tidning

Forskning från Linnéuniversitet visar att en speciell digtaktisk modell för tidig upptäckt av lässvårigheter fungerar utmärkt i förebyggande syfte.

– När kraven ökar kan skyddsnätet saknas för att ge eleverna stöd, säger Camilla Nilvius.

 Camilla Nilvius kunde också se att eleverna som fick stöd inte stannar av eller backade i sin utveckling, något som annars är annars ganska vanligt.


– Det var väldigt intressant. Jag tror att när kraven ökar i årskurs 2–3 hänger inte alla med och då finns kanske inte alltid det här skyddsnätet som fångar upp och kan ge eleverna stöd. Min tes är att eleverna inte faller mellan stolarna med RTI eftersom deras utveckling hela tiden följs och de får insatser.//


Proaktiv modell sätter fokus på förebyggande arbete inskolande specialpedagogiska insatser som kallas response-to-intervention rönt stora framgångar.

Ja denna forskningen låter väl intressant med RTI så slipper barnen/ungdomar hamna mellan stolarna. Då krävs det att det finns en speciallärare på skolan. Det här låter som att det inte Intensiv läser under viss period.

Det är även viktigt att barn och ungdomar lyssnar eller läser en bok. Det skapar mer ordförråd för dem och kunna språket  bättre och prata med andra personer.Det blir en bra utveckling i framtiden för dem som har ett läshinder.

Detta kanske kommer bli lättare för både lärare och och barnen i skolan. Många barn i skolåldern sitter nu hemma  i sommar och våndas för att börja skolan igen.


Läs länken från skolvärlden mycket intressant läsning.läs här: Skolvärlden. SE


onsdag, juni 29, 2022

De blev……



 Vilket underbart väder vi har. Vi ska aldrig klaga, det är helt underbart.

Jag fick hjälp till att åka tillbaka med en lampa som var felkonstruerad. Det gick inte att låsa glödlampan. Det var för smalt inuti. Det var trevligt att man fick lämna tillbaka något som inte fungerar. Helt underbart.

Sen for jag med vännen och så gick vi in på ett ställe och åt Thai-mat. 
Sen for vi hem till mig och jag fick göra i ordning mig lite bättre. 
Sen kom jag på att det är ju bilträff nere vid slussarna. Då var jag ju tvungen att gå ner på och titta. Jag ser ju inte vilka det är som kommer eller sådär. Men vi tog oss en glass där och gick runt och tog lite foton. Så jag var borta nästan hela dagen i det här underbara vädret. Jag trodde jag skulle frysa, men det gjorde jag inte alls.
Det gick ju bra.

 

Nu får ni ha det så gott.

tisdag, juni 28, 2022

inspiration till att verkligen vilja

 God förmiddag,

Det är inte alltid man vaknar gott här. Igår morse vaknade jag av gräsklippare. Igår kväll höll de på och grejade med en lägenhet och nu håller de på med att greja med något annat. Det är alltid väsen här. Det är inte skönt att vakna till det faktiskt, men det får väl gå.
Det är ju kanonväder idag och jag ska ta mig ut och gå här och ta mig en promenad. Och jag ska ta min frukost, passionsfrukt, och äta nu. Jag gick ju på den här dumma grejen med Hello fresh och köpte.

Det såg så väldigt fint och trevligt ut på bilden. Kryddig torskburgare köpte jag. Och det skulle vara klyftpotatis, chili, salladslök, soya, pankoströ och bröd,chirapamajjo. Torsken blev ju inte som på den bilden där den såg så väldigt fin och fräsch ut. 
Jag tycker att  i varenda maträtt är det chili – jag tycker, nej. 
Men morot och gurka som man blandade med vitvinsvinäger lite socker, salt och vatten. Det blev faktiskt väldigt gott. Jag tycker ju inte om gurka så det blev bra. Men nu ska jag försöka sälja en maträtt för jag tycker inte låter något gott med vissa grejor här. Jag ska göra ett nytt försök idag med asiatisk kyckling. Det ska det också vara chili i!  Nu ska jagtesta den här och göra med söt mangosalsa och salladslök. Det ska jag testa och se hur den maträtten blir.

