fredag, januari 06, 2017

Trevlig helg

God fortsättning kära bloggare, som läser min blogg! 
Jag har inte orkat skriva så mycket på min blogg, så jag önskar er en trevlig trettondagsafton.
Jag har hittat något väldigt gott i Hemmets Journal, en moussetårta med dajm. Då gör man så här, för 8 bitar:
250 g mandelmassa, som man river
2 äggvitor
2 msk kakao
Rivet apelsinskal
Vispa ihop och sätt in i ugnen i 15 minuter i en löstagbar form. När det har svalnat så fyller vispet:
4 dl grädde
2 msk espressokaffepulver
1 dl florsocker
2 äggulor
2 msk konjak (kan uteslutas)
1 dubbeldajm
Sätt in det i frysen i 4 timmar. Sen ska du ta ut den i god tid och strimla mörk choklad och silverkulor över. Och sen är det bären som man ska ha – blåbär.
Den här tårtan har jag gjort nu, för vi ska ha besök av goda vänner idag. Vi ska äta en kycklingrätt, som är väldigt god att äta. 
6 kycklingfiléer
3 paket bacon
4 dl crème fraiche 
3 dl grädde
3 msk sweet chili
2 vitlöksklyftor
3 msk kycklingfond
Du steker kyckling och bacon först, blanda resten och lägg på det. Sist river man västerbottenost över. Det står i ugnen i 25 minuter på 225 grader. Det är så enkelt och gott, med ris och sallad till. Det är en väldigt god kycklingrätt – mumsig! Man strimlar kycklingen och gör i ordning den. 
Jag tycker det är roligt med mat och sånt, men man har inte tid när man jobbar. 
Jag hoppas att ni nu fått lite tips på maträtter, som jag har gjort – och kakrecept! 
Ni får ha det så gott! 

Inga kommentarer: