måndag, november 23, 2020

Jösses ingen miljötänk att inte ha motorvärmare

 

Jösses Amalia vilken morgon det blev här!

Jag gick ut till bilen och ska åka till jobbet. Tänkte ta bilen för jag ska på olika ärenden under dagen och det går fortare att transportera sig med det än med bussfanskapen.

Jag har motorvärmare till min bil. Kabeln sitter i till motorvärmaren, men inte i bilen… Det är någon jäkel som har varit ute här i natt och dragit ut motorvärmarna! Och jag har en fuktskada någonstans i min bil, så att jag fick sitta här i över en halvtimme för att bilen skulle bli varm och få bort blötan. Men att folk rycker ur motorvärmaren för mig ur bilen, det tycker jag fasen inte om. Det är inte kul. Nu får det fasen inte hända något mer idag, annars vet jag inte vart jag tar vägen!

 Det här hade inte jag tid med egentligen, men tur att vi hade Meet-samtal på morgonen. Så det var ju gott det då.

Nu har jag varit och tagit tänderna. Och det var ingen empatiperson på tandvården som tog bort tandsten. Det var precis som det var som en maskin som stod över mig. En robot. Det var det sämsta jag vart med om. Det tyckte jag faktiskt inte om. Så det var den andra saken som hände mig på morgonen.
Sedan var jag och testade mig om jag har antikroppar för Covid och så tog jag förkylningsvaccinet. Så det har jag gjort idag. Känner mig riktigt redig.


Men ni får ha det så gott – från Joslas arga!

söndag, november 22, 2020

vilken mys helg med god middagar

 

sitter jag på söndag kväll och har haft en härlig helg med min särbo. På grund av Corona hämtade han mig här hemma. 

Sen var vi uppe hos honom och åt världens godaste middag: potatis, lax med stenromssås, och det var rödlök i den. Det har jag aldrig i hela mitt liv ätit förut. Det var mumsigt och gott, vi hade trevligt och såg på Morden i Sandhamn. Och så tittade vi på Camilla Läckbergs serie. Och det är många tanter som gillar Martin Stenmark i den serien, han går i kalsongerna, det är många som pratar om det, att han är väldigt snygg och trevlig. Så vi tittade på det, och så såg vi Så mycket bättre. Åh gud va bra Benjamin Ingrosso gör låten Judy min vän, låten från Tommy Körberg. Det var mycket trevligt och härligt. 

På söndan vaknade vi ganska sent, vi gick ju och la oss sent på lördagen också. Jag har aldrig sovit så gott i hela mitt liv! Så bestämde vi oss för att åka hem till mig och göra en ryttarfilé som jag hade fått av en kollega. Detta är från Femtiosexkilospersonen på nätet och heter ”himmelsk grönpepparsås”. Åh gud va smarrigt och gott det blev! Och så gjorde jag faktiskt i ordning en potatisgratäng, och så hade vi morötter och ärter till. Det är en sån där riktig farmor-mormorsmat. Jag ska ju egentligen inte äta potatis, men man kan inte låta bli alltid. Nu får jag äta det i två dagar, sen får jag försöka hålla mig ifrån potatis några dagar.

 Men nu ska jag krypa ner i sängen och njuta av min härliga helg med mina underbara vänner, jag saknar min mor väldigt mycket. Men jag tror inte jag får se henne mer i år. Hoppas hon finns kvar i livet efter jul. Ha det så bra så hörs vi!

torsdag, november 19, 2020

ingen jul utan covid19 i spetsen

 

Usch vilket blåsväder – oväder det har varit idag! Men jag var så nervös i morse, jag skulle till tandläkaren. Och jag har börjat från privat till landstingstandläkare. Jag hoppas att det här kommer att bli bra för mig. Men tandläkaren var, tror jag, väldigt bra. Så det kändes gott att ha varit där. Jag hade ett hål på två år, det känns faktiskt väldigt gott. Så kommer jag till jobbet och försöker jobba, det är inte lätt nu med Covid 19, vi får inte vara fler än åtta personal i personalrummet. Det är ju så överallt nu på offentliga platser. Jag vet inte hur det blir på Västtrafik och bussar, jag vet inte hur dom tänker där. Det är bättre dom tar in mindre bussar då. Jag får se om jag orkar gå hem idag, det är skitväder och jag har ingen lust med det här. Jag ska sitta och göra mitt fördjupningsarbete och försöka göra färdigt det. Det ska ju vara inne om en månad, men jag vill gärna köra på och jobba vidare med det här. Så vi får se hur det blir. Statsministern ska ju ha presskonferens nu 16.30. Vad är det nästa han kommer att ta? Jag vet inte. Så nu får vi hoppas att det blir bra. 