Idag är det ju onsdag, då får jag gå ner till slussarna. Och Habibi har kommit hem, det är helt underbart. Så får vi se vad som händer och sker, men det har vart väldigt trevligt.

Ni får ha det så gott!

fredag, juni 24, 2022

Midsommarafton


 Är det äntligen midsommar och det blir snart mörkt igen. Vaknade i min underbara säng och känns så skönt och även och gå och lägga mig sent så vaknar jag tidigt och är utvilad för en gång skull. Det är nu packat min weekendväska och ska resa   Bjuden på en trevlig midsommar i. Sedan ska jag  hämta  hem min gulliga kisse. Det kommer bli en omställning för henne och hon kommer inte att känna igen sig när hon kommer hem.


Och nu får ni ha en trevlig midsommar !

Midsommarafton blev en härlig, solig och varm dag.
Nu vet jag logistiken för att färdas med 2 bussar. Då har jag bestämt mig. Första bussen tar jag en tidigare. Då slipper jag efter nästa hållplats och jaga bussen.

Nu blev det god lunch ute på altanen med sill och nubbe. Färskpotatis är mumma. Jag köpte jordgubbar och det var riktigt somriga gubbar. Sen testade vi GWs bubbel. Det var riktigt gott och mumsigt med jordgubbar. Vi satt på altanen länge och avnjöt GWs goa bubbel.



Midsommardagen gick vi upp och åt frukost på altanen. Det var en riktigt härlig sommarmorgon. Vi bestämde oss för att ta ut cabben från garaget. Då stötte vi på lite problem. Det var lite  sådär svårt att ta ut den. En gammel Volvososse-container, så vi fick putta ut den och greja. Men vi fick ut våran cabbe. Vi stack ner till kusten. Där var det cruising i Lysekil. Det var mycket folk och ståhej. Vi stannade på första bästa ställe och tog oss thai-mat och åt buffé där. Det var jättegod mat och jättetrevligt. Vi gick runt och strosade och tittade på de fina cabrioleterna
Härligt väder, underbart. Det var nästan 25 grader ute. Vädret var helt magiskt på kvällen. Vi kunde inte ens gå och lägga oss. Vi ville bara sitta ute och ha det mysigt. 

Denna helgen blev det magiskt att njuta med goda vänner och slippa sitta inne i lägenheten.







Nu har jag fått hem min Habibi så nu ska vi gosa här. Så ska vi se om min Neato kommer igång igen. Robotdammsugaren har hoppat ur nätet här och ingen får i gång den. Vi har försökt flera personer. 
Det är skit också!

torsdag, juni 23, 2022

Stölle prov

 Godmorgon!

Kravlar mig upp ur sängen, svårt ta sig upp ur sängen. 

Tog mig sommarsmoothie,par knäckebröd och ägg. Gjorde i ordning mig. Gick till till tandvården, fixade de inte gjorde sist. Därifrån så åkte jag ut till Överby och handlar. De finns  inga affärer i centrum längre.  Men de svårt att se i skyltfönstret. Men jag hade mål vad jag behövde att köpa. Men jag hittade mig  Rieker skor. De blev ett par också.  

