tisdag, maj 03, 2016

frustrerad?

God morgon på er!

Det är en ny dag och jag hoppas att allt är bra med er!
Idag får jag fira – min blogg är 8 år gammal! Jag har haft den så länge och jag vet inte om ni tycker att det är roligt att läsa det. Men jag skriver på den och det var ju början på utmattningssyndrom, så tyckte jag att det var bra att skriva och slippa ha frustration inom sig. Jag tyckte det var kanonbra och att få tankar från andra personer och hjälpa mig till rätta.
Idag ska jag åka till jobbet och jobba och sen vet jag inte vad som kommer hända. Jag ska på hälsokontroll på vårdcentralen nu, på morgonen. Vi får se vad de kommer säga, men jag får inte svar på förrän om en vecka, då jag ska till doktorn.
Så här är dagen idag. Jag är frustrerad och besviken, men det får gå att det är så ibland.
Jag ska prova att köra min bil med handskena idag. Jag får se om det gör ont eller hur det går. Jag måste prova i alla fall.

Hur svårt ska det vara att kunna få köpa frimärke och sånt? Det finns ju olika servicekontor som säljer detta. När jag gick in på ett ställe, som jag tycker har varit jättebra jättelänge, då fick jag inte köpa via mitt bankomatkort. Jag tycker det är dåligt! Var ska man få tag på pengar, när det inte finns bankomat, mitt ute i ingenstans? Ska man åka in till stan, för att ta ut pengar och sen åka tillbaka igen?! Det gör man inte! Det är väldigt dålig service. Jag tycker att det är konstigt att de som har terminalerna ska ta betalt om man handlar under en viss summa. Jag tycker att det låter helt otroligt att det ska vara så här – hur kan bankerna tillåta det? Att man ska handla för 50 kr, när man ska handla ett frimärke – vem gör det??? Jag fattar inte… 


Ni får ha det så gott, så hörs vi! 

måndag, maj 02, 2016

Tanker om hur det blev så här!

Ny vecka, och snart är det slut på jobbet och snart semester. Jag blev sittande och tittade på Facebook lite grand, och då kände jag oj, det är fem år sedan som jag fick besked om att min före detta sambo inte ville leva ihop med mig längre. Och där står jag med ett fritidshus, vad ska jag göra med det, vart ska jag ta vägen? Jag kan ju inte bo i fritidshus, jag kan ju inte snickra och göra såna saker. Vad ska jag göra, tänkte jag. Jag var alldeles förtvivlad. Jag löste det problemet genom att jag sålde fastigheten. Men det tog väldigt lång tid att sälja. Jag lyckades hitta en lägenhet, och jag tänkte att jag bara skulle bo där ett tag, jag ska inte bo här så länge.
 Och nu har jag bott här i fem år blir det, jag har inte flyttat. Jag trivs ganska bra i den här lägenheten, det trodde jag inte för fem år sedan. Det är tur att min omgivning har hjälpt mig, det känns väldigt gott, faktiskt. Dom har peppat mig och gjort mig stark. Sedan efter några år har jag möblerat om, men det var ingenting som stämde här i lägenheten. Jag hade väl inte orken, ärligt talat att göra detta under tiden jag var trasig. Sen började jag med uthyrning här i min lägenhet. Jag hade en god vän som jag fortfarande har som vän, som peppade mig att jag skulle göra olika saker. 

Jag hittade en dejtingsida och där fann jag min älskade. Efter ett tag så blev vi sambos. Nu bor han här i min lägenhet. Det känns så gott, det känns helt annorlunda. Jag är ju inte van vid att tala om att jag har ont och så här, men jag får ju börja säga det, för han vill ju det. Men jag vill inte bli en gnällig person. Så är det. Nu har det har gått fem år.

 Idag fyller min lilla mamma år, jag har skickat kort till henne idag, hon ska få en present sen när jag åker upp längre fram, tänkte jag. Hon ska få nånting. Vi får väl se när det blir. Jag har ju ledigt sen, jag får väl åka upp nån dag till henne själv annars.

 Ni får ha det så gott, så hörs vi!

söndag, maj 01, 2016

Första maj

Denna helg har varit väldigt lugn och skön. På lördagen gjorde jag i ordning middagen, då hade jag karrébitar. Jag tog färska champinjoner, som jag hade handlat på affären, och gjorde riktig gräddsås med porter i. Sen tog jag krustader, eller vad det heter – men runda potatisbollar. Det var riktigt smarrigt och gott. Sen hade vi ett gott vin till. Det hette Pinot Noir. Det var väldigt gott och smakade bra till köttet. 
Sen hade jag ingen lust att gå ut på något på valborg – sista dagen på månaden. Vi satte oss och kikade lite på Maria Werns filmer istället. 

