tisdag, maj 11, 2021

fascinerande av nya funktion

 

lånade  bild toppen att alla får tillgång uppläsning 


Nu har det varit lite kul under förra veckan. fick träffa en person som studera på högskolan hon gjort ett Examensarbete, som jag fick gå in och testa testade olika uppläsningsremsor för SVT. Det var mycket häftigt att testa olika ljudeffekter. Det ska bli väldigt bra för oss som inte kan engelska att kunna lyssna på texten samtidigt som man kan höra hur ljuden uttalas. Då kanske man kan lära sig lite granna.
Det är bra att de kommer framåt. Det här har ju förekommit under flera år, men att tekniska grejor kommer framåt och blir bättre.
Det är helt fascinerande hur talsyntesen har blivit till det bästa – nästan - kan man säga. Det är ju väldigt kul. Så att det finns en funktion i SVT Play; språk och knappar och alltihopa.
Jättekul att det har blivit såhär.

Nu får ni ha en trevlig dag så hoppas jag att allt är väl med er!

söndag, maj 09, 2021

R§esa norrut till söderut

 Gokväll på er allihopa, trevligt att ni läser min blogg!

Nu ska jag berätta vad jag har gjort i helgen. I fredags jobbade jag först sen åkte jag till min särbo. Vi hade bokat hotellrum uppe i Grums Rasta , mycket trevligt ställe. Men det blev inte som vi hade tänkt oss. Vi skulle åka fem och Saaben började krångla så vi fick vända. För han gick bara på en cylinder, så vi fick ta min bil. Han ville först testa och se om han kunde laga detta, men är man stressad så tror jag inte det går så bra. 

Vi for upp till Värmland och det var bara nästa att gå och lägga sig på en gång för vi var uppe halv elva på kvällen på fredag.

Jag vaknade sju på morgonen och gick upp och duschade och gjorde iordning mig. Sedan gick vi och tog hotellfrukost. Väldigt gott och smarrigt.

Sedan for vi och hämtade hans släktingar och vänner. Och vi for ner till Halland. Vi hade med oss en släpkärra. Vi stannade några gånger på vägen ner och vi bestämde oss för att äta – Chop chop heter det väl? Det var faktiskt riktigt gott. Så åkte vi och packade ner det sista i huset. Det var ju trevligt, men att åka ifrån Värmland ner till Halland via vår hemkommun… Vi startade 8 på morgonen och kom inte hem förrän klockan 3 på natten. Tur att vi hade bokat ett hotellrum så vi kunde vila oss några timmar. Lite sömn men trevligt sällskap.

 Det sämsta var när vi stannade; vi handlade lite mat på hemvägen på Max hamburgerrestaurang. Så skulle vi passa på att gå på toaletten: ”Efter 8 på kvällen får ni inte gå på toaletten”. Man sitter alltså 35 mil och får inte ens gå på toaletten! Det finns ju knappt ingenting på vägarna. Det känns faktiskt orättvist behandlad att inte kunna få gå på toaletten när man går och handlar maten på restaurangen. Det finns för fasen inget Coronatänk överhuvudtaget. Det står ingenstans att toaletten inte får vara öppen efter 20:00.Så Max kommer jag aldrig att  mer handla på. För det var sämsta stället att inte få kunna gå på toaletten när klockan är 23:00 - 00.00 på kvällen. Då hänvisade de till att jag skulle gå in till Macdonalds.
 Då kunde jag ju likaväl ha gått och handlat min mat där istället.
Jag tänkte att jag skulle säga att jag ville ha mina pengar tillbaka, så får ni faktiskt ha det!

Söndag morgon så vaknade vi och ännu en hotellfrukost. Vi åt lite granna, men jag gick tillbaka till hotellrummet och somnade en timme till. Det var faktiskt väldigt gott.
Sen for vi hem till min mor och lämnade lite saker, men hon vill inte träffa mig riktigt än. Så for vi hem till hans släktingar och hjälpte till lite granna.

Och sen stannade vi på hemvägen på Sibylla och där kunde man i alla fall gå på toaletten. Toppen Sibylla att ni har öppet toaletter under Coronatider!  Nu ska jag krypa ner i sängen och ta det lite lugnt, men såhär får det inte bli någon mer gång.

torsdag, maj 06, 2021

diskriminerad eller skam som inte ger sig

 Ja, vart tar veckorna vägen? Det är redan torsdag morgon, och nu sitter jag på jobbet och kollar lite mejl och såhär.

Igår var jag väldigt pirrig och nervös. Jag skulle kalla till ett Zoom-möte på digitalt vis. Språket – engelska – är mitt sämsta språk. Men jag kände att jag gör ett försök, och jag fick in alla på mötet på kvällen. Och det var mer givande att ha ett digitalt möte så alla kunde vara med, och titta på oss och prata med oss på vårt årsmöte. Det var tur att jag hade min särbo hos mig, för han stöttade mig. Men jag tycker såklart att det inte ska vara engelska, det är inte alla som klarar av det. Och är vi i Sverige så tycker jag att dom här digitala plattformarna ska vara på svenska, så vi kan förstå vad man trycker på. Sen är jag lite irriterad på Facebook. Det går inte att lyssna på inläggen. Det känns som man är diskriminerad, att inte kunna få ta del av alltihop. Så igår fick jag skicka till en person och ställa frågor. Det är inte roligt när man vill lära sig något nytt eller få information om saker.

