fredag, februari 03, 2017
Snart är det helg!
fredag, januari 06, 2017
Trevlig helg
2 msk espressokaffepulver
1 dl florsocker
2 äggulor
2 msk konjak (kan uteslutas)
1 dubbeldajm
3 paket bacon
4 dl crème fraiche
3 dl grädde
3 msk sweet chili
2 vitlöksklyftor
3 msk kycklingfond
onsdag, december 14, 2016
Stöket stjäl tid från undervisningen
varit är skolan på väga till?
Var tredje lärare: Stöket stjäl tid från undervisningen
PUBLICERAD 12 DECEMBER 2016Det kollegiala samarbetet funkar bra bland lärarna, men det går mycket tid till att hålla ordning i klassrummet visar Skolinspektionens undersökning Skolenkäten.
– Om vi har lugn och ro kan vi fokusera på vårt uppdrag i stället, säger Sara Svanlund, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.
http://skolvarlden.se/artiklar/var-tredje-larare-stoket-stjal-tid-fran-undervisningen
måndag, december 12, 2016
Arbetsätt
länk från svt
Lärarnas kompetens, arbetssätt och undervisning är enligt svenska högstadierektorer nyckeln för att ytterligare höja elevernas kunskaper. Det framgår av en enkät SVT Nyheter gjort.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rektorer-lararens-kompetens-nyckeln-till-elevernas-kunskaper
lördag, oktober 29, 2016
Överraskning kväll
Vilken Härlig middag fick! Förrätt
Terrine på killing från Högens Gård, med rostad blomkålscrème och rödvinsreduktion. Varmrätt Ankbröst med variation på kål samt ankleversmörad kycklingvelouté
EfterrättCrème brulée med blåbärssorbet och salt karamell. Vilken Överraskning av min sambo❤️
tisdag, oktober 25, 2016
Bokslukare eller inte
God morgon på er!
Idag är det tisdagsmorgon och jag har inte orkat skriva något. Det har varit stressigt, både hemma – lite kris – och sen har jag haft fullt fräs på jobbet. Jätteroligt och trevligt på jobbet! Jag har ju blivit skolbibliotekarie och det är kul och ett stort uppdrag. Allt klaffar inte till 100 % riktigt än och jag måste göra om och göra rätt med ett register som ska fungera för både personal och elever. Det är svårt för mig att läsa text och sånt, det är ju inte det optimala för mig. Jag har börjat med LasseMajas detektivbyrå och läser högt för mig. Vi är några stycken i 4:an, som gör det en gång i veckan. Det är jättekul och spännande att vara med och delaktig i att läsa högt tillsammans.
Sen har jag lite mindre barn, som går på fritids. Det finns en serie som heter ”Alva rymmer” av Pernilla Gesén – den är så roligt! Det är typ Emil-hyss. Den är verklighetsbaserad om en familj som skiljs och flyttar och det blir nya konstellationer. Det är roligt. Det roligaste var när hon blev riktigt arg på sina föräldrar och vet ni vad hon gjorde?! Hon stoppa ner deras tandborstar i toaletten och jag bara fnittra och skratta nästan. Jag tyckte det var jättekul! Bara nu inte barnen gör det hemma mot sina föräldrar när de blir arga. Men ett litet hyss gör väl ingenting!
Sen är det många lever som läser Pax-böckerna, de är ju väldigt spännande och nu har ju 7:an kommit ut! Men det är väldigt synd om de som har Legimus, för då skulle den ha komma ut den 16 oktober, men blev flyttad till december – då får man gå och vänta, vänta, vänta och vänta på att den boken ska komma. Men vi får vänta på det. Det är en bra bok.
Sen läser de mycket ”Vargbröder” – det är populärt bland ungdomarna idag. Sigge-böcker är väldigt bra. Det finns många bra böcker man kan läsa, och locka fram läslusten och det är viktigt att de kommer igång med det.
Jag tar mitt jobb som en dyslektiker – vardagen får gå som den går.
Jag har hållit på i flera veckor hemma hos mig med att plocka och riva hallen. De tar bort klädkammaren. Jag vet inte hur jag tänkte att det skulle vara, men jag hoppas att det blir bättre och en finare och fräscharehall! Det värsta var – nu kommer in att skratta – de la cement på golvet igår, sen åkte de här gubbarna bort och jag kommer hem och tittar. Man får ju post i brevlådan, min post såg konstig ut – då har den hamnat i cementen och gjutit fast! Jag blir frustrerad – hur tänker folk?! Hur gör man?! Inte undra på att det är mycket fel i samhället idag!
Ni får ha det så gott, så har jag berättat lite här.
HSO har bytt namn, men jag kommer inte ihåg riktigt det nya. Dyslexiförbundet har tagit bort FMLS. Så det är flera förningar som har bytt genre och så.
Men ni får ha det så gott!
onsdag, oktober 05, 2016
fredag, september 23, 2016
Bokmässan
Jag kände mig som en virrepanna, det är svårt att gå på Svenska Mässan, men det var ju riktigt kul! Den förste jag sprang på var Leif GW Persson, det var riktigt kul att träffa honom i verkligheten! Sen såg jag Hellström och Niklas Strömstedt. Och Bert som gjort böckerna, fick jag signerat, så det var riktigt kul. Så träffade jag min väninna som jag åkte med ner. Vi skulle äta lunch, och det blev någon wrap eller vad det heter, och en dricka till det. Det var lite kul att träffa folk och prata, men det var jobbigt att gå där. Jag hade inget lokalsinne för fem öre, jag hade behövt ha någon som lotsade mig där inne. Det var svårt med lokalerna, B-hall och C-hall, jag tror inte jag gick över alltihopa, men jag fick uppleva i alla fall och titta runt omkring, det var ju riktigt kul! Sen stack jag iväg, jag skulle gå ut därifrån. Fasen, då hittade jag inte spårvagnen, men till sist kom jag rätt. Fel tåg och fel biljett, men jag lyckades ta mig hem och alltihopa! Det här var ett äventyr med upplevelser, verkligen. Men jag har väl med mig några böcker till skolbiblioteket också, vi får se vad vi ska köpa och inte köpa.
Sen hem och köpte mig en pizza och tog mig en öl. Sen har jag köpt mig en sån här manga-målning och sitter och pillar med, det är underbart. Jag unnade mig det, och så köpte jag mig en bok, ”Morning” med lite frukost-tips, den ska jag testa i morgon, tänkte jag. Det var en upplevelse som var katastrof nästan, men det gick bra. Ni får ha det så gott!