Söndag – 1 maj.
Vi åkte in till Vänersborg, till Arenan Loppis. Där hittade jag en paradhandukshållare, så nu ska jag sätta upp den. Sen köpte jag mig en glassmaskin. Jag blev lite sugen på att göra glass. Det ena receptet jag sett är mangoglass, det låter väldigt gott. Det andra jag ska göra är jordgubbsglass, men jag måste vänta ett dygn med att göra det, en sort i taget och så. 

Sen åkte vi till Sibylla och tog oss en god hamburgare att äta. Sen gick jag till affären och handlade ingredienserna till glassen. 
Nu letar jag på Google efter olika glassrecept och är nyfiken. 

Det har varit en lugn, skön och underbar helg!

Ni får ha det så gott!

 

 

torsdag, april 28, 2016

80 procent?

Nu är det onsdag, mitt i veckan, så fort den går tycker jag! Det är gott idag, löningen kommer in, men man får ju mindre när man är sjukskriven. Jag tycker det är väldigt dåligt att man får 80 procent, och så ska man betala läkarvård och apoteket. Jag tycker det är dåligt att dom har sänkt så här, det blir ju mer kostnader för oss när man är sjukskriven. Jag tycker det är ett gissel, det är dålig stil av regeringen. Vi mer utgifter när vi går till läkaren, att vi måste bli trodda när vi går till läkaren. Jag har ju gått i fem år innan nån har förstått att det är allvar med min handled. Men jag har ju jobbat och slitit under tiden, och jag har haft ont. Men jädra utgifter varje gång man går till läkare, 300 kronor varje gång. 

Tur att jag har en underbar sambos son som hjälper mig. Vi har handlat idag, storhandlat, och jag har varit inne i en affär som jag inte har varit inne i på evigheter. Min jobbnyckel som jag hade en gång i tiden, den larmade inne i affären. Då säger vakten ”Du har stulit något där inne”. Nej, det har jag inte gjort. ”Jo, det har du gjort.” Så dom hällde ut min väska där man plockar upp matvarorna. Jag tycker det är stor skam att man gör så. Men jag hade väldigt stor respekt för detta, så jag åkte till min vanliga affär, där kunde jag springa och handla och så där.


Mix Chili con Carne
lån oto från: http://www.findus.se/produkter/skafferivaror/mixer/mix-chili-con-carne/

 Nu har jag gjort chili con carne med Findus kryddor, och kokat ris. Det är enkel att fixa till en lunch. Nu ska jag själv ta korv och pommes frites, där är ju gott att äta ibland. Ibland är man riktigt sugen på det. Men ni får ha en trevlig onsdag, så hörs vi!

tisdag, april 26, 2016

Snöväder

God morgon!

Det är ny vecka. Det är ett fruktansvärt väder – snöoväder! Jag tycker det är tråkigt med vädret. 

På torsdag är det två läkare som ska göra en bedömning av min handled, för att se vad de kan göra. Jag har så fruktansvärt ont och jag känner mig frustrerad och besviken. Jag vill göra så mycket och jag hade sett fram emot den här tiden och kunna få köra bil. Men det är åt helvete, jag kan inte växla. Jag är frustrerad över det här – jag känner mig otillräcklig och jag tappar saker. 
Jag vill ha fint i lägenheten och jag vill ha vårblommor på balkongen och ha allting som tillhör våren.

Men mitt i allt elände och kaos så ser jag fram emot min semester. Jag har aldrig längtat så mycket efter en semester som nu. Vi har hyrt en stuga på Gotland i en vecka – det ska bli så kul att få komma dit. Jag har varit där i min ungdom, jag var där på en kurs, en gång i tiden med ett parti som jag var med i. Det kan jag i alla fall se fram emot.

Jag tycker att vädret kan bli lite bättre! 

Jag hoppas jag kan få hjälp med min handled.

Jag tänker mycket på ungdomarna som ska in på gymnasiet – hur ska det gå för dem? Det är mycket nu, för barnen. Det är nationella prov och mycket stress på skolan. Jag tänker på dem varje dag – hur ska det gå för dem i framtiden? Kraven blir högre och högre – jag fattar inte ungdomar ska klara sig i samhället idag när det är så stora krav. 

Ja, ni får ha det så gött, så får vi se vad som händer. Träning är inget för mig just nu, det är bara vila som gäller och göra lite armhävningar och träna. 

Ni får ha det så gött!