 Jag läste en artikel om vaccinet i USA. Dom som tar sprutorna ska kunna få en öl. Men det måste väl vara ett skämt, att gå till ett bryggeri och få en öl om man tog ett vaccin! Allt för att svälja Covid19. Men nu ska jag börja jobba och göra nån nytta här idag. 

tisdag, maj 04, 2021

Jag måste förtydliga mig

 Jag måste förtydliga mig: Här gör dom reklam på filmen hur bra det skulle bli för brukarna. Men dom är ju inte färdiga med förhandlingarna, och dom tog upp detta i Funktionsrådet i slutet på april. Då var det ju inte klart, då skulle det ut som pilot i vissa områden och testa för att se hur bra detta är. Men jag tycker synd om pensionärer och brukare som ska äta tråkig mat. Och hållbarheten kanske inte är den bästa. Tänk om någon öppnar den, då blir ju maten förstörd. Det var det jag ville prata om och säga, men ni får ha det så gott! Vill ni ha någon mer förklaring så ska jag försöka.

söndag, maj 02, 2021

Positivt eller negativt

 Jag ska börja med det negativa jag känner. Jag blev ensam på valborgsmässoafton och det var lite tråkigt. Men jag var trött efter jobbet så det var lite skönt. Jag låg och slötittade lite på Discovery och tog det lite lugnt. 


På helgen sen var jag med min särbo och hämtade ut hans vinterförvarade bil. När vi hade kört hem min bil så tog vi en tur ner till de fina, fina slussarna. Och där hade Slusskafét öppnat, så vi tog en lunch med kycklingsallad. Det var mycket trevlig, varmt och gott ute. 1 maj och det var härligt och gott ute! 
Vi åkte sen till ICA och köpte varsin Budapestbit och tog oss en kaffe. Det var lite lugnt och gott. På kvällen tog vi oss en pizza och vin, men jag blev faktiskt däven och trött, så vi kröp ner tidigt. 




Vi vaknade till en underbar söndagsmorgon – det var väldigt fint väder. Vi kände inte att vi ville göra något på söndagen, så vi starta med nedcabbad bil och for genom Dalsland, och stannade vid Hamrane-baket – hembakat bröd med klengås på och sånt där. Vi satt därute och det var mysigt och härligt att komma ut. Det började tråkigt på fredagen men slutade lyckligt på söndagen. Jag bara stupade i säng på söndagen och tog det allmänt lugnt. 

Några har frågat om det här med pensionär med maten – jag har lagt en länk i förra, så ni kan se vad som menas och så. 

Ni får ha det så gott, så hörs vi!



onsdag, april 28, 2021

Hur ska det bli när man är äldre

 

Jag vet inte hur jag ska börja med den här bloggen. Jag är så frustrerad på Sverige helt och hållet. Hur vi behandlar våra äldre personer i samhället. Dom får inte ens bestämma om sitt liv och sina matvanor. Nu kommer lunchlådorna att komma med en leverantör i stället för med hemtjänsten. Det är redan nerkylt, och ska stå i kylskåpet i åtta dagar. Vad tycker man om att äta mat som har stått i åtta dagar när det är vakuumförpackat? Hur fräsch är den efter några dagar? Jag tycker att vi måste stå upp för våra äldre, att dom får bra kvalitet på sina sista år som pensionärer.  här får fakta om maten https://www.youtube.com/watch?v=4ky78ELMH7w&t=20s

Jag vet inte vad dom lägger pengar på, att skaffa elbussar i samhället, och bygga ut olika hållplatser. Snart finns det väl ingenstans att ta en promenad längre för att bussarna ska ha sina hållplatser. Typexempel är här utanför mig, där det redan idag är svårt att ta sig vidare ner till slussen. Jag är förmodligen i affekt nu, och frustrerad, och känner: Hur är det egentligen? 

Men det här får vara mitt inlägg i kvällskvisten, ni får ha det så gott!


fredag, april 16, 2021

får inte post varje dag

 

Trevligt brev man får på posten nord, att dom ska komma varannan dag, Postnord, och lämna ut brev. Jag tycker det är konstigt, fakturor kommer inte fram, och hur ska dom lyckas få fram posten på varannan dag? Ja, hur har samhället blivit? Sen har jag sett att det är dyrt… man vågar ju inte skicka med bara frimärke, man måste ha säker post. Jag tycker det är så… nittio spänn för att skicka några saker. Jag tycker dom kan sänka priset om dom bara ska lämna ut varannan dag.

Det går inte att lita på någon nästan snart längre, och ärligheten är borta. Allt möjligt försvinner. Ja, nu är det helg, man har jobbat en vecka.

söndag, mars 21, 2021

SÖNDAGS VILA ELLER INTE

 

Nu är helgen slut, och jag har haft goda främmande, dom hade tagit sprutan. Jag gjorde riven potatis med skinka och en tacogratäng, och grejat och donat. Det har varit fullt ös – medvetslös – jag har sovit lite under helgen. Sen har min särbo varit över helgen hos mig, men på lördan for vi upp till honom. Vi tog oss faktiskt en pizza där, och så tog vi lite bubbel och hade det allmänt mysigt och trevligt. Vi tittade på Huss-filmen, den var helt ok at se på. Fast den var hemsk, och jag tror att den var verklighetsbaserad. 

Godmorgon vakna utvilad och fick en härlig god frukost hemma hos min särbo på söndag., sen körde han hem mig så jag skulle slippa att åka buss, det är ju inte så roligt i dom här tiderna. Så han hjälpte mig med lite småsaker hemma, så gjorde vi pasta med skinksås och ostsås och tog det lite lugnt. Så var vi och småhandlade det som fattades hos mig.

Sedan även har jag varit är jag med i valberedningen för våran bostadsförening vi hade en liten avstämning på eftermiddagen. 

 Så helgen har varit fullt upp – medvetslös. Ni får ha det så gott, nu ska jag ju köra igång och göra i ordning medborgargjrejen också, blä säger jag bara.