Och sen Facebook, om man skriver fel på plats där så går det inte att ändra på det. Jag tycker det är konstigt med Facebook, det har jag som har gjort den här saken men… ja, det håller jag på med också idag. Men det fick jag inte någon ordning på. Skit med allt med media.

onsdag, november 18, 2020

finns det ett hopp att möta sin mor eller isolerade sig?

 

När man vaknar upp och hör när man vaknar hur det skvalar ute… inte härligt och inte lust att gå upp i det här blötvädret. Deprimerande väder och jobbigt. Det känns tufft, det känns jobbigt, det känns inget kul alls.

Ja, så är vädret nu på hösten och såhär känner sig många. Man känner ingen glädje till jul överhuvudtaget. Man känner ingen inspiration. Man känner ingenting längre. För man får inte träffa nära och kära till jul. Man får sitta helt ensammen och försöka ta tillvaron så gott det går. Vi får se hur det blir.

 Nu kommer det ju att vara möte  med nyhetssändning om Covid 19 igen klockan 10. Snart orkar man inte höra på de här; Nu får du inte det och nu får du inte det. Jag tycker synd om många äldre som blivit mer isolerade de här månaderna som har varit. Vi måste ta ansvar alla för att det ska bli bättre. Men jag tror inte de blir så att vi får träffa dem till jul eller någonting.

 Ja, så är det. Ni får ha det så gott så hörs vi.

tisdag, november 17, 2020

förvånad att jag kan???

 

God morgon!

Det är tisdagsmorgon och jag är lite förvånad och jag måste bli lite bättre på att tro på mig själv. Jag lämnade in en film till vuxenutbildningen. Jag tyckte den var skit och jag tänkte slänga den och jag höll på och jag funderade. Jag tyckte inte alls att den var bra överhuvudtaget. Men jag skickade in den. Det skulle vara information och jag tog om hur dyslexiförbundet kom till. Det är snart 41 år sedan det kom till, på en folkhögskola. Då skriver läraren så här: ”Bra inledning och bra avslut. Ett mycket bra och förberett och genomfört föredrag”. Oj, det här kan inte vara jag – det kan inte alls vara jag?! Jag fatta ingenting – jag var helt i chock! Med PC-kanon och jag fick inte röra mig någonting – jag stod som en byråkratkärring. Men det här var bra! Jag fattar det inte! Jag känner mig…. Jag får klappa mig på axeln – jag är bra på vissa saker och duktig. Jag trodde inte jag var så bra. Jag fick ett ”B” på detta. Det är kul att få så fin respons från skolan, det känns jättebra och jag får en sporre till att fortsätta. Jag ligger ju inte efter med någonting och det känns ju bra! Jag har en inlämning nu, om en vecka men den ligger färdig och det är bara att trycka på knappen, så den är klar. Sen ska jag ha fördjupningsarbete, men den tycker jag är lite svårare. Man ska skriva inledning och sen ska man skriva tre frågor och sen ska man skriva om personen. Det är Harvardsystemet vi ska jobb i fördjupning. Jag har redan börjat, men det ska inte vara inne förrän den 28 december. Jag jobbar på! Det är mitt sista arbete. Jag får väl göra om det om det blir fel. Men det är svårt att skriva efter system, som någon har hittat på i Högskolan. Det tycker inte jag har med gymnasiet att göra överhuvudtaget. Nu ska jag leta mer om Kriminalinspektör  legenden  Leif G.W Persson  

Ni får ha det så gott, så kanske jag berättar lite fler historier för er!

Vi hörs!

söndag, november 15, 2020

Ånges panik och go kärlek

 

Vart tog denna helg vägen?
På lördagen var jag ganska seg efter fredagens inspelningar.
Det är inte lätt när personen som står bakom kameran inte vet hur jag tänker. Han ska ha korrekt svenska och det är inte min starka sida att ge information. Det är lättare att prata om sig eller om något annat. Jag var så trött på lördagen och seg.

Men han kom bort till mig och vi tog  det lite enkelt – spagetti och köttfärssås. Sen såg vi på Camilla Läckbergs film och sen såg vi på  ”Så mycket bättre”. Det var mysigt att sitta och lyssna på det här.
Vi tog det ganska lugnt och vi åt lite popcorn och tog lite vin.
Det var lite allmänt trevligt.
Han stannade kvar tills på söndagen och vi hade en god frukostmorgon med gröt och lite kaffe och smörgås med hembakat bröd. Det var jättetrevligt.


Sen fick jag ju ta och rycka till mig. Det kom en god vän – jag tror det var en ängel som kom till mig faktiskt. Hon hjälpte mig att vika lakan och de här grejorna. Så nu har jag fått in tvätten som jag tvättat under veckan. Jag har inte varit så mycket hemma. Det har varit mycket med skolarbetet och allting. Det har varit lite stressigt.

 Men jag gick och la mig lite tidigare faktiskt, för jag skulle försöka sova. Men så var det min lilla kära Habibi som väckte mig klockan ett på natten. Jag vet inte vad det var med henne. Jag gick upp och bytte vatten och sen gick jag och la mig igen.

Ni får ha det så gott så hörs vi!

fredag, november 13, 2020

Fredag den 13 – det är ju det!

Det känns väldigt bra, fast jag visste ju om mina förmågor och hur jag skriver och så där. Jag fick bra resultat av läraren. Det var lite särskrivningar, men det är väl en dyslektiker. Det känns väldigt gott 

Jag har inrett mitt nya sovrum och jag tror att jag ska börja tro på vissa saker som feng shui. Det är kinesisk lära om hur vi påverkas av energier. Jag tror jag hade väldigt fel. Jag tror på det här, med harmoni och boost, och att det blir bättre nattsömn! Jag trodde inte på detta först, men jag har fasenimig sovit jättebra i två nätter. Jag har bara flyttat sängen från ena sidan till andra, tur jag har goda vänner som förstår hur jag vill ha det. 

Nu ska jag göra MP-filmen och spela in den. Det ska bli väldigt käckt att kunna få göra den idag och göra färdigt. Den ska vara inne senast ikväll. Så sent har jag aldrig varit med att lämna in något förut. Det ska bli gott att få det gjort. 

Denna gången har jag i alla fall inte haft med mig smörgåspåläggen som jag hade igår, istället för kycklingen på lunchen, det får gå. Idag fick jag äta den och det var smarrigt och gott! 

Ni får ha det så gott!

torsdag, november 12, 2020

Varför ska det var så svårt med nya rutiner ?

 

Ja, nu är vi redan inne i november. Vad tiden går fort!

Men jag är lite trött på Västtrafik, för att hålla avstånd strikt för Covid 19. Det är bara att kötta på med massor med folk inne i bussen. De säger inte stopp överhuvudtaget. Eller folk sitter nära en när man är i riskgruppen. Och man är tvungen att färdas med buss och har inte råd att ta taxi. Sen har de börjat med bokstäver, zoner och konstiga grejor. Det var tur att jag inte tog den dyra zonen när jag skulle köpa nytt månadskort nu. Det var någon som sa att det heter Mini i Trollhättan.

Varför kan man inte gå ut med informationen? Det är svårt för oss som har läs- och skrivsvårigheter att förstå zonerna. Varför kan de inte skicka till oss som har i appen; Det här gäller i ditt område. Men, nej de gör de inte.
Så jag mailade till Västtrafik och sa till dem om att de får faktiskt ta chaufförerna i örat och säga till dem att de inte får vara så himla slöa på arbetsplatsen.

Tur att jag har en god väninna som tänker och gör om och möblerar om. Vi gjorde om sovrummet igår kväll. Vi flyttade en garderob och så flyttade vi sängen. Det blev mycket bättre och för första gången på länge har jag sovit en hel natt utan att vakna. Jag tror att jag hör ytterdörren från fönstret om jag ligger där nere. Ja, så är det.

Jag går ju fortfarande på svenska-kurs och idag kom läraren till mig och jag ska skriva en uppsats Lycka till – det är inte alls rolig. Det är komplicerat, men jag ska försöka. Hur det nu ska gå.

Nu sitter jag och är pirrig inför det svåraste i mitt liv, jag ska träffa en svenska-fröken. Men jag gjorde nåt stolleprov i morse. Jag skulle äta lunch idag, jag hade gjort en treveckors-sallad och skulle ha med mig kyckling. Jag hade med mig frukostpåläggen. Det var inte bra, så jag fick springa in till Sibylla som ligger precis bredvid mitt jobb och köpa en hamburgare. Det är ju inte så himla bra att äta sånt här. Har någon läst Dag Öhrlunds Domaren? Han är kriminalförfattare. Jag undrar vad ni tycker om den personen. Jag tänkte att jag ska börja läsa den när det har lugnat ner sig med alla skolarbeten. Men nu får ni ha det så gott så hörs vi!

Nu måste jag fortsätta jobba, ni får ha det så bra!