 

lördag, april 16, 2016

ja kunde förstå

På lördag morgon så tog vi faktiskt en härlig frukost på hotellet. Det var riktigt gott och äta. Sen planerade vi in och åka och hämta hans syster. Och vi skulle åka till hans farfars hus. För det var någon som hade flyttat in där som ville veta vad som fanns i trädgården för blommor och hur det såg förrinvändigt. Han hade ju helt retro i sitt hus. Det var faktiskt riktigt kul och få komma in och titta. Och att någon annan person skulle vara så intresserad av ursprunget för ett hus som är nästan 100 år gammalt. Det var riktigt roligt att se. 
Sen blev han nyfiken och ville åka till körrgårn och titta och vi gick gata upp och ner där. Vi fick röra på oss och fick en liten promenad. 
Sen åkte vi hem och satte oss och såg på Maria Waernfilmen och tog  det allmänt lugnt. Jag var ganska sleten och trött, men det går ju att göra det någon gång ibland. Men det har vart en underbar helg och att ha fått träffa hans släktingar och min mamma en liten kort stund. Och god mat och trevligt. Det är tur att jag har någon som bryr sig och tycker om en. Men, ni får ha det så bra!

fredag, april 15, 2016

Cless eller inte




Vilken fredag det blev! Jag gick upp tidigt, var tvungen och göranågot på jobbet, stressigt och så här. Sen kom gubben och hämtade mig och så åkte vi in till min kära mor och hälsade på faktiskt. 
Sen checkade vi in på hotellet. Det var lite mysigt. En släkting till min  sambo hämtade oss och vi passade på och träffa hans släktingar, satt och käkade och såhär. 
Sen åkte vi tillbaka till Karlstad CCC och John Cleese:

Det är få som bemästrar svart komedi som John Cleese. När han tog ”Last time to see me before I die”-föreställningen på turné i Kanada spelades den för utsålda hus och möttes av skratt, jubel och applådåskor. Han delar med sig av berättelser om familj och vänner och håller bland annat ett lysande begravningstal till sig själv. Föreställningen avslutas med frågestund som är en unik chans för fansen att komma honom nära.

Som framgår av turnéns titel så utlovar Cleese att det här är sista chansen att se honom på scenen innan han dör, men att döma av hans digra arbetsschema – just nu turnérar han i USA tillsammans med Python-kollegan Eric Idle – så verkar han i motsats till den berömda papegojan faktiskt inte vara på väg att trilla av pinnen. Om ett par veckor fyller John Cleese 76 år, och då hans mamma uppnådde den aktningsvärda åldern av 101 år så kanske vi ändå kan hoppas att han likt sina landsmän i Stones fortsätter att dyka upp. Vem vet, kanske en turné på ålderdomshem?

Ja, det var en föreställning som jag inte hade tänkt överhuvudtaget att jag skulle gå och höra på. Men det var ju roligt och vi hade med de här släktingarna. Sen gick vi till Brasseriet och tog oss vitlöksbröd och en öl. Min sambo tog en fransk löksoppa. Vi satt där och tjöta sen efteråt och prata. Det var riktigt roligt och kul att komma ut.


tisdag, april 12, 2016

Mås eller mobbing ¿

Nu, på morgonen, när jag åkte bussen och gick till jobbet, så tänkte jag ”Usch”, när jag såg måsar som bråkade med varandra. Det var två stycken som drog i varandras fjädrar. Det kändes som det var mobbning på gång. Det kändes lite konstigt, ärligt talat. Hur människor och djur kan mobba varandra och så – det var lite kusligt. Det kändes inte all right. 

Det är full fart och jag förstår inte hur jag ska få ihop min tid och hur jag ska jobba. Jag känner mig lite frustrerad hur jag ska hinna med, hur jag ska göra, hur jag ska jobba. Jag får mer och mer att göra, och mindre tid jobbar jag och ont har jag. Jag vet inte om jag ska säga till mig själv att jag ska ta det lugnt och inte stressa upp mig eller om jag ska kasta in handduken på jobbet också, för att jag har så himla ont. Alla jagar mig och så. Jag får försöka och så.

Idag ska jag faktiskt gå till frissan – varför kommer det så tidigt i åldern att man får gråa hår? Jag tycker inte det är kul! Jag känner att jag måste göra om mig och göra mig fin till helgen. Fast jag känner att jag egentligen inte har ekonomi till det, för sjukkassan dröjer med 30 dagars handläggning. Jag fattar inte att de ska ha så lång tid på sig, men det är så det är. 

Ni får ha det så gott, så hörs vi!