 Jag sätter mig och tog en kaffe. Sen satte jag mig på servicelinjen. Orkar inte med fulla bussar när man måst stå upp. Midsommar blir på altanen och äta sill och nubbe. Nu får ha en trevligt midsommar!





tisdag, juni 21, 2022

funktionshindrad har man all rätt

 Nu gick jag till tandhygienisten idag. Då hade hon glömt att ta kort på tänderna, jag får gå tillbaka igen denna veckan! Det är inte kul, jag håller på och springer fram och tillbaka till tandläkaren. Sen åkte jag hem och slängde in alla papper jag fick av tandläkaren och tog bussen ner till stan och fixade mina händer och fötter. Det är ju midsommar, man måste vara fin. Men händerna målar jag inte, för jag tänkte att det får jag vänta med lite grand. För fötterna håller ju ganska länge. Jag hoppade in på Max och köpte en sommar-smoothie. Smoothie tycker jag ska vara lite rinnande, och de jävla papp-sugrören, de fungerar inte. Allting är i trä eller skit. Det smakar ju trä om all mat, det smakar ju inte gott! Den kunde de gjort lite mer rinnig, så den var lättare att suga upp. Den var jättegod men dyr. Så tog jag bussen hem, och då blev jag lite sur på chauffören, faktiskt. Det kom på en kvinna med rullstol, och jag säger till ”Kan du hjälpa till?” ”Den ska ha ledsagare med sig.” Va, tänkte jag, kan man inte ta sig vart man vill utan ledsagare? Eller? Jag tycker det är dåligt att inte chauffören kunde resa på sig, bara sitter framför sin ratt och inte hjälper till. Passagerarna fick hjälpa till och hjälpa henne in. Jag tycker, empati till andra människor, du har rätt att göra vad du vill även om du har ett svårt funktionshinder. Så jag var lite sur när jag åkte hem. Sen är det typiskt, de stannar inte direkt vid kanten, de sänker inte bussarna, så att det är knövligt och det är jäkligt. Men hoppas de får förståelse för detta. Men ni får ha det så gott så hörs vi!Om man är funktionshindrad har man all rätt

måndag, juni 20, 2022

Vad händer på måndag?

 God morgon kan man säga. Jag fick stiga upp klockan fem här på måndag morgon när jag är ledig och alltihopa. Man blir lite nervös när man ska resa, men det får ju gå. Jag tog en tidigare buss in till resecentrum för att se var den andra bussen är. Det gick ju bra, jag kom till Uddevalla, till läkaren där. Jag blev så trött, nu har jag gått här i över fyra veckor. Nu är det nittio dagar, tre månader, som jag får vänta. Det är ju ingen sjukdom om man säger så, men om man har nedsatt syn på det dåliga ögat och får det friska ögat åt helvete så blir det pannkaka. Så jag blev ganska irriterad. Jag stannade till på ett ställe – det finns ju ingen toalett när man kommer nånstans heller. Det var ju ingenting öppet, inget café som var öppet, som det är här i stan. Det var heldött i Uddevalla, tomt. Jag tycker det är konstigt, ska samhällena dö ut, ska man springa till ett shoppingcentrum? Jag tycker de små företagen ska finnas. Jag var tvungen att köpa mig en kaffe där och ta mig en smörgås. ”Ska du dricka kaffe eller ha nåt annat?” Jag fick inte låna toaletten ens. Det var det enda som var öppet på den gågatan. Jag fattar inte, men jag köpte. När jag skulle hitta bussen tillbaka, det var ett helvete för mig. Men jag kom på att jag tar kort på skyltarna, och så ser jag om det står Trollhättan på dem. 

Men jag kom på rätt buss, och så fick jag ett sms, så kunde jag markera det och lyssna på detDå ville min väninna träffas och ta en fika. Men då var vårt favoritställe stängt, så vi gick till ett annat ställe. Det var tur att vi gick dit. Så vi träffade två andra kolleger, så vi fick prata lite skit och sådär. Det blev två timmar extra i stan, men det var kul att göra.

 Sen kan jag tipsa: om man åker utomlands nu och inte kan språket. Då tycker jag att du ska ladda ner Say Hi. I Appstore heter den så, Jag kan prata med… jag kan ju ingen engelska, jag har ju en inneboende som bara pratar engelska. Det är jättekul! Men ni får ha det så gott så hörs vi!